Sivu 1/1
Tekniikanvaihto auto uudelleen tekniikanvaihto aihioksi?
Lähetetty: 13 Maalis 2007 12:05
Kirjoittaja Cabriogirl
Eli: Tekniikanvaihto autossa on nyt 46,4% vuonna -99 tehtynä. Voiko siihen lykkästä kylkeen turbontekniikan? Kanta-auto on ollut 1.6CL (ei ilmoitettuja tehoja rekisteriotteeessa)?
(joku tehnyt 1.6CL:stä XR3i:n ja saanut noin paljon prosentteja!?!?)
Lähetetty: 13 Maalis 2007 12:08
Kirjoittaja henu
taitaa nykyisillä prosentti säännöillä tippua prosentit aika paljon
Lähetetty: 13 Maalis 2007 12:41
Kirjoittaja Pyrre
Muistelisin että itse kun asiaa kyselin (VW palstoilla) niin vastaukseksi sain että kerran vaihdettu jo, ei mene prosentteja uudelleen. Ja tosiaan silloinhan meni mm jarruista ynnä muista prosentteja, joten sillä niitä on ainakin tohon sun yksilöös saatu. Kun nykyään mm jarruja saa päivittää ilman prosentteja.
Re: Tekniikanvaihto auto uudelleen tekniikanvaihto aihioksi?
Lähetetty: 13 Maalis 2007 13:23
Kirjoittaja Aksu
Cabriogirl kirjoitti:Eli: Tekniikanvaihto autossa on nyt 46,4% vuonna -99 tehtynä. Voiko siihen lykkästä kylkeen turbontekniikan? Kanta-auto on ollut 1.6CL (ei ilmoitettuja tehoja rekisteriotteeessa)?
(joku tehnyt 1.6CL:stä XR3i:n ja saanut noin paljon prosentteja!?!?)
Onko kyseessä tuo avo xr3i ,selittäisi tuon helposti ?
Kanta-autona 1,6cl ja sen ympärille rakennettu "avo"
Re: Tekniikanvaihto auto uudelleen tekniikanvaihto aihioksi?
Lähetetty: 13 Maalis 2007 13:49
Kirjoittaja Cabriogirl
Aksu kirjoitti:
Onko kyseessä tuo avo xr3i ,selittäisi tuon helposti ?
Kanta-autona 1,6cl ja sen ympärille rakennettu "avo"
Tota sun kommettia mä pitäisin jo melkein loukkauksena
http://www.ford-club.net/index.php?vali ... ly&Id=1034
...Olen ehkä ostamassa tuommosta korinvaihto (umpi)XR3i:sta, jota nyt ei kannata mun nykyisiin autoihin sekottaa muuten ku että tuo nyk. RST toimisi elinten luovuttajana. On nimittäin aika haperoks päässy ton mun korinvaihto RST:n kori eikä se muutenkaa mitää silmäniloa tarjoa...
Re: Tekniikanvaihto auto uudelleen tekniikanvaihto aihioksi?
Lähetetty: 13 Maalis 2007 20:46
Kirjoittaja Aksu
Cabriogirl kirjoitti:
Tota sun kommettia mä pitäisin jo melkein loukkauksena
http://www.fordclub.fi/index.php?valikk ... ly&Id=1034
...Olen ehkä ostamassa tuommosta korinvaihto (umpi)XR3i:sta, jota nyt ei kannata mun nykyisiin autoihin sekottaa muuten ku että tuo nyk. RST toimisi elinten luovuttajana. On nimittäin aika haperoks päässy ton mun korinvaihto RST:n kori eikä se muutenkaa mitää silmäniloa tarjoa...
kone (täydellinen) 15%
laatikko 9%
sisusta n.9%
akselistot 20%
Jo noilla osilla %paukkuisivat yli....
Lähetetty: 15 Maalis 2007 18:55
Kirjoittaja Cabriogirl
No olettekos sitä mieltä, että ei menis enää lisää prosentteja jos lykkäis turbon koneen kylkeen? Entäs meneekö prosentteja, jos vaihtaa koko koneen, kun on kuitenki samanlainen mikä sielä nyt on kiinni?
Re: Tekniikanvaihto auto uudelleen tekniikanvaihto aihioksi?
Lähetetty: 15 Maalis 2007 20:33
Kirjoittaja overboost
Cabriogirl kirjoitti:Olen ehkä ostamassa tuommosta korinvaihto (umpi)XR3i:sta
Niin onko se korinvaihto vai tekniikanvaihto? Jos jälkimmäinen, niin onnistuu moottorin vaihtaminen, ekaan ei.
Re: Tekniikanvaihto auto uudelleen tekniikanvaihto aihioksi?
