Myyjien huhuja voi unohtaa samantien..ja sulla tulee vielä vanha malli niin siinä ainakin lämmittää molemmat. Joo uusi tarkoittaa facelift.mmhh kirjoitti: ↑02 Helmi 2022 10:42Mielenkiintoista. Tarkoittaako "uusissa Focuksissa" tässä facelifteja? Meille tulossa tammikuussa rakennettu ei-facelift Focus 1.5l, jossa Webasto pitäisi myös olla. Vähän turhalta tuntuu, jos ei moottoria enää lämmitä..mjasa kirjoitti: ↑02 Helmi 2022 10:07 En usko, että lohkolämmittimen tai varsinkaan säteilyversion kanssa olisi mitään ongelmaa. Webastosta tiedän kertoa sen verran, että tässä reilu pariviikkoa sitten olin juttusilla erään ford myyjän kanssa ja sillä ainakin oli tietoa, että uusissa Focuksissa tuo webasto ei enää lämmittäisi moottoria lainkaan. Se ei liity näihin yllä mainittuihin asioihin vaan ilmeisesti uusiin päästörajoituksiin. Jos webasto lämmittäisi myös moottoria, se katsottaisiin ilmeisesti osaksi auton kokonaispäästöjä/kulutusta ja siksi tämä muutos ilmeisesti. Itselläni oli myös 1,0 ecoboostissa aikanaan alkuun tuo ylikuumenemisongelma webaston kanssa koka tosiaan sitten päivityksen myötä korjattiin.![]()
Uusi Focus mk4 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Uusi Focus mk4 2018
Niin no, uskoisin, että ei faceliftia koske, mutta vaikea tietysti sanoa. Tämä höpinä mitä kävin oli ford myyntipäällikön kanssa. Tiedä sitten mikä on koko totuus, mutta kovin varmalta asian suhteen tuntui. Jos olisin uutta Bensa focusta ostamassa niin ainakin selvittäisin varmuudella tuon asian. Hybrideihinhän tuota ei Focuksissa edes näytä saavan tilattua ja tuo hintakin on ihan toista luokkaa tehdas webastolle mitä esim. itsellä viime vuoden mallissa oli (muistaakseni kotain 700-800 € kun se nyt on n. 1300). Tuohon hintaan se on jo aika hintava ja jos lämmittelee vaan kabiinia niin täysin turha varuste silloin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Jep, tuota katselin itsekin hinnastosta, että faceliftissa Webasto on käytännössä hinnoiteltu/ohjastettu ulos mallistosta. Varmaan juurikin päästösyistä, kuinkas muuten.
2022 Focus Titanium Wagon 1.5l 150hp A8
ex. 2019 Focus Titanium HB 1.5l 150hp A8
ex. 2019 Focus Titanium HB 1.5l 150hp A8
Re: Uusi Focus mk4 2018
Muistaakseni uusissa Volvoissa myös sama, että webasto lämmittää pelkästään ohjaamoa. Saastejuttuja.. Aikoinaan Bemarissa oli vastaava mutta sai muutettua moottoria lämmittävälsi vesiventtiilin muutoksella.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Uusi Focus mk4 2018
Mihin webastoa tarvitsee? Etäkäynnistys ja kaikki lämpenee, myös vaihteisto.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Aika hitaasti se tyhjäkäynnillä lämpenee ja kun tyhjäkäynti on vielä rajoitettu siihen 15 min tms etäkäynnistyksellä.
Osa varmaan myös ajattelee webastolla pidentävän moottorin elinikää, vaikka ei sillä nykyöljyillä taida kamalasti olla merkitystä.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
10min etä käynnistyksellä niin lasit sulat ja penkit sekä ratti lämmin. Sama aika webastolla niin ei tapahdu mitään. En maksais lisähintaa enää siitä, sen verran turhaksi koen. Pätkäajossa etäkäynnistyksellä ei tarvitse olla huolissaan akunvarauksesta.
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Puhutko nyt bensa- vai diesel-autosta?
