Sivu 1/1
2.9 24v boa tyhjäkäynnistä
Lähetetty: 05 Tammi 2007 19:13
Kirjoittaja kipi70
Elikkä tyhjäkäynti välillä vaeltelee ja auto sammuilee. Ajattelin ottaa imusarjan auki ja putsata kaikki paikat, sekä samalla tukkia tuon EGR:n. Tuota kyselisin että mitenkäs nuo tiivisteet, onko kannen ja imusarjan välissä tavalliset paperitiivisteet. Riittääkö tiivistepaperi vai täytyykö Fordin kautta tilata jonkinmoinen tiivistesarjan.
Lähetetty: 05 Tammi 2007 20:01
Kirjoittaja TeRoK
Todennäkösesti tyhjäkäynti venttiili takkuilee. Imusarjan joudut joo ottamaan irti, että sen saa putsattua.
Imusarjan tiivisteet on jotain vähän kovempaa ainetta. Tais olla ihan metalli pinnote. Kyllä mä olen ainakin samat jättäny sinne paikkaan. Vähän tiivisteliimaa vaikka vielä väliin.
Kannattaa myös kattoa se etummainen imusarjan kiinnitys mutteri. Siinä kuuluisi olla vulkanoituna tiiviste. Muuten imusarja hörppää sieltä ilmaa, koska pultti menee imukanavan läpi.
Tietty voi olla myös joku venaa ohjaavista antureista sökönä.
Tekeekö tota kokoajan vai pelkästään vaihde päällä?
Kai siinä automaatti on?
Lähetetty: 05 Tammi 2007 20:28
Kirjoittaja kipi70
joo, tota määkin oon vähän epäillyt. Automaatti, aivan sama on liikkeessä vaihteen kanssa tai tyhjäkäynnillä seisoksissa vapaalla. Pysähdyksissä ollessaan käy välillä nätisti jonkun aikaa, toisinaan tyhjäkäynti heittelee rajusti ja sitten sammuu. Täytyy toi vulkanoitu tiiviste tarkastaa. Mites sulla toi EGR on tukittu?
Lähetetty: 05 Tammi 2007 22:31
Kirjoittaja TeRoK
Mulla oli se ensin ihan tulpattu, mutta nyttemmin on koko hässäkkä poistettu kun peltisatsit hommasin.
Lähetetty: 16 Helmi 2007 14:40
Kirjoittaja xrissane
Nostetaanpa aihetta...

selvisikö ongelma ja korjautuiko se? Ihmeellistä kyllä, oma täysin vastaava ongelma on poistunut ecu:n maatospiuhan (kojiksen alla vänkärin jalkatilassa oleva liitin) uittamisella kontaktinparannusaineella.
Tuon ongelman yhteydessä huomasin aina sen, että keskikulutus nousi selkeästi ja sitämukaa lienee boksi toiminut jollain oletusohjelmalla (koskaan ei ole ollut mahdollista tuossa yhteydessä lukea vikakoodeja

). Muulloin, kun vikakoodeja luettiin, yksi häikkä oli juuri boksin maadoituksessa. Osuinko oikeaan, vai oliko vain moukan tuuria???
Jussi
Lähetetty: 16 Helmi 2007 15:24
Kirjoittaja kipi70
On ollut projekti hiukan jäissä, ei oikeen ole ollut mielenkiintoa irrottaa tota imusarjaa kylmässä tallissa, kun tota pakkastakin on ollut ihan tarpeeksi. Toisin tyhjäkäynti on toiminut taas vaihteeksi hyvin, mutta kunhan ilmat hiukan lämpeen niin otan työn alle.
Täytyykin tarkistaa tuo maadoitus, on kanssa ollut mielesssä noiden vikakoodien lukeminen. Ilmoittelen kun saan jotain aikaseksi.
Lähetetty: 17 Helmi 2007 23:46
Kirjoittaja xrissane
Onkos seuraavanlaista mälsää esiintynyt myös:
Kun himmailet auton pysähdyksiin D:llä, moottorin kierrosluku ikäänkuin pakottuu alas (kiekkakello näyttää suht. normaalia) ja kun auto pysähtyy paikalleen, näyttää ajotietokoneen kulutuslukemat olevan lähellä 3 ltr/tunti (normaalisti tuossa vaiheessa jotain 1,4 - 2,0 l/h). Jos tuossa vaiheessa heität vaihteen vapaalle, kiekkakello hyppää yli 2500 kiekkaan.
Kun sitten sammutat koneen ja käynnistät uudelleen, kaikki on normaalia.
Mulla tuli tämä taas piiitkästä aikaa esille tänään, kun ajettiin n. 100 kilometriä 98-oktaanisen tankkaamisen jälkeen (eka kerta kokeiluna kulutuslukemien suhteen, normaalisti käytän 95:sta). Ainakaan tätä aiemmin ilmiön esiintyminen ei liittynyt mitenkään polttoaineen oktaanilukuun.
Oletko Tero saanut satimeen näiden ongelmien aiheuttajan sillä vikakoodinlukijalla

