Sivu 400/401
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 19 Heinä 2025 13:43
Kirjoittaja Fixu
PiuhaPoikki kirjoitti: 17 Heinä 2025 09:52
Mulla taas ei tullut kuntoon huollon toimenpiteillä useammasta yrityksestä huolimatta.
Vaihdettiin modulia ja päiviteltiin softaa. Samoin säätelivät jotain lataukseen liittyviä parametrejä
Vaihdoin lopulta itse AGM-akun ja sen jälkeen on toiminut moitteetta.
Mistäs muuten ostit akun? Vartaa ei tunnu löytyvän mistään(?). Pääkaupunkiseudulla ainakaan. Motonetissä Exiden akkuja. Noista kokemuksia? Pitänyt jo jokusen kuukauden vaihtaa akku, mutta ei ole saanut edes lomalla aikaiseksi

Pakko ennen viileitä kelejä tehdä kuitenkin..
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 19 Heinä 2025 20:49
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Fixu kirjoitti: 19 Heinä 2025 13:43
Mistäs muuten ostit akun? Vartaa ei tunnu löytyvän mistään(?). Pääkaupunkiseudulla ainakaan. Motonetissä Exiden akkuja. Noista kokemuksia? Pitänyt jo jokusen kuukauden vaihtaa akku, mutta ei ole saanut edes lomalla aikaiseksi

Pakko ennen viileitä kelejä tehdä kuitenkin..
Kärkkäiseltä ostin kun oli silloin ainoa paikka missä Vartan E39 oli hyllyssä.
Nythän se näyttää korvautuneen A7 mallilla.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 28 Heinä 2025 05:04
Kirjoittaja Jap3
Onko foorumilaisilla kokemuksia mk4 ST focuksista? Miettinyt auton vaihtoa sellaiseen. MK3 RS:ssä oli ainakin kansipahvivikoja, onko näissä ST:ssä niitä vielä?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 29 Heinä 2025 22:24
Kirjoittaja ässäpellot
Tuli haettua Jyväskylän Käyttöautosta vuoden 2020 farmari Focus, 2.0 Ecoblue ja 150tkm mittarissa. Värinä magnetic grey. Saattoi kuulemma olla jonkun klubilaisen entinen, ja moitteettomasta huoltohistoriasta päätellen voi sitä hyvin ollakin

Asiallinen peli ollut näin vajaa 1000km ajosuoritteen perusteella.
Tässä on jo täysin sähköinen huoltokirja. Saakos tuohon tehtyä millään keinoin itse merkintöjä? Kattelin että englanninkieliselle ford.com sivustolle kirjautumalla saisin sinne tehtyä itsekin merkintöjä kyllä. Mutta suomen ford.fi variantilla tai Ford Pass sovelluksella ei onnistu, sieltä näkyy vain vanhat liikkeen tekemät merkinnät. Tuon englanninkielisen ford.com kautta saisi varmaan tehtyä merkinnän kyllä, mutta se tuskin näkyis sitten suomenkielisellä sivulla tai Ford Passissa, koska kyseisellä sivulla ei näy suomessa tehtyjä merkintöjä ollenkaan.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Elo 2025 18:59
Kirjoittaja Ecoboost150
ässäpellot kirjoitti: 29 Heinä 2025 22:24
Tuli haettua Jyväskylän Käyttöautosta vuoden 2020 farmari Focus, 2.0 Ecoblue ja 150tkm mittarissa. Värinä magnetic grey. Saattoi kuulemma olla jonkun klubilaisen entinen, ja moitteettomasta huoltohistoriasta päätellen voi sitä hyvin ollakin

