Sivu 39/84

Re: Focus 2015

Lähetetty: 26 Helmi 2017 13:00
Kirjoittaja ilves85
Viikkus kirjoitti: Mitkä auton speksit, ikä, moottori, kilsat, manuaali vai tomaatti jne?

Itsellä kokemusta kahdesta 1.0 ecoboostista, -16 trend ja -17 ST-line. Molemmat startanneet keleistä riippumatta erittäin hyvin, ilman minkäänlaista moottorinlämmitystä. Molemmat autot tietty olleet uusia, mutta todella lyhyellä sahauksella käynnistyneet kovillakin pakkasilla. Manuaali on tarkka siitä, että kytkin on pohjassa ennen starttausta.

-15 vuoden titatium wagon. 1.0 litranen manuaali, 36tkm ajettu. Sen tiedän että kytkin pitää olla pohjassa, joten siitä ei kyse ja ajotietokone kyllä valittaa kytkimestä jos ei ole pohjaan asti painettuna. pakkastakaan ei aamulla ollut paria astetta enempää. Vuosihuoltohan tässä on parin viikonpäästä tulossa niin toivottavasti on jäänyt joku vika koodi tuosta viasta.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 26 Helmi 2017 13:25
Kirjoittaja Viikkus
Oudolta kuulostaa, kerrohan huollon jälkeen selvisikö syyksi jokin tai oliko tuosta jäänyt vikakoodeja.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2017 09:57
Kirjoittaja Hufoordi
Onko muilla samoja havaintoja, että Focuksen kääntyvät xenonit värisee röykkyisellä tiellä ajettaessa? Tuntuu, että ainakin oikean puoleinen valokuvio tärisee mielestäni liikaa "nimismiehenkiharassa". Tulee mieleen, että onkohan umpiossa jotain löysällä..

Re: Focus 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2017 14:43
Kirjoittaja Simprider
samaa tekee minullakin ja polttimot vaihtaneena voin sanoa että ei ole löysällä mikään, ennemmin tiukalla :thumbup:

Re: Focus 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2017 16:08
Kirjoittaja Focus_2.0
Olen myös huomannut värinän. Etupyöräkotelossa tukivarresta lähtee yhdystanko asentotunnistimeen. Liekö valojen asentotunnistin? Oma teoria on että automatiikka säätää valojen korkeutta liian aktiivisesti kun renkaat pompottaa.. Tasasella baanalla kuvio vakaa.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2017 16:16
Kirjoittaja Focus_2.0
ilves85 kirjoitti:
-15 vuoden titatium wagon. 1.0 litranen manuaali, 36tkm ajettu. Sen tiedän että kytkin pitää olla pohjassa, joten siitä ei kyse ja ajotietokone kyllä valittaa kytkimestä jos ei ole pohjaan asti painettuna. pakkastakaan ei aamulla ollut paria astetta enempää. Vuosihuoltohan tässä on parin viikonpäästä tulossa niin toivottavasti on jäänyt joku vika koodi tuosta viasta.
Ehkä pari kertaa alkuaikoina tehnyt näin.. Jos käynnistysnappia hipaisee vahingossa tai painaa liian nopeasti auto ei välttämättä käynnisty. Jää virrat päälle tilaan.. Määrätietoinen napin painallus pohjaan asti niin hörähtää käyntiin normaalisti. Autosta ei ole tarvinnut nousta vaan uus painallus riittää.

