Sivu 1/2
Zetecin lakko pakkasella
Lähetetty: 07 Helmi 2007 19:16
Kirjoittaja mvleino
Taustaa ja kysymys:
Pisin talvea oon ajellu Escortillani ongelmitta. Tänä aamuna (joku -20C pakkasta) ei kuitenkaan lähteny käymään. Pyöri kyllä muttei luvannut kuin vähän. Iltapäivällä koetin käynnistyssprayta ja pyöritin akusta mehut. Ei lähteny.
Tankin jäätymisen teoriasta ei ole tarkkaa hajua, mutta vaikuttaako tähän se, että lähes koko ajan tankissa on ollu 0-10 litraa. Eilen illalla ennenkuin laiton Fordin nukkumaan, tyrkkäsin tankin täyteen. Ei jäänestoainetta

Eli josko tankin seinämille olisi kondensoitunut vettä, joka oli jäätynyt. Uusi bensa taas sulatti tämän...?
Vai voiko syynä olla kirotut venannostimet, josta oon lukenut eri threadeissa? Nyt kun kuvittelen, niin joo, pyörittäessä kuullostaa lähinnä ompelukoneelta. Ei siis niuk-niuk-niuk, vaan nnnnnnnnn.....

Tarvii kattoo mitkä öljyt edellinen omistaja on laittanu (ostin auton syksyllä), mut ulos meen vasta huomenna. Toisaalta... ei siellä nyt kyllä hyttyset häiritse.
Lähetetty: 07 Helmi 2007 19:41
Kirjoittaja janzamar
Nostimilta vaikuttais kuvauksen perusteella..
Lähetetty: 07 Helmi 2007 22:47
Kirjoittaja Volmari
oletko aivan varma ettei ole startin solenoidi sanonut itseään irti. meinaan viime vuonna näihin samoihin aikoihin näillä samoilla pakkaslukemilla mun solenoidi sanoi itsensä irti..
ja se piti juurikin semmoista ääntä kuin joku pirun lasten sähköauto. ja tarkasta ihan piruuttas tulpat. mulla oli kilahtanut yksi semmoinenkin samaan syssyyn, syytä en tiedä..
Lähetetty: 07 Helmi 2007 23:29
Kirjoittaja mvleino
Startti siis pyörittää moottoria. Välillä jopa hörähtää parin iskun verran, mutta ei suurempaa.
Ääni on samantapainen kuin edesmenneessä Unossani, kun sitä koitti startata jakoremmillä josta oli hampaat menneet. Nokka ei siis pyörinyt. "nnnnnnnnnnn........" kun ei venat liikkunu.
Ja Firessähän ei venttiilit ota missään tilanteessa mäntään kiinni. "Huoletonta ajoa"
8)
Lähetetty: 08 Helmi 2007 11:19
Kirjoittaja JesseT
Tuohon kannen öljynpaineongelmaan on Fordilta saatavissa uudenlainen kuristin/venttiili kanteen.
Lähetetty: 08 Helmi 2007 14:05
Kirjoittaja samiharju
JesseT kirjoitti:Tuohon kannen öljynpaineongelmaan on Fordilta saatavissa uudenlainen kuristin/venttiili kanteen.
onks tosta tietoa kuinka kallis osa / isotöinen vaihtaa?
Lähetetty: 08 Helmi 2007 17:30
Kirjoittaja Foortimies
Siihen korjaus "settiin" liittyy myös öljypumpulle uusi paineenrajoitusventtiili joka tiputtaa max. painehuiput pois esim. kylmällä koneella, tämä pitäisi kuulemma kyllä olla vaihdettu lähes jokaiseen täällä liikennöivään peliin jo (takuuaikana huollon yhteydessä). Minulla ei ollut vaihdettu, tai uusi ei ainakaan ollut samannäköinen kuin vanha.
Sitten tulee kanteen paineenrajoitusventtiili joka on imunokan alla venttiilikopan sisällä, joten päättele itse mitä purattaa... Niin ja sitten pitäs vielä saada se irti, se on juntattu alukanteen ihan vain puristussovitteella ja siitä ei juuri paljon ulos näy... Tähän on merkkihuollossa ulosvedin, joskin jotkut ovat punoneet venttiilistä jämäkän ruuvin sisään ja vetäneet sillä sen ulos. Tämän jälkeen kun se on turmeltu se on siis pakko vaihtaa läksi se noin irti tai ei. Itsellä tätä ei ole vaihdettu vieläkään, pyörii kyllä tuhkiksessa kustanti jotain 7e
Viimmeisenä muttei todellakaan vähäisimpänä on erilaiset nostimet kokonaan, niitten öljyreiät ovat huomattavasti pienemmät ja muutenkin eri näköiset kun sisään katsotaan. Ne ovat vain sen verran tehottomammat ettei ne sentään voita missään tilaanteessa auton venajousia. (Siis muistaakseni näitä ei tarvittu kuin 8 kappaletta ja auton pakopuolelle) Itselle vaihdettu, kustansivat 20e kappale... Halpaa... Mutta sen kustansi minulle auton myynyt liike kun autoa ei voinut saada pakkasesta käyntiin. Varsinkin jos auto läksi käyntiin mutta satuit saamaan sen sammumaan öljynpaineiden noustua niin auto starttasi kuin singeri, ei lainkaan puristuksia.
Autossa oli myös väärät öljyt joka saattoi auttaa asiaa, osat siis vaihdoin itse koska liike kustansi vain ne. Tuo yksi venttiili kanteen jäi siis vaihtamatta, mutta hyvinpä tuo on pelannut.
Merkkiliikkeen huollon mukaan osia ei pitäisi vaihtaa yksittäin, koska ne on olevinaan tarkoitettu toimimaan yksi yhteen toisiensa kanssa... aivan sama. Toimii se silti
Auto oli siis Escort vm.1997, itsellä myös tuonti mondeo 1993 jossa ei koskaan moisia ongelmia ole ollut, ja käy kylmänä huomattavasti nätimmin kuin tuo escort. Toivottavasti valaisi hieman, mutta suosittelen aloittamaan öljyistä, ovat niin mukavan helpot vaihtaa. Niin kyllä on se paineenrajoitusventiili pumpullekkin mutten huomannut siitä apua yksistään, mutta silloinkin oli väärät ölpät edelleen...
Eilen aamullakin töihin lähtiessä -35 pakkasta...
Lähetetty: 08 Helmi 2007 19:43
Kirjoittaja Euratom
Itellä saman tyylinen ongelma neloskoppasessa escortissa..
startti pyöritää kylmänä ihan älyttömän laiskasti vaikka nyt uus akkukin mutta lämpimällä koneella kertalaakista ja nopsasti pyörimään..

Laturi lataa, uusi akkukin on pysynyt sulana näillä -36 asteen pakkasilla..
Heti kun pakkaset tulevat niin tämä vou-vou-vou ilmiö alkaa.. kesällä tätä ei ole ollut..
Olisikkohan minulla startti menossa jollakin tapaa esim. hiilet lopussa tms vai onko näissä hcs moottoreissa normaalisti näin alitehoset startit talvikäyttöön?
Voisko tähän laittaa jonkun tehokkaan startin esim välikopasta 2 litran oharin startin?

Lähetetty: 08 Helmi 2007 21:05
Kirjoittaja JesseT
Foortimies, kiitos kun jaksoit kirjoittaa. Tuo oli kiva tietää.
Lähetetty: 08 Helmi 2007 21:09
Kirjoittaja mvleino
Jepade. Tää valaisi paljon. Kiitos.
Ymmärsinkö oikeen et kun kelit lauhtuu. niin pitäis lähtee käymään? Vai onko ne nyt sitten siinä ne nostimet, jumissa for good? Tää on aivan uutta mulle tää 90-luvun tekniikka autoissa

Lähetetty: 08 Helmi 2007 21:25
Kirjoittaja Rotta-Racing
ASIASTA SEINÄÄN
Kun pakkanen laskeutuu tuonne -20 Asteeseen tai yli niin varsinkin uudet autot joissa sähkölaitteet/Ajotietokoneet hoitavat kaiken niin tuppaa tulemaan näitä ongelmia, viime talvenkin kovilla pakkasilla noita 99-05 vuosimallin autoja oli tienposket täynnä ja korjaamot tukossa koska elektroniikka ei kestä näitä suomen kelin vaihteluita..Mutta sitten nämä vanhemmat autot about 95vm alaspäin lähti käyntiin oli keli kuin keli, joten ne on aikas pommin varmoja jos niille on vain tehnyt talvi huollon (Nesteet ym ym)
Toisaalta onhan ne uudet autot hyviä ja mukavia en sitä kiellä....'
En kiellä että en olisi ite menettäny hermojani ku sierrani ei hörähdä käyntiin pakkasella,mut kyl se sit siit ku buusterii pellin alle ja jäänestoo tankkiin..
Lähetetty: 08 Helmi 2007 21:33
Kirjoittaja samiharju
JesseT kirjoitti:Foortimies, kiitos kun jaksoit kirjoittaa. Tuo oli kiva tietää.
Samat sanat.
Kuulemani mukaan vaivaa on eniten 1.8 koneissa.
Lähetetty: 09 Helmi 2007 17:47
Kirjoittaja Foortimies
Tuo murheenkryyni -97 escort on juurikin 1.6 ja tuo tähänasti hyvin pelannut mondeo 1.8...
Tuon pakoventtiilien kantamisen kylmänä erottaa kokenut myös käyntiäänestä, vaikka pellinalta kuunnellen kone kohisee tasaisesti niin putken päästä kunnellen ei voinut sanoa onko kyseessä 3 vai 6 pyttynen peli... Kaippa se oli normaalia kun ottaa huomioon että sytytyshetkellä on pakosia hieman raollaan, kuten voitte kuvitella vääntö on olematon. Lähtiessä liikkeelle jos sammui, ei tarvinnut vähään aikaan kyhäillä käyntiin nyt kun öljynpaineet oli nousseet sillä takaisku huolehtii siitä ettei paineet nostimilta katoa ihan heti.
Itsellä aamun ekassa käynnistyksessä ei koskaan ollut ongelmia koska auto läksi käymään heti kun se pyörähti eikä öljynpaineet siis ollut kerinnyt nousta. Mutta jos sammui sitten liikkeellelähdössä tai ajoit lyhyen matkaa ja sammutit, niin avot! Mutta jos jotain posiitiivista niin startti kuullostaa tehokkaalta ihihihihihihihihihi.... ei ihme että foorti vaihto hydrauliset nostajat seuraaviin vuosimalleihin mekaaniseen palasäätöön...
Lähetetty: 09 Helmi 2007 19:23
Kirjoittaja Mataz
pitäs varmaan koputtaa puuta ennen kun tuun huuteleen, mutta... itellä tossa 1.6 zetecissä ei oo ollu mitään moisia ongelmia. lähtee hyvin käyntiin, käy tasaisesti, äänet on normaalit, vääntää normaalisti kylmänä jne. tietty jos ton onnistuu jotenkin sammuttaan heti käynnistyksen jälkeen, niin vähän aikaa sitä pitää kyllä sahata. vähän aikaa tarkottaa siis about tuplasti se mitä normaalisti.
auto on tuotu saksanmaalta, joten ei oo tietoo onko tuohon vaihettu tuota foortimiehen mainitsemaan settiä, mikä suomessa olisi vaihdettu takuuaikana. mutta hyvin on ainakin toiminu näillä -35 pikkupakkasillakin. ja öljyinähän on tietty fordin omat 5W-30
Lähetetty: 09 Helmi 2007 23:44
Kirjoittaja Monteonisti
Itsellä oli aikoinaan 1.8 Zetecissä satunnaisesti vastaavaa ongelma jos lohkis oli liian kauan päällä pienellä pakkasella mutta lähti lopulta kun pumppasi kaasua ja akku jaksoi tarpeeksi kauan pyörittää! 8)
Jos ei lohkista käyttänyt niin aina lähti ekalla vaikka pakkasta yli 30!

Lähetetty: 10 Helmi 2007 10:16
Kirjoittaja overboost
samiharju kirjoitti:
Samat sanat.
Kuulemani mukaan vaivaa on eniten 1.8 koneissa.
Tää on ihan faq-tason juttua, kun on hyvin kirjoitettu.
Yleensä ne "jumittaja-zetecit" lähtee sitkeällä sahauksella käyntiin, jos akussa riittää potkua.
Lähetetty: 10 Helmi 2007 10:27
Kirjoittaja Foortimies
Niin, nuo oireiluthan käynnistettäessä voi johtua vaikka mistä. Varmin keino todeta nostinongelma on kuitenkin jos koneesta katoaa puristukset startatessa. Kyllä sen koneen kepeydestä startata huomaa, ja viitseliäs voi varmistaa sen vielä puristuspainemittauksella tuolla hetkellä.
Kyllä minullakin on ollut tuon auton kanssa remontin jälkeenkin ihmeellisiä käynnistyselämyksiä, mp-messujen 2006 jälkeen pakkasta -26 ja ei lämmitysmahdollisuutta. Starttailin akun jo väsyksi, mutta ei kun lupaili vain jolloin startti aina heitti pois päältä. Työnnettiin auto lämmityspaikalle jossa oli n. 2 tuntia ja sama jatkuu vaikka kone tuntuu käteen lämpimältä. Osakaasulla ei edes luvannut, kaasupois vain lupaili vähän. Manasin vehkeen alimpaan helvettiin ja arvelin että nyt tuli pitkä kyvelymatka kotia (n.500Km), painalsin kuitenkin kaasun vielä kokonaan pohjaan ja starttasin niin kone rääkäisi eloon...
Emännälle kun sanoin miten sitten läksi käyntiin niin sanoi että etkö tuota nyt älynnyt??? Hän olisi kuulemma jäänyt monella kauppareissulla parkkiin kovalla pakkasella ellei olisi tajunnut painaa kaasua pohjaan.
No eipä tullut mieleen, kun tuo vehjas ei edes lupaa osakaasulla pakkasesta niin vielä pohjaan sitten. Mutta tällä reseptillä käynnistetty sen jälkeen jos ei vain suoraan avainta kääntämällä herää. 2 päivänä messujen jälkeen olikin muuten reilu -30 pakkasta ja ei mahdollisuutta lämmitttää joten intoa puhkuen arvelin että nyt tiedän konstin millä lähtee. Peijakas lähti kuitenkin sitten suoraan ilman kaasua käyntiin ja kävi nätisti tyhjäkäyntiä..
Elikkä kokeilkaa jos ei muuten lähde käyntiin runtata kaasu pohjaan ja starttia perään (kantsii olla valmiina nostamaan kaasu ylös varmaan...)

