Sivu 1/2

Pahvia keulaan ?

Lähetetty: 28 Tammi 2007 19:32
Kirjoittaja Poude
Niin, Kuinka moni on joutunut laittaan foordiinsa pahvia syylärin eteen lämpöhuolien takia ? Itsellä ei meinaa lämmetä millään tässä säässä, pakko modata joku pahvi maskin eteen huomenissa.

Uudemissa autoissa taitaa olla jo ajoviima otettu huomioon kun lämmöt nousee suht normaalisti 90C, tai sitten vaan autokohtaista, Äiteen Fiatissa nousee suht nopeasti Normaalilämpöön, vaikka onkin pizzan kuljetusautoksi suunniteltu +30 helteeseen..

Lähetetty: 28 Tammi 2007 19:41
Kirjoittaja ekkeri69
ei oo tullu laitettua. vielä tarkenee jotenkin.

Lähetetty: 28 Tammi 2007 20:00
Kirjoittaja jaska74
huomasin tossa eräänä päivänä että mulla on joku tehtaan muovirämmäle siinä verkon takana. onko muilla sierroissa samanlainen, vai onko se tosiaan joku lisävaruste?

Lähetetty: 28 Tammi 2007 21:35
Kirjoittaja jype
eipä ole pahvia tarvinnu kun termari kunnossa, eikai se sierran maski pidä ollakkaan avonainen..? puskurissahan siinä on ilima-aukko...

Lähetetty: 28 Tammi 2007 21:55
Kirjoittaja Mr_Who
Motonetin termari, niin toiminnasta ei ole aina selvyyttä, eli laitoin pahvin keulalle. :)

Lähetetty: 28 Tammi 2007 23:06
Kirjoittaja Poude
Mullakin tosin tarviketermari, mutta ei motonetistä. Uudet nesteetkin.

Lähetetty: 29 Tammi 2007 01:11
Kirjoittaja Mataz
Mr_Who kirjoitti:Motonetin termari, niin toiminnasta ei ole aina selvyyttä, eli laitoin pahvin keulalle. :)
oli motonetin termari -> ei lämmenny. :evil: hain fordilta -> lämpenee ja tarkenee ilman mitään pahveja.

Re: Pahvia keulaan ?

Lähetetty: 29 Tammi 2007 16:56
Kirjoittaja Kessi
Poude kirjoitti:Uudemissa autoissa taitaa olla jo ajoviima otettu huomioon kun lämmöt nousee suht normaalisti 90C
Niinpä niin... Citroen C5 on sitten hieno peli! Siinä on vakiovarusteena maskin eteen muovilärpäke jota suositellaan käytettäväksi talvirengaskauden aikana :mrgreen: ... Lisäksi jos on vähänkin pakkasta, ei lähde kunnolla käyntiin ilman webaston huudatusta! Kyllä ne ranskalaiset osaa :lol: ...

Itse olen joskus Sierraan pahvia viritellyt, mutta ei enää viime vuosina ole tarvinnut, kun ei täällä turussa oo kunnon pakkasiakaan ollut....

Lähetetty: 29 Tammi 2007 17:34
Kirjoittaja Poude
Mulla kesätermari (88C) ? Audi A2:ssakin oon nähny jonkun audin oman kangasvirityksen maskin edessä..
Citikasta tulikin mieleen, lähin kotio päin tänään niin C4:n kans oli pientä kisaa, tosi tasasesti kiihty kunnes pääsin ohi keposesti kun kelas mittariin 140kmh.. tais loppua citikasta pykälät..noo ei, tommonen pikkupaska ja kiihtyy samanlailla kun mondii :cry: kyynel, no tosin kokoeroa autoilla paljon,vaikka uudet autot painaa varmaan kolmatta tonnia turvavarusteineen.. OFFTOPIC

Lähetetty: 29 Tammi 2007 20:07
Kirjoittaja evolution
ei kunnossa oleva auto mitään pahvia tartte.