Sinulla takuu vielä voimassa niin hoituu sitä kautta jos vikaa.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2017 17:52
Kirjoittaja kalle_a
Simprider kirjoitti:samaa tekee minullakin ja polttimot vaihtaneena voin sanoa että ei ole löysällä mikään, ennemmin tiukalla :thumbup:
Samaa ominaisuutta täälläkin havaittavissa hitaissa nopeuksissa ja pahoissa röykyissä. Ja juurikin tuo oikeanpuoleinen näyttää värisevän enemmän. Todennäköisesti molemmat värisevät samaan tahtiin, mutta silmät tekevät tepposet, kun valokuvio levenee oikealle enemmän kuin vasemmalle. Itsekin tuota ilmiötä olen satunnaisesti ihmetellyt ja polttimotkin tuli heti alkuun vaihdettua kirkkaampiin.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2017 17:55
Kirjoittaja kalle_a
siebro kirjoitti:Onko kellään faktaa onko st line korisarja sama kuin korinmuotoilusarja esim titaniumiin ?
Sama tehdassarja kyseessä. Erona vain se, että Titaniumin/ Trendiin erikseen ostettavassa sarjassa on takaspoikka mukana. ST-Lineen sen joutuu ostamaan erikseen. Näin ainakin farkussa.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2017 21:25
Kirjoittaja Hufoordi
kalle_a kirjoitti: Samaa ominaisuutta täälläkin havaittavissa hitaissa nopeuksissa ja pahoissa röykyissä. Ja juurikin tuo oikeanpuoleinen näyttää värisevän enemmän. Todennäköisesti molemmat värisevät samaan tahtiin, mutta silmät tekevät tepposet, kun valokuvio levenee oikealle enemmän kuin vasemmalle. Itsekin tuota ilmiötä olen satunnaisesti ihmetellyt ja polttimotkin tuli heti alkuun vaihdettua kirkkaampiin.
Ok, eli ominaisuus sitten, kerran tuntuu olevan yleistä. Ihan hyvinhän nuo muuten toimii, eikä itselläni ole ollut ongelmia valojen kanssa edes kovilla pakkasilla, mistä olen aiemmin lukenut tältäkin palstalta.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2017 22:19
Kirjoittaja Simprider
Jäätyy tai ei niin softakorjaus on Focuksiin olemassa. Voi olla että kuvittelen mutta nyt päivitettynä nostaa ja pitää "ylöspäin suuntautuvan viiksen" ylempänä ja myös pienemmissä vauhdeissa kuin ennen.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 28 Helmi 2017 00:38
Kirjoittaja Vrjssa
Kirjoitanpa omat fiilikset mitä viimeisin Focus jätti. Vaihtui -17 V40 Volvoon ja nyt on saanut ilman huolia ajella.

- Adaptiivisen Bi-Xeon valojen toimintaongelmat.
Softan "suojaraja" joka esti valojen nousemisen normaaliasentoon ja tällä tavoin esti järjestelmän vaurioitumisen pakkasella n. -15C. Korjattiin kun asiasta ilmoitti jälleenmyyjälle sekä maahantuojalle. Ongelma oli kuitenkin turvallisuuteen vaikuttava ja Fordilla kesti saada asiaan korjaus n.3kk. Tästä tuotantoraportti tehtaalle.

- Softapäivitys muutti ilmeisesti moottorinohjausta/hyötysuhdetta ettei auto lämmennyt enää 12km maantieajossa (bensa 1.5 EB) Tämä varmasti päästötestien pelossa tehty muutos. Vertailun vuoksi ennen tuota auto lämpeni ja pysyi lämpöisenä -37 pakkasellakin. Auto tutkittiin ja ei vikoja. Kuulemma normaalia.... juuh okei. :roll:

- Ovien reunojen tiiveys. Lumen kertyminen alareunan listalle ja erityisesti keväällä ongelmaksi noussut sulaminen/jäätyminen. Rutina kuului kun auton oven avasi. Joskus oli lunta ja toisinaan jäätä. Asiasta Fordille tuotantoraportti ja ehkä korjataan tulevissa malleissa.

- Matkustajan takaoven sulkeminen aiheutti toisinaan "jousimaisen" pjong äänen. Vikaa ei kuitenkaan ovesta huollossa löydetty vaikka jotakin siellä kuitenkin oli.

- Takaovien ns. lukkosalvat jäätyivät talvella. Ihan sama mitä aineita kokeili. Tai oli kokeilematta. Eivät vain toimineet kovalla pakkasella ja joskus ovet jäivät auki. Sulkiessa ovi ponnahti vain takaisin auki. Pihdeillä salvat oikeaan asentoon ja oven sai kiinni.

