Sivu 374/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Helmi 2022 10:49
Kirjoittaja focst
mmhh kirjoitti: 02 Helmi 2022 10:42
mjasa kirjoitti: 02 Helmi 2022 10:07 En usko, että lohkolämmittimen tai varsinkaan säteilyversion kanssa olisi mitään ongelmaa. Webastosta tiedän kertoa sen verran, että tässä reilu pariviikkoa sitten olin juttusilla erään ford myyjän kanssa ja sillä ainakin oli tietoa, että uusissa Focuksissa tuo webasto ei enää lämmittäisi moottoria lainkaan. Se ei liity näihin yllä mainittuihin asioihin vaan ilmeisesti uusiin päästörajoituksiin. Jos webasto lämmittäisi myös moottoria, se katsottaisiin ilmeisesti osaksi auton kokonaispäästöjä/kulutusta ja siksi tämä muutos ilmeisesti. Itselläni oli myös 1,0 ecoboostissa aikanaan alkuun tuo ylikuumenemisongelma webaston kanssa koka tosiaan sitten päivityksen myötä korjattiin.
Mielenkiintoista. Tarkoittaako "uusissa Focuksissa" tässä facelifteja? Meille tulossa tammikuussa rakennettu ei-facelift Focus 1.5l, jossa Webasto pitäisi myös olla. Vähän turhalta tuntuu, jos ei moottoria enää lämmitä.. 🤔
Myyjien huhuja voi unohtaa samantien..ja sulla tulee vielä vanha malli niin siinä ainakin lämmittää molemmat. Joo uusi tarkoittaa facelift.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Helmi 2022 12:26
Kirjoittaja mjasa
focst kirjoitti: 02 Helmi 2022 10:49
mmhh kirjoitti: 02 Helmi 2022 10:42
Mielenkiintoista. Tarkoittaako "uusissa Focuksissa" tässä facelifteja? Meille tulossa tammikuussa rakennettu ei-facelift Focus 1.5l, jossa Webasto pitäisi myös olla. Vähän turhalta tuntuu, jos ei moottoria enää lämmitä.. 🤔
Myyjien huhuja voi unohtaa samantien..ja sulla tulee vielä vanha malli niin siinä ainakin lämmittää molemmat. Joo uusi tarkoittaa facelift.
Niin no, uskoisin, että ei faceliftia koske, mutta vaikea tietysti sanoa. Tämä höpinä mitä kävin oli ford myyntipäällikön kanssa. Tiedä sitten mikä on koko totuus, mutta kovin varmalta asian suhteen tuntui. Jos olisin uutta Bensa focusta ostamassa niin ainakin selvittäisin varmuudella tuon asian. Hybrideihinhän tuota ei Focuksissa edes näytä saavan tilattua ja tuo hintakin on ihan toista luokkaa tehdas webastolle mitä esim. itsellä viime vuoden mallissa oli (muistaakseni kotain 700-800 € kun se nyt on n. 1300). Tuohon hintaan se on jo aika hintava ja jos lämmittelee vaan kabiinia niin täysin turha varuste silloin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Helmi 2022 13:06
Kirjoittaja mmhh
Jep, tuota katselin itsekin hinnastosta, että faceliftissa Webasto on käytännössä hinnoiteltu/ohjastettu ulos mallistosta. Varmaan juurikin päästösyistä, kuinkas muuten.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Helmi 2022 13:26
Kirjoittaja Focus_2.0
Muistaakseni uusissa Volvoissa myös sama, että webasto lämmittää pelkästään ohjaamoa. Saastejuttuja.. Aikoinaan Bemarissa oli vastaava mutta sai muutettua moottoria lämmittävälsi vesiventtiilin muutoksella.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Helmi 2022 14:01
Kirjoittaja EeroH
Mihin webastoa tarvitsee? Etäkäynnistys ja kaikki lämpenee, myös vaihteisto.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Helmi 2022 16:02
Kirjoittaja toasti
EeroH kirjoitti: 02 Helmi 2022 14:01 Mihin webastoa tarvitsee? Etäkäynnistys ja kaikki lämpenee, myös vaihteisto.
Aika hitaasti se tyhjäkäynnillä lämpenee ja kun tyhjäkäynti on vielä rajoitettu siihen 15 min tms etäkäynnistyksellä.
Osa varmaan myös ajattelee webastolla pidentävän moottorin elinikää, vaikka ei sillä nykyöljyillä taida kamalasti olla merkitystä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Helmi 2022 16:28
Kirjoittaja EeroH
toasti kirjoitti: 02 Helmi 2022 16:02
EeroH kirjoitti: 02 Helmi 2022 14:01 Mihin webastoa tarvitsee? Etäkäynnistys ja kaikki lämpenee, myös vaihteisto.
Aika hitaasti se tyhjäkäynnillä lämpenee ja kun tyhjäkäynti on vielä rajoitettu siihen 15 min tms etäkäynnistyksellä.
Osa varmaan myös ajattelee webastolla pidentävän moottorin elinikää, vaikka ei sillä nykyöljyillä taida kamalasti olla merkitystä.
10min etä käynnistyksellä niin lasit sulat ja penkit sekä ratti lämmin. Sama aika webastolla niin ei tapahdu mitään. En maksais lisähintaa enää siitä, sen verran turhaksi koen. Pätkäajossa etäkäynnistyksellä ei tarvitse olla huolissaan akunvarauksesta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Helmi 2022 16:43
Kirjoittaja PiuhaPoikki
EeroH kirjoitti: 02 Helmi 2022 16:28
toasti kirjoitti: 02 Helmi 2022 16:02

