Sivu 399/399

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Maalis 2025 20:41
Kirjoittaja pätkä
Fixu kirjoitti: 14 Maalis 2025 18:17
pätkä kirjoitti: 13 Maalis 2025 17:17

Mulla on tuo linkin akku alkuperäisen tilalla. Ohjekirjasta lainattua:

Kytkekää seisontajarru päälle ja sytytysvirta pois päältä.
Sammuttakaa kaikki sähkölaitteet, kuten valot ja radio.
Odottakaa vähintään kaksi minuuttia ennen akun irrottamista.

Huom: Moottorinohjausjärjestelmässä on virransäilytystoiminto, joten siinä on virtaa jonkin aikaa sytytysvirran katkaisemisen jälkeen. Tämä mahdollistaa vianmääritys- ja mukautustaulukkojen tallentamisen. Akun irrottaminen ilman odotusaikaa voi aiheuttaa vaurion, jota auton takuu ei kata."

Vaihdon jälkeen BMS reset:

https://youtu.be/CrvWdSc853w?si=tmgEqxLjGy36Liwh
Et kuitenkaan koodaillut autoa AGM-asetuksille?
En, vaihdoin vain akun. Ulkomitoiltaan ko. akku sopii täydellisesti alkuperäisen tilalle.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Maalis 2025 23:03
Kirjoittaja Don MC
BMS:n resetti kannattaisi kuitenkin tehdä akun vaihdon yhteydessä.
BMS RESET:
-Driver door closed.
-Power on (do not start).
-Pull and release the high beam stalk 5 times.
-Press and release the brake pedal 3 times.
-Wait. The battery light will flash 3 times.
-Power off. The BMS is now reset.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Maalis 2025 18:59
Kirjoittaja HMS77
PiuhaPoikki kirjoitti: 08 Maalis 2025 21:33 Mie olen niin vanha ukko ja vanhan liiton automies, että pidän 30 000km öljynvaihtoväliä liian pitkänä.
Siitä saa jokainen olla mitä mieltä tykkää enkä ala asiasta kinaamaan. Olen omaa kotteroa huollattanut sen 30tkm ohjelman mukaan mutta vaihtanut joka huollon välissä itse öljyt kertaalleen.
Olen vain kiinnittänyt huomiota siihen, että se 6,4l jonka ohjekirja 2,0 ecobluelle antaa ei nosta öljyä mittatikussa juuri puoliväliä korkeammalle.

Samoin liikkeen huollosta se on aina tullut tikun mukaan huomattavan vajaalla täytöllä. Varmaan se 6,4 litraa on kaadettu sisään.
Onkohan siihen joku syy että se on noin mitoitettu?
Me vanhan liiton miehet ollaan aina totuttu laittamaan ylämerkkiin.
Öljynvaihtoväli on 15tkm, ei 30tkm.
Ainakin pikkudieselissä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Maalis 2025 21:18
Kirjoittaja PiuhaPoikki
HMS77 kirjoitti: 26 Maalis 2025 18:59 Öljynvaihtoväli on 15tkm, ei 30tkm.
Ainakin pikkudieselissä
Niin on pikkudieselissä.
2,0 ecobluessa on 30000km tai 2v
Ainakin 2020 vuosimallissa.
Auton oma öljyn "käyttöikä"-mittari ilmoittaa 15000km kohdalla, että käyttöikää on jäljellä yleenä 40-45% eli lähelle sitä 30000km mennään senkin mukaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Maalis 2025 07:14
Kirjoittaja JMH81
Omassa 2020 mallin 1.5 dieselissä öljynvaihtoväli oli kyllä 30tkm. Järkeä siinä ei ole mutta työsuhdeauto kun oli niin ei väliä hajoaako vai ei pitkällä vaihtovälillä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Huhti 2025 11:11
Kirjoittaja HMS77
Voi voi. Huomasinpa tuossa renkaita vaihtaessa että takakaariin on alkanu ilmestymään rupia, eli kivet on hakannu maalipinnan puhki ja ruostetta pukkaa.
Pitäs vissii tehdä jotain ennenkun alkaa oikeasti leviämään pahemmin. :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Huhti 2025 15:53
Kirjoittaja Don MC
Se on se teräväsärmäinen sepeli, jota talvella levitetään joka paikkaan. Ihan beelsebubista kyseinen kiviaines. Renkaat noukkivat sen herkästi maasta, jolloin se hiekkapuhaltaa aivan kaiken ruvelle. Sitten se vielä rikkoo fillarien renkaita, puhkoo koirien tassuja ja jauhautuu renkaiden alla hienoksi pölyksi jota on aivan mahdotonta lakaista pois.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2025 17:57
Kirjoittaja Focus_2.0
Samalla kannattaa tarkistaa puskurin ja kaaren sauma. Sieltä alkaa kukkimaan seuraavana.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Huhti 2025 15:48
Kirjoittaja HMS77
Focus_2.0 kirjoitti: 07 Huhti 2025 17:57 Samalla kannattaa tarkistaa puskurin ja kaaren sauma. Sieltä alkaa kukkimaan seuraavana.
Se nyt on kukkinu jo pari vuotta. :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Huhti 2025 13:57
Kirjoittaja Focus_2.0
HMS77 kirjoitti: 09 Huhti 2025 15:48
Focus_2.0 kirjoitti: 07 Huhti 2025 17:57 Samalla kannattaa tarkistaa puskurin ja kaaren sauma. Sieltä alkaa kukkimaan seuraavana.
Se nyt on kukkinu jo pari vuotta. :lol:
Sehän on sitten vielä herkempi ruostumaan kun mk3..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Huhti 2025 18:01
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Olin pääsiäisen seudun Lapissa ja menomatka sujui hyvin mutta perillä kauppareissuilla ihmettelin, että ompa rengasmelu lisääntynyt.
Tarkistin paineet ja seurailin tilannetta. Alkoi epäilyttää että ei kai pyöränlaakeri jurnuta.
Kotimatkalla käsitys laakeriviasta alkoi vahvistua. Äsken kesärenkaita vaihtaessa totesin että repsikan puolen etupyörän laakeri tärryyttää kun pitää jousesta kiinni.

Ompa lyhytikäinen laakeri: 130 000km

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Huhti 2025 06:09
Kirjoittaja Ecoboost150
Uudessa transitis näköjään sama vika mikä focukseen tullut pitkien ajovalojen toimivuuden suhteen. Onko mahdollisesti joku ota päivitys mikä pilannut nuo pitkät?

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... c100ddfbc6

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Huhti 2025 06:20
Kirjoittaja hapelo
Ecoboost150 kirjoitti: 28 Huhti 2025 06:09 Uudessa transitis näköjään sama vika mikä focukseen tullut pitkien ajovalojen toimivuuden suhteen. Onko mahdollisesti joku ota päivitys mikä pilannut nuo pitkät?

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... c100ddfbc6
Mä huomannut Fiestassa ton ongelman alusta asti(2018)Välillä kestää luvattoman kauan ennen kuin vaihtaa takaisin pitkille...no tottunut jo tohon temppuiluun ja vaihdan tarvittaessa viiksestä
Yleensä kyllä toimii moitteettomasti

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Huhti 2025 06:37
Kirjoittaja focst
Ecoboost150 kirjoitti: 28 Huhti 2025 06:09 Uudessa transitis näköjään sama vika mikä focukseen tullut pitkien ajovalojen toimivuuden suhteen. Onko mahdollisesti joku ota päivitys mikä pilannut nuo pitkät?

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... c100ddfbc6
Kyllä se vika on ollut niissä valoissa uudesta asti. Välillä toimii ja välillä vie ylikin 10s aina ei kytke ollenkaan. Sama vika lievempänä myös kugassa..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Huhti 2025 08:16
Kirjoittaja Ecoboost150
focst kirjoitti: 28 Huhti 2025 06:37
Ecoboost150 kirjoitti: 28 Huhti 2025 06:09 Uudessa transitis näköjään sama vika mikä focukseen tullut pitkien ajovalojen toimivuuden suhteen. Onko mahdollisesti joku ota päivitys mikä pilannut nuo pitkät?

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... c100ddfbc6
Kyllä se vika on ollut niissä valoissa uudesta asti. Välillä toimii ja välillä vie ylikin 10s aina ei kytke ollenkaan. Sama vika lievempänä myös kugassa..
Oma kokemus focuksesta, että kesään 2024 valot toiminu käytännössä moitteetta mutta nyt ei juuri ollenkaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Huhti 2025 08:45
Kirjoittaja focst
Ecoboost150 kirjoitti: 28 Huhti 2025 08:16
focst kirjoitti: 28 Huhti 2025 06:37

Kyllä se vika on ollut niissä valoissa uudesta asti. Välillä toimii ja välillä vie ylikin 10s aina ei kytke ollenkaan. Sama vika lievempänä myös kugassa..
Oma kokemus focuksesta, että kesään 2024 valot toiminu käytännössä moitteetta mutta nyt ei juuri ollenkaan.
Onko sulla mukautuvat ledit? Kallis lisävaruste eikä toiminut kun hetkittäin. Hämärässä kaupunki ajossa laitto pitkät päälle ja leikkasi kuviota vähän joka puolelta.. :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Huhti 2025 08:29
Kirjoittaja Ecoboost150
focst kirjoitti: 28 Huhti 2025 08:45
Ecoboost150 kirjoitti: 28 Huhti 2025 08:16

Oma kokemus focuksesta, että kesään 2024 valot toiminu käytännössä moitteetta mutta nyt ei juuri ollenkaan.
Onko sulla mukautuvat ledit? Kallis lisävaruste eikä toiminut kun hetkittäin. Hämärässä kaupunki ajossa laitto pitkät päälle ja leikkasi kuviota vähän joka puolelta.. :thumbup:
On joo. Mulla tekee varjostukset aivan oikein mutta pitkät ei tahdo mennä päälle katuvalojen jälkeen.