Diesel pakkasella tyhjäkäynnillä ilman Webastoa ei kyllä juuri lämpiä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Diesel meillä molemmat ja kyllä lämpenee
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Eikä ole lisälämmitin-ruksia valittuna?
Itsellä kokemus 1,6tdci 1,8tdci ja 2.0 ecoblue. Kaikissa sama. Jos käynnistää pakkasesta ilman että lisälämmitin käynnistyy mukana niin saa kaydä vaikka tunnin tyhjäkäyntiä ja silti lämpömittari ei nouse.
Viimeksi muokannut PiuhaPoikki, 02 Helmi 2022 17:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Vaikea uskoa, että ainakaan pikkudieseli pysyisi lämpimänä ilman Webastoa, varsinkaan maantieliikenteessä. Ehkä kaupungissa, jos joutuu koko ajan kuormittamaan niin saattaa motti pysyä melkein käyntilämpöisenä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lisälämmitin ei käynnisty etäkäynnistyksen yhteydessä vaikka olisi valittuna. Kone lämpenee vaikkei mittari sitä näytäkkään, eka viiva taitaa olla 60 astetta niin onhan se puhallus ilma ulkoilmaa lämpimämpää likimain heti kun kone käynnistyy.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑02 Helmi 2022 16:46Eikä ole lisälämmitin-ruksia valittuna?
Itsellä kokemus 1,6tdci 1,8tdci ja 2.0 ecoblue. Kaikissa sama. Jos käynnistää pakkasesta ilman että lisälämmitin käynnistyy mukana niin saa kaydä vaikka tunnin tyhjäkäyntiä ja silti lämpömittari ei nouse.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lämmityslaitteesta tulee riittävän kuumaa se on pääasia. Jos kaihdin toimii on koneessa lämpöä liki puoliväli maantieajossa ilman lisälämmitintä pikkupakkasella.
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Täytyypä piruuttaan katsoa forscanilla miten se lämpötila käyttäytyy tyhjäkäynnillä ilman webastoa.EeroH kirjoitti: ↑02 Helmi 2022 17:43Lisälämmitin ei käynnisty etäkäynnistyksen yhteydessä vaikka olisi valittuna. Kone lämpenee vaikkei mittari sitä näytäkkään, eka viiva taitaa olla 60 astetta niin onhan se puhallus ilma ulkoilmaa lämpimämpää likimain heti kun kone käynnistyy.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑02 Helmi 2022 16:46
Eikä ole lisälämmitin-ruksia valittuna?
Itsellä kokemus 1,6tdci 1,8tdci ja 2.0 ecoblue. Kaikissa sama. Jos käynnistää pakkasesta ilman että lisälämmitin käynnistyy mukana niin saa kaydä vaikka tunnin tyhjäkäyntiä ja silti lämpömittari ei nouse.
Noissa mun autoissa ei kyllä lämmöt pysy pakkasella ajossakaan jos webasto ei tohise taustalla. Saati sitten että lämpiäisi tyhjäkäynnillä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
No joo, ilmankos. Itse pyrin pitään lämmön siinä ihan normaalina, ja se onnistuu vain Webastolla. Jos se sammuu maantieajossa, eron kyllä huomaa kabiinin lämmössä, ellei sitä kompebsoi isommalla pyynnöllä. Motti tykkää, kun se on kunnolla lämmin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Hei,
Webastoa ei ilmeisesti pysty ohjaamaan puhelimella, vaikka puhelimella muuten pääsee käsiksi autoon etänä. Onko kukaan asennuttanut Webaston omaa puhelinohjausyksikköä, onkohan se edes mahdollista asentaa tehdasasennuksen rinnalle?
