Sivu 323/399

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Joulu 2020 16:39
Kirjoittaja @rsk@
Kattelin myös. Naarmu varmaan tullut jostain epäonnisesta partikkelista, joka on voinut ihan hyvin joutua sinne vaikka kokoonpanossa.
En ihmettelisi..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Joulu 2020 16:42
Kirjoittaja @rsk@
Ishvan kirjoitti: 09 Joulu 2020 14:54
_JPA kirjoitti: 09 Joulu 2020 14:22 TM:n käyttötestien vakiokommentti voimansiirron osalta on: vaihteiston purkamista ei katsottu tarpeelliseksi, koska käytössä ei ilmennyt mitään vikoja tai häiriötä.
Viimeksi varmaan ensimmäisissä klonkswaagen-konsernin dsg-laatikoissa ollut maininnan arvoista vikaa.
Eipä tuo toiminnaltaankaan ylistystä ansaitse.
Minusta edellisen Focuksen automaatin toiminta oli ihan linjassa kilpailijoihin. Ei pahaa sanaa siitä, kuten ei moottoristakaan. Automaatin oudot vaihtokohdat isommilla vaihteilla tosin olivat outoja ominaisuuksia.
Uuden ST:n laatikon toiminta on ensimmänen Foordin automaatti joka toimii hyvin.
Mutta makuasioitahan nämä.. 🤷‍♂️

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Joulu 2020 00:23
Kirjoittaja dr500
En nähnyt tm:n jutussa mitään mainintaa akun latausongelmista. Joko niitä ei ollut tai sitten pikkubugit eivät koeajajia häirinneet :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Joulu 2020 09:18
Kirjoittaja _JPA
dr500 kirjoitti: 10 Joulu 2020 00:23 En nähnyt tm:n jutussa mitään mainintaa akun latausongelmista. Joko niitä ei ollut tai sitten pikkubugit eivät koeajajia häirinneet :D
Voi olla, että testiautot ei jouda montaa päivää seisomaan ajamatta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Joulu 2020 09:24
Kirjoittaja Fixu
https://tekniikanmaailma.fi/purimme-kay ... 2f43e6-500

Naarmua lukuunottamatta kone "mainiossa" kunnossa. Miten usein vaihtoivat öljyt, ilmeneekö jostain. Tutkivatko turboa?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Joulu 2020 09:57
Kirjoittaja Ishvan
_JPA kirjoitti: 10 Joulu 2020 09:18
dr500 kirjoitti: 10 Joulu 2020 00:23 En nähnyt tm:n jutussa mitään mainintaa akun latausongelmista. Joko niitä ei ollut tai sitten pikkubugit eivät koeajajia häirinneet :D
Voi olla, että testiautot ei jouda montaa päivää seisomaan ajamatta.
Kyllä oma Focus ei kerennyt seisomaan, kuin puolipäivää aina maksimissaan. Majaili lämpimässä tallissa, kilometrejä joka päivä joitakin kymmeniä. Silti ei tarvinnut kuin haaveilla oikeasta akun varaustasosta. Kolme kuukautta jaksoin sitä leikkiä ja sitten tilasin Mondeon.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Joulu 2020 10:07
Kirjoittaja fordever
Fixu kirjoitti: 10 Joulu 2020 09:24 https://tekniikanmaailma.fi/purimme-kay ... 2f43e6-500

Naarmua lukuunottamatta kone "mainiossa" kunnossa. Miten usein vaihtoivat öljyt, ilmeneekö jostain. Tutkivatko turboa?
Jutussa mainittiin, että öljynvaihtoväli oli mennyt vähän pitkäksi. Tuolla voi sitten asiakas ja valmistaja/maahantuoja kuitata sylinterin naarmun.

Turbo ilmeisesti OK, mutta eivät varmaan mikroskoopilla tutkineet?

