Sivu 1/1

Mondeo -01 lisälämmitin

Lähetetty: 29 Tammi 2007 21:46
Kirjoittaja BlackJack
Mikähän tuossa nyt olisi vikana, kun ei oikein syty kunnolla kellolla käytettäessä. Syttyy ja sitten sammuu yhtenään. Kuulostais korvakuulolla siltä, että ei saa dieseliä, kun pumppu nakuttaa kuin viimeistä päivää ja jotenkin metallisella äänellä. Eberi on noin 3kk vanha ja kiertovesipumpun vaihdoin pari viikkoa sitten. Mitenkähän päin se kiertovesipumppu pitää olla, kun ei huomannut katsoa ennen irroittamista? Laitoin sen niinpäin että se tavallaan imee lämmittimestä. Sitten se vielä joskus alkaa yskimään niinkuin olisi ilmaa järjestelmässä. Ilmasin sen siitä vesipumpusta mielestäni kunnolla. Ongelmia kerrakseen :cry: :cry:

Lähetetty: 29 Tammi 2007 23:20
Kirjoittaja tupu
Kyllä sen pumpun pitäs olla niin, että se työntää eberille päin! niin ainakin webastoissa. :?

Lähetetty: 30 Tammi 2007 00:21
Kirjoittaja olafu
Käynnistyykö se normaalisti (pakoputkesta kuuluu palamis-tohina) vai yrittääkö se vain, mutta mitään ei tapahdu?

- Rutkutus ja porina käynnistyessä/käynnin aikana viittaa siihen, että kamina keittää (vesi ei kierrä).
Jos vesi kiertää heikosti, mutta kuitenkin kiertää: Eberi syttyy, käy hetken ja sammuu kokonaan. Myös jatkuva tehon nosto ja lasku viittaa huonoon veden kiertoon.

- Vesikierto pitää olla normaalin kierron mukaisesti. Jos kello ja eberi on ollut autossa alunperin, niin pumppu on todennäkösesti "oikeassa" letkussa ja silloin kuuluu työntää lämmittimeen päin.

- Jos jälkiasennus-eberi erillisellä vesipumpulla, niin se saattaa olla kummassa letkussa tahansa. Kuuluisi olla kuitenkin niin, että painaa vettä lämmittimeen päin.

- Voi selvittää tutkimalla, mistä vesi tulee ja mihin se menee. Kannesta/lohkosta tulee ulos yleensä ja alavesiletkuun/vesipumppuun menee takaisin.


Eberin vesipumppu hajoaa harvoin, koska siinä on harjaton moottori ja ainoa kuluva osa on laakerit. Jos autossa on asennettu ns. lisäsarja alkuperäisen lisälämmittimen kaveriksi (jälkiasennuskello), niin kannattaa tutkia saako se lisäboksi sähköä ja onko pumpun johto ehjä.

Lähetetty: 30 Tammi 2007 09:00
Kirjoittaja PeeTee
Itselläni samanikäisessä autossa oli kanssa syksyllä ongelmia.
Eberi yritti käyntiin, ja sammui hetken kuluttua. -Vaihdoin sihdin(palanut), tarkistin hehkun sekä liekkivahdin vastusarvon. Tämänkään jälkeen Eberi ei käynnistynyt kunnolla. Auton ollessa nosturilla, huomasin että polttoaineputkessa kulki ilmakuplia. Polttoaineputki on suoraan tankissa, ja aika korkealla; ->vaatii itselläni noin 1/4tankillista polttoainetta lämmittimen häiriöttömään käyntiin. Tämän jälkeen ongelmia ei ole ollut.

Lähetetty: 30 Tammi 2007 17:12
Kirjoittaja BlackJack
Meniköhän se sittenkin väärinpäin sinne... Olen kyllä aika varma et laitoin sen niinpäin että tavallaan imee eberistä. Olen senkin huomannut että alkoi vuotaa nestettä tuon asennuksen jälkeen vaikka kiristin letkunkiristimet tosi tiukkaan. Autossa on alkuperäinen lämmitin jota on täydennetty lisäsarjalla (kello + vesipumppu). Vesipumppu on magneettimoottorilla, joten ei sen pitäisi hajota, mutta niin se vaan teki. Uusi maksoi vaivaiset 200€
Lämmitin humpaa kun käyttää kellolla eli kiihtyy normaaliin ja sitten melkein sammuu ja taas kohta on normaalissa.
Kun auto on käynnissä niin toimii minusta ihan moitteetta. Paitsi on kovilla pakkasilla aika kylmä (yli -20C)

Lähetetty: 30 Tammi 2007 18:32
Kirjoittaja olafu
BlackJack kirjoitti:...Lämmitin humpaa kun käyttää kellolla eli kiihtyy normaaliin ja sitten melkein sammuu ja taas kohta on normaalissa.
Kun auto on käynnissä niin toimii minusta ihan moitteetta...
Kuullostaa siltä että vesi ei kierrä tai kiertää huonosti. Saattaa johtua väärin päin olevasta pumpusta, kiinni olevasta lämppärin hanasta (mondeossa ei tiettävästi sellaista ole) tai ilmasta veden seassa.

Lähetetty: 30 Tammi 2007 21:56
Kirjoittaja PeeTee
Kyllä nuo oireet viittaavat juuri huonoon vedenkiertoon. Eberin oma termostaatti katkaisee välillä, koska lämmittimellä lämpö nousee liiaksi.

Lähetetty: 31 Tammi 2007 18:23
Kirjoittaja BlackJack
Kiitos asiantuntevista kommenteista. Pitänee alkaa tutkailemaan asiaa kunhan vähän kelit lauhtuu kun täällä pakkasta -25C. Pitää ilmoitella miten asiassa käy.

Miten jäähdytysjärjestelmän ilmaaminen kannattaa tehdä? Tein sen viimeksi niin, että tyhjäkäynnillä se ruuvi auki siitä vesipumpusta ja valuttelin jonkin aikaa (n.10min). Pitääkö antaa kierroksia koneelle? Auto olla tietyssä kulmassa jne... :?