Sivu 1/1
Sierra hyytyy!
Lähetetty: 16 Tammi 2007 19:41
Kirjoittaja Tomba
No mikähän piru tähän nyt iski?! Kummallisia tehokatkoksia tulee ihan varottamatta. Joskus tasaisessa ajossa, joskus kiihdytyksessä. Äkkiä vaan tuntuu että kone ei ota kierroksia, vauhti alkaa hiipumaan eikä auta kaasun painaminen tai edes pumppaaminen tai mikään. Jos painaa kytkimen pohjaan sillon ja antaa kaasua niin ei kiekat nouse. Sitä jatkuu aina hetken aikaa ja sitte äkkiä hurahtaa taas kiihtymään ihan kun mitään ei ois ollukkaan. Voisko vaikuttaa kun kokeilin 98:a tankkiin? Nyt on taas ysivitosta tankattu mutta tietty vähän ysikasia vielä tankissa. Eihän se nyt voi tolleen vaikuttaa?:shock:
Muistaisin että aiemminkin on ollu ihan sekunnin mittasia katkoja harvakseltaan, mutta nyt muutaman päivän noita pitkiä katkoja. Uudet tulpat ja putsarin ja termarin ku vaihdoin niin katkot häipy, mutta tänään alko taas tekee sitä. Kyllä meinas loppua huumorintaju kesken kun tuolla loskassa eka vaihdoin jarrupaloja surkeen tunkin kanssa jota piti kikkailla lautojen päälle että riitti korkeus ja sit huomasin että siel on 7mm kuusiokolo, just se koko mitä ei ole mun työkaluissa... sit korvat jäässä ja nokka vuotaen pyörä takas kiinni, kenkä syvään vesilammikkoon *pluts* ja ajamaan kotipihaan nii auto perhana jää jumittaa neljää kymppiä kuorkin eteen

Hermo menee p*kele
Lähetetty: 16 Tammi 2007 19:44
Kirjoittaja Tomba
tai tuli mieleen että vois olla bensanpuutetta... kosteutta tankissa tjn? auttasko ne lisäaineet...
Lähetetty: 16 Tammi 2007 20:45
Kirjoittaja Mr_Who
Korkeamman oktaanilukuisen bensan tankkaus ei voi mitenkään vaikuttaa kyseisellä tavalla.

Saattaa olla vettä välissä. Eli Jäänestoa tankkiin vaan.
Ja näin talvella sais tankkia pitää täynnä, ettei sitä vettä pääse muodostumaan.
Lähetetty: 16 Tammi 2007 21:08
Kirjoittaja Tomba
Joo no yli puolen tankin on yleensä ollut, nyt oli kyllä vähän aikaa melko tyhjänä tankki kun ei jaksanu pumpulle vaivautua =)
Tulipa vaan semmonen kauhukuva mieleen että katti vois olla zippi.
Kuuluu meinaan kaasua painellessa ja kiihdyttäessä sellasta helisevää räminää alta, jostain päin putkea uskoisin. Sama ääni kuulu aiemmassa autossa /punto) mutta siinä vika oli irronnut putken lämpösuojus. Pitää katsoa onko sierrassa sama vika, toivottavasti on kun ei mieli tekis kattia lähteä hankkimaan.
Tuolla kun lueskelin vanhoja topikkeja niin kuulemma katin laukeaminen aiheuttaa sen että ne sisuskalut tukkii putkea ja saattaa myös rämistä siellä sisällä...

