Sivu 31/83

Re: Focus 2015

Lähetetty: 14 Marras 2016 15:53
Kirjoittaja nago
Jhy80 kirjoitti:Hieno on kuin sika pienenä. Sääli ajaa tuo kuraantumaan suomen teille.... ;)
Joo, meni kyllä heti aika kuraiseksi. Tänään meni Espoon Starwashiin jossa laitetaan nanokeraaminen kestopinnoite. Ehkä se sitten pysyy vähän puhtaampana, tai ainakin on helpompi puhdistaa.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 14 Marras 2016 23:37
Kirjoittaja habbe
Newman kirjoitti:Keväällä uusi Focus alle ja tänään kokeilin tuulilasilämppäriä vain todetakseni että se on lähinnä vitsi.
Takalasista poistui huurre nopeasti, mutta tuulilasista ei millään(ja kyllä, molemmat napit painettuna). 5min odottelin niin alkoi puhaltaa jo lämmintä lämppäristä..

Onko tuo oikeasti noin paska? Ei siis mitään jäätä lasissa, vaan sellasta hentoa huurua.
Kyllä se tehokas on, kunhan toimii. Kymmenen asteen pakkasessakun kun pitää pari minuuttia päällä, niin voi pyyhkimillä putsata loput.

Ainoa mihin toivoisi parannusta on se alue, jota lämmitetään. Nyt sekä vasemmalle että oikealle reunalle jäävät noin 5-10 sentin levyiset alueet, joihin pyyhkimet tuuppaavat loskaa ja joka sitten jäätyy. Ainakin vasemmalle toivoisi lämmitystä, niin ei huonontaisi näkyvyyttä.

Toinen kehityskohde on alue, jossa pyyhkimet lepäävät. Nyt jos on jäätävää tihkua ja lasin saisikin sulaksi, pyyhkimet jäätyvät. Ja eivät ne ehdi sulaa sinä aikana, kun lasin yli viipottavat. Tai jos sulaisivatkin, niin jäätyvät taas uudelleen lepoasennossa.

Ainakin tuttavan Kiassa oli aikoinaan lämmitetty tuulilasin alareuna. Ja se lämmitti nimenomaan alueen, jossa pyyhkimet lepäävät. Ei sitten muuta. Tuon kun saisi vielä tähän Fordiin nykyisen tuulilasin lämmityksen lisäksi, niin ai että :D

Re: Focus 2015

Lähetetty: 14 Marras 2016 23:45
Kirjoittaja habbe
Jhy80 kirjoitti: Mistä valikosta löydät tarkat lämmöt??
EeroH tarkoittanee tätä:

"Test modeen pääsee avaimettomissa autoissa pitämällä ohjauspyörän OK-nappulaa pohjassa (ratin vasemmalla puolella) ja painalla virtanäppäintä, jolloin sähkölaitteet alkavat toimia. Jarrua ei pidä painaa, ettei auto käynnisty. Ajotietokoneessa näkyy kehoitus painaa jarrua sekä palkki, joka etenee. Pidä OK-näppäin edelleen pohjassa ja kun palkki on mennyt loppuun asti, aukeaa "TEST MODE". Nuolinäppäimillä voi vaihdella eri testejä."

Sitä en tosin itse ole keksinyt, että miten tuon kanssa voisi tutkailla tietoja ajon aikana... Tai siis ilmeisesti ainoa vaihtoehto on käynnistää tuo test mode ja sitten vain lähteä ajamaan... Mutta toimivatko kaikki järjestelmät silloin ok ja näyttävätkö mittarit oikeita arvoja? Parkissa seistessä olen tuota silloin tällöin ihmetellyt.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 15 Marras 2016 10:34
Kirjoittaja Jhy80
Enpä ollut tästä Test modesta tietoinen. Kiitoksia tästä tiedosta. Täytyy kokeilla. :)

Re: Focus 2015

Lähetetty: 16 Marras 2016 19:48
Kirjoittaja Newman
Newman kirjoitti: Molemmat sulakkeetkin oli ehjiä.. Nyt vaan odottelemaan lisää testauskelejä.
Kyllä se sittenkin toimii, ei vaan niin tehokkaasti kuin luulin :P
Ei tosiaan kuivata lasia, vaan sulattaa ja sitten pyyhkimillä pois.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 16 Marras 2016 21:20
Kirjoittaja Heca
Newman kirjoitti: Kyllä se sittenkin toimii, ei vaan niin tehokkaasti kuin luulin :P
Ei tosiaan kuivata lasia, vaan sulattaa ja sitten pyyhkimillä pois.

