Vinkkejä 2.0 OHC Sierran ruiskuprojektiin (megaruutta)
Lähetetty: 25 Huhti 2005 17:42
Projektin kohteena Sierra -89 2.0 OHC-moottorilla ja dfth-kaasarilla. Tarkoituksena tekniikkaa vähän päivitellä harrastemielessä. Moottoriksi on sorvattu 2.0 OHC 205-lohkolla, joka on porattu 2.1 kokoon, ammattisedän työstämä 1.6 kansi, teräsvenat (imu 44.5mm, pako 38mm), pronssiohjurit, laakerit punametallia, männät Kolbensmithin 93.5mm (tavis mukit), nokkakeppinä Kentcamsin fr33 (300ast "mainosasteita"), säädettävä nokka, tasapainotetut ja kiillotetut veivit ja kampura, pikkasen kevyempi teräsvauhtipyörä (4.1kg), isompi öljypumppu ja muuta pientä tilpehööriä, jota sorvauspajan setä tarpeelliseksi näki. Vaparina pidetään. Ainiin ja savut heitetään pihalle ihan perus marteliuksen peltisatsilla (4-2-1) ja rännillä. Rallia ei autolla tulla ajamaan, mutta onpahan tullut harrastettua Fordia vähän lisää tämänkin jälkeen.
Aluksi oli tarkoituksena laittaa 45 tuplat, mutta mieli muuttui megaruutan myötä ja pitäisi vähän katella uudestaan.
Tähän asti pohdittua:
Nokka:
-ok, vaikkakin ehkä hieman "ralli"
Imusarja:
-imusarjaksi OHC IS Sierran imusarja (efi-nelipisteruisku)
-kanteen jyrsittävä varoen syvennykset suuttimille (voisin omaan kotisivutilaan kuvia pistää pidemmäksikin aikaa jos joku viitsii lähettää imupuolesta)
-tiivistettä voi käyttää kohdistukseen, mutta ilmeisesti täysin sen mukaan ei koloja kannata kaivertaa
Suuttimet:
-suuttimiksi 2WD Cossu Sierran keltaiset suuttimet (311cm3/min @ 3bar bensapaineilla)
-tullut jo paristakin viestiä, että megaruutalla saa säädettyä aika kivasti, kiitos näistä
-suuntaa antava kaava suuttimien koosta: http://www.co.jyu.fi/~rax/suutin.htm
Sytytys:
-sytkäksi alkuperäinen DFTH-virranjakaja
-ei mekaanisia osia, joita tarvitsisi täppähitsaa jumiin toisin kuin induktiivisessa kärjettömässä (alipainekello jakajassa)
-alkuperäinen puola
-jakajan sisällä olevasta Hall-anturista ruutalle tieto sytytyshetkestä
-jos käyttää induktiivista, on hankittava muunnin väliin muuttamaan induktiivisen siniaalto kanttiaalloksi(samaa jota Hall lähettää)
Bensan jakelu:
-bensapumpuksi OHC IS-ruiskun alkuperäinen (pitäisi olla riittävä)
-pumppu OHC IS:ssä ruiskutankin ulkopuolella. Mielellään lähelle tankkia, koska kyseessä ns. työntävä pumppu. (DOHC-tankissa pumppu sisällä)
-paineentasaaja paluuletkuun, joka taas mielellään konetilaan (paineet kolmeen baariin)
Vaihtoehtoinen bensaratkaisu:
-kaasaritankilta imetään mekaanisella kaasaripumpulla bensaa konetilaan pieneen väliastiaan, josta ruiskupumpulla paineet eteenpäin
Anturit:
-ilman lämpötila-anturi, kaasuläpän asentoanturi ja veden lämpötila-anturi kannattaa koittaa hankkia imusarjan mukana
-mappi megaruutassa sisäänrakennettuna
-lämmitettävä lambda-anturi pakosarjan jälkeen
Ruiskun ja sytkän ohjaus:
-megasquirt v2.2 extra koodilla
-vaihtoehtoisena voi tietysti kukin pohtia muitakin tai sitten tyytyä ihan IS omaan ellei hirveän suuria tehoja tavoittele (paljon on vähän?) Tällöin on suositeltavaa hankkia kokonainen ruiskutekniikka piuhoineen päivineen.
