Sivu 1/1
Ajoitusmerkki väärässä? ^Kuva^
Lähetetty: 13 Tammi 2007 23:22
Kirjoittaja Poude
Ajoitusmerkki vauhtipyörässä tarkoittaa että ykkös sylinterin mäntä on niin ylhäällä kun mahdollista?
Meinaan omassa kun laitoin ihan ylös niin ajoitusmerkin ja sen "vastakappaleen" merkit eivät todellakaan ole kohdakkain, noin puolen sentin ero?
Vai kuuluuko ajoitusmerkin ollakkin hieman ennen kun mäntä on ylimmässä kohdassa?
http://www.aijaa.com/viewer.php?id=225353
Lähetetty: 14 Tammi 2007 08:30
Kirjoittaja Tinde
Huomasitko että hihnapyörässä on kaksi merkkiä.
Lähetetty: 14 Tammi 2007 11:53
Kirjoittaja Poude
Tinde kirjoitti:Huomasitko että hihnapyörässä on kaksi merkkiä.
Kyllä, ne on kyllä jonkun viiden sentin päässä toisistaan.
Lähetetty: 14 Tammi 2007 14:21
Kirjoittaja Tinde
Poude kirjoitti:
Kyllä, ne on kyllä jonkun viiden sentin päässä toisistaan.
No, katoikko oikeaa merkkiä?
Lähetetty: 14 Tammi 2007 16:00
Kirjoittaja Poude
Tinde kirjoitti:
No, katoikko oikeaa merkkiä?
Kyllä katsoin

Lähetetty: 14 Tammi 2007 17:17
Kirjoittaja Tinde
Poude kirjoitti:
Kyllä katsoin

Kattoikko oikeaa "vastakappaletta"?
Lähetetty: 14 Tammi 2007 17:32
Kirjoittaja Poude
Kuva (paint)-->
http://www.aijaa.com/viewer.php?id=225353
Kutakuinkin samanlainen väli öljypohjan asetusmerkin ja hihnapyörässä olevan välillä.
Lähetetty: 14 Tammi 2007 18:27
Kirjoittaja Riesa2.0
Luulisi että merkkien mukaan kuitenkin laitettaisiin, koska niistähän se jako yleensäkin katsotaan jos remmiä vaihdetaan?

Lähetetty: 14 Tammi 2007 19:23
Kirjoittaja Krisse
Taistelin just eilen illalla ton saman asian kanssa, ja tulin siihen tulokseen että se ei mitenkään onnistu ihan kohdalleen vaan oikea osoite on just pikkasen 'ohi' tuon merkin. Ja nimenomaan tuohon suuntaan kuin tuossa kuvassakin on piirretty.
Koitin pistää myös jakoa pykälän verran sekaisin kumpaankin suuntaan ja silloin tuo merkki menee kyllää niin kauas oikeasta kohdasta että siellä se ei ainakaan ole oikein.
Eli väittäisin että kysyjällä on homma ihan hanskassa.
Lähetetty: 14 Tammi 2007 19:50
Kirjoittaja jaska74
olikos kyse tuosta 1.8 mondeon koneesta? voisin vilasta mitä autodaatta sanoo
tuli vaan muuten mieleen että mistä sä sen merkin katot? vauhtipyörästä vai siimapyörästä vai hihnapyörästä?
ettet vaan sekota jakomerkkejä ja sytkän säätömerkkejä...
Lähetetty: 14 Tammi 2007 20:01
Kirjoittaja jarkkoi
laitappa ajotustappi lohkoon, ni onnistuu helpommin.
riippuen tietenkin koneesta, osassa on reikä lohkossa ja osassa ei
Lähetetty: 14 Tammi 2007 21:02
Kirjoittaja Poude
jaska74 kirjoitti:olikos kyse tuosta 1.8 mondeon koneesta? voisin vilasta mitä autodaatta sanoo
tuli vaan muuten mieleen että mistä sä sen merkin katot? vauhtipyörästä vai siimapyörästä vai hihnapyörästä?
ettet vaan sekota jakomerkkejä ja sytkän säätömerkkejä...
Autorata sanoo että toi oikeenpuolimmainen merkki sekä öljypohjassa oleva merkki pitää olla kohdakkain, on jopa komea kuvakin.
Ja katson hihnapyörästä.
Lähetetty: 14 Tammi 2007 21:03
Kirjoittaja Poude
jarkkoi kirjoitti:laitappa ajotustappi lohkoon, ni onnistuu helpommin.
riippuen tietenkin koneesta, osassa on reikä lohkossa ja osassa ei
Reijät tuli muistaakseni vasta uudempikoppaseen

Lähetetty: 14 Tammi 2007 21:25
Kirjoittaja Stefa
Ajoitusmerkit voivat olla "sinnepäin". Varmin ja tarkin tapa on määrittää itse tarkka merkki YKK:lle. Jako ja ajoituksethan laitetaan aina sen mukaan missä oikea YKK on, eikä minkään tehtaan merkin mukaan.
Eli katsoo tarkan kohdan vaikka missä ykkönen on millin ykk:sta, sitten pyöräyttää yli ja katsoo milloin ollaan milli ykk:n alle. Näiden merkkien puolivälissä on oikea ykk

Edes heittokellolla männän päältä katsomalla on hankala saada tarkkaa ykk:ta määritettyä. Tuo kaksi mittausta ja keskiarvo on paras. Helppo on tehdä ihan joku mekaaninen toppari jota vasten koneen aina kääntää ja sitten katsoo noista keskiarvon. Miettikääpä vaikka kuinka tarkka on nokkien ajoitus jos ykk:n merkki on vaikka 10-astetta pielessä

Siitä kun sitten kellottaa kympin tarkkuudella venojen avautumat, viisi astetta siinä nokan rampilla on muuten sitten aika paljon

Lähetetty: 14 Tammi 2007 22:27
Kirjoittaja Poude
Nyt ei voi taas sanoo kun että voi helevetin foord..

Ei voi tätäkään tehdä kunnolla, muuten oon ihan tyytyväinen ollu tohon mutta tekniikassa kaikki kusee.
Ei ihme että aikasemmin oli käynnistysongelmia ja tyhjäkäyntiongelmia jos ajotus heittää noin pahasti, no venttiilivuotokin oli järkyttävä että vika suuriltaosin siinä..
Lähetetty: 15 Tammi 2007 06:38
Kirjoittaja Tinde
Siis mikä siinä nyt on niin vaikeeta?
Merkki kohdalle, nokat kohdalleen ja hihna paikalle. Toimii.
Lähetetty: 15 Tammi 2007 08:03
Kirjoittaja Stefa
Tuo mun vastaus oli siis esimerkki, jos vaikka ajoitat virinokat tyylillä nosto ykk:ssa. Tosin myös vakionokkien ajoituksia korjailemalla voi saada 0-10 heposta lisää riippuen yksilöstä. Ei ne justiinsa ole nekään. Massavalmistus ja toleranssit... Tosin tämä pätee aivan kaikkiin massatuotantoautoihin.
Vakiokilkkeillä menee kyllä kohdalleen kun laitat hihnan kiinni siten, että merkki on lähimpänä oikeaa. Hammas on jo niin paljon, ettei tehtaankaan merkki niin paljoa heitä.