Sivu 1/1

Scorpion ABS-ongelma

Lähetetty: 24 Tammi 2007 20:01
Kirjoittaja Phoenix
88' 2.0i Scorpion ABSit ei pelaa. Kun virrat käänsi päälle, valo paloi normaalisti hetken ja sammui sitten. Starttaamisen jälkeen valo kuitenkin syttyi uudelleen.

Vaihdoin yhden huonokuntoisen anturin lämpimässä tallissa. Samalla käytin vänkärin jalkatilasta ohjausboksia irti ja laitoin hieman voiteluainetta liittimeen. Tämän jälkeen valo ei syttynyt startatessakaan. Kuitenkin kotimatkalla töyssystä ajaessa valo taas syttyi, mutta sammui taas kohta. Onko normaalia? Mitä muita kohteita on hyvä tarkistaa kuin anturit ja tuo ohjausboksi?

P.S. Eli testailin lisää, starttaamisen jälkeen valo sammuu, mutta jonkun matkan ajamisen jälkeen valo syttyy taas. Terävämmässä töyssyssä valo syttyi myös. Eikä sammu ajossa vaan virrat on käytettävä kiinni.

Lähetetty: 26 Tammi 2007 20:53
Kirjoittaja Phoenix
Ja taas lisää testiä.. Aamulla startin jälkeen valo jäi palamaan mutta sammui hetken ajon jälkeen.

Onko kellään ohjeita vikakoodien lukemiseen? Tuon näköinen liitin löytyy vänkärin jalkatilasta: http://www.fordscorpio.cz/images/rady/abs-blik2..jpg

kuvat linkkeinä

Lähetetty: 26 Tammi 2007 21:36
Kirjoittaja tupu
Olisko tästä mitään APUA? :roll:

Lähetetty: 26 Tammi 2007 22:30
Kirjoittaja Phoenix
Koitin mittailla noita, en tiedä rikoinko koko boksin. ABS- ja nyt myös jarrumerkkivalo palavat. Poljin jäykkä, pumppu vissiin tippu pelistä.

Lähetetty: 26 Tammi 2007 22:50
Kirjoittaja Phoenix
Mistä mahtaa löytyä ABSien sulake? Ja rele?

Lähetetty: 27 Tammi 2007 00:54
Kirjoittaja juss
starttaamisen jälkeen valo sammuu, mutta jonkun matkan ajamisen jälkeen valo syttyy taas.
Joku anturi vaan sekoile kun vauhti kasvaa...
ABS- ja nyt myös jarrumerkkivalo
Eli ei paineta...
Mistä mahtaa löytyä ABSien sulake?
hansikaslokeron katossa on luukku...keltainen 20A (ABS) ja vihreä30A(pumppu)
Ja rele?
Kojetaulun alla (pumppu)

Lähetetty: 27 Tammi 2007 01:32
Kirjoittaja Phoenix
Tarkistin nuo sulakkeet, molemmat ovat ehjiä. Huomenna saan auton lämpimään talliin niin voi tutkia tarkemmin...

Pumpusta kyllä kuulostaisi lähtevän hurina kun virrat laittaa päälle. Valot eivät kuitenkaan sammu. Voiko vika johtua ABS-boksista? Mikä on se toinen boksi hanskalokeron takana?

Lähetetty: 27 Tammi 2007 01:34
Kirjoittaja Phoenix
Tuon tupun postaaman linkin ohjeet mahtavat olla uudempaan malliin. Minulla ABS-boksin liittimet ovat kahdessa rivissä ja pinnejä on ilmeisesti 33 kappaletta.

Lähetetty: 27 Tammi 2007 08:36
Kirjoittaja TeRoK

Lähetetty: 27 Tammi 2007 11:48
Kirjoittaja juss
Mikä on se toinen boksi hanskalokeron takana?
EEC IV (ruiskunohjausboksi)

juu, 88 scorpparin ABS valo ei vilkuta mitään koodeja eli TeRoK cossun linkeistä ei ole paljon apua.
Ja Tupun linkkissa on jenkkiversio Merkur ja siinä on eri liitimet...
jarrumerkkivalo
Siis tä punainen käsijarru/jarruneste/ABSpumppun paine ?

Lähetetty: 27 Tammi 2007 13:05
Kirjoittaja Phoenix
Nimenomaan se valo. Sekä tuo että ABS palaa heti kun virrat kääntää päälle. Tietääkö kukaan mistä nastoista voisi tässä vanhemmassa ABS-boksissa tarkistaa virran saannin ja releen toiminnan?