Hilux 2.4d vm.89 4wd ja lämpiää hetkessä, tänä aamullakin -24 ja alta 2km ni oli lämmin, eka aamu ku oli lämppäri tehny tenän ku oli vetänyt polttoaineputkeen vesihelmen

Lähetetty: 29 Tammi 2007 21:11
Kirjoittaja Poude
No on se kyllä autostakin kiinni, ja keulassa olevista aukoista, esim mondeossa pääsee ilma suoraan syyläriin ylä- ja alapuolelta, ainoastaan puskuri estää vähän.
Fiat uno,pikkukone ja lämpiää todella nopeasti..Hiace,vaikka diesel niin lämpiää nopeasti koska keula on niin reijätön että kylmä ilma ei pääse juuri mistään, ainoa outo on isännän 240 volvo, jossa maski on pelkkää reikää ja kun pihasta ajaa pois niin lämppäristä tulee jo haaleaa ilmaa, noin 2km ajoa kanssa ja lämmöt 90C..noo se on volvo ja sen 2,3 pata :) hieman eriluokkaa verrattuna mihin vaan "autoon" :lol:

Mondeon lämmöt

Lähetetty: 30 Tammi 2007 06:33
Kirjoittaja artss
Pitäisi nyt muistaa kuitenkin että ei syylärissä kierrä nestettä yhtään ennenkuin moottorin lämpö on kohdallaan. Jos näin ei tapahdu, termostaatti ei enää toimi (ei mene kiinni) ja se on vaihdettava.

No entäs tällainen tapaus: viime keväänä vaihdoin uuden termarin fordilta, ei auttanut, ei tuu lämmintä sisälle, eikä ylävesiletku lämpee ennen kuin termari aukee, eilen vaihdoin uuden lämppärin kennon eikä vieläkään tuu kunnolla kuumaa. tallissa käytin kuumaksi, niin kennolle menevä putki ei kuumia niin ettei polta sormia. kun taas etukautta alas menevä puki kyllä lämpee. vesipumppukin uusittu joulukuussa.
kyseessä 2.0Si -94.

Rouvan -95 1.8 puhaltaa kyllä oikeesti kuumaa vaik 15 pakkasta ja puhallin 4:lla.

Re: Mondeon lämmöt

Lähetetty: 30 Tammi 2007 08:43
Kirjoittaja PeeTee
artss kirjoitti:

No entäs tällainen tapaus: viime keväänä vaihdoin uuden termarin fordilta, ei auttanut, ei tuu lämmintä sisälle, eikä ylävesiletku lämpee ennen kuin termari aukee, eilen vaihdoin uuden lämppärin kennon eikä vieläkään tuu kunnolla kuumaa. tallissa käytin kuumaksi, niin kennolle menevä putki ei kuumia niin ettei polta sormia. kun taas etukautta alas menevä puki kyllä lämpee. vesipumppukin uusittu joulukuussa.
kyseessä 2.0Si -94.
^Kolme kertaa tekstin luettuani jos nyt oikein ymmärsin, niin lämmityslaitteen kennossa on oltava ilmaa.
Osta näppäimistölle vähän lisää isoja kirjaimia ym. , niin saat tekstistäsi ymmärrettävämpää

Lähetetty: 30 Tammi 2007 10:01
Kirjoittaja artss
Juu sorry, 2h nukkuneena ei ilmaisu parhaimmillaan...
Sitä ilmaa minäkin epäilen mut eiks tuon pitäis olla itse ilmaava? kun termarin kotoelosta tulee letku paisunta säiliöön?

Ainakaan Haynesin oppaan mukaan ei sen kummempaa ilmausta tartte.

Lähetetty: 30 Tammi 2007 11:59
Kirjoittaja PeeTee
Joskus vaan saattaa jäädä kennoon ilmaa, riippuu letkujen kulkureiteistä. Koeta raottaa auton käydessä kennolle menevää ylempää letkua, jos sieltä saisi ilman pois. En muista tarkkaan, miten MK I&II Mondeossa letkut menevät, siitä on pari vuotta kun olen sellaisen omistanut. Yleensä toinen lähtee kannen päästä, paluu alemmaksi lohkoon. Paras olisi, jos ihan kennolta pääset raottamaan.

