Sivu 325/399

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Joulu 2020 16:30
Kirjoittaja EeroH
JMH81 kirjoitti: 20 Joulu 2020 10:51 Terve!

Tuoreena Focuksen ajajana tuli rekisteröityä tänne. Torstaina tuli haettua työsuhdeautoksi 1.5 Tdci A8 Titanium farkku.

Yksi asia ihmetyttää. Liikkeestä kun lähdin niin Adblue rangeksi näytti 9000km. Nyt autolla ajettu 700km ja Adblue range näyttää 3500km. Kuitenkin auto näyttää mittariston valikoista katottuna että säiliö täynnä.

Miten pitkään 1.5 tdci kuskit olette päässeet adbluen tehdastäytöllä ennen kuin on pitäny täyttää? Tuntuu vaan hassulta et range tippunut noin nopeasti vaikka säiliö täynnä.
Eikös 1.5 pitäisi olla ilman adblueta?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Joulu 2020 16:49
Kirjoittaja PiuhaPoikki
EeroH kirjoitti: 20 Joulu 2020 16:30
JMH81 kirjoitti: 20 Joulu 2020 10:51 Terve!

Tuoreena Focuksen ajajana tuli rekisteröityä tänne. Torstaina tuli haettua työsuhdeautoksi 1.5 Tdci A8 Titanium farkku.

Yksi asia ihmetyttää. Liikkeestä kun lähdin niin Adblue rangeksi näytti 9000km. Nyt autolla ajettu 700km ja Adblue range näyttää 3500km. Kuitenkin auto näyttää mittariston valikoista katottuna että säiliö täynnä.

Miten pitkään 1.5 tdci kuskit olette päässeet adbluen tehdastäytöllä ennen kuin on pitäny täyttää? Tuntuu vaan hassulta et range tippunut noin nopeasti vaikka säiliö täynnä.
Eikös 1.5 pitäisi olla ilman adblueta?
Uudemmissa on. Alkusarjan autoissa ei ole.
Kaksilitraisessa ureatäyttö on riittänyt noin 15000km.

Tuo kuulostaa nyt sille, että se käyttää litkua huomattavasti enemmän kuin pitäisi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Joulu 2020 17:52
Kirjoittaja focst
PiuhaPoikki kirjoitti: 20 Joulu 2020 16:49
EeroH kirjoitti: 20 Joulu 2020 16:30

Eikös 1.5 pitäisi olla ilman adblueta?
Uudemmissa on. Alkusarjan autoissa ei ole.
Kaksilitraisessa ureatäyttö on riittänyt noin 15000km.

Tuo kuulostaa nyt sille, että se käyttää litkua huomattavasti enemmän kuin pitäisi.
Ei Kait Fordin softa osaaminen pääse taas loistamaan.. :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Joulu 2020 21:52
Kirjoittaja @rsk@
Oli tuossa juttua näistä Mk4 Fokkereista.
Väkisellä tulee mieleen, että onkohan missä kaikessa "säästetty".. Esim. nuo jakopäät ja miten ketjut venyy jne. Voi olla aika mielenkiintosia vehkeitä kun alkaa olemaan vaikka 10v ikää ja 150tkm taulussa. 😁
Mutta ehkä tästä 10v päästä ajetaan jo sähkollä kaikki... 🤭

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Joulu 2020 17:23
Kirjoittaja Sanpool
Sanpool kirjoitti: 12 Joulu 2020 21:15
toasti kirjoitti: 12 Joulu 2020 19:35

Ai tämä on yleisempikin ongelma. Itsellä teki myös samaa, välillä sai kymmenenkin kertaa nykäistä. Sittemmin korjattu huollon yhteydessä.
Ok. Yleisempi ongelma vaikuttaa olevan :o
Kyllä sitä vipua tosiaan saa nykiä useamman kerran nykyään. Tuntuu olevan pahenemaan päin.
Eipä aukea enää ollenkaan.Ajattelin jos hieman lataisi akkua kun on niitäkin murheita ja lisäisi samalla tuulilasinpesunestettä.Mutta EI.
Nyt on pakotettu soittamaan huoltoon.
On nämä melkoisia tekeleitä vai enkö vain enää osaa konepeltiä avata :shock: Onneksi tapahtui kotipihassa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Joulu 2020 17:07
Kirjoittaja JMH81
JMH81 kirjoitti: 20 Joulu 2020 10:51 Terve!