Tuntuu kummalliselta että tällaisesta sähköviasta katoaa jarrujen tehostus. Ilmeisesti boksi ohjaa pumppua muutenkin? Siinä boksia testaillessa joku piuha ilmeisesti otti maihin. Ajattelin avata boksin tänään ja katsoa näkyykö siellä kärynneitä liitoksia.

Lähetetty: 27 Tammi 2007 14:02
Kirjoittaja juss
Tietääkö kukaan mistä nastoista voisi tässä vanhemmassa ABS-boksissa tarkistaa virran saannin
navan 2 & maa jos sytytysvirta on päällä

kytkentäkaava: http://www.zone.ee/scorpiomanual/

Lähetetty: 27 Tammi 2007 14:21
Kirjoittaja Phoenix
Kiitän!

Lähetetty: 28 Tammi 2007 23:26
Kirjoittaja Phoenix
Todella hyvä sivu tuo juss:n postaama, kiitoksia vielä! Haynesin huoltokirjasta näyttävät olevan nuo pdf:t. En ole itse löytänyt vaikka intterwebbiä on tullut kahlattua ongelmien kanssa runsaasti.

Sulakkeet on tarkistettu, ehjiä ovat. Releet naksuvat kun virrat laittaa päälle, ja pumppukin hurisee. Boksin kakkosnastaankin tulee virtasta kun avaimesta kääntää. Järkeilin että vika voisi liittyä painekytkimen toimintaan. Kun painekytkimen johdon nappaa irti, niin jarrumerkkivalo ei virrat päälle käännettäessä enää syty, mutta ei paineitakaan kyllä tule.

Painekytkinhän ilmeisesti toimii sähköisesti, joten vikahan voi teoriassa olla ohjausboksissa, jonka epäilen kärähtäneen. Ihmetyttää vain että ohjaako sama boksi tosiaan jarrujen tehostustakin.

Jos joku viitsii testata napaamalla omasta Scorpiostaa ABS-boksin irti, kääntämällä virrat päälle ja katsomalla syttyykö jarrumerkkivalo. Itselläni ei auton tämänhetken toimintaan ole mitään väliä onko boksi irti vai paikallaan.

Lähetetty: 29 Tammi 2007 18:14
Kirjoittaja Phoenix
Uus boksi hommattu, ei auttanut. Ja se ei sittenkään ollut se pumppu joka sitä hurinaa piti. Testasin sitten pumpun siltaamalla pumpun releen kannasta nastat 30 & 87. Tällöin pummpu lähtee päälle joten siinä ei mitään vikaa ole. Releen kantaankin tulee 86-napaan jännite kun virrat kääntää päälle. Relettä ilmeisesti sitten ohjataan maadoituksen kautta. Tarkistin vielä boksin maadotuksenkin, sekin on kunnossa. Alkaa ideat loppumaan missä se vika voi olla.. Tietenkin tuo painekytkin vielä on yksi mahdollisuus.

Lähetetty: 30 Tammi 2007 20:55
Kirjoittaja juss
Jos joku viitsii testata napaamalla omasta Scorpiostaa ABS-boksin irti, kääntämällä virrat päälle ja katsomalla syttyykö jarrumerkkivalo.
Ei, vain ABS valo jää päälle. Tosi, mulla on uudempi boxi...
Varmasti tarkistit jo että jarrunesteet ja anturi on ok sekä käsijarru...että se valo ei tu näistä.
Uus boksi hommattu
Oliko varmasti oikea boxi ? katso merkintä boxien päällä, uudemmassa boxissa on erikokoinen liitin...

Lähetetty: 30 Tammi 2007 23:15
Kirjoittaja Phoenix
Tarkistin nesteet jne. ja boksi on oikeanlainen. Eli vika löytyy jostain muualta.. Tutkiskelin noita piirikaavioita, niin näyttäisi siltä että pumpun releelle tulee ohjausmaatto toiselta releeltä, jonka ohjausmaatto taas kulkeehydrauliyksikön painekytkimeltä. Eli tuo painekytkin vaikuttaisi syylliseltä. Taidan roudata auton huoltoon, ei kehtaa itse alkaa repimään koko hydrauliyksikköä irti kun oikeilla vehkeillä painekytkimen pitäisi lähtä irti yksikön ollessa paikallaankin.

Lähetetty: 02 Helmi 2007 01:29
Kirjoittaja Phoenix
Uusi hydrauliyksikkö paikoillaan ja hyvin pelittää. Kiitoksia avusta, varsinkin tuon juss:n postaaman linkin takaa löytyneestä Haynesin manuaalista oli suurta apua!