. Ittellä toimii, ja aina on lähtenyt noin jos ei normaalisti lähde.
Lähetetty: 10 Helmi 2007 12:00
Kirjoittaja Ghostman_132
Foortimies kirjoitti:Niin, nuo oireiluthan käynnistettäessä voi johtua vaikka mistä. Varmin keino todeta nostinongelma on kuitenkin jos koneesta katoaa puristukset startatessa. Kyllä sen koneen kepeydestä startata huomaa, ja viitseliäs voi varmistaa sen vielä puristuspainemittauksella tuolla hetkellä.
Kyllä minullakin on ollut tuon auton kanssa remontin jälkeenkin ihmeellisiä käynnistyselämyksiä, mp-messujen 2006 jälkeen pakkasta -26 ja ei lämmitysmahdollisuutta. Starttailin akun jo väsyksi, mutta ei kun lupaili vain jolloin startti aina heitti pois päältä. Työnnettiin auto lämmityspaikalle jossa oli n. 2 tuntia ja sama jatkuu vaikka kone tuntuu käteen lämpimältä. Osakaasulla ei edes luvannut, kaasupois vain lupaili vähän. Manasin vehkeen alimpaan helvettiin ja arvelin että nyt tuli pitkä kyvelymatka kotia (n.500Km), painalsin kuitenkin kaasun vielä kokonaan pohjaan ja starttasin niin kone rääkäisi eloon...
Emännälle kun sanoin miten sitten läksi käyntiin niin sanoi että etkö tuota nyt älynnyt??? Hän olisi kuulemma jäänyt monella kauppareissulla parkkiin kovalla pakkasella ellei olisi tajunnut painaa kaasua pohjaan.
No eipä tullut mieleen, kun tuo vehjas ei edes lupaa osakaasulla pakkasesta niin vielä pohjaan sitten. Mutta tällä reseptillä käynnistetty sen jälkeen jos ei vain suoraan avainta kääntämällä herää. 2 päivänä messujen jälkeen olikin muuten reilu -30 pakkasta ja ei mahdollisuutta lämmitttää joten intoa puhkuen arvelin että nyt tiedän konstin millä lähtee. Peijakas lähti kuitenkin sitten suoraan ilman kaasua käyntiin ja kävi nätisti tyhjäkäyntiä..
Elikkä kokeilkaa jos ei muuten lähde käyntiin runtata kaasu pohjaan ja starttia perään (kantsii olla valmiina nostamaan kaasu ylös varmaan...)

