Uusi Focus mk4 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
https://youtu.be/jAERp0ilXaE
Vaihtokohta tippuu 5500 ja sitten 5000rpm kohdalle. Huomaa kuinka puutuu 150kmh kun ei vääntö jaksa viedä. Jos olisi vetänyt 6000 tai hiukan yli edellisen vaihteen olisi seuraavakin ollut lähempänä huipputehoa ja jaksanut paremmin mennä.
Vaihtokohta tippuu 5500 ja sitten 5000rpm kohdalle. Huomaa kuinka puutuu 150kmh kun ei vääntö jaksa viedä. Jos olisi vetänyt 6000 tai hiukan yli edellisen vaihteen olisi seuraavakin ollut lähempänä huipputehoa ja jaksanut paremmin mennä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
https://youtu.be/graZe2P6Ez0
Bemari ainakin kiertää n. 6500 myös 200 vauhdissa. Katselin muitakin ja esim Golf kiertää myös.
Bemari ainakin kiertää n. 6500 myös 200 vauhdissa. Katselin muitakin ja esim Golf kiertää myös.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ei se vaan tunnu, siellä maksimitehon alueella se kulku nyt on vaan parasta. Se vääntöhän pakkaa laskemaa aina ennen huipputehon aluetta. Kuten sanoin, mitä enemmän vääntöä isoilla kierroksilla, sitä enemmän myös hevosia ja kulkua.
Focus 1.0 155A7 ST-Line Vignale
-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
Re: Uusi Focus mk4 2018
[/quote]
Sama juttu. Aina pakkasella. Ei huollon mukaan aiheuta toimenpiteitä.
[/quote]
Joo...kelien lämmettyä ei vingu enää paitsi peruuttaessa kylläkin plussallakin. Mielenkiintoinen näkemys huollolla, sehän on hienoa mainosta ajella tuolla jarrut vinkuen uudella autolla.
Sama juttu. Aina pakkasella. Ei huollon mukaan aiheuta toimenpiteitä.
[/quote]
Joo...kelien lämmettyä ei vingu enää paitsi peruuttaessa kylläkin plussallakin. Mielenkiintoinen näkemys huollolla, sehän on hienoa mainosta ajella tuolla jarrut vinkuen uudella autolla.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Sama juttu. Aina pakkasella. Ei huollon mukaan aiheuta toimenpiteitä.
[/quote]
Joo...kelien lämmettyä ei vingu enää paitsi peruuttaessa kylläkin plussallakin. Mielenkiintoinen näkemys huollolla, sehän on hienoa mainosta ajella tuolla jarrut vinkuen uudella autolla.
[/quote]
Soittelin tammikuussa huoltoon (joka tosin oli silloin tukossa pakkasessa hyytyneistä autoista) ja sanoivat että johtunee lasittuneista paloista tai siitä että palat ovat uudet. Pyysivät jarruttelemaan reippaasti. Kun kelit lämpeni niin ongelma katosi ja sitten kun pakkaset palasivat niin palasi myös ongelma. Kai sille jotain tehtäisi jos veisi pajalle. Sinällään ihan asiallinen suhtautuminen asiaan kyllä.
Focus 1.5 182hv A8 Active Wagon 2021
Re: Uusi Focus mk4 2018
2100km pohjoisen reissu ajettu. Polttoainetta tuo pikkudiesel vie todella vähän, mutta Adblueta saa lisätä joka tankillisella. Täydellä tankilla näytti 4500km toimintamatkaksi mutta se putosi 600km matkalla 2000kilometriin. Takaisin tullessa 1900km matkan jälkeen alkoi huutamaan täyttöä toimintamatkan näyttäessä 1600km, joka väheni 3km per ajettu 1km. Mittariin ei voi luottaa yhtään ja kannu saa olla aina mukana.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Joo...kelien lämmettyä ei vingu enää paitsi peruuttaessa kylläkin plussallakin. Mielenkiintoinen näkemys huollolla, sehän on hienoa mainosta ajella tuolla jarrut vinkuen uudella autolla.
[/quote]
Soittelin tammikuussa huoltoon (joka tosin oli silloin tukossa pakkasessa hyytyneistä autoista) ja sanoivat että johtunee lasittuneista paloista tai siitä että palat ovat uudet. Pyysivät jarruttelemaan reippaasti. Kun kelit lämpeni niin ongelma katosi ja sitten kun pakkaset palasivat niin palasi myös ongelma. Kai sille jotain tehtäisi jos veisi pajalle. Sinällään ihan asiallinen suhtautuminen asiaan kyllä.
[/quote]
Edellisessä autossa (Mazda) jarrut vinkui kuivalla ja lämpimällä kelillä. Huolto tuumasi, että ne nyt vaan näissä nykyisissä autoissa vinkuu.
Muilla mailla oli korjauskampanja asiaan liittyen. Muistaakseni jarrulevyistä lähti metallihiukkasia, jotka tarttuivat paloihin kiinni. Vika oli varsinaisesti levyissä.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Uusi Focus mk4 2018
Noissa automaateissahan tulee jarruille enemmän sellaista kevyttä jarruttelua ja olisko mahdollista, että palat tavallaan "lasittuu" pinnasta ja siksi vinkuu enemmän. Varsinkin jos ajelee paljon kaupunkia / taajamaa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tämä on kyllä todella ärsyttävä ominaisuus tässä automaatissa. Rica:n kautta on ainakin mahdollista muuttaa noita isompien vaihteiden vaihtokohtia softauksen yhteydessä.EeroH kirjoitti: ↑20 Maalis 2021 20:19 https://youtu.be/jAERp0ilXaE
Vaihtokohta tippuu 5500 ja sitten 5000rpm kohdalle. Huomaa kuinka puutuu 150kmh kun ei vääntö jaksa viedä. Jos olisi vetänyt 6000 tai hiukan yli edellisen vaihteen olisi seuraavakin ollut lähempänä huipputehoa ja jaksanut paremmin mennä.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Re: Uusi Focus mk4 2018
Onko jossakin tarkempaa selitystä Active-mallin kevyt maastoajo-ajotilasta?
Meinasi olla ongelmia mökkitiellä kun oli 10...15 cm sohjoa ja piti saada vauhtia mäkeen.
Em. ajotila valittuna ja luistonesto pois päältä, mutta silti ei antanut sutia riittävästi.
Kytkeytyykö luistonesto jossakin tietyssä nopeudessa itsestään takaisin päälle?
Meinasi olla ongelmia mökkitiellä kun oli 10...15 cm sohjoa ja piti saada vauhtia mäkeen.
Em. ajotila valittuna ja luistonesto pois päältä, mutta silti ei antanut sutia riittävästi.
Kytkeytyykö luistonesto jossakin tietyssä nopeudessa itsestään takaisin päälle?
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Uusi Focus mk4 2018
No niin, saatiin meilläkin ensimmäinen vika 2019 vuoden Focukseen (Ecoboost 1.0). Auto heitti kesken ajon keltaisen moottorin vikavalon ja Fordpass sanoo pakokaasuihin liittyvän anturin tai sen johdouksen kohdanneen ongelman. Ei kellään sattumalta ole ollut tällaista vikaa? Vikavalo ei poistu vaikka "boottaa" auton.
Harmillista, koska auto on toiminut täydellisesti tähän saakka... Ensimmäinen Ford kohdallani jossa saan moottorin vikavalon syttymään.
Harmillista, koska auto on toiminut täydellisesti tähän saakka... Ensimmäinen Ford kohdallani jossa saan moottorin vikavalon syttymään.
Ajossa Focus Active 2019 & Fiesta Titanium 2020
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Re: Uusi Focus mk4 2018
2019 talvella, kun auto oli ekaa kertaa lumella, testasin yhden illan eri ajomoodeja. Nuo Activen kaksi lisämoodia totesin suhteellisen turhiksi, lähinnä tukkivat vain valikot kun ajomoodeja klikkailee. Vaikutukset lähinnä kaasun herkkyyteen ja toisessa tais tosiaan sutimisen esto olla pois päältä. Vähän jäi epäselväksi vaikuttiko muutoin sutimisen eston toimintaan mitenkään._JPA kirjoitti: ↑24 Maalis 2021 19:48 Onko jossakin tarkempaa selitystä Active-mallin kevyt maastoajo-ajotilasta?
Meinasi olla ongelmia mökkitiellä kun oli 10...15 cm sohjoa ja piti saada vauhtia mäkeen.
Em. ajotila valittuna ja luistonesto pois päältä, mutta silti ei antanut sutia riittävästi.
Kytkeytyykö luistonesto jossakin tietyssä nopeudessa itsestään takaisin päälle?
Talvella olen käynnistäessä klikannut sutimisen eston pois käytännössä samalla kuin start/stopinkin, eikä tuo taida ainakaan 80 km/h mennessä kytkeytyä päälle. Turhaan vaan kuluu jarrut kun tulee lumella kiihdyteltyä aina pikku suti-tilassa. Activen etu on lähinnä maavara ja muovihelmat ja -kaaret ehkäisemässä pahimpia naarmuja ja kiveniskemiä, sekä siten vähän ryhdikkäämpi olemus. Siinä kaikki.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Minulla täyttyvän hiukkaspöntön varoitus ilmestyi kongin kumahduksen saattelemana ruutuun. Ihmetyttaa miksi? Muutama viikko sitten ajelin yhden pysäyksen taktiikalla Kuusamosta. Eli edestakainen matka teki n. 1600km, luulisi nokien palaneen niissä ajoissa hyvinkin vähiin. Tuo ilmoitus oli erittäin herkässä uutena, joku ohjelmamuutos poisti sen, ja se ei ole tullut kahteen vuoteen näkyviin. Nyt tuli, sekä käski ajaa niin helkatisti, en taida ajaa.
Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
Re: Uusi Focus mk4 2018
Siirtyykö auton kello automaattisesti kesäaikaan? Aamuksi pitäisi webasto ajastaa ja nyt eka kerran tulee auton kanssa moinen vastaan.
Mitä öljyä koneeseen? Käykö sama Castrol kuin 1.0 ecoboostiin? 1.5l bensa moottori kyseessä kun auto vaihtui.
Mitä öljyä koneeseen? Käykö sama Castrol kuin 1.0 ecoboostiin? 1.5l bensa moottori kyseessä kun auto vaihtui.
Ford focus St-line Wagon 1.5 M6 182hp 2019
Re: Uusi Focus mk4 2018
Muistaakseni ei vaihda itse.
Öljytyypin löydät konetilan tarrasta.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ok, muutan ajan itse ja tsekkaan moottoritilasta öljytyypin.
Viimeksi muokannut pätkä, 27 Maalis 2021 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford focus St-line Wagon 1.5 M6 182hp 2019
Re: Uusi Focus mk4 2018
Sama öljy molemmissa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ok, olikos tässä jakopäässä ketju? Öljypumppu kait hihnavedolla ja öljykylvyssä?
Ford focus St-line Wagon 1.5 M6 182hp 2019
Re: Uusi Focus mk4 2018
Joo mk4 bensakoneet ketjulla. Öljypumppua en muista saattoi olla hihnalla joka öljyssä.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Uusi Focus mk4 2018
Jos ajossa ei huomaa mitään tehon/kierrosten puutetta, eikä esimerkiksi pätki ajettaessa, niin saattaa olla ihan itsestään nollautuva "vika". Siihen saattaa mennä pari päivää. Toki autossa on takuu, niin kannattaa huoltoon olla yhteydessä.Frnz kirjoitti: ↑25 Maalis 2021 19:11 No niin, saatiin meilläkin ensimmäinen vika 2019 vuoden Focukseen (Ecoboost 1.0). Auto heitti kesken ajon keltaisen moottorin vikavalon ja Fordpass sanoo pakokaasuihin liittyvän anturin tai sen johdouksen kohdanneen ongelman. Ei kellään sattumalta ole ollut tällaista vikaa? Vikavalo ei poistu vaikka "boottaa" auton.
Harmillista, koska auto on toiminut täydellisesti tähän saakka... Ensimmäinen Ford kohdallani jossa saan moottorin vikavalon syttymään.
Ford
Re: Uusi Focus mk4 2018
Skannasin vikakoodit ja sinne oli tallentunut P0132: O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 1 Sensor 1). Täytyy mennä huoltoon kyselemään asiasta.Hessu81 kirjoitti: ↑28 Maalis 2021 02:50Jos ajossa ei huomaa mitään tehon/kierrosten puutetta, eikä esimerkiksi pätki ajettaessa, niin saattaa olla ihan itsestään nollautuva "vika". Siihen saattaa mennä pari päivää. Toki autossa on takuu, niin kannattaa huoltoon olla yhteydessä.Frnz kirjoitti: ↑25 Maalis 2021 19:11 No niin, saatiin meilläkin ensimmäinen vika 2019 vuoden Focukseen (Ecoboost 1.0). Auto heitti kesken ajon keltaisen moottorin vikavalon ja Fordpass sanoo pakokaasuihin liittyvän anturin tai sen johdouksen kohdanneen ongelman. Ei kellään sattumalta ole ollut tällaista vikaa? Vikavalo ei poistu vaikka "boottaa" auton.
Harmillista, koska auto on toiminut täydellisesti tähän saakka... Ensimmäinen Ford kohdallani jossa saan moottorin vikavalon syttymään.
Ajossa Focus Active 2019 & Fiesta Titanium 2020
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tulipahan tämäkin asia hoidettua. Yllättävä ongelma, mutta hatunnoston arvoinen reagointikyky huollossa. Eli menin näyttämään tuota vikakoodia huoltotiskille keskellä päivää, soittivat sähköasentajalle ja saivat auton työn alle samana päivänä. (Mainittakoon, että tämä ei ollut auton myynyt liike. Olin sinne ollut yhteydessä ensin myös ja he sanoivat että asiaa voi tutkia parin viikon päästä).
Myöhemmin päivällä soittivat perään, että autossa oli joku muuttuvan nokka-akselin (VCT) mikälie systeemi vuotanut ja tärvellyt happianturin öljyllä ja jäähdytysnesteellä. Varaosatkin löytyivät yllättäen läheltä. Aika rankan kuuloinen diagnoosi, mutta nopeus ja tapa reagoida ongelmaan olivat kyllä 10+ arvoinen suoritus. Hieman kyllä ehti tulla UK:n Ecoboost Nightmare-jutut mieleen ja ehdin jo miettiä miten tästä yksilöstä pääsisi helpommin eroon. Saa nähdä palaako luottamus autoon, mutta se selviää ajallaan...
Autoa noutaessani pyysin saada tuon vian kirjallisena, mutta kieltäytyivät antamasta sitä. Kuulemma paperit menevät Fordille ja että voivat kirjoittaa myöhemmin siitä minulle sähköpostilla jonkun kansankielisen kuvauksen. Hieman outo reaktio ja jotenkin tuntuu, että Fordin tapa reagoida ei ole kovin läpinäkyvä vaikka jälleenmyyjä/merkkihuolto hoitikin asiansa hyvin.
Jos yhtään tietäisi missä tuo happianturi sijaitsee niin voisi vähän miettiä missä ja miksi kyseinen vuoto on mahtanut olla.
Myöhemmin päivällä soittivat perään, että autossa oli joku muuttuvan nokka-akselin (VCT) mikälie systeemi vuotanut ja tärvellyt happianturin öljyllä ja jäähdytysnesteellä. Varaosatkin löytyivät yllättäen läheltä. Aika rankan kuuloinen diagnoosi, mutta nopeus ja tapa reagoida ongelmaan olivat kyllä 10+ arvoinen suoritus. Hieman kyllä ehti tulla UK:n Ecoboost Nightmare-jutut mieleen ja ehdin jo miettiä miten tästä yksilöstä pääsisi helpommin eroon. Saa nähdä palaako luottamus autoon, mutta se selviää ajallaan...
Autoa noutaessani pyysin saada tuon vian kirjallisena, mutta kieltäytyivät antamasta sitä. Kuulemma paperit menevät Fordille ja että voivat kirjoittaa myöhemmin siitä minulle sähköpostilla jonkun kansankielisen kuvauksen. Hieman outo reaktio ja jotenkin tuntuu, että Fordin tapa reagoida ei ole kovin läpinäkyvä vaikka jälleenmyyjä/merkkihuolto hoitikin asiansa hyvin.
Jos yhtään tietäisi missä tuo happianturi sijaitsee niin voisi vähän miettiä missä ja miksi kyseinen vuoto on mahtanut olla.
Ajossa Focus Active 2019 & Fiesta Titanium 2020
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tänään aamulla kun lähdimme rouvan 1.5 ecoboost focuksella vm. 2020 liikenteeseen niin auto.ilmoitteli että hätäpuhelujärjestelmässä ongelma ja vaatii huoltoa, ilmoitteli asiasta aina käynnistyksen jälkeen. Nyt kun yhdistin auton nettiin ja tarkistutin ohjelmapäivitykset niin ilmoitti että kaikki on ajantasalla, ja näyttäisi että ei enää herjaa tuota hätäpuheluongelmaa...Auto nyt ollut vuoden käytössä ja 19000km mittarissa, taidanpa varata ns. Välihuoltoon öljynvaihtoon ajan ja saavat samalla katsoa onko vikakoodeja muistissa ym
Re: Uusi Focus mk4 2018
Minkälaisia spacereita olette käyttäneet? Vakiona vanteet jää kamalan sisälle. Instassa jollain oli 36mm edessä ja 40mm takana st linessa, niillä tuli nätisti kaarelle.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tätä on tullut itsekin pohdittua. Kun mittailee kaaria, olisi tuo 40mm takana ihan ok, mutta edessä kyllä ihan liikaa? Napapulttien osalta sitten tuntuu olevan tilanne se, että 20mm/puoli spacer on ihan minimi jonka sinne saa. Muuten ei saa ainakaan 18’ vakiovannetta paikalleen. Tai sitten täytyy vaihtaa pultit. Taidan itse ostaa ensi kesäksi tuumaa isommat vanteet ja paremmalla ET/leveys-yhdistelmällä. Nyt ei vielä viitsi kun on vielä 2v alkuperäistä takuuta jäljellä.
Nyk.: Ford Focus wagon ST-Line 1.5 A8 182hp
Ex: Insignia Country Tourer BiTurbo 4x4 -14
Ex: Insignia Country Tourer BiTurbo 4x4 -14