- Moottoritilan johdotukset. Suositan tarkastamaan koska itselläni havaitsin että sellaista "ompelulankaa" käytetty jollekin anturille ilm. turbon tai jonkun muun ilma-anturi. Johto teki todella tiukan mutkan ilman teippiä/tukea ja selkeästi näkyi että kupari oli sisällä kovilla. Ei reagointia Fordin puolelta. Myyjäliike korjasi tukemalla sen nippusiteellä ja eristeteipillä.

- Polttoaineputki. Hankasi akun suojakantta/kulmaa vasten. Polttoaineputkessa selkeä suojapinnan vaurio. Ei reagointia Fordilta. Myyjäliike korjasi tukemalla ja lisäämällä suojausta.

Hyvää Focuksessa oli ajettavuus ja turvallisuus sekä EcoBoost moottorit. Mutta useamman Fordin omistaneena sanon että laatu on mennyt kokonaisuutena alaspäin. Tuntuu myös että jälleenmyyjät eivät saa huoltoihinsa tarpeeksi valmistajan tukea/informaatiota. Lisäksi asiakaspalvelu on maahantuojalla heikkoa. Ellei saa takuupäällikköä tms hoitamaan hommaa.

Tosiaan Mondeo:ssa LED kaukovalot nousevat max yläasentoon 120km/h nopeudessa. Tämä asia tuli ilmi kun selvitin Focukseni valo-ongelmaa Fordille aikoja sitten. Tod.näk korjattu kaikkiin tähän mennessä.

Vaikka kirjoituksessa on paljon hieman ikävää juttua. Niin en vihaa Fordia mutta ei vain ole halua/aikaa olla hoitamassa tuollaisia ongelmia kuntoon ja se kun vaatii Fordin tapauksessa omaa aktiivisuutta mielestäni kohtuuttomasti. Ehkäpä vielä joskus palaan Fordin leiriin! Kannustan kaikkia hiillostamaan myyjäliikkeitä/maahantuojaa jos ongelmia havaitsette autoissanne. Eihän autoja voi parantaa jos vikaraportteja ei tehtaalle lähde.
:ford:

Re: Focus 2015

Lähetetty: 28 Helmi 2017 10:10
Kirjoittaja AAR85
Vrjssa kirjoitti:Kirjoitanpa omat fiilikset mitä viimeisin Focus jätti. Vaihtui -17 V40 Volvoon ja nyt on saanut ilman huolia ajella.

- Softapäivitys muutti ilmeisesti moottorinohjausta/hyötysuhdetta ettei auto lämmennyt enää 12km maantieajossa (bensa 1.5 EB) Tämä varmasti päästötestien pelossa tehty muutos. Vertailun vuoksi ennen tuota auto lämpeni ja pysyi lämpöisenä -37 pakkasellakin. Auto tutkittiin ja ei vikoja. Kuulemma normaalia.... juuh okei. :roll:

- Ovien reunojen tiiveys. Lumen kertyminen alareunan listalle ja erityisesti keväällä ongelmaksi noussut sulaminen/jäätyminen. Rutina kuului kun auton oven avasi. Joskus oli lunta ja toisinaan jäätä. Asiasta Fordille tuotantoraportti ja ehkä korjataan tulevissa malleissa.
Allekirjoitan itse myös nämä.

Oma 1.5eb softa päivitettiin "ecorattle" -ongelman takia joka kyllä sitten 99% poistuikin, mutta tämän jälkeen olen myös havainnut, ettei lämpene entiseen tapaan. Lämmintä kyllä puhaltaa kabiiniin aika nopeastikkin, mutta lämpötilan viisari ei nouse käyntilämpötilan tasolle kovinkaan nopeasti.

Ovien alareunan listalle tosiaan kerää lunta.. Omalle kohdalle tästä ei kyllä vielä ole koitunut mitään ongelmaa. Ei edes rutinoita. Mutta ei täällä rannikolla ole nyt edes kunnon talvea ollutkaan.