Itseäni hämmästytti LED-valojen kaukovalokantaman lyheneminen yli 20 metrillä. Lähivalojen kantamassa ei ollut oikein havaittavaa eroa. Onko kyseessä ledien hiipuminen vai muovin himmeneminen?

Taas mainittiin että EcoBoostin kanssa olisi PTC-vastukset lämmityskanavissa antamassa heti lähdössä lämmintä ilmaa matkustamoon. Kysyin omastani huollossa ja katsoivat papereista että minulla ei PTC:itä ole. Ei ole tarkistettu autosta itsestään, vielä. Mutta olisiko tässä nyt paljastunut yksi säästökohde lisää? Oma auto valmistunut 2020 puolella.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Joulu 2020 10:23
Kirjoittaja Vootrson
fordever kirjoitti: 10 Joulu 2020 10:07
Fixu kirjoitti: 10 Joulu 2020 09:24 https://tekniikanmaailma.fi/purimme-kay ... 2f43e6-500

Naarmua lukuunottamatta kone "mainiossa" kunnossa. Miten usein vaihtoivat öljyt, ilmeneekö jostain. Tutkivatko turboa?
Jutussa mainittiin, että öljynvaihtoväli oli mennyt vähän pitkäksi. Tuolla voi sitten asiakas ja valmistaja/maahantuoja kuitata sylinterin naarmun.

Turbo ilmeisesti OK, mutta eivät varmaan mikroskoopilla tutkineet?

Itseäni hämmästytti LED-valojen kaukovalokantaman lyheneminen yli 20 metrillä. Lähivalojen kantamassa ei ollut oikein havaittavaa eroa. Onko kyseessä ledien hiipuminen vai muovin himmeneminen?

Taas mainittiin että EcoBoostin kanssa olisi PTC-vastukset lämmityskanavissa antamassa heti lähdössä lämmintä ilmaa matkustamoon. Kysyin omastani huollossa ja katsoivat papereista että minulla ei PTC:itä ole. Ei ole tarkistettu autosta itsestään, vielä. Mutta olisiko tässä nyt paljastunut yksi säästökohde lisää? Oma auto valmistunut 2020 puolella.
Voisikohan olla, että autossa on se tehdasasenteinen Webasto, joka on oletusarvoisesti käytössä ja ovat vain tulkinneet, että nopean lämmityksen on johdittava vastuksista... Tällainen kuva jäi myös talviautovertailusta, missä kiiteltiin nopeaa lämmitystä mutta hämmästeltiin ensimmäisten kilometrien korkeaa kulutusta. Sitä lisälämmittimen päälläoloa kun ei komentosillalta huomaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Joulu 2020 12:04
Kirjoittaja Jeipii
Vootrson kirjoitti: 10 Joulu 2020 10:23
fordever kirjoitti: 10 Joulu 2020 10:07
Jutussa mainittiin, että öljynvaihtoväli oli mennyt vähän pitkäksi. Tuolla voi sitten asiakas ja valmistaja/maahantuoja kuitata sylinterin naarmun.

Turbo ilmeisesti OK, mutta eivät varmaan mikroskoopilla tutkineet?

Itseäni hämmästytti LED-valojen kaukovalokantaman lyheneminen yli 20 metrillä. Lähivalojen kantamassa ei ollut oikein havaittavaa eroa. Onko kyseessä ledien hiipuminen vai muovin himmeneminen?