Lähetetty: 18 Helmi 2007 20:56
Kirjoittaja TeRoK
Ei ollut sillon vielä tota fds2000:sta, mutta ainakin oma vika olis sillä kyllä varmaan löytynyt, koska oli se pinni karannut moottorin johtosarjan multiplugista ja kosketus olis siis välillä huono.
Lähetetty: 19 Helmi 2007 15:49
Kirjoittaja xrissane
Tarkoitatko johtosarjaa joka lähtee nimenomaan tuolta eculta?
Lähetetty: 19 Helmi 2007 18:15
Kirjoittaja TeRoK
Niin no sinnehän ne moottorin johdot melkeen kaikki menee, mutta oti oli nimenomaan siellä moottorin päässä oleva muistaakseni 8 napanen liitin siellä egr:n solenoidin lähimaastossa.
Lähetetty: 20 Helmi 2007 19:15
Kirjoittaja xrissane
Oliko se toinen niistä kahdesta vierekkäisestä pyöreäkulmaisesta moninapaliittimestä?
Lähetetty: 20 Helmi 2007 19:55
Kirjoittaja TeRoK
Jep. Juurikin se. Sitä sillon aiemmin roplasin kun koitin paikallistaa tyhjäkäyntivenan vikaa ja se pinnin pirulainen oli painunut irti liittimestä.
Lähetetty: 23 Helmi 2007 12:32
Kirjoittaja xrissane
Olisikohan rahikaisella sama ongelma - skorpissa nuo liittimet tuntuvat olevan liimautuneet kiinni, kun en saanut tuossa taannoin auki. Sierrassa ne on aukaistu jo niin monta kertaa, että helposti aukeavat...
Lähetetty: 23 Helmi 2007 16:35
Kirjoittaja TeRoK
Saattaa olla hyvin mahdollista. Liskäksi ne on semmosessa paikkaa, että mahdollisesti

vuotava ohjaustehostin valuttaa öljyt niihin ja se voi aiheuttaa ja jotain häikkää.
Lähetetty: 24 Helmi 2007 19:55
Kirjoittaja xrissane
Naulan kantaan, Tero. Mullakin tuntuu tehostimen säiliön ja lähtöletkun liitäntä hieman pisaroivan...
Olettekos huomanneet eroja mm. tuossa tyhjäkäynnissä 95- ja 98-oktaanisella ajaessa
Itse testasin tuossa taannoin ysikasia - näyttäisi skorppi kulkevan maantieajossa hiukan pihimmällä kulutuksella kuin ysivitosella. Kaupunkiajossa ei eroa näy ainakaan näin "talvitesteissä", mutta tyhjäkäynnin olen sillä näköjään onnistunut sotkemaan (boksi vetää vikakoodille ilm. sytyn takia ja auto soutaa ja sammuilee tuon tuosta taas tyhjäkäynnillä, välillä jättää tyhjäkäyntikierrokset taas korkealle). Tänään tankkasin taas ysivitosta, katsotaan häviääkö probleemi itsekseen.
Lähetetty: 24 Helmi 2007 20:01
Kirjoittaja TeRoK
Eipä oo tullutkaan ajateltua ton oktaaniluvun ja tyhjäkäynti häiriön mahdollista yhteyttä. Pitänee seurata asiaa kun otan auton pois seisonnasta. Se nimittäin joskus sillontällön vieläkin sekottaa tyhjäkäyntiä. ja eri oktaanisilla tulee ajeltua.
Lähetetty: 27 Helmi 2007 22:10
Kirjoittaja kipi70
Samaa vikaa kans omassa, eli tiputtaa tehostimen säiliöstä tai pumppu vuotaa nestettä tuon liitin paketin päälle. Olen kans nyt kokeillut ajella 95-oktaanisella ja tuntus että tyhjäkäynti toimis paremmin kuin 98:lla, mut testaillaan nyt kun ootellaan kelien lämpeemistä, jotta saisin tuon putsaus projektin työn alle.

Lähetetty: 28 Helmi 2007 12:57
Kirjoittaja xrissane
Nyt pääsin hiukan eteenpäin tuon tyhjäkäynnin vaellus - katkomis - sammuilemisongelman kanssa...
Tarkistelin EGR:n letkuja ja liittimiä - auto oli juuri ajosta tullut ja jäi tyhjäkäynnille tuoksi ajaksi. Suht. pitkän tasaisen tyhjäkäyntijakson jälkeen (ainakin 5 minuuttia) alkoi kuulua ikäänkuin sellainen tukkeutumisesta aiheutuva metallinen ääni ja kiekat alkoivat soutaa- ääni lakkasi ja käynti vakaantui noin viiden sekunnin jälkeen. Tämä toistui parinkymmenen sekan jaksoissa siitä eteenpäin uudelleen ja uudelleen. Äänen paikallistamisen takia irrotin egr:n painekellolta keulanpuolimmaisen imuletkun (tuntuu olevan ilmansuunta kellolta poispäin) ja häikkä hävisi. Letku takaisin - häiriö palautui.
Yleinen piirre tuon häiriön aikana on se, että tyhjäkäyntikierrokset soutavat nopeasti parisataa rpm ja kulutus heittää samoin (välillä käy niin, että tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa kierrokset kyllä pysyvät selkeästi alle tonnin, mutta kulutuslukema on tuplasti normaali ja auto yrittää rynniä jarruja vasten... tuolloin vapaalle vaihtaminen nostaa kierrokset reippaasti). Välilä taas kiekat eivät laskeudu alunpitäenkään pysähtyessä alle 1200 rpm mutta kulutuslukema on lähempänä normaalia. Ota tästä sitten selvä
Olisiko tuossa egr:n kellossa kalvo rikki tms.?? en tunne tämän hienon egr-systeemin sielunelämää. Pitäisiköhän repiä tästäkin koneesta koko p