Asiallinen peli ollut näin vajaa 1000km ajosuoritteen perusteella.
Tässä on jo täysin sähköinen huoltokirja. Saakos tuohon tehtyä millään keinoin itse merkintöjä? Kattelin että englanninkieliselle ford.com sivustolle kirjautumalla saisin sinne tehtyä itsekin merkintöjä kyllä. Mutta suomen ford.fi variantilla tai Ford Pass sovelluksella ei onnistu, sieltä näkyy vain vanhat liikkeen tekemät merkinnät. Tuon englanninkielisen ford.com kautta saisi varmaan tehtyä merkinnän kyllä, mutta se tuskin näkyis sitten suomenkielisellä sivulla tai Ford Passissa, koska kyseisellä sivulla ei näy suomessa tehtyjä merkintöjä ollenkaan.
Onko jakopäätä tehty vielä noilla kilsoilla?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Elo 2025 20:54
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Ecoboost150 kirjoitti: 04 Elo 2025 18:59
Onko jakopäätä tehty vielä noilla kilsoilla?
Mahtaako olla tarpeen?
Ihan hirveästi ei ole kuulunut huhuja 2.0 ecobluen hihnaongelmista.
Käytin omaa kotteroa viime vuoona 120tkm huollossa ja kysyin että kannattaisiko sitä hihnan vaihtoa aikaistaa jos meinaan autolla vielä toisen mokoman ajaa.
Sain vastaukseksi, että jos haluaa varman päälle pelata niin yhdellä 30tkm holtovälillä sitä voisi aikaistaa. Siis jos on varma, että on käytetty vain oikeaa öljyä koko ajan.
Tiedän, että kyseisellä liikkeellä on paljon kokemusta myös Transiteista joten näppituntumaa luulisi olevan tähän moottoriin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Elo 2025 23:02
Kirjoittaja FF20
ässäpellot kirjoitti: 29 Heinä 2025 22:24
Tuli haettua Jyväskylän Käyttöautosta vuoden 2020 farmari Focus, 2.0 Ecoblue ja 150tkm mittarissa. Värinä magnetic grey. Saattoi kuulemma olla jonkun klubilaisen entinen, ja moitteettomasta huoltohistoriasta päätellen voi sitä hyvin ollakin

Asiallinen peli ollut näin vajaa 1000km ajosuoritteen perusteella.
Tässä on jo täysin sähköinen huoltokirja. Saakos tuohon tehtyä millään keinoin itse merkintöjä? Kattelin että englanninkieliselle ford.com sivustolle kirjautumalla saisin sinne tehtyä itsekin merkintöjä kyllä. Mutta suomen ford.fi variantilla tai Ford Pass sovelluksella ei onnistu, sieltä näkyy vain vanhat liikkeen tekemät merkinnät. Tuon englanninkielisen ford.com kautta saisi varmaan tehtyä merkinnän kyllä, mutta se tuskin näkyis sitten suomenkielisellä sivulla tai Ford Passissa, koska kyseisellä sivulla ei näy suomessa tehtyjä merkintöjä ollenkaan.
Joo, tuo on minun entinen Focus, hyvä auto oli.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 05 Elo 2025 09:32
Kirjoittaja ässäpellot
Ecoboost150 kirjoitti: 04 Elo 2025 18:59
Onko jakopäätä tehty vielä noilla kilsoilla?
Ei näytä olevan merkintää kirjassa tästä. Sikäli kun öljyt vaihdettu 15tkm välein merkkihuollossa niin tuskin tuolle tosiaan tarvetta on ihan heti, samalla öljynvaihtovälillä ajattelin jatkaa itsekin.
FF20 kirjoitti: 04 Elo 2025 23:02
Joo, tuo on minun entinen Focus, hyvä auto oli.
Ja hyvänä tämän ajattelin pitääkin

