Sivu 1/1

-86 Is Sierran valoista

Lähetetty: 28 Tammi 2007 18:33
Kirjoittaja Riesa2.0
Eli ehkä tyhmäkin kysymys, mutta kuuluuko tuollaisen kakkoskoppaisen Is sierran valot toimia samalla tavalla kuin uudempi koppaisenkin? Meinaan tällä hetkellä toiminta on suoraan sanottuna erikoinen... Auton ollessa sammuksissa parkit saa viiksestä normaalisti päälle, sitten kun auton laittaa käyntiin niin edelleen parkit toimii viiksen ollessa parkki/ylä-asennossa, myös etu/taka sumarit saa samaan aikaan päälle. Oikeat ajovalot siis ei vielä syty, mutta kun lähtee ajamaan/antaa paikallaan kierroksia niin jonkin ajan kuluttua naksahtaa jossain rele (kuuluu selvästi) jonka jälkeen syttyy ajovalot. Tämän releen naksahduksen jälkeen valojen viiksen asennolla ei ole mitään virkaa, koska valot palaa koko ajan niin kauan kun auton sammuttaa ja myöskin sumarit toimii vaikka valokytkin olisi "päivä" asennossa.. :?

Onkohan joku kotisähkömies tehnyt jotain omia virityksiä? Itselläni ei ole koskaan ollut tämän koppaista sierraa, mutta olettaisin että niiden pitäisi toimia samaan tapaan kuin uudemmissakin? Vai olenko aivan väärässä...

Lähetetty: 28 Tammi 2007 20:03
Kirjoittaja jaska74
siinä on valoautomatiikka ja ajovalot pitäs syttyä itsestään kun auton laittaa käyntiin (ja palaa vaan 75% valoteholla)

konehuoneessa apaut kuskinpuolen pissapojan suuttimen kohdilla on keltainen yksinäinen johto joka törröttelee johtonipusta. siinä on liitin näkyvillä. kiskase liitin irti niin valot toimii ainoastaan manuaalisesti

Lähetetty: 28 Tammi 2007 20:17
Kirjoittaja Riesa2.0
Eli toisin sanoen pitäisi toimia niinkuin uudemmissakin sierroissa.. Jotain omituista noissa kyllä on koska ne valot ensinäkin syttyy piiitkällä viiveellä ja kuuluvalla releen naksahduksella. Kun ne siis vihdoin syttyy niin valokytkin on tällöin ilmeisesti ohitettuna, koska sen asennolla ei ole enään mitään merkitystä.. Valot palaa siis täysin samalla kirkkaudella oli kytkin sitten päivä/parkki tai yläasennossa :? Pitää koittaa ottaa se johto irti jos toimisivat manuaalisesti paremmin...

Niin ja pitkätkin sitten toimivat valoviiksen asennosta riippumatta, tietääkseni pitäisi toimia vain yläasennossa :roll:

Lähetetty: 28 Tammi 2007 22:45
Kirjoittaja VesQ
Se viive varmaankin johtuu siitä että laturi ei lataa startin jälkeen ja jännite on sen verran alhainen että ei jaksa vetää relettä päälle. Kun lähtee liikkeelle tai muutenvaan nostaa kierroksia enemmän niin laturi herää ja jännite nousee normaalitasolle ja rele naksahtaa päälle

Lähetetty: 29 Tammi 2007 15:29
Kirjoittaja Riesa2.0
VesQ kirjoitti:Se viive varmaankin johtuu siitä että laturi ei lataa startin jälkeen ja jännite on sen verran alhainen että ei jaksa vetää relettä päälle. Kun lähtee liikkeelle tai muutenvaan nostaa kierroksia enemmän niin laturi herää ja jännite nousee normaalitasolle ja rele naksahtaa päälle
Joo voihan se tietysti siitäkin johtua.. Kaikki valot tuntuu elävän tuossa kyllä vähän omaa elämäänsä mittaristossa ainut toimiva lamppu on vilkkujen merkkivalo, paitsi käsijarrunvalonkin kerran sain vahingossa syttymään :lol: Kuuluukos nuo valot sitten kuitenkin toimia noin että valokytkin on käynnissä ollessa ohitettuna? Muissa sierroissa on aina saanut valot auton käydessäkin parkeille, mutta tässä on valot palaa vain kokoajan samalla kirkkaudella. :? No ihan sama pitää käydä varmaan sähkötkin läpi kun tuota alkaa sitten kesällä laittamaan..

En tiedä mikä hulluus laittoi mut tuollaisenkin romun hankkimaan itselleni vaivoiksi, niinkuin ei kahdessa olisi ollut tarpeeksi :twisted:

Lähetetty: 29 Tammi 2007 19:33
Kirjoittaja jaska74
alkaa kuulostamaan ihan maadotusvialta

Lähetetty: 29 Tammi 2007 20:03
Kirjoittaja Riesa2.0
jaska74 kirjoitti:alkaa kuulostamaan ihan maadotusvialta
Joo kyllä siltä alkaa itsestäkin tuntumaan, tänään leikin sillä tuolla "pikku"pakkasessa ja aikani avainta kääntelemällä ja releitä koputtelemalla sain valot syttymään kun käänsin virrat päälle. Kun laittoi käyntiin niin ne jatkoi palamista ja kytkinkin toimi oikein eli parkkiasennossa paloi parkit ja yläasennossa valot kirkastui :D Mutta kun antoi kunnolla kierroksia niin taas rele naksahti jossain kojelaudan uumenissa ja valo kytkimestä ei taas tapahtunut mitään :? :lol:

Lähetetty: 16 Touko 2007 23:24
Kirjoittaja Bluezz
tuli tuollainen turbo-riesa hankittua, ja heti alko ongelmat. :lol:
Eli jos valot laittaa päälle avaimen olessa "virta päällä" asennossa, ajovalot syttyy, kun viiksestä vääntää, mutta ei sammu vaikka ottaisi avaimen pois virtalukosta ja kääntäisi viikseä miten rankasti vaan.. :(
Vasta kun auton laittaa käyntiin ja jurnuttaa hetken, valot sammuvat.
vai onko tässä oikeen jokku saattovalot. :lol: