Scorpio 2,3 kansi(pahvi) vuotaa
Lähetetty: 26 Tammi 2007 10:11
Näin sitä pääsi odottamattoman nopeasti tutustumaan noihin DOHC-koneisiin.
129 tonnia ajettu -96 2,3:nen. Alkoi muutama päivä sitten tiputtaa vettä alleen kun on lohkolämppäri päällä. Ahkeran tiirailun jälkeen huomasin, että laatikon päällä menee pieni noro koneen takana. Koneen ja rintapellin välissä kulkee kennon letku. Olemattomasta raosta ei näe vuotokohtaa.
En usko letkun olevan syypää, sillä vettä ei tule ulos ajaessa tai koneen jäähtyessä. Luulisi letkun vuotavan ainakin silloin kun kone on kuuma ja jäähdytysjärjestelmässä on painetta. Vaan kun ei vuoda.
Veikkaan siis kantta tai kansipahvia. Vuotaa kylmänä ja vuoto lakkaa kun lämpölaajeneminen vetää raon kiinni. Kylmillään ollessaan ei ainakaan toistaiseksi ole vuotanut. Ja ei vuoda silloinkaan kun auto on jäähtynyt töissä viitisen tuntia ja käyn laittamassa lämpiämään. Toistaiseksi on vuotanut vain kun on seisonut yön kotipihalla ja aamulla alkaa sitten täyskylmästä lämmetä.
Vaan voiko tuossa mennä kansi halki noilla kilsoilla ilman ylikuumenemisia? Miten todennäköistä moinen olisi?
Toivottavasti olisi pelkkä pahvi...
Mitäs sitten tekisi? Koneistamot pyytävät 500-1500 koko työstä. Ylin arvio sisälsi myös pako-ohjurien uusinnan tarvittaessa. Onko 2,3:ssakin tuota vikaa? En ole ennen kuullut sen koskevan myös tuota konetta.
Talleja on käytössä, joten voisin purkaa ja kasata itse. Aikaa menee oheistilpehöörien kanssa, mutta itse kannen irroittaminen on selvää kauraa. Mutta miten vaikea tuossa on saada ajoitukset kohtalleen? Ajatuksella en vielä Fordin ohjeita ole lukenut, mutta näin alustavasti huolettavat kovasti nuo ohjeissa esitetyt asteluvut imu- ja pakonokille. Eikö niitä laitetakaan vain kylmästi merkkien mukaan kohdilleen?
Kannen kiristys jäi myös hiukan auki. Selvästikin vedetään kahteen kertaan momenttiin koko kierros, mutta se kuva, jossa on mainittu vielä 90 asteen kiristys ei oikein auennut. Oletettavasti kuitenkin vedetään 90 astetta jälkimmäisen momentin päälle. Tulkitsenko oikein?
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... ylHead.pdf
129 tonnia ajettu -96 2,3:nen. Alkoi muutama päivä sitten tiputtaa vettä alleen kun on lohkolämppäri päällä. Ahkeran tiirailun jälkeen huomasin, että laatikon päällä menee pieni noro koneen takana. Koneen ja rintapellin välissä kulkee kennon letku. Olemattomasta raosta ei näe vuotokohtaa.
En usko letkun olevan syypää, sillä vettä ei tule ulos ajaessa tai koneen jäähtyessä. Luulisi letkun vuotavan ainakin silloin kun kone on kuuma ja jäähdytysjärjestelmässä on painetta. Vaan kun ei vuoda.
Veikkaan siis kantta tai kansipahvia. Vuotaa kylmänä ja vuoto lakkaa kun lämpölaajeneminen vetää raon kiinni. Kylmillään ollessaan ei ainakaan toistaiseksi ole vuotanut. Ja ei vuoda silloinkaan kun auto on jäähtynyt töissä viitisen tuntia ja käyn laittamassa lämpiämään. Toistaiseksi on vuotanut vain kun on seisonut yön kotipihalla ja aamulla alkaa sitten täyskylmästä lämmetä.
Vaan voiko tuossa mennä kansi halki noilla kilsoilla ilman ylikuumenemisia? Miten todennäköistä moinen olisi?
Toivottavasti olisi pelkkä pahvi...
Mitäs sitten tekisi? Koneistamot pyytävät 500-1500 koko työstä. Ylin arvio sisälsi myös pako-ohjurien uusinnan tarvittaessa. Onko 2,3:ssakin tuota vikaa? En ole ennen kuullut sen koskevan myös tuota konetta.
Talleja on käytössä, joten voisin purkaa ja kasata itse. Aikaa menee oheistilpehöörien kanssa, mutta itse kannen irroittaminen on selvää kauraa. Mutta miten vaikea tuossa on saada ajoitukset kohtalleen? Ajatuksella en vielä Fordin ohjeita ole lukenut, mutta näin alustavasti huolettavat kovasti nuo ohjeissa esitetyt asteluvut imu- ja pakonokille. Eikö niitä laitetakaan vain kylmästi merkkien mukaan kohdilleen?
Kannen kiristys jäi myös hiukan auki. Selvästikin vedetään kahteen kertaan momenttiin koko kierros, mutta se kuva, jossa on mainittu vielä 90 asteen kiristys ei oikein auennut. Oletettavasti kuitenkin vedetään 90 astetta jälkimmäisen momentin päälle. Tulkitsenko oikein?
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... ylHead.pdf