Aika hitaasti se tyhjäkäynnillä lämpenee ja kun tyhjäkäynti on vielä rajoitettu siihen 15 min tms etäkäynnistyksellä.
Osa varmaan myös ajattelee webastolla pidentävän moottorin elinikää, vaikka ei sillä nykyöljyillä taida kamalasti olla merkitystä.
10min etä käynnistyksellä niin lasit sulat ja penkit sekä ratti lämmin. Sama aika webastolla niin ei tapahdu mitään. En maksais lisähintaa enää siitä, sen verran turhaksi koen. Pätkäajossa etäkäynnistyksellä ei tarvitse olla huolissaan akunvarauksesta.
Puhutko nyt bensa- vai diesel-autosta?

Diesel pakkasella tyhjäkäynnillä ilman Webastoa ei kyllä juuri lämpiä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Helmi 2022 16:45
Kirjoittaja EeroH
Diesel meillä molemmat ja kyllä lämpenee

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Helmi 2022 16:46
Kirjoittaja PiuhaPoikki
EeroH kirjoitti: 02 Helmi 2022 16:45 Diesel meillä molemmat ja kyllä lämpenee
Eikä ole lisälämmitin-ruksia valittuna?

Itsellä kokemus 1,6tdci 1,8tdci ja 2.0 ecoblue. Kaikissa sama. Jos käynnistää pakkasesta ilman että lisälämmitin käynnistyy mukana niin saa kaydä vaikka tunnin tyhjäkäyntiä ja silti lämpömittari ei nouse.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Helmi 2022 16:50
Kirjoittaja Freeze
EeroH kirjoitti: 02 Helmi 2022 16:45 Diesel meillä molemmat ja kyllä lämpenee
Vaikea uskoa, että ainakaan pikkudieseli pysyisi lämpimänä ilman Webastoa, varsinkaan maantieliikenteessä. Ehkä kaupungissa, jos joutuu koko ajan kuormittamaan niin saattaa motti pysyä melkein käyntilämpöisenä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Helmi 2022 17:43
Kirjoittaja EeroH
PiuhaPoikki kirjoitti: 02 Helmi 2022 16:46
EeroH kirjoitti: 02 Helmi 2022 16:45 Diesel meillä molemmat ja kyllä lämpenee
Eikä ole lisälämmitin-ruksia valittuna?

Itsellä kokemus 1,6tdci 1,8tdci ja 2.0 ecoblue. Kaikissa sama. Jos käynnistää pakkasesta ilman että lisälämmitin käynnistyy mukana niin saa kaydä vaikka tunnin tyhjäkäyntiä ja silti lämpömittari ei nouse.
Lisälämmitin ei käynnisty etäkäynnistyksen yhteydessä vaikka olisi valittuna. Kone lämpenee vaikkei mittari sitä näytäkkään, eka viiva taitaa olla 60 astetta niin onhan se puhallus ilma ulkoilmaa lämpimämpää likimain heti kun kone käynnistyy.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Helmi 2022 17:45
Kirjoittaja EeroH
Freeze kirjoitti: 02 Helmi 2022 16:50
EeroH kirjoitti: 02 Helmi 2022 16:45 Diesel meillä molemmat ja kyllä lämpenee
Vaikea uskoa, että ainakaan pikkudieseli pysyisi lämpimänä ilman Webastoa, varsinkaan maantieliikenteessä. Ehkä kaupungissa, jos joutuu koko ajan kuormittamaan niin saattaa motti pysyä melkein käyntilämpöisenä.
Lämmityslaitteesta tulee riittävän kuumaa se on pääasia. Jos kaihdin toimii on koneessa lämpöä liki puoliväli maantieajossa ilman lisälämmitintä pikkupakkasella.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Helmi 2022 18:08
Kirjoittaja PiuhaPoikki
EeroH kirjoitti: 02 Helmi 2022 17:43
PiuhaPoikki kirjoitti: 02 Helmi 2022 16:46