Huomasin muuten tuossa taannoin semmoisen, että jos lähtee liikkeelle ja luistattaa kytkintä turhan paljon niin moottori tilasta kuuluu pieni "ulvova" ääni. Vahingossa huomasin, kunnen nostanut kytkintä tarpeeksi nopeasti. Äänen kuultua luistatin kytkintä uudestaan liikkeellelähdössä ja sama ääni toistui. Pitää huollossa mainita asiasta.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 28 Helmi 2017 10:53
Kirjoittaja Focus_2.0
Omaani ei ollut päivityksiä kun kysyin asiasta alkukuusta määräaikaishuollon yhteydessä. Valmistunut 12/ 2015

Samaa myös huomannut, että lämmöt nousee suht hitaasti taajama-ajossa, kun kierroksia koneessa lämmöt pysyy. Kabiiniin tulee kyllä lämmintä koko ajan. Tietty lämpö ei tule tyhjästä.. Mondeo-puolella raportoitu viallisista termostaateista.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 28 Helmi 2017 14:14
Kirjoittaja fordever
Vrjssa kirjoitti:Tuntuu myös että jälleenmyyjät eivät saa huoltoihinsa tarpeeksi valmistajan tukea/informaatiota. Lisäksi asiakaspalvelu on maahantuojalla heikkoa. Ellei saa takuupäällikköä tms hoitamaan hommaa.

Tosiaan Mondeo:ssa LED kaukovalot nousevat max yläasentoon 120km/h nopeudessa. Tämä asia tuli ilmi kun selvitin Focukseni valo-ongelmaa Fordille aikoja sitten. Tod.näk korjattu kaikkiin tähän mennessä.

Vaikka kirjoituksessa on paljon hieman ikävää juttua. Niin en vihaa Fordia mutta ei vain ole halua/aikaa olla hoitamassa tuollaisia ongelmia kuntoon ja se kun vaatii Fordin tapauksessa omaa aktiivisuutta mielestäni kohtuuttomasti. Ehkäpä vielä joskus palaan Fordin leiriin! Kannustan kaikkia hiillostamaan myyjäliikkeitä/maahantuojaa jos ongelmia havaitsette autoissanne. Eihän autoja voi parantaa jos vikaraportteja ei tehtaalle lähde.
:ford:
Pakko oli tulla tuolta Mondeo-puolelta käymään. Allekirjoitan tuon ensimmäisen kappaleen 100 %:sti. Tuntuu että kaikki informaatio on tiukasti säilötty Fordin pääkonttorin ydinpommin kestävään kassaholviin eikä se liikahda sieltä edes maaorganisaatioihin saati jälleenmyyjille tai huoltoihin. Tai no kai huollot pääsevät lukemaan tiedotteita, mutta niitä luetaan vasta kun on äärimmäinen hätä tai todella vaativa asiakas. Mitään oma-aloitteisuutta tai ennakoivaa toimintaa ei ole.

Mistä sait tuon tiedon Mondeon LED-valojen kuvion muutoksesta? Arveletko siis, että se olisi korjattu jotenkin paremmin esim. Suomen oloihin sopivaksi ts. täysi keila pitäisi olla käytettävissä jo 80 km/h nopeudessa?

Samaa mieltä myös viimeisestä kappaleesta. Pitäisi vain painaa päälle vikojen ilmoittamisessa ja vaatia että niistä tehdään asianmukaiset raportit Fordille.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 28 Helmi 2017 21:22
Kirjoittaja focst
Ei niitä ledejä ruveta suomen takia muuttamaan..ainakaan ilman useampia valituksia..täällä oulun seudulla ei rajoitusten mukaan ajaessa pisin asento ei ole koskaan käytössä.. :lol:

Re: Focus 2015

Lähetetty: 28 Helmi 2017 23:49
Kirjoittaja kaali81
Simprider kirjoitti:Itsekin tuota ilmiötä olen satunnaisesti ihmetellyt ja polttimotkin tuli heti alkuun vaihdettua kirkkaampiin.


Vaihtanut tehokkaampiin? Olen laiska googlaamaan, kerro millä näihin saisi enemmän tehoa?! Tulevassa Kugassakin ilmeisesti samat valot... Ja lamppujen suuntauksen pakkasongelmat on jatkuneet täällä koko talven aina kun on ollut yli -10 pakkasta, viime huollossa en edes jaksanut mainita asiasta kun olen pari kertaa jo käynyt avautumassa ja uudempaa softaa ei kuulemma vaan ole. Ihan sama, vaihtopäivä lähestyy...