Lähetetty: 16 Tammi 2007 22:49
Kirjoittaja JesseA
Bensapumppu vois kans pätkii... Kaveril oli just samallainen vika. mut ei kyl voorttis.
Lähetetty: 16 Tammi 2007 22:58
Kirjoittaja Tomba
JesseA kirjoitti:Bensapumppu vois kans pätkii... Kaveril oli just samallainen vika. mut ei kyl voorttis.
Joo se vois kanssa olla mahollista. Mitenköhän sen sais selville kun toi vika tulee tosi harvoin... Tässä kun se pumppu on aika veemäisessä paikassakin niin sen kanssa pelailu ei varmaan ole kovin helppoa
Lähetetty: 17 Tammi 2007 17:22
Kirjoittaja Tomba
No niin... Nyt tuli mokattua jotain.
Asensin kaasuläpän säädintä ja asentotunnistinta paikalleen,
sitte kun ei ruuvit löytäny paikkaansa niin ajattelin että otetaanpa uudestaan pois ne ja ajetaan omaan parkkiin missä saa roikkalampun valasemaan jne. Sitte kun käynnistin autoa niin kiekat hyppää ihan pirun ylös ja tuntuu että kone käy jotenki raskaasti, vähän niinku kävis kolmella. Mikähän ton aiheuttaa? Ei voi pitää yhtään käynnissä koska kiekat on heti jossain 3500rpm. Katoin että kaikki on paikallaan, siis letkut yms enkä koko aikana irrottanu mitään muuta ku putsarin. Putsarissa oli koko ajan kaikki kiinni, siirsin sitä vaan vähän että sai tilaa. Nyt ei siis säädin ja tunnistin oe paikallaan eli sama tilanne ku ennen purkua mutta ennen se toimi hyvin... Hermo tässä menee

Selvitetty!
Lähetetty: 19 Tammi 2007 01:57
Kirjoittaja Tomba
No niin, nyt paistaa arska risukasaan... Toi edellä mainittu vika oli vaan irronnut letku, en tiedä mikä se on mutta siihen suunnilleen kaasuläpän säätimen alapuolelle menee, semmonen kova "putki". Sen kun tökkäs kii niin hyvin käynnisty.
Hyytymisenkin syy on nyt selvillä: äänenvaimentimen sisukset levällään siellä pöntön sisällä. Just vähän aikaa sitten tulin himaan auton kimpusta (tähän aikaan yöstä)

ja kun auton alla möyrin niin huomasin että putki ei rämise siksi että on irti tms vaan keskipöntön sisukset on sekasin. Kevyesti kun napauttaa kumilekalla siihen pönttöön niin kamala kolina ja räminä tulee sisältä, siellä siis on joku osa joka ajossa poukkoilee ympäriinsä ja tukkii putken. Huomenna uutta pönttöä ostamaan 8) Onneks ei ollu katti sentään tai mikään mystinen vika. On kyllä toikin vähän foordimaista, en oo nimittäin muiden merkkien kohalla joutunu vaimenninta vaihtaa tukkeutumisen vuoks
Sitten outo havainto: Toi auto on ollu todella mopo koko ajan mitä se on mulla ollu, mutta nyt kun tuolla pellin alla sähläsin niin käynnistin jossain vaiheessa koneen niin että se ilmanputsarin alle menevä ohut letku oli irti. Kun se letku on irti, niin kone käy hemmetin nätisti tyhjäkäyntiä ja ottaa paaljon paremmin kierroksia!

Sitten kun lähin ajamaan niin jumankauta ku melkein säikähdin, sehän lähti ku pieni eläin!

(Siihen asti että se änkkäri alko taas ahdistaa) Mikä tuo kumma letku on miehiään, haittaako jos ei se ole kiinni siinä tulpassaan? Ei meinaan huvita laittaa sitä paikalleen kun tuntuu vaan aiheuttavan ahistusta koneelle ja toimii upeasti ilman sitä!
Lähetetty: 19 Tammi 2007 10:01
Kirjoittaja Mr_Who
Elä edes ajattele paikalleen laittoa, kerran kone toimii paremmin ilman sitä

Lähetetty: 19 Tammi 2007 20:02
Kirjoittaja Tomba
Mr_Who kirjoitti:Elä edes ajattele paikalleen laittoa, kerran kone toimii paremmin ilman sitä