Lähetetty: 30 Tammi 2007 16:47
Kirjoittaja Escotar
En oo nyt laittanu pahvia ja hyvin on lämmenny.

Lähetetty: 30 Tammi 2007 18:17
Kirjoittaja artss
PeeTee kirjoitti:Joskus vaan saattaa jäädä kennoon ilmaa, riippuu letkujen kulkureiteistä. Koeta raottaa auton käydessä kennolle menevää ylempää letkua, jos sieltä saisi ilman pois. En muista tarkkaan, miten MK I&II Mondeossa letkut menevät, siitä on pari vuotta kun olen sellaisen omistanut. Yleensä toinen lähtee kannen päästä, paluu alemmaksi lohkoon. Paras olisi, jos ihan kennolta pääset raottamaan.
Tuossa on aika hyvä kuva termarista, putki kennolle lähetee kotelon alareunasta oikealta.
hankala paikka, voisko kotelo olla jotenkin tukossa kun etukautta alavesi letkuun menevä putki kuitenkin lämpee kuumaksi.

http://www.btinternet.com/~madmole/images/Coolin1.gif

Lähetetty: 31 Tammi 2007 22:08
Kirjoittaja tt-r
tota kertokaas,et onko siitä millasta haittaa,jos vedet ei lämpene?
ohan se tietysti häiritsevää ajaa "iglussa",mut onko siinä koneen toiminnan kannalta jotai oleellista? :oops:

Lähetetty: 31 Tammi 2007 22:31
Kirjoittaja tupu
tt-r kirjoitti:tota kertokaas,et onko siitä millasta haittaa,jos vedet ei lämpene?
ohan se tietysti häiritsevää ajaa "iglussa",mut onko siinä koneen toiminnan kannalta jotai oleellista? :oops:
Kulutus kasvaa ja moottori ei muutenkaan tykkää :x

Ilmaus montukassa

Lähetetty: 02 Helmi 2007 18:57
Kirjoittaja mondeo99
Paisuntasäiliön puoleinen kulma tunkilla ylös ja käyntiin, jopas ilmaus käy paremmin.

Re: Ilmaus montukassa

Lähetetty: 03 Helmi 2007 13:10
Kirjoittaja artss
mondeo99 kirjoitti:Paisuntasäiliön puoleinen kulma tunkilla ylös ja käyntiin, jopas ilmaus käy paremmin.
Ilmaa veikkaisin minäkin. Tuossa auton kanssa pelehdin vähän samoissa aiheissa, sain fordeja rempanneelta pajalta vinkkiä että on hyvä mitata paljonko nestettä tulee ulos järjestelmästä että tietää paljonko sitä pitää mennä takaisin päin. Syy tuohon on neuvon mukaan se, että zetec on joskus hankala ilmautumaan ja se on tuhonnut joitakin kansia kun ei ole vettä kiertänyt kanteen ollenkaan. Tämä varoituksen sanana.
Juu pitää kokeilla, lähinnä kiinnostaa termari kotelon rakenne, kun pahvit keulassa ja silti ei meinaa kone kunnolla lämmetä.

Lämmöt: normal
_______^
tuolla kohdalla pakkasilla.
Eli mikä merkitys on kotelosta alavesiletkuun lähtevällä putkella?
Voihan se termarikin jumittaa auettuaan ettei sulkeudu kunnolla...

Re: Ilmaus montukassa

Lähetetty: 03 Helmi 2007 20:25
Kirjoittaja qaz
artss kirjoitti: Juu pitää kokeilla, lähinnä kiinnostaa termari kotelon rakenne, kun pahvit keulassa ja silti ei meinaa kone kunnolla lämmetä.

Lämmöt: normal
_______^
tuolla kohdalla pakkasilla.
Eli mikä merkitys on kotelosta alavesiletkuun lähtevällä putkella?
Voihan se termarikin jumittaa auettuaan ettei sulkeudu kunnolla...
Cvh koneissa on ainakin termarikotelossa sellainen kuula jossain niissä reijissä. Kuula on vissiin muovia ja sulaa aikanaan ja katoaa lopullisesti. Jonka jälkeen moottori ei lämpiä kunnolla.