Kyrkimen vinkumista oli havaittavissa myös jo edesmenneessä 2012 litraisessa focuksessa, eivät ainakaan silloin Laakkosella keksineet, että mistä johtui... Ja kesti ainakin sen 3 vuotta ja 75tkm vaikka vähän välillä vinkuikin!

Hajamielisesti kävin norkoilemassa tuolla Mondeo ketjussa, eikä Monkkuilijoilla näyttänyt menevän kovinkaan vahvasti autojensa kanssa, kovasti oli ropleemia ilmassa... Näillä foorumeilla yleensä kyllä haetaan vertaistukea ongelmiin, joten kehut jää vähemmälle. Itselläni ei vaan näiden kaikkien voorttien jälkeen ole jäänyt mistään autosta mitään kakkaa hampaankoloon, pikkuvikoja joskus, mutta aina on päästy paikasta A paikkaan B, onneksi en siis ostanut Monkkua...

2015 titanium business 1.0 M6 farkku, nyt takana 41tkm:
PLUSSAT
+loistavat valot (xenon)
+lämpeää nopeasti ilman webastoa tai defaa ja käynnistyy pohjoisnavallakin
+tosi hyvä ajaa joka kelillä
+Litraiset ecoboostit on olleet todella ongelmavapaita, perheen toisessa on nyt 60tkm ja mun edelliseen tuli se vajaa 80tkm ja vikoja tai ongelmia kaikissa koneissa pyöreät nolla. Halvat huollot ja sytytystulppiakin täytyy ostaa vain 3 kpl!
+ratinlämmitin loistava keksintö
+edulliset vakuutukset kun ilmeisesti hinnoitellaan litratilavuuden mukaan!
+keskikulutus tankkausten perusteella aina alle 6L/100km ja aina yli 5L/100km
+manuualivaihteinen on reilusti pirteämpi kuin automaatti, ainakin oman kokemuksen perusteella
+lastenvaunut mahtuu takalaatikkoon pitkittäin
MIINUKSET
-peruutustutkan 1 anturi kettuillut sateella uudesta lähtien, tosin ei ikinä silloin kun siitä menee valittamaan
-xenonit kääntyilee minne sattuu kovilla pakkasilla, ei aina, mutta joskus
-takaluukun kaasujouset on melko löysät pakkasilla, menisi takuuseen, mutta on muutakin tekemistä kuin ajella Laakkoselle
-kuljettajan sähkösäätöinen penkki on huonoin varuste ikinä, penkin ajaminen taaksepäin vaimon jäljiltä on todella hidasta ja ärsyttävää. Ei enään ikinä sähköpenkkiä jos ei ole muistilla varustettu!
-Sync 2 on kamala ja sync 2 navi vielä hirveämpi, bluetooth toimii silti loistavasti esim spotifyn kanssa (voi olla että olen eri mieltä kun joskus pääsen koittamaan sync 3:sta!)

Re: Focus 2015

Lähetetty: 01 Maalis 2017 08:28
Kirjoittaja EeroH
Samat voisi sanoa kuten yllä, tosin halogen valot ja on hyvät. Ihmetyttää kun jotkut valittaa, mutta ehkä eivät ole nähneet huonoja valoja koskaan. TM testissäkin nuo oli hyvät, Astran valoista sanottiin että pimeällä mutkatiellä ajo pelottaa :D

Eikä nuo xenonit saa säädettyä näyttämään maximit? Valot päälle ja pitkät päälle, eikö se silloin ohita sen nopeuden mukaan säädön? Olisin ottanut xenonit mutta niistä puuttuu kaukovalo ja en halunnut adaptiivisuutta, eikä ne kovin hyvältä vaikutakkaan ;)

Re: Focus 2015

Lähetetty: 01 Maalis 2017 09:00
Kirjoittaja kalle_a
Täällä oli xenonien valotehosta juttua viewtopic.php?f=2&t=45893&p=263669#p263665