Olitko asentanut tähän ylläpitolaturin vai minkä pistoke tuossa puskurissa on? Tuskin lohkolämmitin sentään, webasto kun on. edit: Kun nyt näin hyvä tilaisuus tuli pommittaa entistä omistajaa, niin täytyy kysyä vielä että oliko sulla koskaan ongelmia muuten tuon webaston/akun varaustason kanssa. Viittaan siis tuohon Webasto/BMS ongelmaan josta tässäkin ketjussa on paljon puhuttu. Jos oli niin saitko BMS:ää päivitettyä tai vaihdatettua uuteen? Koitin kysyä myyjältä, että onkohan tähän päivitetty tuota "ehjää" BSM:n ohjelmistoa vai ei, mutta en saanut järkevää vastausta. Kiitos ja anteeksi..
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 05 Elo 2025 13:35
Kirjoittaja FF20
ässäpellot kirjoitti: 05 Elo 2025 09:32
Ecoboost150 kirjoitti: 04 Elo 2025 18:59
Onko jakopäätä tehty vielä noilla kilsoilla?
Ei näytä olevan merkintää kirjassa tästä. Sikäli kun öljyt vaihdettu 15tkm välein merkkihuollossa niin tuskin tuolle tosiaan tarvetta on ihan heti, samalla öljynvaihtovälillä ajattelin jatkaa itsekin.
FF20 kirjoitti: 04 Elo 2025 23:02
Joo, tuo on minun entinen Focus, hyvä auto oli.
Ja hyvänä tämän ajattelin pitääkin

Olitko asentanut tähän ylläpitolaturin vai minkä pistoke tuossa puskurissa on? Tuskin lohkolämmitin sentään, webasto kun on. edit: Kun nyt näin hyvä tilaisuus tuli pommittaa entistä omistajaa, niin täytyy kysyä vielä että oliko sulla koskaan ongelmia muuten tuon webaston/akun varaustason kanssa. Viittaan siis tuohon Webasto/BMS ongelmaan josta tässäkin ketjussa on paljon puhuttu. Jos oli niin saitko BMS:ää päivitettyä tai vaihdatettua uuteen? Koitin kysyä myyjältä, että onkohan tähän päivitetty tuota "ehjää" BSM:n ohjelmistoa vai ei, mutta en saanut järkevää vastausta. Kiitos ja anteeksi..
Joo, ei ole jakopäätä tehty.Öljyt tosiaan vaidettu 15tkm välein.Huoltoväli 30tkm tai 2vuotta. Meillä tuli 30tkm vuodessa ja puolivälissä välihuolto öljynvaihdolla.Mielestäni öljynvaihto 15tkm välein on halpa "henkivakuutus" moottorille, kuin moottorille.
Otin autoon uutena Defan 10A ylläpitolaturi, kun olin täältä lukenut virtaongelmista. Autoon vaihdettiin noin 2v. paikkeilla akku, BMS päivitettiin ajantasalle. Toisen kerran akku vaihdettiin noin 4 vuoden ikäisenä.Täällä Jkl.ssä oli silloin vuodenvaihteessa kovat pakkaset ja akku antautui totaalisesti.Hinurilla auto Käyttöautoon ja uusi akku vaihdettiin ja meni, kuin menikin vielä takuuseen.

Mutta pääsääntöisesti Webasto on toiminut hyvin.Välillä kun muistaa käyttää ylläpitolaturia.
Ja ilman muuta saa kysyä auton historiasta....
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 05 Elo 2025 20:15
Kirjoittaja PiuhaPoikki
FF20 kirjoitti: 05 Elo 2025 13:35
Mielestäni öljynvaihto 15tkm välein on halpa "henkivakuutus" moottorille, kuin moottorille.
Samaa mieltä. Peukku tälle.
Ja toisaalta, eipä siitä mitää haittaa ainakaan ole.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Elo 2025 09:08
Kirjoittaja ässäpellot
FF20 kirjoitti: 05 Elo 2025 13:35
Otin autoon uutena Defan 10A ylläpitolaturi, kun olin täältä lukenut virtaongelmista. Autoon vaihdettiin noin 2v. paikkeilla akku, BMS päivitettiin ajantasalle.
Kyllä vain, kiitoksia tiedoista! Eli BMS päivitetty siinä ~2022 tienoilla. Lienee siinä ja siinä onko se "kaiken korjaava" päivitys ollut jo tuolloin jakelussa, ihan kuin olisin tästä ketjusta bongannut maininnan siitä vasta vuosi-pari sitten. Täytyy tarkkailla kuinka akku ja webasto pelittää talven tullen.
FF20 kirjoitti: 05 Elo 2025 13:35
Toisen kerran akku vaihdettiin noin 4 vuoden ikäisenä.Täällä Jkl.ssä oli silloin vuodenvaihteessa kovat pakkaset ja akku antautui totaalisesti.Hinurilla auto Käyttöautoon ja uusi akku vaihdettiin ja meni, kuin menikin vielä takuuseen.