Lähetetty: 05 Helmi 2007 21:16
Kirjoittaja Rotta-Racing
Omalla kohdallani 1.6Ohc -87 sierrani lämpenee ja pysyy näilläkin keleillä lämpimänä mutta kokeilin yks päivä laittaa puolet syylarista pahvin taakse ja jopas jotakin lämpenee nopeemmin ja tulee hitusen lämpimämpi tosin se sit putos sinne motarille mut se on asia erikseen. Omasta mielestäni keino toimi ku laittoi nimenomaan sinne syylarin alaosaan sen pahvin minne kaikki kylmä ilmavirta kohdistuu..

Re: Ilmaus montukassa

Lähetetty: 06 Helmi 2007 09:17
Kirjoittaja WSE
qaz kirjoitti: Cvh koneissa on ainakin termarikotelossa sellainen kuula jossain niissä reijissä. Kuula on vissiin muovia ja sulaa aikanaan ja katoaa lopullisesti. Jonka jälkeen moottori ei lämpiä kunnolla.
Se on jotain vahaa joka sulaa jossain yli sadan asteen tienoilla.
Kuula toimii "sulakkeena" elikkä periaatteessa sen pitäisi kyllä kestää siihen asti kun termostaatti ensimmäisen kerran jumii - tällöin kuula sulaa eikä auto keitä. Tietenkin jos moottori saadaan termostaatista riippumattomista syistä ylikuumenemaan (liian vähän nestettä, flekti ei toimi tms.) sulaa tuo kuula myös. Kuulan sulamisen jälkeen termarilla on ohivirtauskanava ja auto lämpenee todella hitaasti kylmällä kelillä.
uusia kuulia ei taida erikseen saada, termarikotelokin maksaa kiitettävästi... mutta suurimmassa osassa autoja kun ei tämmöistä termarin kiinni juuttumisen varmennusta ole, olen minäkin tehnyt kuulan reikään kierteet ja laittanut siihen pultinpätkän tukkeeksi ja tämän jälkeen lämpöä tulee kuin uutenakin.

Lähetetty: 06 Helmi 2007 09:29
Kirjoittaja WSE
Nuo lämpenemisnopeuden erot eri autoilla muutoin johtuu aika paljon polttoainetaloudesta ja sen suhteesta lämmitettävään massaan (edellyttäen tietenkin jotta kaikki on muuten kunnossa). Vanhat volvot ja monet muutkin lämpenevät suht nopeasti vaikka vesitilaa on paljon ja moottoritila suht avoin, mutta tyhjäkäyntikulutuskin on sitten sen mukainen.
Pikkufiiatti voi lämmetä myös nopeasti koska vesitila ja lämmitettävä rautamäärä on pieni, vaikka kulutuskin on pieni. Japanilaisissa on usein myös selvästi pienempi vesitila kuin eurooppalaisissa joten lämpenevät suht nopeaan, pienen vesitilan haitat tulevat sitten vastaan silloin jos mootttori lämpenee liikaa niin se keittää sitten saman tien, kuskille ei juuri reagointiaikaa jää. Isolla vesitilalla ehtii pysähtyä hyvisää ajoin ennen keittämistä jos on huomannut seurata lämpömittaria. Muutenkaan isompivesitilainen ei ole niin herkkä ylikuumenemaan esimerkiksi tilapäisessä rasituksessa. Ja tähän vielä esimerkki, jos rautaa on koneessa paljon: Kölnin V6 fordista meni jäähdytin seulaksi ja uutta ei ollut heti saatavillla, mutta koulussa piti kulkea. No, kylmän koneen kun pani käymään ja lähti heti ajamaan niin pääsi sen jotain 7 kilometrin matkan koululle ennenkuin lämmöt oli korkealla. Vettä koneessa ei ollut siis ollenkaan. Päivän jäähdyttyään pääsi vielä takaisinkin. Mitään haittaa tästä ei koneelle ollut, sitten kun jäähdyttäjän sai kuntoon toimi niinkuin ennenkin. Oli kevät joten ilman lämppäriäkin pärjäsi.