Toinen kysymys, koeajamassani Focuksessa 2019/70tkm 1.0 125 ecoboost kuului tyhjäkäynnillä pieni ylimääräinen nakutus. Oli sen verran vaimea että kaikki eivät sitä huomaisi, mutta itse keskimääräistä tarkempana autoilijana huomasin ja se häiritsi, koska muissa kokeilemissani yksilöissä tyhjäkäynti oli lähes äänetön. Ääntä ei erottanut kun antoi vähänkin kaasua. Mikähän tuo voisi olla? Muuten kiinnostava auto ja ostaisin sen, mutta tuo jäi arveluttamaan.
Webastoa ei ilmeisesti pysty ohjaamaan puhelimella, vaikka puhelimella muuten pääsee käsiksi autoon etänä. Onko kukaan asennuttanut Webaston omaa puhelinohjausyksikköä, onkohan se edes mahdollista asentaa tehdasasennuksen rinnalle?
Toinen kysymys, koeajamassani Focuksessa 2019/70tkm 1.0 125 ecoboost kuului tyhjäkäynnillä pieni ylimääräinen nakutus. Oli sen verran vaimea että kaikki eivät sitä huomaisi, mutta itse keskimääräistä tarkempana autoilijana huomasin ja se häiritsi, koska muissa kokeilemissani yksilöissä tyhjäkäynti oli lähes äänetön. Ääntä ei erottanut kun antoi vähänkin kaasua. Mikähän tuo voisi olla? Muuten kiinnostava auto ja ostaisin sen, mutta tuo jäi arveluttamaan.
Viimeksi muokannut JanneL, 05 Helmi 2022 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Se webaston kaukosäädin toimii yllättävän kaukaa, joten ainakaan minulle ei ole tullut tarvetta kännykkäohjaukseen.
Työpaikalla toimii hienosti ison rakennuskompleksin läpi tai yli omalta työpisteeltä takapihan parkkipaikalle.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kysyin omaan 19-malliseen puhelinohjausta. Saa asennettua, hinta oli n. 600€ asennettuna. Tarkalleen en muista mutta taisi olla niin, että puhelinohjaus poistaa sitten joko mahdollisuuden ajastaa autosta tai webaston käynnistyksen avaimenperästä. Jotain ominaisuuksia ainakin poistui.
Ford focus St-line Wagon 1.5 M6 182hp 2019
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tein äsken empiirisen kokeen oman 2.0 ecobluen kanssa.
Ulkoilma -2'C Tuulilasi jäässä
Öljyn lämpö -1'C
Coolant +1'C
Moottorissa saattoi olla aikaisen aamun lohkolämmittimen käytön jäljiltä hiukan jäännöslämpöä.
Lisälämmittimen ruksi pois valikosta ja auto käymään.
15min jälkeen tuulilasi edelleen jäässä. Pientä sulamisen alkua alareunassa.
Öljy +24'C
Coolant +26'C
Lukemat olivat 10min kohdalla 22/23'C joten lämpeneminen tuntuu hidastuvan tuossa vaiheessa.
Jos siis oletame, että lämpötila nousee tyhjäkäynnillä noin 25 astetta per 15min niin -25'C lähtötilanteesta vartin käytöllä päästään nolla-asteiseen jäähdytysnesteeseen.
Kyllä minä tämän perusteella poltan edelleen webastoa ennen starttia ja pidän lisälämmittimen ruksin päällä ainakin alkumatkan.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Eikö sulla lasinlämmitin toimi? Mulla ainakin sulaa muutamassa minuutissa.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑09 Helmi 2022 13:21Tein äsken empiirisen kokeen oman 2.0 ecobluen kanssa.
Ulkoilma -2'C Tuulilasi jäässä
Öljyn lämpö -1'C
Coolant +1'C
Moottorissa saattoi olla aikaisen aamun lohkolämmittimen käytön jäljiltä hiukan jäännöslämpöä.
Lisälämmittimen ruksi pois valikosta ja auto käymään.
15min jälkeen tuulilasi edelleen jäässä. Pientä sulamisen alkua alareunassa.
Öljy +24'C
Coolant +26'C
Lukemat olivat 10min kohdalla 22/23'C joten lämpeneminen tuntuu hidastuvan tuossa vaiheessa.
