Enpä osaa nyt varmaks sanoo, minkä tyyppinen mittari tuossa kyseisessä sierrassa on, mutta yritän laittaa yleisellä tasolla asiasta. Korjatkaa jos menee jossain kohtia pieleen.
Eli moottorin ruiskunohjaimen tarvitsee tietää moottoriin menevän ilman määrä, jotta se osaisi ruiskuttaa sopivasti polttoainetta. Sähköisesti ohjatuissa ruiskuissa tähän on ainakin 3 eri tapaa:
1. Läppätyyppinen ilmamäärämittari
-Sijaitsee ilmanputsarin ja imusarjan välissä.
-Jousikuormitteinen läppä, joka aukeaa ilmavirran vaikutuksesta.
-Läpän aukeamaa tarkkaillaan sähköisesti, ja tästä saadaan tieto ilmamäärästä.
-Miinuspuolena se, että läppä itsessään aiheuttaa turhaa virtausvastusta imupuolelle.
-Löytyy mm. 2.0i ohc sierroista.
2. Kuumalankatyyppinen mittari (MAF)
-Sijaitsee ilmanputsarin ja imusarjan välissä.
-Sisältää ohuet mittauslangat, joita lämmitetään sähköllä ja joita ilman virtaus jäähdyttää. Lankojen resistanssia tarkkailemalla saadaan selvitettyä virtaavan ilman määrä.
-Pitäisi kai olla hieman tarkempi ja aiheuttaa vähemmän virtausvastusta kuin läppätyyppinen mittari.
-Langat voivat vaatia puhdistusta, pitää olla varovainen puhdistaessa.
-Puhdistus jollain liuottimella?
-Löytyy mm. zetec-koneista(esco, mondeo)?
3. Imusarjanpainetta mittaava (MAP)
-Sijaitsee jossain imusarjassa, tai siihen menee letku imusarjan paineesta.
-Yksinkertainen sähköinen paineanturi, joka kertoo imusarjassa vallitsevan ilmanpaineen.
-Imusarjan paineesta ja koneen kierrosluvusta saadaan tieto ilman määrästä.
-Ei aiheuta luonnollisestikkaan imupuolelle virtausvastusta.
-Muistaakseni joku joskus mainitsi paineilmalla putsailleensa.
-Löytyy mm. 2.0i dohc sierroista ja cosworth-sierroista.