a poies...
Aiempi analyysi, että ongelma johtuisi oktaaniluvusta, tuli loogisena syy-yhteytenä, koska peli toimi ennen tuota 98-tankkausta hyvin ilman kyseistä ongelmaa useita kuukausia. Voihan tuo tietenkin olla se perimmäinen syy, ota näistä sitten selvää...

Lähetetty: 28 Helmi 2007 15:57
Kirjoittaja TeRoK
Joo pois vaan koko p*ska. Aina vähemmän ongelmakohtia kun sen poistaa.
Itellä on ja kokonaan se veks. Tossahan on just se, että vaikka sen egr solenoidin ottaiskin pois toiminnasta niin itse egr voi olla jumissa ja sitä ei saa korjattua muuten kun repimällä sen huitsin .....n.
Lähetetty: 01 Maalis 2007 17:22
Kirjoittaja xrissane
Hieman epäselvää tuo pakokaasuarvojen täyttyminen siellä h

tin pilkunviilaajien mittarimekassa

elikkäs onko niin että pois vaan egr eikä sen puuttuminen lisää saastearvoja, mulla kun tuon toisen putken etummainen katti on pelkkä kuori?
Toki poishan se egr on tuossa Sierrassakin, tosin auto ei ole kattiauto. Ja poissaolo näkyy boksin vikakoodeissa (jolla ei
välttämättä mitään käytännön merkitystä ole). Olikos sulla ohjaamassa edelleen eec-nelonen?
Nyt kun sen sepustuksen eilen tähän laitoin, niin eikös vaan hävinnyt se tyhjäkäyntiongelma. Nyt takana jotain 50 kilometriä tasaisella käynnillä ilman sammumisia

Nyt en hengitäkään sinne päin konehuonetta enkä 98-okt. mittaria kohti

Lähetetty: 01 Maalis 2007 18:27
Kirjoittaja TeRoK
Ei se niin paljoa vaikuta, että ei läpi menisi. Saattaa jopa tulla paremmaksi kun ei toi kuitenkaan toimi enää niin kuin pitäs.
Ei mullakaan ole kuin jotkut tarvike katit putkessa (2kpl).
eec-iv on joo ohjaamassa, mutta tosin siellä on se perfect powerin smt6 lisänä. Sillä saa kyllä säädettyä ennakoitakin eli sitä kautta saattais toimia toi 98okt.
Lähetetty: 24 Huhti 2007 20:40
Kirjoittaja kipi70
Tänään sain vihdoin imusarjan putsauksen työn alle. Ei ole paha operaatio ainaskaan tossa BOA:ssa. Näky oli aikas järkyttävä, mitä tuo EGR saa aikaseksi kaasuläppäkotelossa, tyhjäkäynnin säätäjässä ja imusarjassa. Harmi etten ottanut valokuvia. Tulppasin egr kanavan imusarjan päästä tiiviillä kumiletkun pätkällä johon kiersin kartio kantaisen pultin piukkaan. Putsailin isommat paskat pois ja leikkelin tiivistepaperista uudet tiivisteet. Ainaskin pienen koeajon lenkin jälkeen totesin, että noin 100rpm näytti kierroslukumittari vähemmän ainakin 80 ja 100km:ssä. Vetää ehkä hieman keveämmin, mutta aika näyttää kun saa lisää kilometrejä alle. Tyhjäkäyntikin tuntui pelaavan hyvin, ehkä parhan tuloksen saisi uudella tyhjäkäyntiventiilillä, vanhassa oli karstaa ja paskaa joka paikka täynnä, sain kyllä isommat pois, mutta tarkkaillaan ja ilmoittelen miten auto on toiminut putsaukset jälkeen. Seuraavaksi menee takajouset työn alle.

Lähetetty: 25 Huhti 2007 09:36
Kirjoittaja kipi70
Niin ja piti mainita, että se ensimmäisen pultin mutteri mikä menee imukanavan läpi oli kumivulkanointi täysin kovettunut ja hajosi käsiin kun irroitin sitä. Varmasti vuotanut siitäkin kohtaa jo pidemmän aikaa.