Joo nyt oon ajanu ilman sitä letkua ja pelaa tosiaan paljon paremmin ku sen letkun kanssa eli en tosiaankaan paa sitä takasin 8)
sierra tehoton
Lähetetty: 15 Maalis 2007 22:02
Kirjoittaja -Jonski-
Jatketaas tähän..
eli ongelmana on tuo sierran tehottomuus... ja autona 2.0 dohc sierra -90
autoon on edellisen omistajan toimesta tehty moottoriremontti joka sisälsi myös kansityöt..
ensin luulin löytäväni vian ku avasin venakopan ja huomasin et jako oli pakopuolelta 2 hammasta aikasella.. no tämä asia korjattua tyhjäynti rupes olemaan sellanen ku kuulu entisen "flatkutuksen" jälkeen ja nyt auto haisee niinku katillisen kuuluu ja toimii muutenki moitteetta mut voimaa ei vaan ole.. Tämä testattu kaverin reilu 200tkm ajetulla riesalla.. joka myös samalla koneella.
ainoat erot on et mulla on jostain tomaatti sierrasta lukkoperä tuossa mut tuskin siinä nyt niin paljo pidemmät välit olis et hidastais menoa..
vittumainen vika kun auto pitää helvetillistä meteliä prkl:een vv-suotimen takia ja ei kulje..
Bensankulutus on normaalia n 7l/100km
Mut tulppien väri ihmetytti.. jokseenki valkoset oli joka kielii laihalla käymistä... mut mut...
Lähetetty: 15 Maalis 2007 22:28
Kirjoittaja kimmok
Jospa se meni liian laihalle vapari filsulla. Ei olisi ensimmäinen kerta...
Toinen on, että suuttimet eivät toimi enää kunnolla. Kaikki näissä voi hajota

Lähetetty: 16 Maalis 2007 11:18
Kirjoittaja -Jonski-
näissähän on map-anturi joten eikös sen pitäis lisääntyneen ilmanmassan mukaan lisätä ruokaa myös.... ?
tuo on kuitenkin hämärä et mitään pätkimistä ei esiinny. eli bensansuodatin se tuskin ainakaan on tukossa.
mutta siis onko tuo vapari tehny näistä tehottomia muillakin ?
veikkaus..
Lähetetty: 16 Maalis 2007 17:43
Kirjoittaja tonis
olisko pakoputken vaimennin tai katalysaattorin mennyt tukkoon verkoistaan & villoistaan.. mun 2.0i doch Kat teki juurikin noin kun yks vaimennin hajos..
Lähetetty: 16 Maalis 2007 17:45
Kirjoittaja -Jonski-
katalysaattori vois hyvin mahdollisesti olla tukossa.. muut vaimentimet tuskin on ku katilta taaksepäin on uusi marteliuksen putki.
Lähetetty: 29 Maalis 2007 19:18
Kirjoittaja Riesa2.0
Jatketaas taas samaan topickiin niin ei ole kenelläkään valittamista

Eli tuo dohc sierra on alkanut hyytymään ihmeellisesti siinä 2000-3400rpm:n kohdalla, pinta kaasulla kun kiihdyttää/ajaa tasaisesti niin nykii aivan älyttömästi ja esim. kiihdyttäminen nelosella 80->100km/h kestää monta kymmentä sekunttia.. Kun kierrokset nousee yli 3400rpm:n niin auto nykäisee terävästi jonka jälkeen lähtee kiihtymään normaalisti. Tämä esiintyy joka vaihteella, mutta parhaiten sen huomaa isoilla pykälillä. Täyskaasulla kiihdyttäessä ei nykimistä esiinny, mutta vaikeaa ajaa koko ajan kaasupohjassa

