Sivu 1/2

99 vuoden mondeon madaltaminen??

Lähetetty: 24 Huhti 2005 19:32
Kirjoittaja tempski
Elikkä minulla on tuollainen 2 litrainen -99 vuoden 4d mondeo ja olen ajatellut laskea sitä lähemmäksi tonttia,ja ajattelin kysyä tämän jo tehneiltä taikka asiasta tietäviltä että kuinka paljon olisi sopiva madallus tälle autolle. itse olen ajatellut jotain sellasta että takaa tiputtaisi 40mm ja edestä 60mm,,,olisiko tälläinen hyvä. lähinnä haen ulkonäön parannusta,mutta en kuitenkaan halua että renkaat raapivat kaarteessa koteloon. renkaat ovat 205/50R16.

Lähetetty: 24 Huhti 2005 20:27
Kirjoittaja STW
Hmm.. kuulostaa aika paljolta tuo 60/40, itse kun ajattelin madaltaa farkkua 30/20 (http://www.eurovanne.com). Pitäs vielä pystyä ajelee hiekkateillä ja talvellakin... tosin ei ole kyllä kokemusta.

Lähetetty: 24 Huhti 2005 20:55
Kirjoittaja tempski
STW kirjoitti:Hmm.. kuulostaa aika paljolta tuo 60/40, itse kun ajattelin madaltaa farkkua 30/20 (http://www.eurovanne.com). Pitäs vielä pystyä ajelee hiekkateillä ja talvellakin... tosin ei ole kyllä kokemusta.

siis minulla ainakin on edessä noin 80-90mm väliä renkaalla ja korin kaarella edessä,joten toi 30mm tuntus tosi vähältä,sitä tuskin ulkonäössä juurikaan huomaa edes. olen katellut noita alusta sarjoja ja niitä näyttää olevan tuollainen 40/40 ja 60/40, ei vaan viittisi sijoittaa kauheasti rahaa jos sitä ei sitten ulkonäössä huomaa.

Lähetetty: 24 Huhti 2005 22:15
Kirjoittaja raato
Ota vaan 40mm,kyl sen huomaa,itel Weitecin jouset,takaa putos vähä enempi,auto on suoras,eli normaali etukeno hävis :o

Lähetetty: 24 Huhti 2005 22:22
Kirjoittaja tempski
raato kirjoitti:Ota vaan 40mm,kyl sen huomaa,itel Weitecin jouset,takaa putos vähä enempi,auto on suoras,eli normaali etukeno hävis :o
ok,pitää katella.

Mites toi pelkillä jousilla madallus,meneekö siin iskarit nopeesti rikki? eli joutuuko sitä nopeesti vaihtamaan sitten nekin erikseen.

Lähetetty: 24 Huhti 2005 22:30
Kirjoittaja raato
tempski kirjoitti: ok,pitää katella.

Mites toi pelkillä jousilla madallus,meneekö siin iskarit nopeesti rikki? eli joutuuko sitä nopeesti vaihtamaan sitten nekin erikseen.
'
En tiä viel,vast pari tonnii ajettu,voi olla kun liikkuu eri kohdas,ei se sit ol enää paha homma vaihtaa kun kaik pultit on jo kerran avattu :lol:

Lähetetty: 25 Huhti 2005 16:40
Kirjoittaja TeRoK
Juu kyllä 40mm tarpeeks madaltaa. Siihen kannattaa vaan sitte hommata vähä isommat alupallot niin johan näyttää hyvältä. Toi 40/60 madallus tuntuu kyllä vähän hullulta. Voi olla aika lailla p erse pystyssä sen jälkeen.
Tämän hetkistä tilannettahan ei liikaa kannata tuijottaa kun voi olla takaa enemmän kuoleentuneet kuin edestä.
vakio iskareiden pitäis kyllä ihan hyvin kestää se -40mm madallus. Siitä enemmän kun lasketaan niin muuttuu jo lepokohta liikaa.

