Sivu 1/1
Mondéon jakohihna ongelma!!
Lähetetty: 10 Helmi 2007 19:20
Kirjoittaja mis
Auto Mondeo 2.0 vuodelta 93.Pikatiellä jokin pamahti koneessa ja auto sammui samantien.Jakohihna on ehjä mutta hihna antaa "periksi''.eli varmaan hypännyt pois paikaltaan.
Eli mikä sieltä mahtoi hajota ja onko iso remppa tiedossa?
Huomenna pitäsi ruveta aukomaan paikkoja.Missä ton moniurahihna
kiristys/avaus mutterin?
Lähetetty: 10 Helmi 2007 20:59
Kirjoittaja tommi.r
Se mitä sieltä on hajonnut, niin ei selviä kuin avaamalla. Venttiilit varmastikkin ainakin ottanut kiinni mäntiin tuon kertomasi pamauksen perusteella. Myös hihnasta on voinut antaa hammastus periksi. Hihnan kiristin on jakopään kotelon sisällä siinä nokkapyörien alapuolella.
Lähetetty: 11 Helmi 2007 14:17
Kirjoittaja mickelsblad
Pamahti kesken ajon? Ootko avannu jakopään koppaa ja tarkistanu onko hihnan kiristimet kunnossa?
Moniurahihnalle ei varsinaista kiristystä ole vaan se kannattaa ruuvarilla kammeta varovaisesti samalla konetta pyörittäen pois. Yksi kiristys rulla minkä voit ottaa ensin pois on siinä kun seisot auton oikealla puolella niin juuri ennen laturia, hihna kulkee rullan alitse.
Ennenkun otat kanen irti tarkista kumminkin jako! Käännä kone merkeille eli ainoat merkit on siellä kampuran päässä olevassa hihnapyörässä. Kaikissa ei ole merkkejä! Jos ei ole niin ota 1 pytyn tulppa irti ja laita pyhdas ruuvari tms. sylinteriin ja käännä konetta jotta saat 1 pytyn yläkuolokohtaan.
Varmista kumminkin ensin että nokat pyörii mukana.
Ota venttiili koppa irti ja katso onko urat nokkien päässä linjassaan, urat on epäkeskeiset. Jos ne ei ole linjassa niin silloin on jako sekasin.
Jaon saat kohdilleen samalla tavalla, laita ykkös pytty yläkuolo kohtaan, merkit hihnapyörässä kolme täplää kello n15--18 muistaakseni. Laita viila yms. lattarauta nokan uriin vaihdelaatikonpuolelle, muista epäkeskeisyys.
Ja eikun hihna kireälle ja baanalle.
Tosin mondeoissa varsinkin tuossa mallissa on esiintyny puolan hajoamisia joten se kannattaa varmaankin tarkistaa ensin, Ota tulpanjohdot puolasta irti ja ota puola irti ja kato onko haljennut pohjastaan, tän tietysti näet myös jo sulakerasiasta, jos sytkän sulake on palannu ni sitte vika on varmaankin puolassa! Tosin ennen uuden puolan asennusta johtosarjat kannattaa käydä läpi, itelläni oli johtosarja hankautunut puhki!
Jakohihnan kiristysrulla rikki.
Lähetetty: 11 Helmi 2007 15:55
Kirjoittaja mis
Jakohihnan kiristysrulla palasina.Saako venttiilien kunnon takastettua jotenkin ilman että ottaa kannen irti?Vai pistänkö vain uudet hihnat ja rullat paikalle ja testaan että käykö ok?Ainakin nokkaakselit tuntuvat pöyrivän ok ja sylintereissä ei ainakaan tulpanreiästä katsottuna näy mitään ylimäärästä.
Lähetetty: 11 Helmi 2007 16:00
Kirjoittaja mickelsblad
Mittaa puristuspaineet jos on mahdollista niin siitä näkee onko venat kunnossa!
Mutta ensin uusi rulla paikalleen ja varmista jako jos hyvä tuuri on käyny nii kone toiminee sen jälkee! todennäkösest jako on sekasin!
Lähetetty: 13 Helmi 2007 12:46
Kirjoittaja artss
mickelsblad kirjoitti:Pamahti kesken ajon? Ootko avannu jakopään koppaa ja tarkistanu onko hihnan kiristimet kunnossa?
Moniurahihnalle ei varsinaista kiristystä ole vaan se kannattaa ruuvarilla kammeta varovaisesti samalla konetta pyörittäen pois. Yksi kiristys rulla minkä voit ottaa ensin pois on siinä kun seisot auton oikealla puolella niin juuri ennen laturia, hihna kulkee rullan alitse.
Kyllä sille remmille on automaatti kiristin laturin alapuolella remmi menee yli, 13mm avaimella kun alaspäin vääntää niin saa löysää...
Lähetetty: 13 Helmi 2007 16:07
Kirjoittaja mickelsblad
artss kirjoitti:
Kyllä sille remmille on automaatti kiristin laturin alapuolella remmi menee yli, 13mm avaimella kun alaspäin vääntää niin saa löysää...
Totta mutta ETV täytyy olla sen verran ahdas paikka