. Ittellä toimii, ja aina on lähtenyt noin jos ei normaalisti lähde.
hmm... olen kyllä ymmärtänyt että ainakaan zetecit eivät lähde täyskaasulla käymään, koska kun painetaan kaasu pohjaan, niin syöttöä ei tule. Tämä on sitävarten, että jos sahauksella ei lähde ja tulpat kastuvat, saa ne kuivaksi kaasupohjaan painettuna. Sulla voisi tällain äkisti ajateltuna olla kaasun asentoanturi rikki tjsp.
Lähetetty: 10 Helmi 2007 12:03
Kirjoittaja Escotar
Ei mullavaan ole ollu pakkasilla mitään ongelmia tuon zetecin kanssa, ennemmin jäätyy laatikkoöljyt kun ei ole raaskinu synteettisiä laittaa.
Lähetetty: 10 Helmi 2007 13:14
Kirjoittaja Regu
Mullakin jotain hämärää....akku tyhjä mutta laturi näyttää lataavan 14.4V ja akkuna yellow top. Akku kävi liikkeessä ladattavana ja rasitustestissä ja kaikki ok

Lähetetty: 11 Helmi 2007 11:40
Kirjoittaja lajama
Itellä -93 2.0 mondeo ja toisinaan kylmänä lähtee käyntiin helpoiten kaasu pohjassa. Muutoin saa jauhaa startilla melko tovin.
Lähetetty: 11 Helmi 2007 12:08
Kirjoittaja mvleino
Mielenkiintoista asiaa on tullut, täytyy myöntää. Vaan puhutanko täällä enää samasta oireesta?
Eli jos venttiilit kantaa, niin kaasu pohjaan? Tai starttaus vaihde päällä ja kytkin ylhäällä? Jos joku valaisisi miten tämä vaikuttaa venttiileihin?!
Odottelin kiltisti tähän päivään asti (-5 C) ja koetin startata "normaalisti". Ei puristuksia. Sama ininä jatkuu. Kaipa tarttee mennä ajelemaan starttimoottorilla...
Lähetetty: 11 Helmi 2007 18:08
Kirjoittaja mvleino
...ja ei lähde yllämainituin konsteinkaan!
Odotanko lauhempaa keliä vai onko sillä enää mitään merkitystä, kun nytkin on vain 5 astetta pakkasta?
Lähetetty: 11 Helmi 2007 22:54
Kirjoittaja Herkko
mvleino kirjoitti:Mielenkiintoista asiaa on tullut, täytyy myöntää. Vaan puhutanko täällä enää samasta oireesta?
Eli jos venttiilit kantaa, niin kaasu pohjaan? Tai starttaus vaihde päällä ja kytkin ylhäällä? Jos joku valaisisi miten tämä vaikuttaa venttiileihin?!
Odottelin kiltisti tähän päivään asti (-5 C) ja koetin startata "normaalisti". Ei puristuksia. Sama ininä jatkuu. Kaipa tarttee mennä ajelemaan starttimoottorilla...
Juuri tuon opastuksen olen
Voortilta kuullu,jos nostajat jumii.
Eli startilla ajoa muutama metri.
Toimivuudesta ei henk.koht
kokemuksia,mutta jotain perää
kai täytyy olla jos merkkiliike
näin neuvoo.

Lähetetty: 12 Helmi 2007 16:37
Kirjoittaja Foortimies
"Mielenkiintoista asiaa on tullut, täytyy myöntää. Vaan puhutanko täällä enää samasta oireesta?
Eli jos venttiilit kantaa, niin kaasu pohjaan? Tai starttaus vaihde päällä ja kytkin ylhäällä? Jos joku valaisisi miten tämä vaikuttaa venttiileihin?! "
En ainakaan minä enää puhu samasta asiasta, kuten tuolla tekstissä mainitsin että on tuon rempan jälkeenkin tullut merkillisiä käynnistämiselämyksiä. Mutta nuo nyt ei ole enää liittynyt nostajiin, mitä enemmän olen foorteista oppinut sitä enemmän tuntuu että ne on yksilöitä... Toinen lähtee kaasu pohjassa käyntiin parhaiten ja kun toinen vaatii että ensin polvistutaan eteen kädet ristissä
Kun mulla kantoi venttiilit, n.15-25min. starttaamatta riitti että öljynpaineet läksi nostajista ja sitten taas korahti. Mvleinon siis tuskin kannatta enää odotella mitään, en usko että ainakaan öljynpaine enää pitäisi venoja auki... Itse tein myös rempan yhteydessä forttauksen eli tuon moottoripesun. En tiedä oliko merkitystä mutta nyt pelannut sekä öljyt pysynyt kirkkaana lähes koko vaihtovälin että jotain shittaa sieltä läksi.
Jos saan suositella jotain, niin tehkää tuo moottoripesu ja vaihtakaa foortin omat ölpät ellei jo ole (edulliset motonetissä). Joensuun foortiliikekin myy tuota fortea jotain 20e purkki yksityishenkilöille vaikka se olisikin tarkoitettu enemmän vain korjaamo-ja huoltoliike käyttöön, tuokin kertoo jotain...
Tämä siis edellyttää että biilin saan ekaks käyntiin..