Taas mainittiin että EcoBoostin kanssa olisi PTC-vastukset lämmityskanavissa antamassa heti lähdössä lämmintä ilmaa matkustamoon. Kysyin omastani huollossa ja katsoivat papereista että minulla ei PTC:itä ole. Ei ole tarkistettu autosta itsestään, vielä. Mutta olisiko tässä nyt paljastunut yksi säästökohde lisää? Oma auto valmistunut 2020 puolella.
Voisikohan olla, että autossa on se tehdasasenteinen Webasto, joka on oletusarvoisesti käytössä ja ovat vain tulkinneet, että nopean lämmityksen on johdittava vastuksista... Tällainen kuva jäi myös talviautovertailusta, missä kiiteltiin nopeaa lämmitystä mutta hämmästeltiin ensimmäisten kilometrien korkeaa kulutusta. Sitä lisälämmittimen päälläoloa kun ei komentosillalta huomaa.
Fordilla on kyllä tapana muokata noita autojaan vuosien mittaan. Tuossa testin Activessa on eri värinen sisäkatto kuin tällä hetkellä myytävissä joissa on musta. Lisäksi uusimmissa Focuksissa ei ole säädettävää tavaratilan pohjaa viisiovisissa eikä sitä saa edes lisävarusteena.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Joulu 2020 13:30
Kirjoittaja fordever
Vootrson kirjoitti: 10 Joulu 2020 10:23
fordever kirjoitti: 10 Joulu 2020 10:07
Jutussa mainittiin, että öljynvaihtoväli oli mennyt vähän pitkäksi. Tuolla voi sitten asiakas ja valmistaja/maahantuoja kuitata sylinterin naarmun.

Turbo ilmeisesti OK, mutta eivät varmaan mikroskoopilla tutkineet?

Itseäni hämmästytti LED-valojen kaukovalokantaman lyheneminen yli 20 metrillä. Lähivalojen kantamassa ei ollut oikein havaittavaa eroa. Onko kyseessä ledien hiipuminen vai muovin himmeneminen?

Taas mainittiin että EcoBoostin kanssa olisi PTC-vastukset lämmityskanavissa antamassa heti lähdössä lämmintä ilmaa matkustamoon. Kysyin omastani huollossa ja katsoivat papereista että minulla ei PTC:itä ole. Ei ole tarkistettu autosta itsestään, vielä. Mutta olisiko tässä nyt paljastunut yksi säästökohde lisää? Oma auto valmistunut 2020 puolella.
Voisikohan olla, että autossa on se tehdasasenteinen Webasto, joka on oletusarvoisesti käytössä ja ovat vain tulkinneet, että nopean lämmityksen on johdittava vastuksista... Tällainen kuva jäi myös talviautovertailusta, missä kiiteltiin nopeaa lämmitystä mutta hämmästeltiin ensimmäisten kilometrien korkeaa kulutusta. Sitä lisälämmittimen päälläoloa kun ei komentosillalta huomaa.
Siis että autossa olisi webasto, joka olisi täysin piilotettu käyttäjältä eli ei mitään viitteitä valikoissa eikä mahdollisuutta esilämmityksen ajastukseen yms.? Toimisi vain ajon aikana? Ja vielä bensakoneessa?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Joulu 2020 14:07
Kirjoittaja Vootrson
fordever kirjoitti: 10 Joulu 2020 13:30
Vootrson kirjoitti: 10 Joulu 2020 10:23

Voisikohan olla, että autossa on se tehdasasenteinen Webasto, joka on oletusarvoisesti käytössä ja ovat vain tulkinneet, että nopean lämmityksen on johdittava vastuksista... Tällainen kuva jäi myös talviautovertailusta, missä kiiteltiin nopeaa lämmitystä mutta hämmästeltiin ensimmäisten kilometrien korkeaa kulutusta. Sitä lisälämmittimen päälläoloa kun ei komentosillalta huomaa.
Siis että autossa olisi webasto, joka olisi täysin piilotettu käyttäjältä eli ei mitään viitteitä valikoissa eikä mahdollisuutta esilämmityksen ajastukseen yms.? Toimisi vain ajon aikana? Ja vielä bensakoneessa?
Ei, vaan toi tavallinen setup. Jos tuon Focuksen tehdasasenteisen Webaston asetuksiin ei koske, oli se ainakin omassa oletuksena päällä jolloin se käynnistyy heti ku pakkasella käynnistää auton ja sammuu kun nesteet on öbaut 80 astetta. Arkipäivää kaikissa dieseleissä, mutta ei niin yleinen bensa-autoissa. Kyllä siellä valikossa on ajastusmahdollisuus ja mahdollisuus kytkeä lisälämmitin pois jos on tietoinen, että sellainen autossa on.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Joulu 2020 16:17
Kirjoittaja 69dude
Kyllä webasto käynnistyessään pitää niin kovaa meteliä että ei sen käynnistymistä voi olla huomaamatta :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Joulu 2020 18:45
Kirjoittaja Vootrson
69dude kirjoitti: 10 Joulu 2020 16:17 Kyllä webasto käynnistyessään pitää niin kovaa meteliä että ei sen käynnistymistä voi olla huomaamatta :D
Joo, jos on auton ulkopuolella.
Mutta sisäpuolelle ei kuulu tästä kyllä yhtään mitään vaikka auto olis vaan käynnissä, eikä edes rengasmelua ole peittämässä ääniä ja puhallus pienimmällä.
Ja toi automaattisesti käynnistyvä lisälämmitys lähtee päälle kun auto käynnistetään kylmällä kelillä joten ulkona sitä ei kuuntelemassa ellei ole laittanut sitä pöhisemään etukäteen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Joulu 2020 08:47
Kirjoittaja Hode
Ishvan kirjoitti: 09 Joulu 2020 11:19
Jon3 kirjoitti: 09 Joulu 2020 10:51 Tekniikan maailman käyttötestin tulokset olivat nyt tulleet nettilehteen. Oikein positiivinen juttu oli.
Tuo yhteenveto osion moottorista/vaiheistosta saatu "välttävä" arvosana ei oikein minusta mairittele.

Mm. "Laatikon venttiilikoneista vaihtoon" ja "sylinterinseinämästä löytyneellä melko syvällä naarmulla on muutakin vaikutusta kuin pelkkä ulkonäkö. Naarmu on pitkittäinen, mutta se ei yllä aivan sylinterin yläosaan saakka. Se on syntynyt siten, että männän mukana on liikkunut jokin kova partikkeli, joka on päässyt naarmuttamaan sylinteriä. Itse männässä ei juuri naarmuja ole, joten partikkeli on liikkunut sylinterissä männän mukana."

Sylinterin naarmun voisi olettaa huonoa tuuria, automaattilaatikon vika paha sanoa onko suunnitteluvika ja sitä kautta mahdollinen tyyppivika vai mikä, rouvalle valittiin manuaalivaihteinen juurikin siksi että kyseessä uusi versio Fordilta automaattilaatikosta joten ei tietoa millainen on toimivuus ja kesto ja toinen toki oli automaatin hinnoittelu (muistaakseni olisi 1.5ecoboostin hinta noussut lähemmäs 2,5keur).

TM testissä selvisi että venttiileissä ei karstaa eikä männänrenkaissa (liikkuivat ok) se hyvä asia, ei pitäisi olla luvassa öljynkulutusongelmia kuten monissa esim. vag groupin moottoreissa ollut (männänrenkaat jumissa)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Joulu 2020 10:51
Kirjoittaja @rsk@
Kestotestiauton kilometrit on tulleet aika lyhyellä aikaa ja kohtuu hyvillä päiväkohtasilla kilsoila.
Jos tuo 60tkm ajetaan useemman vuoden aikana paljon kylmäkäynnistyksiä ja lyhyiä ajoja ilman, että kone lämpiää kunnolla, voi karsta tilanne olla toinen ja jos vaikka sitten 2v/30tkm öljynvaihdoilla siihen päälle..
Onneksi 1.5ecossa on nuo pi-suuttimet lisänä, niin venttiilit pysyy kyllä huomattavasti paremmin puhtaana. 1.0ecobeessä niitä ei ole.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Joulu 2020 15:30
Kirjoittaja @rsk@
Missähän vaiheessa ja tuleeko ongelmaa tuosta öljypumpunhammashihnasta..
Se kun näkyy olevan mallia öljykylpy..
Ja taas tullaan siihen, että varmaan juuri oikea öljynlaatu on todella tärkeä.
Ja tämä siis 1.5ecoboostissa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Joulu 2020 16:46
Kirjoittaja focst
@rsk@ kirjoitti: 12 Joulu 2020 15:30 Missähän vaiheessa ja tuleeko ongelmaa tuosta öljypumpunhammashihnasta..
Se kun näkyy olevan mallia öljykylpy..
Ja taas tullaan siihen, että varmaan juuri oikea öljynlaatu on todella tärkeä.
Ja tämä siis 1.5ecoboostissa.
Onneksi ei ole ensimmäisissä..tuli vasta kun tasapainoakseli lähti öljypohjasta.. :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Joulu 2020 16:49
Kirjoittaja focst
Lataus ilmeisesti pelaa nyt..huonosta akusta huolimatta pystyy nyt webastoa käyttämään ilman ulkoista latausta. Samaa ei voi sanoa automaattisista kaukovaloista alkumatkan pelas loppumatka piti käyttää manuaalisesti. :(