Mutta pääsääntöisesti Webasto on toiminut hyvin.Välillä kun muistaa käyttää ylläpitolaturia.
Joo katselinkin että akku näyttää uudenkarhealta. Tietäen Fordin marmoritiskin akkujen hintatason vähän mietin, että onko tähän joku oikeasti vaihdattanut uuden akun merkkihuollossa, mutta tuo takuukeikka käy enemmän järkeen kyllä

Pyysin edelliseen Fiestaan jonkun huollon yhteydessä tarjouksen akun vaihdosta, ja siihenkin autoon se oli sen verran hintava homma että itse tuli vaihdettua..
FF20 kirjoitti: 05 Elo 2025 13:35
Ja ilman muuta saa kysyä auton historiasta....
Joo kun nyt kerran vauhtiin päästiin niin mietin tuota uutena tehtyä ruostesuojausta. Finikor näytti suosittelevan että 4v päästä alkup. käsittelystä kannattaisi auto käyttää uudestaan käsiteltävänä. Olen arponut että lähdenkö käyttämään vai en. Arvelen että voisi olla paikallaan, vai käytitkö vielä viime vuonna autoa uusintakäsittelyssä?
Toinen mitä mietin oli tuo vaihteistoöljyn vaihto, siitä oli yksi kuitti noin 130tkm kohdilta muistaakseni. Tuo oli varmaan eka kerta kun tuohon laitettiin uudet soossit sisälle, vai olitko käyttänyt vaihdossa aiemminkin jo? Vaihteisto tuntuu muuten pelaavan ihan kivasti, mutta hitaasti ryömitellessä kaasupolkimen vaste on melko tunnoton, ja vaihteisto vaikuttaisi laittavan pykälää silmään aika töksähtelevästi. Seuraa vaikea kysymys - oliko tämä laatikko uutenakin tällainen vai onko sieltä paikat kuluneet ja tämä tullut vasta vanhemmiten?

Aika karkeita nämä A8 laatikot oli ainakin bensafocuksissa mitä kävin ajamassa, niihin nähden tämä vaihtaa kuitenkin pehmeästi, normaalisti ajaessa. Taitaa olla vähän eri laatikko jokaisen moottorin kanssa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 09 Elo 2025 21:55
Kirjoittaja FF20
ässäpellot kirjoitti: 07 Elo 2025 09:08
FF20 kirjoitti: 05 Elo 2025 13:35
Otin autoon uutena Defan 10A ylläpitolaturi, kun olin täältä lukenut virtaongelmista. Autoon vaihdettiin noin 2v. paikkeilla akku, BMS päivitettiin ajantasalle.
Kyllä vain, kiitoksia tiedoista! Eli BMS päivitetty siinä ~2022 tienoilla. Lienee siinä ja siinä onko se "kaiken korjaava" päivitys ollut jo tuolloin jakelussa, ihan kuin olisin tästä ketjusta bongannut maininnan siitä vasta vuosi-pari sitten. Täytyy tarkkailla kuinka akku ja webasto pelittää talven tullen.
FF20 kirjoitti: 05 Elo 2025 13:35
Toisen kerran akku vaihdettiin noin 4 vuoden ikäisenä.Täällä Jkl.ssä oli silloin vuodenvaihteessa kovat pakkaset ja akku antautui totaalisesti.Hinurilla auto Käyttöautoon ja uusi akku vaihdettiin ja meni, kuin menikin vielä takuuseen.