Re: Focus 2015

Lähetetty: 01 Maalis 2017 10:37
Kirjoittaja ilves85
Käynnistysongelmaan löytyi ratkaisu. Sanoivat, että startin vaseliinit jähmettyy liikaa kylmässä. vaihtoivat rasvat ja seurataan tilannetta. En itse jaksa uskoa tuohon rasvan jähmettymiseen, kun sillon kun on ongelmia käynnistyksessä ollut, ei ole pakkasta juurikaan ollut.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 01 Maalis 2017 18:18
Kirjoittaja Krisse
Kerkesin olemaan tuossa lyhyen aikaa töissä MARMORITISKILLÄ ja opin siinä ajassa että noissa oikeesti joskus startit 'jäätyy'.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 01 Maalis 2017 21:03
Kirjoittaja EeroH
Että palaa hermo tohon takalasin automaatti pyyhintään, kura rohisee kun se lääppii menemään :evil: Eikö sitä saisi koodattua pois?

Re: Focus 2015

Lähetetty: 01 Maalis 2017 21:54
Kirjoittaja focst
EeroH kirjoitti:Että palaa hermo tohon takalasin automaatti pyyhintään, kura rohisee kun se lääppii menemään :evil: Eikö sitä saisi koodattua pois?
Ota varsi irti jos häiritsee 1min homma..

Re: Focus 2015

Lähetetty: 01 Maalis 2017 22:17
Kirjoittaja pelle peloton
:thumbup:
ilves85 kirjoitti:Käynnistysongelmaan löytyi ratkaisu. Sanoivat, että startin vaseliinit jähmettyy liikaa kylmässä. vaihtoivat rasvat ja seurataan tilannetta. En itse jaksa uskoa tuohon rasvan jähmettymiseen, kun sillon kun on ongelmia käynnistyksessä ollut, ei ole pakkasta juurikaan ollut.
Itellä 2013 focus (emännän ajossa). Mulle pari kertaa tehnyt että ei starttaa. Ekalla auttoi että käytti kytkimen ylhäällä, ja painoi uudelleen alas,jolloin starttasi. Nyt viimeksi ei auttanut samat konstit, virtavalot paloi ja starttia painettaessa valot himmenivät. Kokeilin useita kertoja ei tapuhtunut mitään, kunnes hoksasin käyttää ovet lukossa ja avata itse penkissä istuen, focus starttasi niinkuin mitään ei olisi ollutkaan. Emännän päivittäiskäytössä ,eikä hänelle koskaan tehnyt. Epäilen omaa ehkä huolimatonta starttaamista, josta joku esto menee päälle. Edellä manittu jäätyminen ei ole varmasti syynä, toisen kerran mulle teki tenän autotallista plussakelillä. :thumbup:

Re: Focus 2015

Lähetetty: 01 Maalis 2017 22:20
Kirjoittaja EeroH
focst kirjoitti: Ota varsi irti jos häiritsee 1min homma..
Ottaisin mutta jostain syystä vaimo haluaa sitä joskus käyttää :?

Re: Focus 2015

Lähetetty: 02 Maalis 2017 09:58
Kirjoittaja hke
Mondeo farmari todennäköisesti vaihtumassa diesel ST farmariin. Toimiiko webasto luotettavasti? Akkulaturin ajattelin joka tapauksessa asennuttaa.
Mitenkä peruutuskamera toimii talvikeleillä ja yleensä muutenkin, sellaisesta ei ole kokemusta?
Mondeo ollut käytännössä viaton ja toivon mukaan tässäkään ei tule yllätyksiä.
ST etupenkit ja alusta painavat valinnassa paljon, sähköisesti tehostettu ohjaus vähän arveluttaa.

Pituus Mondeoon verrattuna pienenee, saapa nähdä miten 230cm pitkä suksiboksi mahtuu katolle (pujottelukeppejä tai purjeita toisinaan katolla, boksi ei voi olla lyhyempi), tosin golf iv varantillakin aikanaan pärjättiin.