Lähetetty: 25 Huhti 2005 19:29
Kirjoittaja tempski
TeRoK kirjoitti:Juu kyllä 40mm tarpeeks madaltaa. Siihen kannattaa vaan sitte hommata vähä isommat alupallot niin johan näyttää hyvältä. Toi 40/60 madallus tuntuu kyllä vähän hullulta. Voi olla aika lailla p erse pystyssä sen jälkeen.
Tämän hetkistä tilannettahan ei liikaa kannata tuijottaa kun voi olla takaa enemmän kuoleentuneet kuin edestä.
vakio iskareiden pitäis kyllä ihan hyvin kestää se -40mm madallus. Siitä enemmän kun lasketaan niin muuttuu jo lepokohta liikaa.
TACK, pitää varmaan pistää toi 40/40,se ei tosiaan oo kivan näkönen jos peräsin on pystyssä.

Lähetetty: 27 Huhti 2005 21:26
Kirjoittaja Tomi
Itsellä myös -99 mondeo hatchpack ja madallusta kaipaisi.
Nyt varsinkin, kun alla on 16" vanukaiset 205 renkailla tosin profiili on 55 joka osaltaan myös vaikuttaa siihen, että mondeo raukka näyttää pikemminkin nyt SUV:ltä :) Maavaraa on kuin pajerossa ja juuri tuon eturenkaan yläpuolelle mahtuisi vaikka kahvikuppi.

Osaisiko joku teistä suositella jotakin tiettyä madallussarja valmistajaa ja mistä moisia kannattaa ostella (pk-seutu). Niin ja pitääkö paikkaansa, että auto on muutoskatsastettava esim 40/40 madalluksen jälkeen ?

Lähetetty: 28 Huhti 2005 10:09
Kirjoittaja sierramies-87
lapazu kirjoitti: Auto on muutoskatsastettava aina jos siihen laitetaan muut kuin alkuperäiset tai niitä vastaavat jouset. Eikö virallinen osuus ainakin mene näin?
näin on jos auto ei ole vanhempi kun ??.87 itellä on 87vm sierra niin ei tarvinu näyttää mitään lappuja katsastuksessa vaikka alla pilkistää uudet punaiset madallusjouset...ja ei voi olla huomaamatta että se on madallettu...

Lähetetty: 13 Heinä 2005 13:46
Kirjoittaja Jartsa
Perjantaina tuli ostettua ensimmäinen Ford ja nimenomaan ketjun aloittajan mukaisesti vm. '99 Mondeo sedan. Tämä kesä mennään nykyisillä 15 tuuman peltivanteilla, mutta ensi suveksi olisi suunnitelmissa joko 16 tai 17 tuumaiset vanteet. Korkeutta piisaa ja tuo keltainen väri suorastaan huutaa alleen isompaa vannetta ja madallusta. Olisiko jollain laittaa kuvaa kakkoskoppaisesta Mondeosta, jossa olisi 40/40 madallus ja alupallot alla? Missä hinnoissa pelkät vieterit ovat ja onko tässäkin ketjussa mainitulla madalletulla Mondeolla vakioiskarit vielä kestäneet?

Lähetetty: 13 Heinä 2005 19:50
Kirjoittaja appelsiini
Jartsa kirjoitti:Perjantaina tuli ostettua ensimmäinen Ford ja nimenomaan ketjun aloittajan mukaisesti vm. '99 Mondeo sedan. Tämä kesä mennään nykyisillä 15 tuuman peltivanteilla, mutta ensi suveksi olisi suunnitelmissa joko 16 tai 17 tuumaiset vanteet. Korkeutta piisaa ja tuo keltainen väri suorastaan huutaa alleen isompaa vannetta ja madallusta. Olisiko jollain laittaa kuvaa kakkoskoppaisesta Mondeosta, jossa olisi 40/40 madallus ja alupallot alla? Missä hinnoissa pelkät vieterit ovat ja onko tässäkin ketjussa mainitulla madalletulla Mondeolla vakioiskarit vielä kestäneet?
Itselläni on juuri tuollainen, G&M:n 40/40 -madallus ja 215/40R17 rattaat. Auto olis tuossa pihalla, täytyy vaan lainata kameraa että saan kuvattua sen, muutenkin ollut aikomus jo kauan aikaa ottaa muutama foto... palataan asiaan kohta :)