Tuoreena Focuksen ajajana tuli rekisteröityä tänne. Torstaina tuli haettua työsuhdeautoksi 1.5 Tdci A8 Titanium farkku.

Yksi asia ihmetyttää. Liikkeestä kun lähdin niin Adblue rangeksi näytti 9000km. Nyt autolla ajettu 700km ja Adblue range näyttää 3500km. Kuitenkin auto näyttää mittariston valikoista katottuna että säiliö täynnä.

Miten pitkään 1.5 tdci kuskit olette päässeet adbluen tehdastäytöllä ennen kuin on pitäny täyttää? Tuntuu vaan hassulta et range tippunut noin nopeasti vaikka säiliö täynnä.
Noin 2500km mittaris ja auto näytti adblue rangeks 1400km ja pyysi ainet lisää. 6.5l meni litkuu tankkiin eli noin 2.5l/1000km näyttäis ainetta kuluneen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Joulu 2020 17:21
Kirjoittaja PiuhaPoikki
JMH81 kirjoitti: 30 Joulu 2020 17:07
JMH81 kirjoitti: 20 Joulu 2020 10:51 Terve!

Tuoreena Focuksen ajajana tuli rekisteröityä tänne. Torstaina tuli haettua työsuhdeautoksi 1.5 Tdci A8 Titanium farkku.

Yksi asia ihmetyttää. Liikkeestä kun lähdin niin Adblue rangeksi näytti 9000km. Nyt autolla ajettu 700km ja Adblue range näyttää 3500km. Kuitenkin auto näyttää mittariston valikoista katottuna että säiliö täynnä.

Miten pitkään 1.5 tdci kuskit olette päässeet adbluen tehdastäytöllä ennen kuin on pitäny täyttää? Tuntuu vaan hassulta et range tippunut noin nopeasti vaikka säiliö täynnä.
Noin 2500km mittaris ja auto näytti adblue rangeks 1400km ja pyysi ainet lisää. 6.5l meni litkuu tankkiin eli noin 2.5l/1000km näyttäis ainetta kuluneen.
Käsittämätön lukema.
Mulla on kaksilitraisessa mennyt 26000km matkalla 18l eli 0,7l/1000km
Juuri tankkasin täyteen ennen pohjoisen reissua ja mahtui 8l. Edellisestä täytöstä oli ajettu 12000km

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Joulu 2020 17:41
Kirjoittaja xflex
Tolkuton adblue kulutus JMH81:llä. Itsellä menee 10litran kannulla n. 15tkm. Jossain vuoto tahi muuta vikaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Joulu 2020 12:57
Kirjoittaja Jeipii
Mitä mieltä Focuksen automaattivaihteiston käyttäjät on kyseisestä vaihteistosta ? Onko mukava käyttää ja mitä hyviä ja huonoja puolia siinä on ? Eniten mietityttää tuo hieman manuaalia suurempi bensan kulutus ja se miten tuo käyttäytyy esim nopeissa kiihdytyksissä (vaikka ohittaessa). En ole vielä käynyt koeajamassa automaatilla varustettua Focusta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Joulu 2020 13:09
Kirjoittaja birkku
Vaihteisto toimii hienosti. Siihen ei tule luultavasti sen vuoksi kiinnitettyä mitään huomiota. Tai sen verran, että aika isolla vaihteella se yleensä omalla ajotyylilläni jurnuttaa. Nopeista ohituksista en tosin tiedä mitään, kun alla on litranen kone.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Joulu 2020 13:35
Kirjoittaja Ishvan
birkku kirjoitti: 31 Joulu 2020 13:09 Vaihteisto toimii hienosti. Siihen ei tule luultavasti sen vuoksi kiinnitettyä mitään huomiota. Tai sen verran, että aika isolla vaihteella se yleensä omalla ajotyylilläni jurnuttaa. Nopeista ohituksista en tosin tiedä mitään, kun alla on litranen kone.
Ihan asiallisesti vaiheisto toimi Focuksessa. Sitä en ymmärrä miksi moottori ei enään kierrä isommilla vaihteilla huipputehon kierrosluvulle. 1-4 vaihteet vetää snadisti yli 6000rpm, mutta vitonen vaihtuu 5500rpm ja siitä eteenpäin 5000rpm. Käppyröitä katsomalla 182hp Focus on nelosvaihteesta eteenpäin alle 160 heppainen maksimissaan. Motari-ohituksissa puuttuu isommilla vaihteilla viimeinen veto tuon ihmeellisen vaihtokohdan takia.