Lähetetty: 16 Maalis 2007 10:28
Kirjoittaja Cabriogirl
overboost kirjoitti:
Niin onko se korinvaihto vai tekniikanvaihto? Jos jälkimmäinen, niin onnistuu moottorin vaihtaminen, ekaan ei.
No myyjä käyttää nimitystä korinvaihto. Kori on ilmeisesti tuotu saksasta. Niin onkos se sitte se korinvaihto? Logiikka ei riitä nyt ajattelemaan niin pitkälle

Lähetetty: 16 Maalis 2007 16:50
Kirjoittaja overboost
Korinvaihto-autoon ei nykysäännöillä pysty tekemään oikeen mitään muutoskatsastusta vaativia muutoksia.
Sun pitäis nähdä rekisteriote. Jos lukee jotain tyyliin vaihdettu korikehikko jne, niin korinvaihto.
Jos lukee vaihdettu moottori jne, niin tekniikanvaihto.
Re: Tekniikanvaihto auto uudelleen tekniikanvaihto aihioksi?
Lähetetty: 16 Maalis 2007 18:37
Kirjoittaja Jukka T
Cabriogirl kirjoitti:
No myyjä käyttää nimitystä korinvaihto. Kori on ilmeisesti tuotu saksasta. Niin onkos se sitte se korinvaihto? Logiikka ei riitä nyt ajattelemaan niin pitkälle

Kyllä suomalaisessa rekisteriotteessa on lueteltu vaihdetut osat (tai no, ainakin mulla). Vaihdetut osat saa vaihtaa vaikka kuinka monta kertaa, alkuperäisten määrää seurataan ja niitä pitää olla enemmän kuin puolet jäljellä, muuten olet tehnyt uuden auton ja pääset maksamaan veroja ja todistamaan nykyisten normien täyttymisiä.
Lähetetty: 17 Maalis 2007 10:13
Kirjoittaja samiharju
Selvitän asiaa autoja harrastavan katsastusmiehen näkökulmasta:
Avo-xr3i kolmella eri tavalla: Ensinnä toki se aito alkuperäinen avo-xr3i, se on hieeeeno juttu ja hieeeno auto.. Korinvaihtoautosta puhutaan silloin jos suomalaiseen xr3i "umpi"escorttiin on vaihdettu esim ulkomailta tuotu avoauton kori; Kannattaa pysyä erossa nykyään näistä. Tekniikanvaihdosta puhutaan jos aitoon suomi-avoon on vaihdettu jälkeenpäin xr3i tekniikka, tämä ei ole paha asia vrt. korinvaihto.
Autoa tarkastellessa puhutaan aina auton "identiteetistä", eli siitä paljonko alkuperäistä on jäljellä. Alkuperäistä pitää olla jäljellä yli puolet eli toisinpäin käännettynä vaihdettuja osia saa olla max 49,9%. Eli suomeksi siis kerran vaihdetun osan uudelleenvaihtaminen ei lisää prosentteja, eikä esim alkuperäisen moottorin ahtaminenkaan lisää prosentteja koska alkuperäisyyden määrä ei vähene. Eri osien prosenttiosuudet on tarkoin määritelty tuolla ->
http://www.lvm.fi/oliver/upl440-Prosent ... 6s2006.pdf, ja osa jota ei listassa mainita ei vaikuta prosentteihin (esim jarrut, ohjauslaitteet). Tuo nykyinen prosenttitaulukko tuli voimaan 1.1.2007 joten ennen sitä muutoskatsastetut "prosenttiautot" ovat toki vanhan taulukon mukaisilla prosenteilla ja seuraavassa muutoskatsastuksessa prosentit lasketaan toki uudelleen nykyään voimassa olevan taulukon mukaan, eli vanhoja ja uusia prosentteja ei summata yhteen.
Prosenttitaulukko tehtiin aikanaan 90-luvun puolivälin jälkeen siksi koska maassamme alettiin kiertää autoveroa; ostettiin miljoonan ajettu lahovikainen W123 suomi-200D mersu halvalla, tuotiin saksasta W126 500SEC coupe-mersu, vaihdettiin sen suomi-200d:n tekniikka ja joitain näkyviä osia coupen koriin ja mentiin katsastamaan "korinvaihtomersua" ja sanottiin "vaihdettiin vanhaan mersuun parempi ja hienompi kori", ja kun prosenttisääntöjä ei vielä ollut tultiin viikon päästä samalla autolla uudelleen muutosleimalle koska nyt siihen oli vaihdettu 500sec tekniikka; tällä keinolla saatiin vääryydellä kierrettyä autovero ja ainut haitta näin tehdyssä 500sec mersussa oli paperit joissa luki W123 200d johon vaihdettu kaikki osat ja jälkeenpäin lyöty valmistenumero, sen 200D:n sellainen.. Prosenttitaulukko meni kuitenkin sen verran vituilleen että siitä tuli rehelliselle harrastajalle todellinen riesa.. nyt 1.1.2007 saatiin vihdoin harrastajaa suosiva parannus prosenttiosuuksiin.