Samat kokemukset! Kuulemma ollut aikaisemmin tehokkaampi kun oli paksummat langat?
Toimii ihan hyvin kun kosteaan parkkihalliin ajaessa kun laittaa tuulilasilämppärin päälle pari minuuttia ennen ja jäät irroittaa tuulilasista pyyhkijöillä muutaman minuutin kuluessa. Ihan hyvä se on.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 18 Marras 2016 19:54
Kirjoittaja Newman
Onko noihin lampunpesureihin joku taikasana millä ne saa toimimaan?

Re: Focus 2015

Lähetetty: 18 Marras 2016 22:18
Kirjoittaja 6007
olikohan että joka viides ruiskaus tuulilasille saa
lampunpesuritkin mukaan

Re: Focus 2015

Lähetetty: 23 Marras 2016 13:16
Kirjoittaja Jhy80
Kurkistin eilen huvikseni konepellin alle ja tuo 1.0 lohkohan on valurautaa. Onkos teillä muilla ruosteessa tuo lohko? Meikäläisellä ruostetta ollut jo uudesta pitäen ja nyt 5kk. jälkeen ruostunut lisää. Ennen ollut koneet autoissani alumiinia, joten tätä ilmiötä ei ole tarvinnut ihmetellä.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 30 Marras 2016 14:57
Kirjoittaja nemola
Terpiili kirjoitti:Kyllähän siellä jotain selvisi:
Eberi ei ole käynnistynyt alhaisen akun jännitteen vuoksi. Ovat havainneet, että kiinteä laturi "herättää" auton ja auto sähköistää väylät jne. Tämä saa sähkönkulutuksen nousemaan huomattavasti verratuna normaaliin "lepotilaan". Pajan arvio on kulutuksen olevan 6A luokkaa. Laturi on 4A eli miinusta 2A.
Lyhyesti todettuna, kiinteä akkulaturi ei lataa akkua vaan kuluttaa sitä, jonka johdosta Eberi ei käynnisty.
Korjaava toimenpide on tuhdimman laturin asennus. Tämä vaihtoehto on nyt tutkinnassa.
akk1965 kirjoitti:^ Sama havaittu Mondeossa. Vähintään 10 A laturi pitäisi olla.
Itsellä 9/2016 ensirekisteröity Focus ilman Eberiä, mutta autoa olisi tarkoitus seisottaa nyt talven yli tallissa eli akun lataaminen saattaa tulla eteen. Automyyjä sanoi myös tuollaista, että ainakin 10A laturi pitäisi olla. Mutta sellaista ei nyt ole, vaan pienempi ja 70Ah ylimääräinen akku. Onkohan käyttökelpoinen ajatus kytkeä (ylijännitesuojatuilla) starttikaapeleilla tuo toinen akku autoon alkuperäisen akun ollessa paikallaan sen rinnalle auton käyttöohjeen mukaisesti (hätätilanteet tien päällä, käynnistys kaapeleiden avulla)? Eli apuakku plusnavasta auton akun plusnapaan ja apuakku miinusnavasta moottoritilassa olevaan maaliitäntäpisteeseen. Ajatuksena siis tuplata auton akun Ah:t ja tarvittaessa irroittaa tuo apuakku 3,6A laturilla lataamista varten ja sen jälkeen kytkeä se taas uudelleen em. tavalla. Näin ei tarvitsisi hankkia tehokkaampaa laturia eikä auton akku tyhjenisi talven aikana. Toimiikohan?