Eilen piti vetää tyhjää peräkärryä ja se vasta tuskaa oli, kun piti kolmosella vetää että pääsi edes yli kuuttakymppiä.
Pakoputki tai katti ei ole tukossa ja lambda anturin, sekä kaasuläpän asentoanturin ja sen imuilman tunnistus anturin (onko se nyt tässä sitten map/maf tai joku muu?) vaihdoin kun tuosta varaosa autosta sellaiset löytyi, mutta ei ollut mitään vaikutusta. Tulpat ja virranjakajan kansi lähes uudet, tulpanjohdoista ei tietoa joten ne menee seuraavaksi vaihtoon.. Bensan suodatinta myös epäilin, mutta luulisi että se vaikuttaisi myös isommilla kierroksilla ajettaessakin.
Veikkauksia otetaan kiitollisena vastaan!
Edit: Kirotus viriheitä korjasin..
Lähetetty: 29 Maalis 2007 20:29
Kirjoittaja saukat
Tyhmä ehdotus, oletko katsonut että se ilmanpuhdistimelta lähtevän putken kuminen haitari on ehjä ja tiivis. Oireet vaan kuulostaa samalta kun joskus kaverin madzassa jossa se oli alapuolelta halki. Etsivät kauan vikaa merkkiliikkeen huollossakin.
Lähetetty: 30 Maalis 2007 15:51
Kirjoittaja Riesa2.0
Joo ei ole mitään vuotoja ilmanputsarin putkessa, eikä mitään muitakaan vuotoja pitäisi olla, jos ei vaihdelaatikon öljyvuotoa lasketa

Pitää vaihtaa viikonlopunaikana bensansuodatin jos se vaikka auttaisi, tosin tuskin se vika siinäkään on.

Lähetetty: 30 Maalis 2007 19:44
Kirjoittaja Riesa2.0
Joo ei auttanut bensansuodattimen eikä tulpanjohtojen vaihtokaan

Sorruin nyt taas tähän kaikki osat vaihtoon tapaan korjata ja nyt on siis kaikki anturit konehuoneeseen vaihdettu, paitsi se termostaattikotelon päässä oleva anturi, ilmeisesti joku moottorinlämpötila anturi?? Sitä kun ei tuosta varaosa-autosta löytynyt.. Sen verran tuli nyt ajeltua että kylmällä koneella ei ole ongelmia, mutta mitä enemmän kone lämpeää sitä pahemmin nykii ennen sitä 3400rpm maagista rajaa. Jos koneella vedättää hetken aikaa esim. 5-vaihteella jotain 80km/h (eli siis vika päällä) ja pysähtyy niin haiskahtaa aika voimakkaasti bensan käryltä pakokaasut, eli niin kuin saisi liikaa bensaa.. Mutta missä vika, olisko tuo moottorin lämpötila anturi sitten hajalla, jolloin "tietokone" luulee koneen olevan kylmä ja sen takia "ruokkii" liikaa... Tietäis nyt edes seuraavaksi että onko tuo termostaattikotelon päässä oleva anturi mihin tarkoitukseen

Sen verran koitin että otin johdon siitä anturista irti ja kävin ajamassa, eikä ollut mitään vaikutusta... Jäähdytys nestettä oli kyllä vuotanut sen anturin liittimen sisälle

Lähetetty: 30 Maalis 2007 21:03
Kirjoittaja jaska74
-Jonski- kirjoitti:näissähän on map-anturi joten eikös sen pitäis lisääntyneen ilmanmassan mukaan lisätä ruokaa myös.... ?
map anturi ei ole ilmamassamittari vaan paineanturi (imuilman painetunnistin)
Lähetetty: 11 Huhti 2007 16:23
Kirjoittaja -Jonski-
katin korvausputkella koitettu nyt ja ei mitään vaikutusta.. sekä toista kaasuläpän asento-anturia tuli koitettua.
bensansuodatinta ei oo vielä vaihdettu mut jos se nyt olis tukossa niin olis menokin vähän pätkivää ? Tulppia tuossa kattelin ja oli aika valkosen näköset, joten voiko tosiaan olla et tuo vapari on vetäny niin laihalle et ei jaksa vetää enää. ja luulishan tuon nyt kompensoivan tuon bensansaannin vaparin myötä ?
kuitenki vehje lähtee kylmänä sekä lämpimänä hyvin käymään ja käy nätisti. mutta kulutus on 10-11l maantie ajossa...
Re: Sierra hyytyy!
Lähetetty: 12 Heinä 2012 15:33
Kirjoittaja MatskuP
Selvisikö mistä johtui hyytyminen? Mulla on 1.6 cvh Sierra joka välillä ei vastaa kaasun painamiseen ja jos painaa kytkimen pohjaan niin saattaa sammua. Huilattuaan hetken toimii normaalisti.