Tuleeko vielä jotain lisäyksiä, ehdotuksia? Kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan!
EDIT: Niputtelin vähän vastauksia selkeyden vuoksi. Tarkoitus olisi, että muutkin ruiskua ajattelevat voisivat jotain ideoita -> kauppalistaa tästä vääntää. Pitää varmaan asenteluvaiheessa pitää kamera mukana ja jonkin sortin selostuksia asian tiimoilta tehdä. Katselee sitten myöhemmin lisää.
Aluksi oli tarkoituksena laittaa 45 tuplat, mutta mieli muuttui megaruutan myötä ja pitäisi vähän katella uudestaan.
Tähän asti pohdittua:
Nokka:
-ok, vaikkakin ehkä hieman "ralli"

Imusarja:
-imusarjaksi OHC IS Sierran imusarja (efi-nelipisteruisku)
-kanteen jyrsittävä varoen syvennykset suuttimille (voisin omaan kotisivutilaan kuvia pistää pidemmäksikin aikaa jos joku viitsii lähettää imupuolesta)
-tiivistettä voi käyttää kohdistukseen, mutta ilmeisesti täysin sen mukaan ei koloja kannata kaivertaa
Suuttimet:
-suuttimiksi 2WD Cossu Sierran keltaiset suuttimet (311cm3/min @ 3bar bensapaineilla)
-tullut jo paristakin viestiä, että megaruutalla saa säädettyä aika kivasti, kiitos näistä
-suuntaa antava kaava suuttimien koosta: http://www.co.jyu.fi/~rax/suutin.htm
Sytytys:
-sytkäksi alkuperäinen DFTH-virranjakaja
-ei mekaanisia osia, joita tarvitsisi täppähitsaa jumiin toisin kuin induktiivisessa kärjettömässä (alipainekello jakajassa)
-alkuperäinen puola
-jakajan sisällä olevasta Hall-anturista ruutalle tieto sytytyshetkestä
-jos käyttää induktiivista, on hankittava muunnin väliin muuttamaan induktiivisen siniaalto kanttiaalloksi(samaa jota Hall lähettää)
Bensan jakelu:
-bensapumpuksi OHC IS-ruiskun alkuperäinen (pitäisi olla riittävä)
-pumppu OHC IS:ssä ruiskutankin ulkopuolella. Mielellään lähelle tankkia, koska kyseessä ns. työntävä pumppu. (DOHC-tankissa pumppu sisällä)
-paineentasaaja paluuletkuun, joka taas mielellään konetilaan (paineet kolmeen baariin)
Vaihtoehtoinen bensaratkaisu:
-kaasaritankilta imetään mekaanisella kaasaripumpulla bensaa konetilaan pieneen väliastiaan, josta ruiskupumpulla paineet eteenpäin
Anturit:
-ilman lämpötila-anturi, kaasuläpän asentoanturi ja veden lämpötila-anturi kannattaa koittaa hankkia imusarjan mukana
-mappi megaruutassa sisäänrakennettuna
-lämmitettävä lambda-anturi pakosarjan jälkeen
Ruiskun ja sytkän ohjaus:
-megasquirt v2.2 extra koodilla
-vaihtoehtoisena voi tietysti kukin pohtia muitakin tai sitten tyytyä ihan IS omaan ellei hirveän suuria tehoja tavoittele (paljon on vähän?) Tällöin on suositeltavaa hankkia kokonainen ruiskutekniikka piuhoineen päivineen.
Tuleeko vielä jotain lisäyksiä, ehdotuksia? Kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan!
EDIT: Niputtelin vähän vastauksia selkeyden vuoksi. Tarkoitus olisi, että muutkin ruiskua ajattelevat voisivat jotain ideoita -> kauppalistaa tästä vääntää. Pitää varmaan asenteluvaiheessa pitää kamera mukana ja jonkin sortin selostuksia asian tiimoilta tehdä. Katselee sitten myöhemmin lisää.