Prosenttiuudistuksessa 1.1.2007 kasvatettiin auton korin osuutta muihin osiin nähden tuntuvasti. Tämä helpotti perinteisempää autonrakentelua eli jos esimerkiksi autoon on vaihdettu etu- ja taka-akselit, moottori ja vaihteisto tuli tästä vanhalla kaavalla 10%+10%+15%+9% = 44% joten paljoa ei jää enää varaa vaihdella esim sisustaa tms. Uudella säännöllä sama auto 4%+4%+14%+8% = 30% joten vielä jää varaa vaihdella osia. Lisäksi "ennenvanhaan" piti vaihtoprosenttien ylittäessä 35% rajan tehdä erillinen satoja euroja maksava kanta-autotarkistus jossa yksilöitiin eri osat.. 1.1.2007 jälkeen kanta-autotarkastuksesta luovuttiin eli se o historiaa vain (onneksi).
Ongelmallisia ovat nykyään korinvaihtoautot. Vanhan prosenttikaavan mukaan pelkkä korikehikko oli 24% kun taas uuden mukaan 46%; tähän kun vielä lisätään pakolliset ovet ja sisustan osia sekä mm takavalot Escortin tapauksessa alkaa olla selvää että vanhalla prosenttitaulukolla nippanappa laillinen auto muuttuu uudella kaavalla "prosenttipommiksi" jos sitä esitetään uudelleen muutoskatsastettavaksi ihan minkä tahansa muutoksen takia nykypäivänä. Tämän vuoksi "korinvaihtoauto" on miltei kirosana.
Mitä haittaa prosenteista sitten on? Mikäli vaihdettuja osia on enemmän kuin alkuperäistä "kanta-autoa" menee auto uudelleenverotettavaksi ja lasketaan vastaavan UUDEN auton autovero ja laitetaan maksettavaksi. Ja nyt ei puhuta minkään tuontiauton alennetusta verosta vaan ihan uuden auton verosta joka on kymmeniätuhansia €uroja.. Tämä prosenttien ylittyminen on siis nykyään vaarana ainoastaan korinvaihtoautojen kanssa, joten itse en ainakaan "sekaantuisi" enää. Nykyään itsekantavan auton korinvaihto on muutenkin automaattisesti verollista puuhaa vaikka prosentit nippanappa riittäisivätkin joissain tapauksissa.
Vastaus alkuperäiseen kysymykseesi; Mikäli se auto on korinvaihto ei siihen voi tehdä minkäänlaisia muutoksia enään. Jos taas tekniikanvaihto niin ihan vapaasti saat muutella tekniikkaa jatkossakin. Niin kauan kun auton korikehikko on alkuperäinen niin lähes kaiken muun kanssa pärjää prosenttitaistossa.
Lähetetty: 29 Maalis 2007 21:23
Kirjoittaja Ninja
Kukaan ei tainnut vasta siihen, että meneekö prosentteja uudestaan jos kone on jo kerran vaihdettu ja jos sitten lykkää vielä turbon kiinii? Turbohan rinnastettiin koneen vaihtoon.
Lähetetty: 30 Maalis 2007 01:19
Kirjoittaja Jukka T
Ninja kirjoitti:Kukaan ei tainnut vasta siihen, että meneekö prosentteja uudestaan jos kone on jo kerran vaihdettu ja jos sitten lykkää vielä turbon kiinii? Turbohan rinnastettiin koneen vaihtoon.
Turbon asennus rinnastetaan koneen vaihtoon vain tehoja laskettaessa. Kerran vaihdetun osan uudelleen vaihtaminen ei vähennä kanta-autopitoisuutta, mitä siis tarkkaillaan, eikä siis niinollen lisää muutosprosentteja. Myöskään uusien osien (turbo) lisääminen ei vaikuta muutosprosentteihin, koska alkuperäisten osien määrä ei muutu. Sensijaan alkuperäisen osan poistaminen lasketaan, koska silloinhan alkuperäisen eli kanta-auton osien määrä vähenee.
Lähetetty: 31 Maalis 2007 01:31
Kirjoittaja Monteonisti
Minä en ole koskaan maininnut koneen vaihdosta kellekkään, siis vaimon lisäksi kun kyselee että missäs sinä taas luuhasit!

Lähetetty: 01 Huhti 2007 17:38
Kirjoittaja samiharju
samiharju kirjoitti:Eli suomeksi siis kerran vaihdetun osan uudelleenvaihtaminen ei lisää prosentteja, eikä esim alkuperäisen moottorin ahtaminenkaan lisää prosentteja koska alkuperäisyyden määrä ei vähene.
noin tuolla aiemmin kirjoitin..