Edit: Täytyi vielä lisätä, että ei ole sedan vaan häkspäks

Lähetetty: 18 Heinä 2005 19:14
Kirjoittaja tempski
Jartsa kirjoitti:Perjantaina tuli ostettua ensimmäinen Ford ja nimenomaan ketjun aloittajan mukaisesti vm. '99 Mondeo sedan. Tämä kesä mennään nykyisillä 15 tuuman peltivanteilla, mutta ensi suveksi olisi suunnitelmissa joko 16 tai 17 tuumaiset vanteet. Korkeutta piisaa ja tuo keltainen väri suorastaan huutaa alleen isompaa vannetta ja madallusta. Olisiko jollain laittaa kuvaa kakkoskoppaisesta Mondeosta, jossa olisi 40/40 madallus ja alupallot alla? Missä hinnoissa pelkät vieterit ovat ja onko tässäkin ketjussa mainitulla madalletulla Mondeolla vakioiskarit vielä kestäneet?

Juuri kävin tänään ostamassa pelkät vieterit ja hintaa weitecin jousille tuli 153e ja madallus tuo 40/40 ,,,,kestämisestä en osaa vielä sanoa mitään,jouset menevät alle ensi viikon alkupuolella varmaankin,toivottavasti kestää :) ja näyttää hyvältä ;)

Lähetetty: 20 Heinä 2005 11:16
Kirjoittaja appelsiini
Sainpas vihdoinkin ensimmäiset kuvat tuosta taunuksesta. Löytyy täältä: http://appelsin.org/pics/mondeo/

Vähän häiritsee ainakin itseäni se, että tuo etupää vaikuttaa korkeammalta eli auto näyttää takapainoiselta.. liekö tuolle mitään tehtävissä :?

Lähetetty: 20 Heinä 2005 12:52
Kirjoittaja Jartsa
Näytti madallettuna ihan siistiltä. Tuossa on alla 17 tuuman kiekot, joten heräsikin kysymys, että mikä pitää 16 tuumaisten renkaiden koko olla, jotta lokarinkaarien täyttöaste on sama? Eli ts. millä renkailla on 16 tuumaisten vanteiden oltava, jotta ne ovat yhtä suuret kokonaishalkaisijaltaan 205/40/17 renkaiden kanssa?

Onko nm. Tempskillä autossa 16 vai 17 tuumaiset vanteet? Jos kuvaa löytyis siitäkin yksilöstä niin pääsis vertailee.

Lähetetty: 20 Heinä 2005 15:21
Kirjoittaja lalli69
Jartsa kirjoitti:Näytti madallettuna ihan siistiltä. Tuossa on alla 17 tuuman kiekot, joten heräsikin kysymys, että mikä pitää 16 tuumaisten renkaiden koko olla, jotta lokarinkaarien täyttöaste on sama? Eli ts. millä renkailla on 16 tuumaisten vanteiden oltava, jotta ne ovat yhtä suuret kokonaishalkaisijaltaan 205/40/17 renkaiden kanssa?
Tuolta löytyy vastaus.

http://www.ford-club.net/foorumi/viewtopic.php?t=79


Mondeoon kyllä laittaisin ennemmin 215/45, tai edes 205/45 17" vanteelle.

Lähetetty: 21 Heinä 2005 00:48
Kirjoittaja raato
Katsastin Mondeon viikko sitten,(nyt vast),ingenjööri vaan mittas et edest on navan ja kaaren väli 32,5 ja takan 32cm,mitään ei sanon siit et rengas on hangannu sisälokariin :lol:

Lähetetty: 21 Heinä 2005 10:22
Kirjoittaja SpeedDevil
täällä sitä eräät yrittää säästää. yli 35mm madallukseen pitäisi käyttää madallus iskaria. ja tottakai kannattaa aurauskulmat käydä säädättämässä. onhan alusta sarjat kalliita mutta eikös dna:n slogan menny "elämä on" ?

