Sivu 1/1
Scorpion automaatin kestävyys?
Lähetetty: 21 Helmi 2007 07:23
Kirjoittaja teemuhei81
Tulipa hommattua tuommoinen Scorpio ja nyt siihen pitäisi laittaa vetokoukku. Jos vaikka kesällä vetäis hiukka vaunua kun on tuota vetokykyä hiukka enemmän kuin Mondeossa. Mutta "isot pojat" sano ettei kannata vetää automaatilla kun se hajoaa. Muutenkin kuulemma Fordin laatikon kestävyys ei ole parhaasta päästä. Miten on, onko kokemuksia?
Lähetetty: 21 Helmi 2007 21:41
Kirjoittaja NiceMan
Kestää se!
Jos haluaa varmistaa niin ota ylivaihde pois käytöstä.
Omalla kärryllä on vedetty hevoskärryä hevosen kansa ja ei ole ollut ongelmia laatikon kanssa.
Tarkista vaan että on lisä lauhdutin eikä vaan pelkkä kierto jäähdyttimessä.
Lähetetty: 22 Helmi 2007 17:24
Kirjoittaja TeRoK
Mutta sun korpparissa onkin vahvistettu laatikko (cossu)
No joo... Mutta kyllä väittäisin kanssa, että kestää. Olisko joskus ollut puhetta, että jos haluaa keston varmistaa niin käyttää kiinteitä vaihteita ja vasta maantienopeudessa automaatille, että vaihtaa neloselle.
Sinäänsä järkeenkäypää kun eikös noissa ole turbiini lukko kiinteissä pykälissä?
Scorpion automaatti
Lähetetty: 22 Helmi 2007 19:37
Kirjoittaja subsidy
Scorpion automaattiin kannattaa ehdottomasti asentaa kunnon öljynlauhdutin. Lähellä kiehumispistettä olevalla öljyllä ei ole erityisen hyviä ominaisuuksia. Samoin kannattaa välttää ylivaihteen käyttöä raskasta kuormaa vedettäessä. Kun momentinmuunnin on lukittunut ja kolmonen päällä, on periaatteessa "suora" vaihde käytössä. Automaattia voi säästää myös siten, että liikennevaloissa ei pidä autoa jarrulla paikallaan. Kitkalevyt vain kuluvat ja öljyn lämpötila nousee tarpeettomasti. Saksassa taksikuskitkin heittävät automaattilaatikon vapaalle, ne jotka ajavat omalla autollaan, kokemus varmaan puhuu.
Scorpion automaatissa ei ole momentinmuuntimen lukitusta muissa kuin 3. ja 4. vaihteilla. 2. vaihteella auto lähtee liikkeelle 2. vaihteella mutta momentinmuunnin ei ole lukittuna, eikä lukitu.
Mikään ei estä keventämästä kaasua juuri ennen vaihtotapahtumaa, helpottaa sekin automaatin venttiilikoneiston ja kitkalevyjen toimintaa.
Re: Scorpion automaatti
Lähetetty: 23 Helmi 2007 12:30
Kirjoittaja xrissane
subsidy kirjoitti:Scorpion automaattiin kannattaa ehdottomasti asentaa kunnon öljynlauhdutin. Lähellä kiehumispistettä olevalla öljyllä ei ole erityisen hyviä ominaisuuksia.
Onko tuo alkuperäinen öljynlauhdutin sama ja samassa paikassa kaikissa tomaatti-skorpeissa, eli siellä keulilla lähes vaakatasossa? Varmaan viittaat nimenomaan sen heikohkoon sijoitusasentoon ja -paikkaan, kun puhut kunnon öljynlauhdittemesta...
Mielestäni sellaisessa tilanteessa, että moottorinohjaus ei toimi niinkuin pitää ja "ryntäyttää" autoa tyhjäkäynnillä D:lla paikallaanollessa vasten jarruja, varsinkin kannattaa heittää vaihde

N-asento.
Lähetetty: 26 Helmi 2007 09:48
Kirjoittaja kimmok
Scorpio cossun loota ei kestä edes vahvistettuna. Se sisältää vielä vahvistuksenkin jälkeen heikkoja osia.
Automaatteja on foordilla vain kahta laatua. Ne jotka on rikki ja ne jotka menossa rikki.
Rauhallisesti ajettaessa tietysti kestää paremmin...
Lähetetty: 26 Helmi 2007 13:37
Kirjoittaja Herkko
Ares kirjoitti:Scorpio cossun loota ei kestä edes vahvistettuna. Se sisältää vielä vahvistuksenkin jälkeen heikkoja osia.
Automaatteja on foordilla vain kahta laatua. Ne jotka on rikki ja ne jotka menossa rikki.
Rauhallisesti ajettaessa tietysti kestää paremmin...
Ei aivan kannata yleistää.
USA Ford laatikot esmes.C4/C6,
ovat kestäviä kamppeita,jopa
reilummassa käytössä.
Jostain kumman syystä eurooppalaiset
eivät noita tomaatteja oppineet koskaan tekemään.
Eikä Ford ole ainoa.
Nimim.ko.laatikoilla about
15 vuotta ajellut.

Automaattiloota
Lähetetty: 26 Helmi 2007 20:00
Kirjoittaja pulkkjab
Vähän aihetta sivuten...
Joko oma lootani on sitten mennyt rikki kun kylmänä (eka startti aamulla) ei meinaa päästä mihinkään. Kaasu pohjassa se just ja just lähtee liikkeelle hiukan nykien ja sitten meinaa sammua koko härveli. Turisee alle 1000rpm ja voimaa ei ole yhtään.
Sen jälkeen loota toimii hyvin (lämpimänä) eikä mitään ongelmia ole liikkumisen kanssa ennen kuin seuraavana aamuna kunnolla jäähdyttyään.
S nappi lopetti myös toimintansa yhtenä päivänä, E ja lumihiutale toimii.
Lähetetty: 26 Helmi 2007 21:57
Kirjoittaja NiceMan
Öljyt/suodatin vaihdettu milloin? Öljymäärä tarkistettu?
Automaattilaatikko vaatii huoltoa.
loota
Lähetetty: 27 Helmi 2007 19:23
Kirjoittaja pulkkjab
Koko laatikko on vaihdetty autoon -03 ja öljytkin viime huollossa vaihdettu kertaalleen.
Täytyy vielä tarkistaa öljyt uudelleen kaikkien taiteen sääntöjen mukaan... oli kohan se niin et kaikki pykälät läpi ja P asennossa auto käynnissä?? Kummastuttaa kuitenkin se S asennon toimimattomuus...
Lähetetty: 27 Helmi 2007 21:38
Kirjoittaja NiceMan
Tosin voisiko kyse olla jostain muustakin? Moottorin ohjauksesta tai vastaavasta?
Minulla katoaa satunnaisesti tehot koneesta kun se on kylmä mutta ja vian aikana auto tottelee vain käskyä lätkä lattiaan muuten hyytyy mutta ei sammu.
Muutaman sekunnin tuota kestää ja vika kun katoaa niin kaikki pelaa kyllä nätisti sen jälkeen.
Oliko vaihdettu laatikko uusi vai käytetty?
Itselläni ei alussa meinannut mennä se hiutale systeemi päälle mutta nappi olikin vaan käyttämättömyyttä alkanut katkoo.
Tietenkin jos tarvitset uutta laatikkoa niin.... Saattaisi sellainen löytyä.
Oletko muuten vikakoodit katsonut?
scorpio
Lähetetty: 01 Maalis 2007 18:10
Kirjoittaja pulkkjab
Samaa tekee välillä mullakin, varsinkin kun kylmänä lähtee pakilla katoksesta niin turisee vaan ja voima puuttuu kokonaan ja loivaan ylämäkeen ei meinaa päästä mitenkään, kerran eteen ja sit toimii normaalisti. Tosin kerran on tehnyt niin että turina ei lähtenyt kun sammuttamalla ja käynnistämällä uudelleen.
Vikakoodeja en ole vielä lukenut, jaripetterilltä hommasin obd 4000 usb piuhan mutta en ole vielä päässyt tutustumaan sen tarkemmin. Täytys keksiä joku ohjelma millä se keskustelee fordin kanssa.
VAG-COM toimi hyvin testissä, joten läppäri ja piuha on ainankin kunnossa.
Elämä on sen verran kiireistä että täytyy perehtyä autoon ensiviikon loman aikana, tavoitteena ainankin saada toi laatikko kuntoon ja selvittää mistä jäähdytysnesteen haju tulee sisälle... konehuoneen letkut ja liitokset tuli jo tilkittyä joten ei taida jäädä kun lämppärin kenno ja letkuliitokset sisäpuolelta jäljelle. Oikeanpuoleidet sivulasit huurtuu ja neste haisee heti kun pannu lämpiää.
Jos en saa vikaa selville / korjattua niin katotaan sitten sitä vaihtolaatikkoa.. Tämän hetkisestä laatikosta ei ole muuta tietoa kun merkintä huoltokirjassa että se on vaihdettu.
Kiitos tarjouksesta

Lähetetty: 01 Maalis 2007 21:31
Kirjoittaja NiceMan
*Oikeanpuoleidet sivulasit huurtuu ja neste haisee heti kun pannu lämpiää*
Lämppäri vuotaa, ihan normaalia jo tuon ikäisessä... omaani vaihdoin vuosi sitten uuden.
Jotain 75e maksoi muistaakseni.
Ilmoittele jos laatikolle on käyttöä, on sitten tehdasuusi...