Missään aikaisemmissa autoissani en ole moiseen törmännyt.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Joulu 2020 13:40
Kirjoittaja Fixu
Jeipii kirjoitti: 31 Joulu 2020 12:57 Mitä mieltä Focuksen automaattivaihteiston käyttäjät on kyseisestä vaihteistosta ? Onko mukava käyttää ja mitä hyviä ja huonoja puolia siinä on ? Eniten mietityttää tuo hieman manuaalia suurempi bensan kulutus ja se miten tuo käyttäytyy esim nopeissa kiihdytyksissä (vaikka ohittaessa). En ole vielä käynyt koeajamassa automaatilla varustettua Focusta.
Ei se DSG ole kiihdytyksissä, mutta omalla kokemuksella kuitenkin nopea. Ei jää laatikosta kiihdytys kiinni näillä koneilla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Joulu 2020 13:51
Kirjoittaja focst
Fixu kirjoitti: 31 Joulu 2020 13:40
Jeipii kirjoitti: 31 Joulu 2020 12:57 Mitä mieltä Focuksen automaattivaihteiston käyttäjät on kyseisestä vaihteistosta ? Onko mukava käyttää ja mitä hyviä ja huonoja puolia siinä on ? Eniten mietityttää tuo hieman manuaalia suurempi bensan kulutus ja se miten tuo käyttäytyy esim nopeissa kiihdytyksissä (vaikka ohittaessa). En ole vielä käynyt koeajamassa automaatilla varustettua Focusta.
Ei se DSG ole kiihdytyksissä, mutta omalla kokemuksella kuitenkin nopea. Ei jää laatikosta kiihdytys kiinni näillä koneilla.
Volkkarin hommia se DSG..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Joulu 2020 15:34
Kirjoittaja toasti
focst kirjoitti: 31 Joulu 2020 13:51
Fixu kirjoitti: 31 Joulu 2020 13:40

Ei se DSG ole kiihdytyksissä, mutta omalla kokemuksella kuitenkin nopea. Ei jää laatikosta kiihdytys kiinni näillä koneilla.
Volkkarin hommia se DSG..
Niin? Aiemmassa viestissä verrattiin Focuksen vaihteistoa DSG:hen kiihdytyksissä (DSG nopeampi).

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Joulu 2020 15:49
Kirjoittaja Jeipii
Ishvan kirjoitti: 31 Joulu 2020 13:35
birkku kirjoitti: 31 Joulu 2020 13:09 Vaihteisto toimii hienosti. Siihen ei tule luultavasti sen vuoksi kiinnitettyä mitään huomiota. Tai sen verran, että aika isolla vaihteella se yleensä omalla ajotyylilläni jurnuttaa. Nopeista ohituksista en tosin tiedä mitään, kun alla on litranen kone.
Ihan asiallisesti vaiheisto toimi Focuksessa. Sitä en ymmärrä miksi moottori ei enään kierrä isommilla vaihteilla huipputehon kierrosluvulle. 1-4 vaihteet vetää snadisti yli 6000rpm, mutta vitonen vaihtuu 5500rpm ja siitä eteenpäin 5000rpm. Käppyröitä katsomalla 182hp Focus on nelosvaihteesta eteenpäin alle 160 heppainen maksimissaan. Motari-ohituksissa puuttuu isommilla vaihteilla viimeinen veto tuon ihmeellisen vaihtokohdan takia.

Missään aikaisemmissa autoissani en ole moiseen törmännyt.
Jos polkaisee esim 80 nopeudessa kaasun pohjaan vaihtaako laatikko pienemmälle vaihteelle (3 tai 4) että saa sopivasti ohituskiihtyvyyttä?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Joulu 2020 16:24
Kirjoittaja Ishvan
Jeipii kirjoitti: 31 Joulu 2020 15:49
Ishvan kirjoitti: 31 Joulu 2020 13:35

Ihan asiallisesti vaiheisto toimi Focuksessa. Sitä en ymmärrä miksi moottori ei enään kierrä isommilla vaihteilla huipputehon kierrosluvulle. 1-4 vaihteet vetää snadisti yli 6000rpm, mutta vitonen vaihtuu 5500rpm ja siitä eteenpäin 5000rpm. Käppyröitä katsomalla 182hp Focus on nelosvaihteesta eteenpäin alle 160 heppainen maksimissaan. Motari-ohituksissa puuttuu isommilla vaihteilla viimeinen veto tuon ihmeellisen vaihtokohdan takia.