Eikä ole lisälämmitin-ruksia valittuna?

Itsellä kokemus 1,6tdci 1,8tdci ja 2.0 ecoblue. Kaikissa sama. Jos käynnistää pakkasesta ilman että lisälämmitin käynnistyy mukana niin saa kaydä vaikka tunnin tyhjäkäyntiä ja silti lämpömittari ei nouse.
Lisälämmitin ei käynnisty etäkäynnistyksen yhteydessä vaikka olisi valittuna. Kone lämpenee vaikkei mittari sitä näytäkkään, eka viiva taitaa olla 60 astetta niin onhan se puhallus ilma ulkoilmaa lämpimämpää likimain heti kun kone käynnistyy.
Täytyypä piruuttaan katsoa forscanilla miten se lämpötila käyttäytyy tyhjäkäynnillä ilman webastoa.
Noissa mun autoissa ei kyllä lämmöt pysy pakkasella ajossakaan jos webasto ei tohise taustalla. Saati sitten että lämpiäisi tyhjäkäynnillä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Helmi 2022 18:14
Kirjoittaja Freeze
EeroH kirjoitti: 02 Helmi 2022 17:45
Freeze kirjoitti: 02 Helmi 2022 16:50

Vaikea uskoa, että ainakaan pikkudieseli pysyisi lämpimänä ilman Webastoa, varsinkaan maantieliikenteessä. Ehkä kaupungissa, jos joutuu koko ajan kuormittamaan niin saattaa motti pysyä melkein käyntilämpöisenä.
Lämmityslaitteesta tulee riittävän kuumaa se on pääasia. Jos kaihdin toimii on koneessa lämpöä liki puoliväli maantieajossa ilman lisälämmitintä pikkupakkasella.
No joo, ilmankos. Itse pyrin pitään lämmön siinä ihan normaalina, ja se onnistuu vain Webastolla. Jos se sammuu maantieajossa, eron kyllä huomaa kabiinin lämmössä, ellei sitä kompebsoi isommalla pyynnöllä. Motti tykkää, kun se on kunnolla lämmin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Helmi 2022 20:58
Kirjoittaja JanneL
Hei,

Webastoa ei ilmeisesti pysty ohjaamaan puhelimella, vaikka puhelimella muuten pääsee käsiksi autoon etänä. Onko kukaan asennuttanut Webaston omaa puhelinohjausyksikköä, onkohan se edes mahdollista asentaa tehdasasennuksen rinnalle?

Toinen kysymys, koeajamassani Focuksessa 2019/70tkm 1.0 125 ecoboost kuului tyhjäkäynnillä pieni ylimääräinen nakutus. Oli sen verran vaimea että kaikki eivät sitä huomaisi, mutta itse keskimääräistä tarkempana autoilijana huomasin ja se häiritsi, koska muissa kokeilemissani yksilöissä tyhjäkäynti oli lähes äänetön. Ääntä ei erottanut kun antoi vähänkin kaasua. Mikähän tuo voisi olla? Muuten kiinnostava auto ja ostaisin sen, mutta tuo jäi arveluttamaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Helmi 2022 21:31
Kirjoittaja PiuhaPoikki
JanneL kirjoitti: 05 Helmi 2022 20:58 Hei,

Webastoa ei ilmeisesti pysty ohjaamaan puhelimella, vaikka puhelimella muuten pääsee käsiksi autoon etänä. Onko kukaan asennuttanut Webaston omaa puhelinohjausyksikköä, onkohan se edes mahdollista asentaa tehdasasennuksen rinnalle?
Se webaston kaukosäädin toimii yllättävän kaukaa, joten ainakaan minulle ei ole tullut tarvetta kännykkäohjaukseen.
Työpaikalla toimii hienosti ison rakennuskompleksin läpi tai yli omalta työpisteeltä takapihan parkkipaikalle.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Helmi 2022 10:11
Kirjoittaja pätkä
JanneL kirjoitti: 05 Helmi 2022 20:58 Hei,

