Sivu 1/1
Mikä ja mitä? DOHC:n konehuoneessa
Lähetetty: 19 Huhti 2005 23:10
Kirjoittaja Zaarin
Elikkäs mikä tuo omituisen muotoinen mötikkä tuossa ilmanputsarin laatikon vasemmalla puolella 2.0i DOCHissa on, mitä se tekee ja onko tärkeä?
Kiinnostaisi tietää sen takia, kun ajattelin korvata omasta haljenneen ilmanputsarin boksin vaparilla, saksan kielisestä käyttöoppaasta ei ollut paljoa hyötyä.
Googlesta nykäisty kuva:
http://x10.autoturg.ee/auto24/320/1737216.jpg
Lähetetty: 20 Huhti 2005 01:29
Kirjoittaja Mak383
siis jos tarkoitat tuota palikkaa, mihin menee johtoja (kuvassa kutakuinkin keskellä, alalaidassa, missä on alumiininvärinen mötikkä) on se ilmamäärämittari. Dohc:ssa mallia kuumalanka, siksi vain tuollainen "putki".
Eli jos haluat laittaa vapaavirtaussuodattimen, se pitää laittaa tuon jälkeen. Ei siis kannata ruveta karsimaan sitä pois, koska muuten voi olla meno hieman hankalanpuoleista.. (ts. ilman ilmamäärämittaria se ei toimi)
Lähetetty: 20 Huhti 2005 09:52
Kirjoittaja overboost
Mak383 kirjoitti:siis jos tarkoitat tuota palikkaa, mihin menee johtoja (kuvassa kutakuinkin keskellä, alalaidassa, missä on alumiininvärinen mötikkä) on se ilmamäärämittari. Dohc:ssa mallia kuumalanka, siksi vain tuollainen "putki".
EI

Se alumiinimötikkä on tyhjäkäyntimoottori(venttiili). Eikä Dohc:ssa ole ilmämäärämittaria, vaan map-anturi.
Lähetetty: 20 Huhti 2005 11:06
Kirjoittaja sierramies-87
overboost kirjoitti:
EI

Se alumiinimötikkä on tyhjäkäyntimoottori(venttiili). Eikä Doch:ssa ole ilmämäärämittaria, vaan map-anturi.
juuri näin... samoin kuin cossu SIERROISsakin 2wd/4wd on se map anturi
onko muuten zetekki mondeoissa mappi vai ilmamäärämittari

ei oo ikään tullu otettua selvää...
Lähetetty: 20 Huhti 2005 11:56
Kirjoittaja Tinde
sierramies-87 kirjoitti:
juuri näin... samoin kuin cossu SIERROISsakin 2wd/4wd on se map anturi
onko muuten zetekki mondeoissa mappi vai ilmamäärämittari

ei oo ikään tullu otettua selvää...
Mondeossa on MAF.
Lähetetty: 20 Huhti 2005 14:35
Kirjoittaja SierraTequila
Ite aattelin myös laittaa vaparin ton tyhjäkäyntisäätimen jälkeen. Eli varmaan sahaan ton imuilmanvaimentimen pois, että saa sen sitte suoraan tohon putkeen.
Lähetetty: 20 Huhti 2005 16:01
Kirjoittaja Rebo
SierraTequila kirjoitti:Ite aattelin myös laittaa vaparin ton tyhjäkäyntisäätimen jälkeen. Eli varmaan sahaan ton imuilmanvaimentimen pois, että saa sen sitte suoraan tohon putkeen.
Itse tein joskus juurikin näin..
Lähetetty: 20 Huhti 2005 17:04
Kirjoittaja TeRoK
Ja mä ymmärsin että just tota imuilmanvaimennus lodjua Zaarin tarkottikin. No. Änywäy.
Lähetetty: 20 Huhti 2005 21:47
Kirjoittaja Zaarin
TeRoK kirjoitti:Ja mä ymmärsin että just tota imuilmanvaimennus lodjua Zaarin tarkottikin. No. Änywäy.
Niin tarkoitin. Noh, tulinhan enemmän viisaammaksi, sillä en edes ollut huomaanut tuota anturia tuossa välissä...
Kiitoksia vastauksista.

Lähetetty: 20 Huhti 2005 22:35
Kirjoittaja hynkkeli
Minkäslainen värkki tämä MAP-anturi on? Luulin, että MAP ja kuumalanka olisi sama asia, mutta ilmeisesti ei olekaan..
Lähetetty: 20 Huhti 2005 23:19
Kirjoittaja Regu
mittaa painetta/alipainetta imusarjassa
Lähetetty: 21 Huhti 2005 01:50
Kirjoittaja Zaarin
Tuli mieleen tuosta MAPista, että eikös ilmamäärämittari laiteta siihen kiinni, jos tahtoo kabiiniin mittarin kertomaan paljon vapari imee ilmaa?
Lähetetty: 21 Huhti 2005 09:15
Kirjoittaja Megado
MAP:iin menee vain imusarjasta letku ja boxilta piuhat ei mitään muuta.
MAP=Manifold Absolute Pressure
Lähetetty: 21 Huhti 2005 11:10
Kirjoittaja Mak383
Zaarin kirjoitti:Tuli mieleen tuosta MAPista, että eikös ilmamäärämittari laiteta siihen kiinni, jos tahtoo kabiiniin mittarin kertomaan paljon vapari imee ilmaa?
Täh? Nyt taitaa olla käsitteet hieman sekaisin.. Ei se ilmamäärämittari ole mikään sellainen mittari. Vaan lähinnä kertoo ruiskun boksille, että paljonkos ilmaa virtaa eli paljonko syötetään pensaa että seos pysyy riittävänä.
Lähetetty: 21 Huhti 2005 11:43
Kirjoittaja Megado
Juurikin noin! Jos haluat vacuumimittarin sinne riesaan ni se laitettaan johonkin muualle kuin tuon mapin kanssa samaan.
Lähetetty: 21 Huhti 2005 17:57
Kirjoittaja Zaarin
Mak383 kirjoitti:Täh? Nyt taitaa olla käsitteet hieman sekaisin.. Ei se ilmamäärämittari ole mikään sellainen mittari. Vaan lähinnä kertoo ruiskun boksille, että paljonkos ilmaa virtaa eli paljonko syötetään pensaa että seos pysyy riittävänä.
Aha, taas tulin hieman viisaammaksi. Muistelin vain jonkun joskus selittäneen jotain vaparin hyödyn testaamisesta ilmamäärämittarilla, oliko se sitten joku eri vehjes vai pettääkö minulla muisti, niin enpä tiedä.
Megado kirjoitti:...sinne riesaan...
Ei ole riesaa, vaan scorppari.

Lähetetty: 21 Huhti 2005 18:24
Kirjoittaja kynsi
Vakuumi ja mappi molemmat saavat ohjauksen imsarajan alipaineesta kaasuläpän jälkeen. Massamittari ennen kaasuläppää.
Is sierra on ilmamäärämittariruisku. Ja dohc sierra on mappiruisku...
Lähetetty: 21 Huhti 2005 22:36
Kirjoittaja terokore
hynkkeli kirjoitti:Minkäslainen värkki tämä MAP-anturi on? Luulin, että MAP ja kuumalanka olisi sama asia, mutta ilmeisesti ei olekaan..
MAP anturin käyttö perustuu olettamukseen että moottori, tai siis sylinteri on pumppu. Jos imupuolta ei kuristeta niin sylinteri imee yhden työtahdin aikana vaikomäärän ilmaa. Jos kaasuläppä ei ole täysin auki niin se kuristaa ilmavirtaa, imusarjaan syntyy alipaine ja sylinteriin virtaava pienempi ilmamäärä on suhteessa imusarjassa syntyneeseen alipaineeseen.
Teoria toimii kohtalaisella tarkkuudella niin kauan kuin kone ei ole väljä eikä venttiilit vuoda. Hyviä puolia on se että imupuolelle ei tarvitse tehdä ylimääräisiä virtausta kuristavia läppä tms. mittareita ja myös se että turbokäytössä positiivisella imusarjan paineella sama periaate pätee ilmamäärän arvioimiseen kunhan itse MAP anturi vaan on painepuolella toimiva malli.
MAP, tai joka siis on paine-anturi on myös kohtalaisen yksinkertainen ja toimitavarma laite.
Huonoa on sitten se että itse arvio perustuu siihen että koneen pumppusuhde on se mitä ruiskuboksi on olettaa, eli menetelmä ei välttämättä ole kovin tarkka jos moottoriin tehdään suurempia muutoksia esimerkiksi rajun nokan muodossa.
Mutta kaikenkaikkiaan niin aikalaisekseen ihan hyvä ratkaisu joskaan ei ihan nykypäivän päästövaatimukset täyttävä ilman monien muiden lisäantureiden tuomaa kompensaatiota. Esimerkiksi imuilman lämpötilan anturi on välttämätön jotta saadaan arvioitua ilman massavirta.
Kuumalanka taas automaattisesti mittaa suoraan ilman massavirtaa mutta ei nyt sen enempää siitä tällä kertaa. Alan kirjallisuudessa eri ratkaisujen hyviä ja huonoja puolia on kerrattu kyllästymiseen saakka.
terv. Tero