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Joulu 2020 18:36
Kirjoittaja Sanpool
Lataus tuntuu tosiaan nyt toimivan.BMS modulin vaihto ja softapäivitys saattoi viimein poistaa pieniä mutta häiritseviä vaivoja...
Pienten vaivojen määrä tuntuu kuitenkin olevan vakio.Konepellin avaus tuntuu oikuttelevan.Kahdella vedolla se pitäisi aueta mutta nyt joutuu useammankin kerran nykäistä ennenkuin konepelti aukeaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Joulu 2020 19:02
Kirjoittaja Fixu
Sanpool kirjoitti: 12 Joulu 2020 18:36 Lataus tuntuu tosiaan nyt toimivan.BMS modulin vaihto ja softapäivitys saattoi viimein poistaa pieniä mutta häiritseviä vaivoja...
Pienten vaivojen määrä tuntuu kuitenkin olevan vakio.Konepellin avaus tuntuu oikuttelevan.Kahdella vedolla se pitäisi aueta mutta nyt joutuu useammankin kerran nykäistä ennenkuin konepelti aukeaa.
Huomasin ihan saman viimeksi kun piti konepelti avata. Sai nykiä useamman kerran että aukes.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Joulu 2020 19:35
Kirjoittaja toasti
Fixu kirjoitti: 12 Joulu 2020 19:02
Sanpool kirjoitti: 12 Joulu 2020 18:36 Lataus tuntuu tosiaan nyt toimivan.BMS modulin vaihto ja softapäivitys saattoi viimein poistaa pieniä mutta häiritseviä vaivoja...
Pienten vaivojen määrä tuntuu kuitenkin olevan vakio.Konepellin avaus tuntuu oikuttelevan.Kahdella vedolla se pitäisi aueta mutta nyt joutuu useammankin kerran nykäistä ennenkuin konepelti aukeaa.
Huomasin ihan saman viimeksi kun piti konepelti avata. Sai nykiä useamman kerran että aukes.
Ai tämä on yleisempikin ongelma. Itsellä teki myös samaa, välillä sai kymmenenkin kertaa nykäistä. Sittemmin korjattu huollon yhteydessä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Joulu 2020 20:06
Kirjoittaja @rsk@
focst kirjoitti: 12 Joulu 2020 16:46
@rsk@ kirjoitti: 12 Joulu 2020 15:30 Missähän vaiheessa ja tuleeko ongelmaa tuosta öljypumpunhammashihnasta..
Se kun näkyy olevan mallia öljykylpy..
Ja taas tullaan siihen, että varmaan juuri oikea öljynlaatu on todella tärkeä.
Ja tämä siis 1.5ecoboostissa.
Onneksi ei ole ensimmäisissä..tuli vasta kun tasapainoakseli lähti öljypohjasta.. :thumbup:
Missähän kohtaa tuo on muuttunut? 🤔
Liittyy jotenkin varmaan siihen kun ST Fiestassa ainakin moottoriöljytilavuus kasvoi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Joulu 2020 20:12
Kirjoittaja focst
@rsk@ kirjoitti: 12 Joulu 2020 20:06
focst kirjoitti: 12 Joulu 2020 16:46

Onneksi ei ole ensimmäisissä..tuli vasta kun tasapainoakseli lähti öljypohjasta.. :thumbup:
Missähän kohtaa tuo on muuttunut? 🤔
Liittyy jotenkin varmaan siihen kun ST Fiestassa ainakin moottoriöljytilavuus kasvoi.
Juurikin helpoin tapa todeta akseli pohjassa 4.75l ja ei enää pohjassa yli 5l en muista tarkkaa määrää.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Joulu 2020 20:35
Kirjoittaja Hode
@rsk@ kirjoitti: 12 Joulu 2020 15:30 Missähän vaiheessa ja tuleeko ongelmaa tuosta öljypumpunhammashihnasta..
Se kun näkyy olevan mallia öljykylpy..
Ja taas tullaan siihen, että varmaan juuri oikea öljynlaatu on todella tärkeä.
Ja tämä siis 1.5ecoboostissa.
Minulla tourneo connect 1.0 ecoboost vm2014/145tkm ei vielä ole jakopää temppuillu vaikka remmi kylpee öljyssä, mutta huollot tehty aina ford huollossa ajallaan eli voisi olettaa että fordin speksaamaa öljyä koneeseen aina laitettu. Tourneo toiminut hyvin, siinä webasto ei tule sitä kyllä käytettyä koska lämpimästä tallista tulee lähdettyä enimmäkseen liikenteeseen mutta tuossa kokeilin webastoa käynnistää siinä onnistumatta, akun syytä mitä ilmeisimmin koska viime huollossa mittasivat akun ja testeri antoi lukemaksi 50%. Auto start/stop sekään ei ole enää noin vuoteen aktivoitunut mutta se ei haittaa, akku alkuperäinen eli hyvä olisi uusia, saas nähdä hyytyykö pirssi talvella jos jää yöksi ulos joku kerta

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Joulu 2020 20:54
Kirjoittaja focst
Hode kirjoitti: 12 Joulu 2020 20:35
@rsk@ kirjoitti: 12 Joulu 2020 15:30 Missähän vaiheessa ja tuleeko ongelmaa tuosta öljypumpunhammashihnasta..
Se kun näkyy olevan mallia öljykylpy..
Ja taas tullaan siihen, että varmaan juuri oikea öljynlaatu on todella tärkeä.
Ja tämä siis 1.5ecoboostissa.
Minulla tourneo connect 1.0 ecoboost vm2014/145tkm ei vielä ole jakopää temppuillu vaikka remmi kylpee öljyssä, mutta huollot tehty aina ford huollossa ajallaan eli voisi olettaa että fordin speksaamaa öljyä koneeseen aina laitettu. Tourneo toiminut hyvin, siinä webasto ei tule sitä kyllä käytettyä koska lämpimästä tallista tulee lähdettyä enimmäkseen liikenteeseen mutta tuossa kokeilin webastoa käynnistää siinä onnistumatta, akun syytä mitä ilmeisimmin koska viime huollossa mittasivat akun ja testeri antoi lukemaksi 50%. Auto start/stop sekään ei ole enää noin vuoteen aktivoitunut mutta se ei haittaa, akku alkuperäinen eli hyvä olisi uusia, saas nähdä hyytyykö pirssi talvella jos jää yöksi ulos joku kerta
Näitä hihnoja vaihtaneena suosittelen hihnan vaihtoa. Vaikka oikeaa öljyä käytetty alkaa lähtemään pinta irti jo 60tkm ei kannattaa ehdottomasti vaihtaa ennen suositeltua väliä. 6vuotta vanha akku rupeaa varmasti olemaan uusimis kunnossa..