Mutta pääsääntöisesti Webasto on toiminut hyvin.Välillä kun muistaa käyttää ylläpitolaturia.
Joo katselinkin että akku näyttää uudenkarhealta. Tietäen Fordin marmoritiskin akkujen hintatason vähän mietin, että onko tähän joku oikeasti vaihdattanut uuden akun merkkihuollossa, mutta tuo takuukeikka käy enemmän järkeen kyllä

Pyysin edelliseen Fiestaan jonkun huollon yhteydessä tarjouksen akun vaihdosta, ja siihenkin autoon se oli sen verran hintava homma että itse tuli vaihdettua..
FF20 kirjoitti: 05 Elo 2025 13:35
Ja ilman muuta saa kysyä auton historiasta....
Joo kun nyt kerran vauhtiin päästiin niin mietin tuota uutena tehtyä ruostesuojausta. Finikor näytti suosittelevan että 4v päästä alkup. käsittelystä kannattaisi auto käyttää uudestaan käsiteltävänä. Olen arponut että lähdenkö käyttämään vai en. Arvelen että voisi olla paikallaan, vai käytitkö vielä viime vuonna autoa uusintakäsittelyssä?
Toinen mitä mietin oli tuo vaihteistoöljyn vaihto, siitä oli yksi kuitti noin 130tkm kohdilta muistaakseni. Tuo oli varmaan eka kerta kun tuohon laitettiin uudet soossit sisälle, vai olitko käyttänyt vaihdossa aiemminkin jo? Vaihteisto tuntuu muuten pelaavan ihan kivasti, mutta hitaasti ryömitellessä kaasupolkimen vaste on melko tunnoton, ja vaihteisto vaikuttaisi laittavan pykälää silmään aika töksähtelevästi. Seuraa vaikea kysymys - oliko tämä laatikko uutenakin tällainen vai onko sieltä paikat kuluneet ja tämä tullut vasta vanhemmiten?

Aika karkeita nämä A8 laatikot oli ainakin bensafocuksissa mitä kävin ajamassa, niihin nähden tämä vaihtaa kuitenkin pehmeästi, normaalisti ajaessa. Taitaa olla vähän eri laatikko jokaisen moottorin kanssa.
Auton ollessa uutena käytin ruostesuojauksessa.Olisin varmaan käyttänyt 4-5 v ikäisenä uusintakäsittelyssä, mutta autonvaihto "kärpänen" puraisi ja uusintakäsittely jäi sitten pelkäksi ajatukseksi.Mutta kannattaa sinun ehkä käyttää suojauksessa, jos meinaat pidemmän ajan pitää autoa itselläsi?Tuolla autolla meillä ollessa ajettiiin etupäässä asfalttiteitä.Ainoastaan kesäisin mökkimatkoilla tuli pienet pätkät hiekkatietä.Joten luulisin alustan olevan kohtuu mukavassa kunnossa.
Vaihteistoöljyt vaihdatin ensimmäisen ja ainoan kerran siinä 130 tkm. paikkeilla.Fordin huolto-ohjelmassahan ei ole tuolle laatikolle vaihtoväliä öljylle.Eikä taida olla laitteistoakaan, kun kysyin vaihtoa.Sanoivat, että kannattaa vaihdattaa sellaisessa paikassa, missä vaihto tapahtuu huuhtelumenetelmällä.
Kyllä toi laaatikko oli sen koko 142640 km.matkan samanlainen. Ei ehkä niiktä kaikkein hienostuneimpia vaiteen vaihtojen suhteen

. Aika uutena siihen ajettiin uusi ohjelma laatikkoon, muttei minusta kyllä kummemin muuttunut.Pintakaasulla ja hitaasti ajaen töksäyttäen väillä vaihtaa..Aivan kuin arpoisi, pienempää vaiko isompaa pykälää pesään?Taas jos vähän reippaamin painaa kaasua, niin minusta laatikko toimi ihan asiallisesti.Aika paljon piti ajaa sportmodella, koska normaali asennossa kierrokset oli kaupunkiajossa, sekä 80 alueella melko matalalla..
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 16 Elo 2025 12:18
Kirjoittaja Rusakko_
Rusakko_ kirjoitti: 23 Joulu 2024 16:39
focst kirjoitti: 23 Joulu 2024 12:59
Ei näyttänyt ohjeissa pahalta. Hankalokeron takana puhallin. Hanskalokero ja alamuovi pois. Sulakerasia ja etuvastus pois niin pääsee lähtemään alaspäin irti.
No sitten tuossa voisi olla pieni mahdollisuus menestyksekkääseen diy-remonttiin. Pitääpä jossain vaiheessa kelien lauhduttua tutustua asiaan tarkemmin. Ulkona joutuis homman tekemään, niin ainakaan pakkasessa ei kiinnostais. Paras jos kevääseen asti pärjäis...
Meni reilu puoli vuotta aikaa siitä kun puhallin aloitti vikinän ja sirkuttavan äänen. Se oli kevään ja kesänkin pääosin hiljaa, mutta nyt kuuluu koko ajan nopeuksilla 1-3, ja ehkä vähän nelosellakin.
Hanskalokero irti, kynnyskotelon muovipois ja jalkatilan verhoiluja taitoin sivuun. Sulakerasia oli helppo irroittaa. En irroittanut yhtään kaapelinippua liittimistä, mutta muutamaa nippuja paikallaan pitävää kiinnikettä irroitin, jotta sulakerasian sain alemmas. Kiinnikkeet oli kyllä ihmeen tiukassa. Varmaan joku siihen tarkoitettu työkalu olis hyvä.
Puhallinmoottori lasketui alas helposti kun sen kolme kiinnitysruuvia oli irroitettu. Virtajohto hieman hankalassa paikassa, mutta kyllä se sieltä irtosi lopulta hyvin. Etuvastusta ei tarvitse irroittaa, mikäli se on se tupakkiaskin kokoinen boksi puhaltimen oikealla puolen.
Varaosa on vasta toimituksessa eli asentelen sen sitten aikanaan.
Sitä jäin miettimään, että tohtiiko noita sulakerasian "kahva"-mallisia liittimiä (mihin siis johtoniput tulee) irroittaa yleensäkään ilman että sen jälkeen on vikavaloja ym mittaristo täynnä?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 23 Elo 2025 11:05
Kirjoittaja Tapiiri
Semisti tekisi mieli ostaa talouteen toinen Focus, nykyinen on 2019 1.5 Ecoblue A8. Kyseisestä mallista aika hyvin tiedän uhkat ja mahdollisuudet, mutta mites samanikäinen 2.0 Ecoblue A8? Olis tuommoinen 222tkm ajettu tuossa tyrkyllä, onko se jakohihnalla myös? Onko siinä ureatankki? Paljonko huoltoväli? Samat BMS ongelmat oletettavasti, eli AGM akkua sisään? Onko tiedossa jotain tyyppivikoja moottorissa?
Aiempi focus oli 2005 2.0TDCI ja se oli kyllä mainio moottori, mutta lienee ihan eri mitä nykyään.
Varmasti löytyisi kaikkiin näihin vastaus tästä ketjusta, mutta ei millään jaksaisi selata 400 sivua..
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 23 Elo 2025 20:54
Kirjoittaja PiuhaPoikki
2.0 ecoblue on märkähihnakone mutta ilmeisesti sitä eivät hihnaongelmat ole vaivanneet kunhan on käytetty oikeaa öljyä.
Mulla on tähän mennessä pelkkää hyvää sanottavaa moottorista. Mukava ja hyvin vääntävä kone.
Adblue tankki on ja omassa noin 25000km/vuosi ajossa riittää pari kertaa vuodessa urean lisääminen.
Huoltoväli on 2v/30000km. Itse olen vaihtanut öljyt aina kertaalleen huoltojen välissä eli ajanut noin 15-16 tuhatta samoilla öljyillä.
Ps. Ja mullahan on manuaali joten A8-lootasta ei ole mitään käsitystä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 24 Elo 2025 09:55
Kirjoittaja yritäedes
Tapiiri kirjoitti: 23 Elo 2025 11:05
Semisti tekisi mieli ostaa talouteen toinen Focus, nykyinen on 2019 1.5 Ecoblue A8. Kyseisestä mallista aika hyvin tiedän uhkat ja mahdollisuudet, mutta mites samanikäinen 2.0 Ecoblue A8? Olis tuommoinen 222tkm ajettu tuossa tyrkyllä, onko se jakohihnalla myös? Onko siinä ureatankki? Paljonko huoltoväli? Samat BMS ongelmat oletettavasti, eli AGM akkua sisään? Onko tiedossa jotain tyyppivikoja moottorissa?
Aiempi focus oli 2005 2.0TDCI ja se oli kyllä mainio moottori, mutta lienee ihan eri mitä nykyään.
Varmasti löytyisi kaikkiin näihin vastaus tästä ketjusta, mutta ei millään jaksaisi selata 400 sivua..
Ja jakohihnan vaihtoväli on 240 tkm ja maksaa noin 1500 €. Öljypumpun hihna vaihtuu samalla.
Onkohan tuohon 222 tkm ajettuun jo vaihdettu? Jos ei, niin voithan yrittää neuvotella vaihdon samaan kauppaan.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 31 Elo 2025 18:51
Kirjoittaja Woozie
Onko se nyt tosiaan niin että 1.5 ecoboost A8:saa öljypumpun hihna on samanlainen ratkaisu kuin 1.0 ecoboost A8? Eli kannattaa 6 vuoden iässä jo harkita vaihtoa, vaikka autolla on vasta 106tkm mittarissa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 31 Elo 2025 20:03
Kirjoittaja xflex
Woozie kirjoitti: 31 Elo 2025 18:51
Onko se nyt tosiaan niin että 1.5 ecoboost A8:saa öljypumpun hihna on samanlainen ratkaisu kuin 1.0 ecoboost A8? Eli kannattaa 6 vuoden iässä jo harkita vaihtoa, vaikka autolla on vasta 106tkm mittarissa.
Poislukien ihan ensimmäiset versiot alkuvuoteen 2019 asti, niissä on pumppu öljykylpyisellä hihnalla kuten 1.0:ssa.
Mutta sitä en tiedä, onko siellä myös tasapainoakseli ja kiristin hihnalla kuten 1.0 A8:ssa. Öljypohjan irtikäyttäminen voisi olla hyvä idea tuossa kohtaa ja tarkistaa miten hihna voi. Hintaa tuolle tarkistukselle tulee 250-350 Euroa jos ei itse tarkista. Aika paljon halvempaa kuin auton vaihtaminen jos tuo hihna on se suurin syy auton vaihdolle…
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 31 Elo 2025 20:06
Kirjoittaja Woozie
Vaihtamisella tarkoitin hihnaa lähtökohtaisesti mutta kyllä tässä kieltämättä on autokuumettakin ilmassa...
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 31 Elo 2025 20:14
Kirjoittaja xflex
Woozie kirjoitti: 31 Elo 2025 20:06
Vaihtamisella tarkoitin hihnaa lähtökohtaisesti mutta kyllä tässä kieltämättä on autokuumettakin ilmassa...
Miten arvasinkin oikein…
Mutta juu, ainakin tarkastus ja sitten jatkaa suoraan uuden remmin asennukseen jos on keripukki jo iskenyt remmiin. Se on aika arvokas se vaihto mutta joskushan se eteen tulee. Hihna on varmaan ihan ok jos siellä on pelkkä pumppu hihnalla ja säntillisesti huollettu oikeilla öljyillä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Syys 2025 18:39
Kirjoittaja Ecoboost150
Onko noissa 2.0 ecoblue focuksis tarjennut kuinka talvisin ilman webastoa?
Kuinkas tuo A8 vaihteisto, kävin kokeilemassa 160tkm ajettua. Ja pistin merkille, että kylmänä maantie nopeuksissa tuntui pientä nypytystä, vähän saman tapaista kuin huonosti tasapainotetut renkaat. Mutta moottorin ja vaihteiston lämmettyä nypytys lakkasi. Korjautuisiko nypytys vaihteistoöljyn vaihdolla?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Syys 2025 21:09
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Ecoboost150 kirjoitti: 07 Syys 2025 18:39
Onko noissa 2.0 ecoblue focuksis tarjennut kuinka talvisin ilman webastoa?
Mulla oli webasto viime talvena vian takia pois pelistä pari viikkoa. Ei kyllä tarjennut.
Onneksi on lisänä lohkolämmitin, ilman sitä ei olisi tullut mitään.
10l vesitilavuus tekee sen, että webaston kanssakin kone lämpiää kovin hitaasti ja ilman webastoa -20'C kelillä sai ajaa 40km ennen kuin kone on edes vähän lämmin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 11 Syys 2025 16:22
Kirjoittaja HMS77
Tuo A8 on kankeahko pikkunopeuksissa, ollut meilläkin uudesta asti. Mutta eipä tuo ole juuri käyttöä haitannu kun sen kanssa oppii elämään.
Ja kun miettii että vaihtoehtona on joku Powershit kuten nyky-Focuksissa, niin en kyllä valita tuon mehumaijan toiminnasta.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 11 Syys 2025 16:52
Kirjoittaja Ecoboost150
HMS77 kirjoitti: 11 Syys 2025 16:22
Tuo A8 on kankeahko pikkunopeuksissa, ollut meilläkin uudesta asti. Mutta eipä tuo ole juuri käyttöä haitannu kun sen kanssa oppii elämään.
Ja kun miettii että vaihtoehtona on joku Powershit kuten nyky-Focuksissa, niin en kyllä valita tuon mehumaijan toiminnasta.
Onko tuon 1.5 dieselin kans tuntunut mitään nypytyksiä maantie nopeuksissa, kun kone vielä kylmä? Paljon ajettu ja onko vaihteistoöljyjä vaihdettu?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 18 Syys 2025 17:13
Kirjoittaja HMS77
Ecoboost150 kirjoitti: 11 Syys 2025 16:52
HMS77 kirjoitti: 11 Syys 2025 16:22
Tuo A8 on kankeahko pikkunopeuksissa, ollut meilläkin uudesta asti. Mutta eipä tuo ole juuri käyttöä haitannu kun sen kanssa oppii elämään.
Ja kun miettii että vaihtoehtona on joku Powershit kuten nyky-Focuksissa, niin en kyllä valita tuon mehumaijan toiminnasta.
Onko tuon 1.5 dieselin kans tuntunut mitään nypytyksiä maantie nopeuksissa, kun kone vielä kylmä? Paljon ajettu ja onko vaihteistoöljyjä vaihdettu?
Ei oo tuntunu. Laatikkoöljyt vaihdettiin "puolivahingossa" 70tkm kohdalla kun laatikosta oli irronnu joku sokea proppu ja laski öljyt pihalle, tuli siinä sitten samalla öljynvaihto mitä suunniteltiin tehtäväksi 80tkm kohdalla.

Nyt vaihdatettiin toistamiseen 120tkm kohdalla ihan vaan koska oli tarkotus ajaa tällä niin kauan kun vaan tekniikka kestää ja kestäähän se kun huolletaan.

Nyt on mittarissa 135tkm.