Sivu 32/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 06:35
Kirjoittaja Fixu
Itse en ole huomannut laatikon osalta empimistä, mutta kun omasta ruudusta pakitan alamäkeen ja yritän sitten lähteä eteenpäin, niin mäkilähtöavustin laittaa huolella vastaan. Saa oikein runtata auton liikkeelle niin että jarrut narisee kunnolla ja lopulta nytkähtää eteenpäin. Jotenkin ei tunnu kovin terveellisestä jarrujen osalta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 06:45
Kirjoittaja EeroH
HMS77 kirjoitti: No tietysti se että dieselvero on pienempi. Vanha päästöarvo 110g/km ja uusi 136g/km. ;)
Mistä lähtien päästöt ovat vaikuttaneet diesel veroon? Kokonaismassasta se ainakin ennen laskettu.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 07:54
Kirjoittaja HMS77
EeroH kirjoitti: Mistä lähtien päästöt ovat vaikuttaneet diesel veroon? Kokonaismassasta se ainakin ennen laskettu.
Äh, taisi mennä puurot ja vellit sekaisin. Autoveroa tietysti tarkoitin. :?
Mutta kun nuo tulevat samalla laskulla nykyään niin same difference.. :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 10:37
Kirjoittaja Hessu81
Mäkilähtöavustin/ sähköinen käsijarru pitää aika tiukasti kiinni. Muuten tuo A8 toimii jopa paperilla hitaan litraisen yhteydessä ihan riittävän nopeasti. Jossain tilanteessa reagoi nopeammin mitä jotkut kaksoiskytkimet. Näitä tilanteita esim. liikkeelle lähdöt ja ohitukset. Ryömitys myös eri tasoista mitä nopeissa laatikoissa. Tämä on toki vain minun mielipiteeni ja varmasti joku toinen saattaa kokea erilailla

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 11:33
Kirjoittaja Winston
Hessu81 kirjoitti:Mäkilähtöavustin/ sähköinen käsijarru pitää aika tiukasti kiinni. Muuten tuo A8 toimii jopa paperilla hitaan litraisen yhteydessä ihan riittävän nopeasti. Jossain tilanteessa reagoi nopeammin mitä jotkut kaksoiskytkimet. Näitä tilanteita esim. liikkeelle lähdöt ja ohitukset. Ryömitys myös eri tasoista mitä nopeissa laatikoissa. Tämä on toki vain minun mielipiteeni ja varmasti joku toinen saattaa kokea erilailla
Omassa fiestan powershiftin kanssa turhauttavaa ohitella ilman että napista vaihtelee itse vaihteita. Powershift helposti pudottaa ohitustilanteessa yhden vaihteen liikaa alas, toteaa että kierrokset turhan suuret, vaihtaa ylemmäs jolloinka vasta alkaa varsinainen ohitus. Koko rumbaan voi mennä 2-3sek hukkaan ohituksessa. Vielä jos sattuu olemaan tiukassa paikassa risteyksessä kun linttaa limpun lattiaan eikä auto reagoi hetkeen niin alkaa olemaan vaarallistakin, tämä varmasti osasyy miksi powershiftiä ei nykysellään fordi pahemmin tarjoa. A8 Focus 1.5 kun kokeilin niin ohittelu ainakin toimivampaa kun omassa fiestan powershiftissä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 12:20
Kirjoittaja Fixu
Winston kirjoitti: Omassa fiestan powershiftin kanssa turhauttavaa ohitella ilman että napista vaihtelee itse vaihteita. Powershift helposti pudottaa ohitustilanteessa yhden vaihteen liikaa alas, toteaa että kierrokset turhan suuret, vaihtaa ylemmäs jolloinka vasta alkaa varsinainen ohitus. Koko rumbaan voi mennä 2-3sek hukkaan ohituksessa. Vielä jos sattuu olemaan tiukassa paikassa risteyksessä kun linttaa limpun lattiaan eikä auto reagoi hetkeen niin alkaa olemaan vaarallistakin, tämä varmasti osasyy miksi powershiftiä ei nykysellään fordi pahemmin tarjoa. A8 Focus 1.5 kun kokeilin niin ohittelu ainakin toimivampaa kun omassa fiestan powershiftissä.
Toi miettiminen esim. risteyksissä oli DSG:n vaiva myös, liekö kaikkien kaksoiskytkinlaatikoiden ongelma. Siihen nimenomaan tykästyin A8:ssa, että se reagoi lähtötilanteissa samantien. Ja täyskaasukiihdytyksissä jaksaa ihmetyttää miten nopeasti vaihtaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 12:57
Kirjoittaja Ecobuusteri
Fixu kirjoitti: Toi miettiminen esim. risteyksissä oli DSG:n vaiva myös, liekö kaikkien kaksoiskytkinlaatikoiden ongelma. Siihen nimenomaan tykästyin A8:ssa, että se reagoi lähtötilanteissa samantien. Ja täyskaasukiihdytyksissä jaksaa ihmetyttää miten nopeasti vaihtaa.
Kuulostaa todella hyvältä laatikolta. Onkos tämä A8 Fordin omia tuotoksia?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 13:31
Kirjoittaja Fixu
Ecobuusteri kirjoitti: Kuulostaa todella hyvältä laatikolta. Onkos tämä A8 Fordin omia tuotoksia?
Jos en nyt väärin ole ymmärtänyt, niin Fordilla on omia 8-vaihteisia laatikoita ja sitten yksi 8-vaihteinen, joka perustuu GM:n 9-vaihteisiin laatikkoon, johon on vain tehty muutoksia, eli käytännössä yksi pykälä jätetty hyödyttömänä pois. Siitä en sitten tiedä mikä päätynyt Focukseen.

Se missä 1.5 Ecoboost + A8 ottaa turpaan reilusti 1.4TSI + DSG:ltä, on taloudellisuus. Ero omien kokemusten perusteella 1,5 -2 litraa satasella ja tämä siis mitattu tankkauksista.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 16:31
Kirjoittaja Fixu
Ja tänään tuli sitten ensimmäisen kerran ilmoitus ylikuumentuneesta jäähdytysnesteestä. Mietinkin että auto pitää ihmeen kovaa ääntä kun olin etäkäynnistänyt. Flekti huusi täysillä :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 16:46
Kirjoittaja HMS77
Fixu kirjoitti:Ja tänään tuli sitten ensimmäisen kerran ilmoitus ylikuumentuneesta jäähdytysnesteestä. Mietinkin että auto pitää ihmeen kovaa ääntä kun olin etäkäynnistänyt. Flekti huusi täysillä :D
Onko tämä nyt siis joku Ecoboosteissa oleva softavika vai onko tätä ilmennyt myös Ecoblue-dieseleissä?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 16:58
Kirjoittaja Hot hatch
AAR85 kirjoitti:Hei automaatin omistajat! Empiikö laatikko teillä hetken, kun esim vaihdatte pakilta tai parkilta D:lle ennen, kun auto lähtee etenemään? Omassa jokakerta pakittamisen jälkeen, kun heittää rullasta D päälle niin joutuu odottamaan about 2-3sek ennenkuin suostuu lähtemään eteenpäin. Jos heti painaa kaasua niin kierrokset vaan nousee.. Jotenkin ärsyttävää. D:ltä pakille siirryttäessä homma kumminkin toimii ilman mitään viiveitä.
No, se johtuu tuosta vaihdevalitsimesta. Vaihde vaihtuu sähköisesti, niin se hiukan hitaampi, kuin mekaaninen keppi. Samaa vaivaa on muissakin merkeissä, jotka on kepittömiä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 17:04
Kirjoittaja Hot hatch
Hessu81 kirjoitti:Mäkilähtöavustin/ sähköinen käsijarru pitää aika tiukasti kiinni. Muuten tuo A8 toimii jopa paperilla hitaan litraisen yhteydessä ihan riittävän nopeasti. Jossain tilanteessa reagoi nopeammin mitä jotkut kaksoiskytkimet. Näitä tilanteita esim. liikkeelle lähdöt ja ohitukset. Ryömitys myös eri tasoista mitä nopeissa laatikoissa. Tämä on toki vain minun mielipiteeni ja varmasti joku toinen saattaa kokea erilailla
Se on se paikallaanpitoavustin tms, jonka nappi on kässärin vieressä. Sen, kun pitää päällä, niin ei tarvi liikennevaloissa seistä jarrulla, vaan auto pysyy paikallaan, niin kauan, että kaasua painetaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 17:32
Kirjoittaja Hessu81
HMS77 kirjoitti: Onko tämä nyt siis joku Ecoboosteissa oleva softavika vai onko tätä ilmennyt myös Ecoblue-dieseleissä?
Tämä koskee ainakin bensakoneisia esilämmittäessä. Antaa punaisella laatikolla tekstin jäähdytysneste ylikuumentunut. Sen kuittaa ok:lla ja auton uudelleen käynnistys, ni lähes aina tilanne sillä ok. Kerran emännällä ilmestyi mittaristoon punainen tikkari ja keltainen moottori häiriö-valo. Auto heti sivuun ja sammutus. Keltainen jäi palamaan pariksi päiväksi. Tänään sammui itsekseen juuri ennen pajalla käyttämistä. Kyseessä useammasta lähteestä saadun tiedon perusteella täysin softa-vika. Päivitys luvattu tammikuulle. Kuulemma mitään oikeata vikaa siellä ei ole. Tietysti punainen merkkivalo tarkoittaa aina heti tien sivuun ja sammutus. Toisaalta kauhean iso harmi ole kun tietää asian. Sallittakoon uudelle mallille kun muuten hyvä auto

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 19:04
Kirjoittaja Hot hatch
Hessu81 kirjoitti: Tämä koskee ainakin bensakoneisia esilämmittäessä. Antaa punaisella laatikolla tekstin jäähdytysneste ylikuumentunut. Sen kuittaa ok:lla ja auton uudelleen käynnistys, ni lähes aina tilanne sillä ok. Kerran emännällä ilmestyi mittaristoon punainen tikkari ja keltainen moottori häiriö-valo. Auto heti sivuun ja sammutus. Keltainen jäi palamaan pariksi päiväksi. Tänään sammui itsekseen juuri ennen pajalla käyttämistä. Kyseessä useammasta lähteestä saadun tiedon perusteella täysin softa-vika. Päivitys luvattu tammikuulle. Kuulemma mitään oikeata vikaa siellä ei ole. Tietysti punainen merkkivalo tarkoittaa aina heti tien sivuun ja sammutus. Toisaalta kauhean iso harmi ole kun tietää asian. Sallittakoon uudelle mallille kun muuten hyvä auto
Ilmeisesti sähkölämmitin? Koska Webastolla ei ole ollut mitään ongelmaa, itsellä ainakaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 19:21
Kirjoittaja Hessu81
Hot hatch kirjoitti: Ilmeisesti sähkölämmitin? Koska Webastolla ei ole ollut mitään ongelmaa, itsellä ainakaan.
Webasto meillä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 19:22
Kirjoittaja Hessu81
Hessu81 kirjoitti: Webasto meillä
Ja ainakin ajastimella käytettynä tulee virheitä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 19:48
Kirjoittaja Hot hatch
Hessu81 kirjoitti: Ja ainakin ajastimella käytettynä tulee virheitä
Kuinka pitkään päällä? Vai onko merkitystä? Itsellä ollut jonkun kerran vahingossa maksimi aika, eikä silti mitään vikoja.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 19:59
Kirjoittaja Hessu81
Hot hatch kirjoitti: Kuinka pitkään päällä? Vai onko merkitystä? Itsellä ollut jonkun kerran vahingossa maksimi aika, eikä silti mitään vikoja.
Siihen annetaan haluttu lähtöaika, milloin pitäisi olla auto lämmin ja valmiina lähtöön. Ei mennyt ihan sinne edes kertaakaan ja pakkasta muutama aste ulkona. Mulla oli bensa tojotassa joskus jälkiasennettu weba 5.2kW, eikä ikinä mitään ylikuumentumisia. Virhe luultavasti Fordin tekeleissä, näin uskoisin. Tähän koppaanhan vaihtui eberi webastoksi. En tiedä onko sillä ollut vaikutusta vai onko laittanut herkemmälle anturit niiden aiemmin esiintyneiden letku vikojen takia. Tiedä tuota. Tuollainen sen ei kuitenkaan kuulu olla. Kaukolla pari kertaa ollut sen aikaa, että ikkunat auennut, niin ei ole herjannut. Asutaan vaan nähtävästi sellaisessa paikassa, ettei ota seinien läpi signaalia, niin siksi käytetty ajastinta. Tojotaa ei silti ole ikävä Fordin jälkeen vaikkei webaston kanssa ollutkaan ongelmia

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 20:12
Kirjoittaja Hot hatch
Hessu81 kirjoitti: Siihen annetaan haluttu lähtöaika, milloin pitäisi olla auto lämmin ja valmiina lähtöön. Ei mennyt ihan sinne edes kertaakaan ja pakkasta muutama aste ulkona. Mulla oli bensa tojotassa joskus jälkiasennettu weba 5.2kW, eikä ikinä mitään ylikuumentumisia. Virhe luultavasti Fordin tekeleissä, näin uskoisin. Tähän koppaanhan vaihtui eberi webastoksi. En tiedä onko sillä ollut vaikutusta vai onko laittanut herkemmälle anturit niiden aiemmin esiintyneiden letku vikojen takia. Tiedä tuota. Tuollainen sen ei kuitenkaan kuulu olla. Kaukolla pari kertaa ollut sen aikaa, että ikkunat auennut, niin ei ole herjannut. Asutaan vaan nähtävästi sellaisessa paikassa, ettei ota seinien läpi signaalia, niin siksi käytetty ajastinta. Tojotaa ei silti ole ikävä Fordin jälkeen vaikkei webaston kanssa ollutkaan ongelmia
Minulla on periaatteessa samanlainen auto, paitsi ST-Line ja kakella vaan käyttänyt. Voisko sinulla olla joku tunnistin viallinen tai liian herkkä tms. Koska, sama softa luulisi olevan. Siis, Lokakuun lopussa omani on valmistettu.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 20:14
Kirjoittaja Hessu81
Hot hatch kirjoitti: Minulla on periaatteessa samanlainen auto, paitsi ST-Line ja kakella vaan käyttänyt. Voisko sinulla olla joku tunnistin viallinen tai liian herkkä tms. Koska, sama softa luulisi olevan. Syyskuun lopussa omani on valmistettu.
Kaksi eri valtuutettua huoltopistettä tiennyt ongelman ja uusi softa tulossa. Koskee nähtävästi myös lohkolämppäriä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Joulu 2018 20:42
Kirjoittaja focst
Hessu81 kirjoitti: Kaksi eri valtuutettua huoltopistettä tiennyt ongelman ja uusi softa tulossa. Koskee nähtävästi myös lohkolämppäriä
Lohko lämmitin vaihtu etu puolelle ja vastus muuttu nyt saa taas asentaa..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Joulu 2018 14:06
Kirjoittaja Bigbear
Tervehdys vaan kaikille Ford Clubilaisille.

Ensimmäinen Ford hankittu. Farkku Focus 1.5diesel Titanium varustetasolla ja siihen kasa lisävarusteita päälle.
Ekat 5000km rullattu autolla ja mukavaa menoa ollut. Muutaman kerran häiriövalot vilkkuneet kojelaudassa webaston käytön jälkeen, mutta muuten meno on ollut ongelmatonta. Otin kuitenkin kaiken varuiksi 5v/150tkm takuun koska 100tkm tulee nyt aika äkkiä täyteen.

Nurkka ajossa kulutus on vaan turkasen kova, mikä selittyy varmasti lähes jatkuvalla webaston käytöllä kun auto ei oikein lämpene vaikka kovia pakkasia ei ole edes ollut.

Autossa myös 18 suuntaan säätyvät istuimet, joihin olen erittäin tyytyväinen (säätöjä siis 9 kpl jotka toimii kahteen suuntaan :) )
Adaptiivinen vakkari ja kaistallapito avustin yhdistettynä liikennerajoitusten tunnistamiseen on aivan mielettömän hyvä systeemi. Asetuksista vaan valitsee kuinka paljon yli kulloisenkin nopeusrajoituksen haluaa ajaa. Säätö pysyy muistissa.
Myös adaptiiviset LED valot ovat todella hyvät.

Ennen Fordin valintaa olen ajellut VAG groupin autoilla VW Passat/Golf ja viimeisimpänä kokeiluna oli Peugeot 308SW, joka jää ensimmäiseksi ja viimeiseksi ranskalaiseksi. Todettakoon että sen 1.2l bensa turbo ja 6 lovinen automaatti toimi erittäin hienosti ja kulutu oli pieni.

Koe-ajoin autoja laidasta laitaan ennen kuin puolivahingossa pääsin ajamaan uutta Focusta. Sen jälkeen valinta oli helppo ja Raision Laakkosella oli myös mielettömän hyvä asiakaspalvelu.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Joulu 2018 16:06
Kirjoittaja toasti
toasti kirjoitti:Sytytyskatkoksia tosiaan täälläkin 1.5 dieselillä, jos webastolla esilämmittää moottorin. Vikavalo syttyy heti käynnistäessä. Huolto antoi ohjeet, että parempi olla käyttämättä webastoa ellei nyt pakkaset kovene. Vähän harmillista, että webastoa käyttämällä saa viedä autoa pajalle noin kahden päivän välein ja käyttämättä ei viitsisi olla kylmäkäynnistyksiä välttääkseen.
Nostetaas tätä viestiä, kun se vasta nyt tuli hyväksytyksi uutena käyttäjänä. Näin muutkin saavat tietoa siitä, että ihan yleinen ongelma tuntuu olevan kun näin monella foorumilaisellakin tämä jo tullut vastaan.

Onko kukaan saanut mitään aikataulua päivityksen suhteen? Automyyjä lupasi selvittää asiaa, mutta ei ole vieläkään palannut asiaan noin viikon jälkeen. Joku foorumilla mainitsi tammikuun, mutta ei maininnut mistä tämä tieto on peräisin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Joulu 2018 16:19
Kirjoittaja Hessu81
toasti kirjoitti: Nostetaas tätä viestiä, kun se vasta nyt tuli hyväksytyksi uutena käyttäjänä. Näin muutkin saavat tietoa siitä, että ihan yleinen ongelma tuntuu olevan kun näin monella foorumilaisellakin tämä jo tullut vastaan.

Onko kukaan saanut mitään aikataulua päivityksen suhteen? Automyyjä lupasi selvittää asiaa, mutta ei ole vieläkään palannut asiaan noin viikon jälkeen. Joku foorumilla mainitsi tammikuun, mutta ei maininnut mistä tämä tieto on peräisin.
Mulle on kahdesta isosta jälleenmyyjän huollosta sanottu kyseisten oireiden olevan lämmittimen käytöstä johtuvaa. Kyseessä kuulemma softa vika ja päivitys tähän on luvattu tammikuulle. Järjestelmä on kuulemma tehty niin, että ne keltaiset vikavalot sammuu itsekseen tietyn ajan kuluessa jos ei vakavaa vikaa. Olen saanut huollosta luvan ajaa jatkossa muutaman päivän keltaisesta moottorihäiriövalosta huolimatta, mikäli auton ajossa ei tunnu mitään poikkeavaa. Käytin töpselissä auton ja kysyin tarviiko jatkossa aina olla yhteydessä samasta oireesta Fordin liikkumisturvaan tai huoltoon. Ei tarvitse oli vastaus, kun asialle ei vielä mitään voida tehdä. Kysykää silti itsekin lupa toimia näin. Jos valo vilkkuu tai punaista valoa mittaristossa, niin heti tien sivuun kun turvallista se tehdä ja auton sammutus.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Joulu 2018 17:45
Kirjoittaja 69dude
Hessu81 kirjoitti: Mulle on kahdesta isosta jälleenmyyjän huollosta sanottu kyseisten oireiden olevan lämmittimen käytöstä johtuvaa. Kyseessä kuulemma softa vika ja päivitys tähän on luvattu tammikuulle. Järjestelmä on kuulemma tehty niin, että ne keltaiset vikavalot sammuu itsekseen tietyn ajan kuluessa jos ei vakavaa vikaa. Olen saanut huollosta luvan ajaa jatkossa muutaman päivän keltaisesta moottorihäiriövalosta huolimatta, mikäli auton ajossa ei tunnu mitään poikkeavaa. Käytin töpselissä auton ja kysyin tarviiko jatkossa aina olla yhteydessä samasta oireesta Fordin liikkumisturvaan tai huoltoon. Ei tarvitse oli vastaus, kun asialle ei vielä mitään voida tehdä. Kysykää silti itsekin lupa toimia näin. Jos valo vilkkuu tai punaista valoa mittaristossa, niin heti tien sivuun kun turvallista se tehdä ja auton sammutus.
Hessu81 kirjoitti: Mulle on kahdesta isosta jälleenmyyjän huollosta sanottu kyseisten oireiden olevan lämmittimen käytöstä johtuvaa. Kyseessä kuulemma softa vika ja päivitys tähän on luvattu tammikuulle. Järjestelmä on kuulemma tehty niin, että ne keltaiset vikavalot sammuu itsekseen tietyn ajan kuluessa jos ei vakavaa vikaa. Olen saanut huollosta luvan ajaa jatkossa muutaman päivän keltaisesta moottorihäiriövalosta huolimatta, mikäli auton ajossa ei tunnu mitään poikkeavaa. Käytin töpselissä auton ja kysyin tarviiko jatkossa aina olla yhteydessä samasta oireesta Fordin liikkumisturvaan tai huoltoon. Ei tarvitse oli vastaus, kun asialle ei vielä mitään voida tehdä. Kysykää silti itsekin lupa toimia näin. Jos valo vilkkuu tai punaista valoa mittaristossa, niin heti tien sivuun kun turvallista se tehdä ja auton sammutus.
Pyydähän tuo " lupa" kirjallisena....Koska jos jotain laukeaa niin aivan varmasti pesevät kätensä korvausvastuusta ;)