Jos siis oletame, että lämpötila nousee tyhjäkäynnillä noin 25 astetta per 15min niin -25'C lähtötilanteesta vartin käytöllä päästään nolla-asteiseen jäähdytysnesteeseen.
Kyllä minä tämän perusteella poltan edelleen webastoa ennen starttia ja pidän lisälämmittimen ruksin päällä ainakin alkumatkan.
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Toimii mutta otin sen pois, koska testasin nyt nimenomaan tuota moottorin lämpiämistä.
Ja toisaalta, ei sivulaseissa kuitenkaan ole lämmitystä. Raavittava ne on ellei sisäilma sulata.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Pieni nakutus tai putputus tyhjäkäynnillä on ominaisuus noille kolmipyttyisille. Kuulostaa mopoautolta kylmänä, mutta jos ego sen kestää, niin ihan riittävä muuten. Lämpöisenä käy tasaisesti. Voi olla että muut testaamasi vastaavat autot on ollut lämpöisiä. Ongelma ainoastaan talvella ja koskee myös edellisen korimallin kolmipyttyisiä ecoboostejaJanneL kirjoitti: ↑05 Helmi 2022 20:58 Hei,
Webastoa ei ilmeisesti pysty ohjaamaan puhelimella, vaikka puhelimella muuten pääsee käsiksi autoon etänä. Onko kukaan asennuttanut Webaston omaa puhelinohjausyksikköä, onkohan se edes mahdollista asentaa tehdasasennuksen rinnalle?
Toinen kysymys, koeajamassani Focuksessa 2019/70tkm 1.0 125 ecoboost kuului tyhjäkäynnillä pieni ylimääräinen nakutus. Oli sen verran vaimea että kaikki eivät sitä huomaisi, mutta itse keskimääräistä tarkempana autoilijana huomasin ja se häiritsi, koska muissa kokeilemissani yksilöissä tyhjäkäynti oli lähes äänetön. Ääntä ei erottanut kun antoi vähänkin kaasua. Mikähän tuo voisi olla? Muuten kiinnostava auto ja ostaisin sen, mutta tuo jäi arveluttamaan.
Ford
Re: Uusi Focus mk4 2018
Nyt kun mainitsit, en ole koko talvena sivulaseja raapannut.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑09 Helmi 2022 14:19Toimii mutta otin sen pois, koska testasin nyt nimenomaan tuota moottorin lämpiämistä.
Ja toisaalta, ei sivulaseissa kuitenkaan ole lämmitystä. Raavittava ne on ellei sisäilma sulata.
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
No millä sinä ne sulatat?EeroH kirjoitti: ↑09 Helmi 2022 20:07Nyt kun mainitsit, en ole koko talvena sivulaseja raapannut.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑09 Helmi 2022 14:19
Toimii mutta otin sen pois, koska testasin nyt nimenomaan tuota moottorin lämpiämistä.
Ja toisaalta, ei sivulaseissa kuitenkaan ole lämmitystä. Raavittava ne on ellei sisäilma sulata.
Ne ei voi sulaa moottorin lämmöllä tyhjäkäynnilla jos pakkasta on vaikka -20'C
Kun ei mun autossa sulanut edes -2'C ilmalla.
Eikä sula vaimon 1,6tdci fokuksessakaan.
Oletko nyt 100% varma että se weba ei lähde kuitenkin päälle?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ei niitä tartte raapata. Varmaan pinnoite lasissa tekee ettei pystypinta jäädy niinkuin tuulilasi. Jos niissä jotain joskus on painan lasin alas ylös ja jatkan ajoa.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑09 Helmi 2022 20:13No millä sinä ne sulatat?
Ne ei voi sulaa moottorin lämmöllä tyhjäkäynnilla jos pakkasta on vaikka -20'C
Kun ei mun autossa sulanut edes -2'C ilmalla.
Eikä sula vaimon 1,6tdci fokuksessakaan.
Oletko nyt 100% varma että se weba ei lähde kuitenkin päälle?