Sivu 1/3

sierran lukkoperä?

Lähetetty: 06 Helmi 2005 21:18
Kirjoittaja kondis
eli mistä sen nyt tunnistaa? perä on irti...

ja sitten toinen että saako sitä "löysättyä" & "kiristettyä" ?

Lähetetty: 07 Helmi 2005 00:08
Kirjoittaja WSE
Kurkkaamalla murikan sisälle. Käsin pyörittelemälä on nopeusero sen verran pieni ettei meinaa oikein kartiolukko olla millänsäkään. Sitä en tiedä onko noissa alkuperäisissä jotain merkintää päällepäin.

Lähetetty: 07 Helmi 2005 01:20
Kirjoittaja kondis
mitäs sieltä sisältä sit pitäs löytyy?

tostaki joskus ollu juttua ku ei porukka mitää eroo huomaa :?:
Itse en oo sitä vielä avannut ja sisälle kattonu.

Lähetetty: 07 Helmi 2005 21:56
Kirjoittaja WSE
Jos ei siellä sisällä ole muuta kuin lautaspyörä ja 3 kappaletta tasuspyörästön hammaspyöriä näkyvillä niin eipä ole lukkoakaan.
Lukkoperässä taas itse tasauspyörästön kotelo on erilainen riippuen lukon toteutustavasta, yleisin lienee kartiolukko , tässä eräs kuva ratkaisusta:
http://hellfish.org/~juho/kuvia/sekalai ... kopera.jpg

Lähetetty: 08 Helmi 2005 09:08
Kirjoittaja kondis
eli tuola mun perässä on jonkunlainen jälkiasennus palalukko...

Lähetetty: 09 Helmi 2005 11:54
Kirjoittaja Qtka
Kemppilukko :?: :shock: :roll:

Lähetetty: 09 Helmi 2005 20:46
Kirjoittaja VesQ
WSE kirjoitti:Jos ei siellä sisällä ole muuta kuin lautaspyörä ja 3 kappaletta tasuspyörästön hammaspyöriä näkyvillä niin eipä ole lukkoakaan.
Hmm, eikös niitä tasauspyörästön rattaita yleensä tarvita 4 että toimii (eli 2 joihin tulee vetarit/joku muu systeemi ja sitten 2 niiden "välissä") vai onko sierraan sitten joku insinööri keksinyt jonkun tosi-patentin,

Lähetetty: 09 Helmi 2005 21:02
Kirjoittaja voicecoil
eikös alkeellisimmat torsen tyyppiset lukot olleet 3:LLa rullalla?

Lähetetty: 09 Helmi 2005 21:12
Kirjoittaja VesQ
Niin mutta puhe olikin (ilmeisesti) ihan lukottomasta tasauspyörästöstä

Lähetetty: 09 Helmi 2005 21:14
Kirjoittaja voicecoil
niinpäs olikin.sorry..

Lähetetty: 10 Helmi 2005 18:35
Kirjoittaja WSE
VesQ kirjoitti: Hmm, eikös niitä tasauspyörästön rattaita yleensä tarvita 4 että toimii (eli 2 joihin tulee vetarit/joku muu systeemi ja sitten 2 niiden "välissä") vai onko sierraan sitten joku insinööri keksinyt jonkun tosi-patentin,
Aivan oikein:) Ajatuskatko...

Lähetetty: 12 Helmi 2005 10:25
Kirjoittaja Skorppi
Sierran perä ei kyllä ole mitään palalukkoa nähnytkään. Suurin osa on paskalla viskolukolla, kuulemma is:ään on saanut joskus kitkalukkoa, mutta tästä ei kyllä ole varmuutta.

Lähetetty: 12 Helmi 2005 10:33
Kirjoittaja kondis
Qtka kirjoitti:Kemppilukko :?: :shock: :roll:
ei oo kemppi :D sellanenki kyllä löytyy :wink:

Lähetetty: 12 Helmi 2005 12:02
Kirjoittaja ZyaS
iS:sään on saanu valinnais varusteena lukkoa.. mutta sitten niissä viimesissä se ois kulma ollu melkeen kaikissa

Lähetetty: 12 Helmi 2005 15:19
Kirjoittaja VesQ
Mitenkäs muuten viskolukko ja palalukko toimii, kitkalukon periaate on kyllä selvä.

Onko palalukko sellainen mikä "jumittaa" tasauspyörästön rattaat kun ne alkaa pyöriä (vetarit) tarpeeksi nopeasti eri nopeudella vai onko tämä visko

Lähetetty: 16 Helmi 2005 21:19
Kirjoittaja kondis
VesQ kirjoitti:Mitenkäs muuten viskolukko ja palalukko toimii, kitkalukon periaate on kyllä selvä.

Onko palalukko sellainen mikä "jumittaa" tasauspyörästön rattaat kun ne alkaa pyöriä (vetarit) tarpeeksi nopeasti eri nopeudella vai onko tämä visko
ku sulle on kitkalukon toiminta selvä niin kerros mullekki :lol: ja ois kiva jos joku vaivautuis tosiaan kertoileen noitten muittenki lukkojen toimintaperiaatetta. täsäyspyörästöön on tullu tutustuttuu mut lukkoo ei oo tullu koskaan edes nähtyä auki.

Lähetetty: 16 Helmi 2005 21:28
Kirjoittaja Aaltonen
Lamellilevylukko: voidaan käyttäää myös nimitystä rajoitetun luiston tasauspyörästö (LIMITED SLIP DIFFERENTIAL) sallii tasauspyörästön toimia jos sen momentin siirtokyky ylittyy =alkaa luistamaan lukitus syntyy lamelli levynjen välisen voiman siirtokyvyn vaikutuksesta

Lähetetty: 16 Helmi 2005 21:51
Kirjoittaja VesQ
Eli suomeksi kitkalukko eli tasauspyörästön rattaiden tilalla on ns "kytkinlevyt" joita jousi painaa vastakkain ja se estää vetareiden/pyörien eri nopudella pyörimisen. Sitten kun vääntöä on tarpeeksi (esim kääntyy jyrkästi asfaltilla) niin ne kytkin levyt alkaa luistaa ja päästää pyörät pyörimään vähän eri nopudella, eli ei riko paikkoja kuten esim hitsattu lukko ("kemppi-lukko").

Muista lukoista ei hirveästi ole tietoa niiden periaatteesta, veikkaisin kuitenkin että viskolukko lyö jotenkin tasauspyörästön "jumiin" kun pyörät pyörii eri nopeudella tarpeeksi lujaa (eli kun alkaa toinen pyörä sutimaan niin silloin puuttuu peliin)

Lähetetty: 16 Helmi 2005 22:03
Kirjoittaja p3
viskossa periaatteena on silikoniöljyn sitkistyminen sen joutuessa leikkausvoimien alaiseksi. eli lamellilevyjen välissä on öljy joka jäykistyy levyjen luistaessa.

Lähetetty: 16 Helmi 2005 22:08
Kirjoittaja VesQ
Elikkäs kun sutii hetken aikaa tarpeeksi nopeasti niin alkaa ottaa kiinni,
eli periaate on suht sama kuin kitkalukolla mutta erona että kitkalukko on periaatteessa koko ajan päällä ja visko ottaa vasta kun alkaa sutimaan

Mitenkäs sitten palalukko, onko siitä kenelläkään tietoa

Lähetetty: 16 Helmi 2005 22:19
Kirjoittaja p3
tulee tasauspyörästön akselille pientenvetopyörien väliin rajoittaen niiden keskinäistä pyörimis eroa.

Lähetetty: 16 Helmi 2005 22:23
Kirjoittaja VesQ
Ei kuvaa tai vastaavaa piirustusta löytyisi keneltäkään, mistä näkisi miten toteutettu

Lähetetty: 16 Helmi 2005 22:46
Kirjoittaja samiharju
tuolla on hyvin kerrottu muutamia lukkotyyppejä.. Painaa vaan "Next" nappulaa niin löytyy lisää tyyppejä. Muutenkin aika oivallinen pleissi - ihmettelee sitten mitä tahansa laitetta.

Viskosta kerrotaan havainnollisen kuvan lisäksi esimerkki kananmunasta:

"A simple experiment with an egg will help explain the behavior of the viscous coupling. If you set an egg on the kitchen table, the shell and the yolk are both stationary. If you suddenly spin the egg, the shell will be moving at a faster speed than the yolk for a second, but the yolk will quickly catch up. To prove that the yolk is spinning, once you have the egg spinning quickly stop it and then let go -- the egg will start to spin again (unless it is hard boiled). In this experiment, we used the friction between the shell and the yolk to apply force to the yolk, speeding it up. When we stopped the shell, that friction -- between the still-moving yolk and the shell -- applied force to the shell, causing it to speed up. In a viscous coupling, the force is applied between the fluid and the sets of plates in the same way as between the yolk and the shell." :shock:

Lähetetty: 16 Helmi 2005 22:59
Kirjoittaja VesQ
Nuo tuo selvitti aika paljon vaikkei tuo enklanti oikeen taivukkaan, torseniä en kyllä vieläkään tajunnut kun oli hieman teknistä sanastoa liikaa

Lähetetty: 16 Helmi 2005 23:01
Kirjoittaja samiharju
laittappa http://www.google.fi kuvahakuun torsen hakusanaksi niin näet kuvia. aika monimutkainen ratasrakennelma joka sitä momenttia siirtää :-)

pitäis pojille huomenna puhua tasauspyörästöistä niin tässä samalla teen materiaalia kalvoille :-)