Sivu 1/1

Scorpio 2,3 kansi(pahvi) vuotaa

Lähetetty: 26 Tammi 2007 10:11
Kirjoittaja othintsa
Näin sitä pääsi odottamattoman nopeasti tutustumaan noihin DOHC-koneisiin.

129 tonnia ajettu -96 2,3:nen. Alkoi muutama päivä sitten tiputtaa vettä alleen kun on lohkolämppäri päällä. Ahkeran tiirailun jälkeen huomasin, että laatikon päällä menee pieni noro koneen takana. Koneen ja rintapellin välissä kulkee kennon letku. Olemattomasta raosta ei näe vuotokohtaa.

En usko letkun olevan syypää, sillä vettä ei tule ulos ajaessa tai koneen jäähtyessä. Luulisi letkun vuotavan ainakin silloin kun kone on kuuma ja jäähdytysjärjestelmässä on painetta. Vaan kun ei vuoda.

Veikkaan siis kantta tai kansipahvia. Vuotaa kylmänä ja vuoto lakkaa kun lämpölaajeneminen vetää raon kiinni. Kylmillään ollessaan ei ainakaan toistaiseksi ole vuotanut. Ja ei vuoda silloinkaan kun auto on jäähtynyt töissä viitisen tuntia ja käyn laittamassa lämpiämään. Toistaiseksi on vuotanut vain kun on seisonut yön kotipihalla ja aamulla alkaa sitten täyskylmästä lämmetä.

Vaan voiko tuossa mennä kansi halki noilla kilsoilla ilman ylikuumenemisia? Miten todennäköistä moinen olisi?

Toivottavasti olisi pelkkä pahvi...

Mitäs sitten tekisi? Koneistamot pyytävät 500-1500 koko työstä. Ylin arvio sisälsi myös pako-ohjurien uusinnan tarvittaessa. Onko 2,3:ssakin tuota vikaa? En ole ennen kuullut sen koskevan myös tuota konetta.

Talleja on käytössä, joten voisin purkaa ja kasata itse. Aikaa menee oheistilpehöörien kanssa, mutta itse kannen irroittaminen on selvää kauraa. Mutta miten vaikea tuossa on saada ajoitukset kohtalleen? Ajatuksella en vielä Fordin ohjeita ole lukenut, mutta näin alustavasti huolettavat kovasti nuo ohjeissa esitetyt asteluvut imu- ja pakonokille. Eikö niitä laitetakaan vain kylmästi merkkien mukaan kohdilleen?

Kannen kiristys jäi myös hiukan auki. Selvästikin vedetään kahteen kertaan momenttiin koko kierros, mutta se kuva, jossa on mainittu vielä 90 asteen kiristys ei oikein auennut. Oletettavasti kuitenkin vedetään 90 astetta jälkimmäisen momentin päälle. Tulkitsenko oikein?

http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... ylHead.pdf

Lähetetty: 26 Tammi 2007 13:55
Kirjoittaja jaska74
autodata 2004 kertoo seuraavaa:
1.10nm
2.35nm
3. käännä 90 astetta
4. käännä taas 90 astetta
5. M8=38nm

ja pultit voi olla vaihdettavat, niitä on kahta eri mallia

Lähetetty: 31 Tammi 2007 07:44
Kirjoittaja othintsa
No niin, itse itselleni vastaten.

Britit osasivat vinkata, että kannessa on tulpattu reikä siellä takana. On monesti vuotanut samalla tapaa kuin nyt tuossa minun autossa.

Sopisi hyvin kuvaan senkin puolesta, että mitään normaaleja kansi(pahvi)vian oireita ei ole ilmennyt. Menen tänään tutkailemaan pikkuisen peilin kanssa josko näkisin sen avulla kannen taakse.

Hyvähän se olisi jos tuo tulppa siellä vuotaisi. Tosin sitä ei mahdu ihan helposti korjaamaan. Pitää ilmeisesti purkaa rintapellistä osa pois - siinä pitäisi olla irtopala keskellä, kuten Sierrassakin. Jos ei onnistu noin, niin sitten otan koko padan pois ettei tartte kannen oikaisujen yms. kanssa plärätä.

Lähetetty: 31 Tammi 2007 18:12
Kirjoittaja tikkku
kansihan halkee venttiileitten välistä.. YLEENSÄ. enpä jaksa uskoa että se veden tihkuttamiseen vaikuttaa..

Lähetetty: 01 Helmi 2007 08:58
Kirjoittaja othintsa
Näin olen ymmärtänyt ja kyllä kansi(pahvi)vika alkaa olla poissuljettu vaihtoehto. Vieläkään ei ole niitä tyypillisiä oireita ilmaantunut.

Kurkin eilen koneen taakse peilillä ja vaikka se toivottaman ahdasta ja vaikeaa olikin, niin kovasti näytti tihkuvan nestettä sen kannen perässä olevan peitelevyn alimman pultin tienoilta. Jos oikein fakiiriksi taivun, niin saattaisin saada sitä kiristettyä paikallaan ja kokeiltua auttaisiko.

Jos ei auta, niin sitten on otettava järeämmät konstit käyttöön. Konetilan ja lämppärin välissä oleva seinä on yhtä puuta laidasta laitaan. Sen poistaminen vaatii paljon työtä ja ainakin ilmastoinnin letkun irroittamisen. Siinä ja siinä voiko tuota kautta ylipäänsä saada tarpeeksi tilaa aikaiseksi.

Kumpikohan mahtaisi olla helpompi tapa - irroittaa pelkkä moottori vai laatikon kera? Jälkimmäisessä tapauksessa ei tarvitsisi irroittaa kuin kardaani ja vaihdekeppi. Plus tietty pakoputki, piuhaa ja letkua koneen ympäriltä (mukaanlukien ne ilmastoinnin putket...). Kytkin on vaihdettu 40 000 kilsaa sitten, joten sen osalta ei pitäisi olla tarvetta päästä kurkkaamaan koneen ja laatikon väliin. Nyt haetaan vain helpointa tietä:)