Missään aikaisemmissa autoissani en ole moiseen törmännyt.
Jos polkaisee esim 80 nopeudessa kaasun pohjaan vaihtaako laatikko pienemmälle vaihteelle (3 tai 4) että saa sopivasti ohituskiihtyvyyttä?
Minusta ohituskiihtyvyys automaatilla on vaisua verrattuna hevosiin, koska 80km/h nopeudesta tiputtaa ainoastaan neloselle jolloin kierrokset tippuu alle 4000rpm:ään, missä veto ei ole vielä terävimmillään. Kolmoselle voisi hyvin tiputtaa jolloin vetojakin olisi enempi. Ihmettelin koko omistusaikani (6kk) tuon laatikon ohjelmointia, kunnes laitoin koko kikottimen kiertoon. Tosin muista syistä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 31 Joulu 2020 19:04
Kirjoittaja focst
toasti kirjoitti: 31 Joulu 2020 15:34
focst kirjoitti: 31 Joulu 2020 13:51

Volkkarin hommia se DSG..
Niin? Aiemmassa viestissä verrattiin Focuksen vaihteistoa DSG:hen kiihdytyksissä (DSG nopeampi).
Powershift Löytyy Fordista ja on kaksoiskytkin vaihteisto ihan turhaa verrata momentin muunnin laatikkoon. Tottakai lähtee liikkeelle pehmeästi ja vaihtaa verkkaisesti kuuluu ominaisuuksiin. Ja suurempi kulutus oli mulla syy miksi en omaan halunnut automaattia myös 2800e suurempi hinta vaikutti.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Tammi 2021 00:49
Kirjoittaja HMS77
Eniten ärsyttää tuon automaatin kanssa tuo Sport-asennon käyttö, se kun pitää jatkuvasti liian pientä vaihdetta sisällä joten eipä sitä Sportia tule sitten juuri käytettyä muutoin kuin ohituksissa, liekö siitäkään siinä merkittävää hyötyä..

Täälläkin jääny nyt kahtena aamuna Webasto lähtemättä käyntiin, ensi viikolle pitää alkaa varaamaan huoltoaikaa.
Mitä sitten ikinä tuolle ny tekevätkään, mikäs on tuorein toimintaohje tuolle? Täystakuu meni umpeen kuukausi sitten mutta tämän luokan ongelmat saa luvan mennä vielä täysin takuuseen, penniäkään en aio maksaa tällasen korjauksesta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Tammi 2021 11:29
Kirjoittaja tonitu76
B&O:n äänijärjestelmä ja oviin tehtiin jo vaimennuksia huollossa, mutta vieläkin esiintyy resonointia, vaikka ei täysillä huudateta järjestelmää. Akun latausjärjestelmän huollon yhteydessä mainitsin tuosta, mutta asialle ei tehty mitään ja totesivat että eivät kuulleet resonointia radiokanavilla. Pitääkö vaan sitkeästi viedä auto uudelleen huoltoon vai saako noita ovia täysin resonoimattomiksi?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Tammi 2021 11:39
Kirjoittaja xflex
HMS77 kirjoitti: 03 Tammi 2021 00:49 Eniten ärsyttää tuon automaatin kanssa tuo Sport-asennon käyttö, se kun pitää jatkuvasti liian pientä vaihdetta sisällä joten eipä sitä Sportia tule sitten juuri käytettyä muutoin kuin ohituksissa, liekö siitäkään siinä merkittävää hyötyä..
Kokeilin kerran tuota ns.sporttia mutta siihen se jäi. Turhaa kierrätystä. En oikein tiedä mitä hyötyä koko toiminnosta on mutta ehkäpä joku löytää siitä jotain hyvää. Varmaan hyvä jos ei ole vääntöä alakierroksilla mutta kait se loota pienempää hakee normimoodissakin. Tämä isompi dieseli vetää tosin alhaalta sen verran tuhdisti ettei vaihtotarvetta juuri ole ohituksissakaan. Ottaa kyllä nätisti sen yhden pykälän alas normimoodissakin kun ei paina pedaalia lattiaan asti ja sitten mennään ihan tarpeeksi. Ratin vaihdeläpyskät ovat itselle olleet hyödyllisemmät kuin tuo sporttinappi... lähinnä moottorijarrutuksen tehostamiseen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Tammi 2021 12:04
Kirjoittaja Jeipii
Mites tuo automaattiloota toimii 1,5 litraisen bensakoneen kanssa ? Ei ilmeisesti pidä maantieajossa liian suurta vaihdetta niin että kone tärisee matalilla kierroksilla?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Tammi 2021 12:22
Kirjoittaja Fixu
Jeipii kirjoitti: 03 Tammi 2021 12:04 Mites tuo automaattiloota toimii 1,5 litraisen bensakoneen kanssa ? Ei ilmeisesti pidä maantieajossa liian suurta vaihdetta niin että kone tärisee matalilla kierroksilla?
En ole itse koskaan havainnut tärinää ja jyrinää. Kaikin puolin miellyttävä yhdistelmä. Kylmänä laatikko huudattaa hetken konetta eikä selkeästi lukitse momentinmuunninta, mikä vähän ärsyttää mutta se ei kestä kauan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Tammi 2021 12:38
Kirjoittaja PiuhaPoikki
xflex kirjoitti: 03 Tammi 2021 11:39 Tämä isompi dieseli vetää tosin alhaalta sen verran tuhdisti ettei vaihtotarvetta juuri ole ohituksissakaan.
Tätä on pakko kompata vaikka manuaalimies olenkin.
Jos moni asia MK4 fokuksessa onkin aiheuttanut mielipahaa niin tämä 2.0 diesel pitää hymyn huulilla.
Ja sopii oikein mainiosti manuaalilaatikon jatkoksi.

Tämä vaihdeasia on ikuinen kiistakapula ja tiedän kuuluvani pieneen marginaaliryhmään näkemyksieni kanssa mutta ei kai mielipidettä tarvi vaihtaa siksi, että enemmistö on toista mieltä.

Vaikka automaatti toimii kuinka hienosti niin se ei tiedä mitä viiden tai kymmenen sekunnin päästä tulee tapahtumaan.
Esimerkiksi lähestyttäessä mutkaa, liikennevaloja tai mäennyppylää. Tykkään manuaalista juuri siksi, että saan itse ennakoivasti päättää sopivan pykälän sen mukaan mikä on tilanne nyt ja mitä heti seuraavaksi tulee tapahtumaan.
Kierrättämistä vaativan bensakoneen kanssa tilanne on tietysti aivan toinen. Tässäkin ketjussa on manattu sitä, että automaatti ei tietyissä tilanteissa päästä moottoria kiertämään aivan huippukierroksille. Manuaalilla sitä ongelmaa ei ole mutta omalla ajotyylillä ja dieselin kyseessä ollen, jenkamittari ei juuri koskaan nouse yli 3500r/min.
Mutta se siitä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Tammi 2021 13:32
Kirjoittaja _JPA
Fixu kirjoitti: 03 Tammi 2021 12:22
Jeipii kirjoitti: 03 Tammi 2021 12:04 Mites tuo automaattiloota toimii 1,5 litraisen bensakoneen kanssa ? Ei ilmeisesti pidä maantieajossa liian suurta vaihdetta niin että kone tärisee matalilla kierroksilla?
En ole itse koskaan havainnut tärinää ja jyrinää. Kaikin puolin miellyttävä yhdistelmä. Kylmänä laatikko huudattaa hetken konetta eikä selkeästi lukitse momentinmuunninta, mikä vähän ärsyttää mutta se ei kestä kauan.
Eniten jyristää vähän alle sadan vauhdissa, kun automaatti käyttää kahdeksatta pykälää.
Huvittavaa kyllä, kun em. tilanteessa vaihtaa manuaalille, niin pyytää heti pienempää pykälää mittariston vaihto-opastimella.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Tammi 2021 13:33
Kirjoittaja focst
tonitu76 kirjoitti: 03 Tammi 2021 11:29 B&O:n äänijärjestelmä ja oviin tehtiin jo vaimennuksia huollossa, mutta vieläkin esiintyy resonointia, vaikka ei täysillä huudateta järjestelmää. Akun latausjärjestelmän huollon yhteydessä mainitsin tuosta, mutta asialle ei tehty mitään ja totesivat että eivät kuulleet resonointia radiokanavilla. Pitääkö vaan sitkeästi viedä auto uudelleen huoltoon vai saako noita ovia täysin resonoimattomiksi?
Mulla on ovet aukastu jo 3 kertaa eikä ole hyvä vieläkään mutta joka kerralla vähän parantunut. Oven rakenne on semmonen että sitä pitäisi muuttaa että hyvän sais, eli ehkä facelift mallissa korjataan. Vanhojen omistajat joutuu vissiin jossain määrin resonointia kuuntelemaan. :roll: