Sivu 1/1
Mondeon akkujännite 16V !!
Lähetetty: 13 Helmi 2007 18:40
Kirjoittaja korhonen7043
Siis tosissaan laturi työntää akkuun hieman yli 16V jännitettä. Valot välkkyy ja värisee niin että silmiä särkee.
Korjaamon setä väittää että tässä mallissa pitääkin olla korkeampi akkujännite, vaihdettuaan laturin 2 kertaa ja akun kerran. (heh)
Laturin kolminapaisessa liittimessä ymmärtääkseni pitäisi yhtä johtoa pitkin tulla akulta takaisinpäin jännitetieto. Mittasin tasan 14V, kun auto tyhjäkäynnillä akussa 16V. Moottorin sammuksissa molemmat 12.6V.
Mitään arvauksia ?
Sähkökaaviota sattumoisiin kenelläkään ?
Ja sanokaas tekin että 16V on liikaa, eikö ?
Kyseessä on -01 mallin 2.0 Duratec bensakone.
Lähetetty: 13 Helmi 2007 20:13
Kirjoittaja tersa
En osaa sanoa ongelmaasi mitään, mutta et ole ainoa. Omassa mondeossa valot välkkyy selvästi parkit päällä, mutta ajovalot päällä vain hyvin vähän tai ei ollenkaan. Ajattelin vian olevan laturin hiilissä tai jännitteentasaajassa, mutta aika mielenkiintoista.. sun auto on kuitenkin jo kolmosmallia?
Lataussäädin
Lähetetty: 13 Helmi 2007 20:30
Kirjoittaja mondeo99
Jos latausjännite on selvästi suurempi kuin 15 v tai jännite heittelee voimakkaasti edestakaisin on enemmän kuin todennäköistä että vika on lataussäätimessä.
Käytä konetta n 4000 rpm ja laita mittari akunnapoihin, kaikki virtaa kuluttavat laitteet pois päältä.
Lähetetty: 13 Helmi 2007 21:29
Kirjoittaja korhonen7043
Itse epäilen että jännitteensäädin toimii oikein. Ja vika on siinä paluujännitteen tuovassa johtimessa, joka ilmeisesti tulee virtalukon pohjan kautta. Nimittäin kun siitä paluujohtimesta mittaan tasan 14V, laturi "luulee" lähtöjännitteen olevan ok.
Lähetetty: 13 Helmi 2007 21:45
Kirjoittaja tersa
Mutta miksi valot välkkyy itellä lähinnä ja pahiten vain parkkivaloilla?
Ps. nykyään saa virtalukon painaa yleensä itse sisäänpäin vähän jotta rattilukko menee päälle, jos se voi mihinkään vaikuttaa..
Lähetetty: 14 Helmi 2007 11:58
Kirjoittaja korgie
tersa kirjoitti:Mutta miksi valot välkkyy itellä lähinnä ja pahiten vain parkkivaloilla? :D
Varmaan juuri siksi että laturi pukkaa sinne huomattavasti suurempaa jännitettä kuin mikä akun normaali jännite on. Laturilta tuleva jännite ei ole tasaista, vaan "sykkii" moottorin kierrosluvun tahdissa. Eli käytännössä tuossa jännite vaihtelee siis hyvin nopealla syklillä ~13-16V välillä, mitä tietenkään yleismittari ei kerro, mutta oskillosskooppi kyllä kertoisi. Sitten kun on ajovalot tai muuta raskaampaa kuormaa päällä, se hiukan rajoittaa korkeimpia jännitehuippuja, siksi välkkyminen vähenee.
Lähetetty: 14 Helmi 2007 18:05
Kirjoittaja Artisokka
Oiskohan peräti ominaisuus koskapa oma mondeokin värisyttää parkkeja, en vain vielä ole siitä hoksannut huolestua. Pitäisköhän mittailla mitä se akulle näyttää jännitteen.
Lähetetty: 14 Helmi 2007 18:23
Kirjoittaja J
Omassa 97 vuosimallin mondeossa jännite oli auton käydessä muistaakseni 14,4-14,6V eikä merkittävää vaihtelua ollu moottorin käynti kierroksilla.
Auton ollessa sammuksissa jännite oli jotain 12:sta ja 13:sta voltin väliltä. Eikä valot värise mitenkään oudosti, ainoastaan kirkastuu kun laittaa käyntiin.
Mutta eipä noita varmaankaan voi vertailla uudemman mallin kanssa, mutta kerroinpa kuitenkin.

Lähetetty: 14 Helmi 2007 19:10
Kirjoittaja tersa
Mutta parkit päällä painat jarrua, niin menee mittarivalot hetkeksi pimeäksi..

Lähetetty: 14 Helmi 2007 20:27
Kirjoittaja Monkelo
Halpismittareiden näyttämäänkään ei aina ole luottamista, joten vertailumittaus kannattaa tehdä.
Eikös se jännite kannata mitata kaikki kuormitukset päällä, jolloin laturi joutuu todella töihin?
Lähetetty: 14 Helmi 2007 20:38
Kirjoittaja Tharkad
Toi valojen vilkkuminen on ominaisuus. Uusissa/uudehkoissa autoissa ohjataan lamppuja sykäyksillä, usein taajuudella jonka ihmissilmä juuri erottaa (esim. 100Hz) ja riippuen mitkä valot on päällä (päivä, parkki, ajo) jne. saatetaan leikata osa signaalista pois jolloin lamppu saa vähemmän virtaa (säästyy sähköä ja lampun elinikä pitenee).
16Voltin jännite on kyllä liian kova latausjännite, rikkoo akut aika nopeasti yms. Vie johonkin asiantuntevaan korjaamoon, jos ton takia on laturi vaihdettu kaks kertaa ja akku kerran niin huh huh (ainakaan kuvauksen perusteella niissä ei ole mitään vikaa).
Lähetetty: 14 Helmi 2007 21:25
Kirjoittaja korgie
Monkelo kirjoitti:Eikös se jännite kannata mitata kaikki kuormitukset päällä, jolloin laturi joutuu todella töihin?
Voihan sen niinkin mitata, mutta ei se jännite kuormittamattomanakaan saisi nousta 16 volttiin; kyllä silloin on jotain pielessä.
Lähetetty: 14 Helmi 2007 22:24
Kirjoittaja NiceMan
Jos latausjännite yli 15v akulla niin silloin laturi/säädin on sökö.. ei meinaan tee kovin hyvää akulle tai muillekkaan sähköhommeleille... Kannattaa etsiä vika, vaihtaa säädin, tarkistaa liitokset*1 etc.
*1 Ota kaikki johdot irti mitä laturilta tulee akulle, putsaa liitokset, asenna paikalle suojarasvan kanssa.
Pidemmällä aikajaksolla alkaa paikat hajoamaan jotenka kannattaa tutkia.
Normaali latausjännite akulla noin 14v(13.8-14.8) kuormasta riippumatta.
Onko akku vanha? Jos on niin se sattaa teoriassa olla syylinen eli akku kaput sen verran pahasti että laturi ei sitä näe vaan pukkaa yli, akkuhan toimii erittäin hyvänä jännitteen tasaajana laturin jälkeisessä piirissä.
Jos akun johdon irroittaa moottorin käydessä saattaa olla seurauksena olla että latausjännite nousee reilusti esim. vaika 18v:n jolloin alkaa polttimot paukkuu nopeaan tahtiin.
Itselläni aiheutti moista jännitteen nousu kosteus laturissa... jänite nousi 16v oli kuormaa tai ei... vaikka oli kaikki mahdollinen päällä niin jännite ei laskenut. Laturin kuivuessa ajan kanssa homma alkoi toimimaan normaalisena.
Re: Mondeon akkujännite 16V !!
Lähetetty: 14 Helmi 2007 22:33
Kirjoittaja NiceMan
korhonen7043 kirjoitti:
Laturin kolminapaisessa liittimessä ymmärtääkseni pitäisi yhtä johtoa pitkin tulla akulta takaisinpäin jännitetieto. Mittasin tasan 14V, kun auto tyhjäkäynnillä akussa 16V. Moottorin sammuksissa molemmat 12.6V.
Ja eikun seuraamaan johtoa, putsaa kaikki liitokset siitä.
jos ei auta niin vaihda koko johto uuteen.
Jos laturi luulee että akulla on 12v(todellinen 14) niin säädin nostaa jännitteen 14v(todellinen 16v) niiin johdossa vikaa, poikki, löysä, hapettunut, irti, poikki, pinossa, kaput, finiitto.
Tai sitten laturi kuormittaa sitä johtoa jostain syystä ja ljännite putoaa...
Onko johto lämmin/kuuma vai ihan kylmä?
Siitä voisi mitata virrankin, ei pitäsi olla juuri mitään.
Selvishän se lopulta
Lähetetty: 08 Maalis 2007 11:17
Kirjoittaja korhonen7043
Merkkikorjaamo vaihtoi moottorinohjausyksikön, ei auttanut.
Johtosarjan vaihtamalla korjaantui.
Re: Selvishän se lopulta
Lähetetty: 08 Maalis 2007 21:37
Kirjoittaja NiceMan
korhonen7043 kirjoitti:Merkkikorjaamo vaihtoi moottorinohjausyksikön, ei auttanut.
Johtosarjan vaihtamalla korjaantui.
Toivottavasti et joutunut ohjainyksikköä maksaa...