Webastoa ei ilmeisesti pysty ohjaamaan puhelimella, vaikka puhelimella muuten pääsee käsiksi autoon etänä. Onko kukaan asennuttanut Webaston omaa puhelinohjausyksikköä, onkohan se edes mahdollista asentaa tehdasasennuksen rinnalle?
Kysyin omaan 19-malliseen puhelinohjausta. Saa asennettua, hinta oli n. 600€ asennettuna. Tarkalleen en muista mutta taisi olla niin, että puhelinohjaus poistaa sitten joko mahdollisuuden ajastaa autosta tai webaston käynnistyksen avaimenperästä. Jotain ominaisuuksia ainakin poistui.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Helmi 2022 13:21
Kirjoittaja PiuhaPoikki
EeroH kirjoitti: 02 Helmi 2022 16:28
toasti kirjoitti: 02 Helmi 2022 16:02

Aika hitaasti se tyhjäkäynnillä lämpenee ja kun tyhjäkäynti on vielä rajoitettu siihen 15 min tms etäkäynnistyksellä.
Osa varmaan myös ajattelee webastolla pidentävän moottorin elinikää, vaikka ei sillä nykyöljyillä taida kamalasti olla merkitystä.
10min etä käynnistyksellä niin lasit sulat ja penkit sekä ratti lämmin. Sama aika webastolla niin ei tapahdu mitään. En maksais lisähintaa enää siitä, sen verran turhaksi koen. Pätkäajossa etäkäynnistyksellä ei tarvitse olla huolissaan akunvarauksesta.
Tein äsken empiirisen kokeen oman 2.0 ecobluen kanssa.
Ulkoilma -2'C Tuulilasi jäässä
Öljyn lämpö -1'C
Coolant +1'C

Moottorissa saattoi olla aikaisen aamun lohkolämmittimen käytön jäljiltä hiukan jäännöslämpöä.

Lisälämmittimen ruksi pois valikosta ja auto käymään.
15min jälkeen tuulilasi edelleen jäässä. Pientä sulamisen alkua alareunassa.
Öljy +24'C
Coolant +26'C

Lukemat olivat 10min kohdalla 22/23'C joten lämpeneminen tuntuu hidastuvan tuossa vaiheessa.

Jos siis oletame, että lämpötila nousee tyhjäkäynnillä noin 25 astetta per 15min niin -25'C lähtötilanteesta vartin käytöllä päästään nolla-asteiseen jäähdytysnesteeseen.

Kyllä minä tämän perusteella poltan edelleen webastoa ennen starttia ja pidän lisälämmittimen ruksin päällä ainakin alkumatkan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Helmi 2022 14:06
Kirjoittaja EeroH
PiuhaPoikki kirjoitti: 09 Helmi 2022 13:21
EeroH kirjoitti: 02 Helmi 2022 16:28

10min etä käynnistyksellä niin lasit sulat ja penkit sekä ratti lämmin. Sama aika webastolla niin ei tapahdu mitään. En maksais lisähintaa enää siitä, sen verran turhaksi koen. Pätkäajossa etäkäynnistyksellä ei tarvitse olla huolissaan akunvarauksesta.
Tein äsken empiirisen kokeen oman 2.0 ecobluen kanssa.
Ulkoilma -2'C Tuulilasi jäässä
Öljyn lämpö -1'C
Coolant +1'C

Moottorissa saattoi olla aikaisen aamun lohkolämmittimen käytön jäljiltä hiukan jäännöslämpöä.

Lisälämmittimen ruksi pois valikosta ja auto käymään.
15min jälkeen tuulilasi edelleen jäässä. Pientä sulamisen alkua alareunassa.
Öljy +24'C
Coolant +26'C

Lukemat olivat 10min kohdalla 22/23'C joten lämpeneminen tuntuu hidastuvan tuossa vaiheessa.

Jos siis oletame, että lämpötila nousee tyhjäkäynnillä noin 25 astetta per 15min niin -25'C lähtötilanteesta vartin käytöllä päästään nolla-asteiseen jäähdytysnesteeseen.

Kyllä minä tämän perusteella poltan edelleen webastoa ennen starttia ja pidän lisälämmittimen ruksin päällä ainakin alkumatkan.
Eikö sulla lasinlämmitin toimi? Mulla ainakin sulaa muutamassa minuutissa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Helmi 2022 14:19
Kirjoittaja PiuhaPoikki
EeroH kirjoitti: 09 Helmi 2022 14:06 Eikö sulla lasinlämmitin toimi? Mulla ainakin sulaa muutamassa minuutissa.
Toimii mutta otin sen pois, koska testasin nyt nimenomaan tuota moottorin lämpiämistä.
Ja toisaalta, ei sivulaseissa kuitenkaan ole lämmitystä. Raavittava ne on ellei sisäilma sulata.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Helmi 2022 16:10
Kirjoittaja Hessu81
JanneL kirjoitti: 05 Helmi 2022 20:58 Hei,

Webastoa ei ilmeisesti pysty ohjaamaan puhelimella, vaikka puhelimella muuten pääsee käsiksi autoon etänä. Onko kukaan asennuttanut Webaston omaa puhelinohjausyksikköä, onkohan se edes mahdollista asentaa tehdasasennuksen rinnalle?

Toinen kysymys, koeajamassani Focuksessa 2019/70tkm 1.0 125 ecoboost kuului tyhjäkäynnillä pieni ylimääräinen nakutus. Oli sen verran vaimea että kaikki eivät sitä huomaisi, mutta itse keskimääräistä tarkempana autoilijana huomasin ja se häiritsi, koska muissa kokeilemissani yksilöissä tyhjäkäynti oli lähes äänetön. Ääntä ei erottanut kun antoi vähänkin kaasua. Mikähän tuo voisi olla? Muuten kiinnostava auto ja ostaisin sen, mutta tuo jäi arveluttamaan.
Pieni nakutus tai putputus tyhjäkäynnillä on ominaisuus noille kolmipyttyisille. Kuulostaa mopoautolta kylmänä, mutta jos ego sen kestää, niin ihan riittävä muuten. Lämpöisenä käy tasaisesti. Voi olla että muut testaamasi vastaavat autot on ollut lämpöisiä. Ongelma ainoastaan talvella ja koskee myös edellisen korimallin kolmipyttyisiä ecoboosteja

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Helmi 2022 20:07
Kirjoittaja EeroH
PiuhaPoikki kirjoitti: 09 Helmi 2022 14:19
EeroH kirjoitti: 09 Helmi 2022 14:06 Eikö sulla lasinlämmitin toimi? Mulla ainakin sulaa muutamassa minuutissa.
Toimii mutta otin sen pois, koska testasin nyt nimenomaan tuota moottorin lämpiämistä.
Ja toisaalta, ei sivulaseissa kuitenkaan ole lämmitystä. Raavittava ne on ellei sisäilma sulata.
Nyt kun mainitsit, en ole koko talvena sivulaseja raapannut.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Helmi 2022 20:13
Kirjoittaja PiuhaPoikki
EeroH kirjoitti: 09 Helmi 2022 20:07
PiuhaPoikki kirjoitti: 09 Helmi 2022 14:19

Toimii mutta otin sen pois, koska testasin nyt nimenomaan tuota moottorin lämpiämistä.
Ja toisaalta, ei sivulaseissa kuitenkaan ole lämmitystä. Raavittava ne on ellei sisäilma sulata.
Nyt kun mainitsit, en ole koko talvena sivulaseja raapannut.
No millä sinä ne sulatat?
Ne ei voi sulaa moottorin lämmöllä tyhjäkäynnilla jos pakkasta on vaikka -20'C
Kun ei mun autossa sulanut edes -2'C ilmalla.

Eikä sula vaimon 1,6tdci fokuksessakaan.

Oletko nyt 100% varma että se weba ei lähde kuitenkin päälle?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Helmi 2022 20:30
Kirjoittaja EeroH
PiuhaPoikki kirjoitti: 09 Helmi 2022 20:13
EeroH kirjoitti: 09 Helmi 2022 20:07

Nyt kun mainitsit, en ole koko talvena sivulaseja raapannut.
No millä sinä ne sulatat?
Ne ei voi sulaa moottorin lämmöllä tyhjäkäynnilla jos pakkasta on vaikka -20'C
Kun ei mun autossa sulanut edes -2'C ilmalla.

Eikä sula vaimon 1,6tdci fokuksessakaan.

Oletko nyt 100% varma että se weba ei lähde kuitenkin päälle?
Ei niitä tartte raapata. Varmaan pinnoite lasissa tekee ettei pystypinta jäädy niinkuin tuulilasi. Jos niissä jotain joskus on painan lasin alas ylös ja jatkan ajoa.