Lähetetty: 24 Heinä 2005 14:25
Kirjoittaja Jaakko85
Oxidius kirjoitti:täällä sitä eräät yrittää säästää. yli 35mm madallukseen pitäisi käyttää madallus iskaria. ja tottakai kannattaa aurauskulmat käydä säädättämässä. onhan alusta sarjat kalliita mutta eikös dna:n slogan menny "elämä on" ?
Vielä parempi kun heittää vakioiskarin pois kun laittaa minkäänlaista madallusjousta.

Lähetetty: 24 Heinä 2005 15:01
Kirjoittaja VesQ
Oxidius kirjoitti: ja tottakai kannattaa aurauskulmat käydä säädättämässä.
Voisi sanoa ennemmin että täytyy

tai vähintään mitata itse

Lähetetty: 26 Heinä 2005 18:07
Kirjoittaja tempski
Jartsa kirjoitti:Näytti madallettuna ihan siistiltä. Tuossa on alla 17 tuuman kiekot, joten heräsikin kysymys, että mikä pitää 16 tuumaisten renkaiden koko olla, jotta lokarinkaarien täyttöaste on sama? Eli ts. millä renkailla on 16 tuumaisten vanteiden oltava, jotta ne ovat yhtä suuret kokonaishalkaisijaltaan 205/40/17 renkaiden kanssa?

Onko nm. Tempskillä autossa 16 vai 17 tuumaiset vanteet? Jos kuvaa löytyis siitäkin yksilöstä niin pääsis vertailee.


16 tuumaset on alla ja näyttäisi olevan aikalailla saman verran väliä kaaren ja renkaan välillä kuin kuvan mondeossa. ja rengaskoko on tuo 205/50/16....oishan se hienompi vaikka 18 tuumasilla alupalloilla mutta menee se noinkin,kuvia ei löydy ikävä kyllä madallettuna ainakaan vielä.

Lähetetty: 04 Syys 2005 23:52
Kirjoittaja jamo
Jos tontittaa niin ei muuta kuin vähintään 18" aluvannetta kehiin ja ehkä jotain 225/40 rengasta niihin vanteisiin. Ja ensin pitää ostaa vannesetti ja sen jälkeen alustasarja, mieluummin korkeus/jäykkyyssäädettävä sellainen... Vanne/alusta ratkaisuissa ei kannata säästellä koska eihän siinä oo mitään järkee et ostaa jonkun setin ja sit 2 viikon päästä alkaa v___tamaan et tulikin ostettu pelkkää pa__aa koko rahan edestä! Ja kun homma jatkuu niin sit isompaa jarruu kehiin et orkkislevyt/rummut ei näytä "liian" pieniltä isojen vanteiden kanssa.

Lähetetty: 05 Syys 2005 00:15
Kirjoittaja SpeedDevil
jamo puhuu asiaa!!

Lähetetty: 16 Loka 2005 01:54
Kirjoittaja tohvo75
mites stw hommasitkos noi 30/20 jouset
kokemuksia ois kiva kuulla

Lähetetty: 09 Marras 2005 20:40
Kirjoittaja SbY
Hoi!

Tuossa kans miettiny madaltamista ens kesäks. Kattelin tuossa, että Mondeon STW malleihin saatavilla kahta eri madallus satsia. 40/40mm satsi ja sit 55/40mm satsi. Mitä nyt olen itte kattonu niin mielestäni keulaa pitäs pudottaa enemmän.

Tuon 55/40 satsin kanssa suositeltiin käytettävän lyhkäsempää iskaria, 40/40 satsin kanssa ei. Olen sitä mieltä, et pitäs vaihtaa iskarit lyhkäsempiin myös, mutta kas kas valmistaja ei suosittelekkaan jos 40mm tiputtaa...

Onko jengillä kuvia madalletuista Mondeoistanne speksien kera, olis mukava tiirailla, vanteet on jo valittu :) 17" tulee ;)