Re: Focus 2015

Lähetetty: 30 Marras 2016 21:22
Kirjoittaja ynjevi
Jos auto vain seisoo, ei siihen tarvitse 10 A laturia. Ei se käyttämättömänä niin paljon virtaa kuluta. Jos se 3,6 A laturi on kunnollinen älylaturi, se kyllä riittää.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 01 Joulu 2016 10:03
Kirjoittaja nemola
ynjevi kirjoitti:Jos auto vain seisoo, ei siihen tarvitse 10 A laturia. Ei se käyttämättömänä niin paljon virtaa kuluta. Jos se 3,6 A laturi on kunnollinen älylaturi, se kyllä riittää.
Älylaturi se on. Ehkä mulle jäi sitten joku väärä käsitys automyyjän puheista kun ymmärsin, että latailevat autoja myyntihallissaan ja siinä yhteydessä mainitsi tuon tehokkaammaan laturin tarpeen, siis ei puhuttu mitään että lisälämmittimen yhteydessä. Eli tuolle sain selitykseksi tuon aiemman lainauksen, että ulkoisella laturilla akun lataaminen aktivoisi auton CAN-väylän komponentteineen ja siksi pienitehoinen laturi ei riittäisi. Mutta kokeilemallahan tuo selvinnee...

Re: Focus 2015

Lähetetty: 01 Joulu 2016 10:08
Kirjoittaja Simprider
Kun itsekkin tätä asiaa kyselin niin sain ko vastauksen:

Hei

Ongelmia on ollut lähinnä Mondeo ja Galaxy, joissa auton latausjärjestelmä ei ladannut akkuja riittävän ”täyteen”. Näihin autoihin on autotehdas tehnyt uuden softan, jolla asia on korjattu.

Kolmelle asiakkaalle laitettu 10 A laturi kokeeksi, joka oli sovittu maahantuojan kanssa.

Ongelma on lähinnä siinä, että kylmäakku kovalla pakkasella ei ota virtaa vastaan, niin hyvin kuin lämpimänä. Akku ongelmaa ei pääse esiintymään, kun muistetaan ladata auton akkua myös päivinä, kun pakkasta ei ole paljon. Teidän autossa väylä herää 12 minuutiksi, kun akkulaturi menee päälle, joten tällä ei ole merkitystä akun latautumiseen. Tällä hetkellä ei ole mitään kampanjaa, jossa laitettaisiin autoihin suurempi amppeerimäärän laturi.

Jos lisälämmitin nyt ei ole käynnistynyt, niin ensin pitää selvittää mistä se johtuu. Tällä hetkellä suurin syy vikakoodien perusteella on se, että lisälämmitin ei ole saanut polttoainetta. Eli autojen polttoainejärjestelmässä on ollut vettä. Onkin syytä tankata jo nyt talvilaatua, jota on saatavana.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 01 Joulu 2016 20:37
Kirjoittaja ynjevi
nemola kirjoitti: Älylaturi se on. Ehkä mulle jäi sitten joku väärä käsitys automyyjän puheista kun ymmärsin, että latailevat autoja myyntihallissaan ja siinä yhteydessä mainitsi tuon tehokkaammaan laturin tarpeen, siis ei puhuttu mitään että lisälämmittimen yhteydessä. Eli tuolle sain selitykseksi tuon aiemman lainauksen, että ulkoisella laturilla akun lataaminen aktivoisi auton CAN-väylän komponentteineen ja siksi pienitehoinen laturi ei riittäisi. Mutta kokeilemallahan tuo selvinnee...
Autoliikkeissä niitä autoja käynnistellään välillä asiakkaan halutessa koeajoa, silloin on syytä olla kunnon laturi, ettei tule pettymystä. Liikkeille laturit maksavat liki saman koosta riippumatta, joten laitetaan heti riittävä. Mutta jos tuo väylä on koko ajan päällä ulkoisella laturilla, niin sitten saattaa hyvinkin tarvita isomman laturin auton ollessa "hyllyllä". Mulla -09 Mondeossa tuollainen 3,6A älylaturi kyllä toimii päivittäisessäkin käytössä, latausvirta on aamuun mennessä pudonnut liki nolliin. Jos kerran laturi jo on niin kokeilemaan vaan ennen isomman ostoa.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 08 Joulu 2016 21:53
Kirjoittaja Focus_2.0
Onko muille tullut ecobuusterin mittaristoon viesti "engine service now" ? Itselläni oli auto pari tuntia säteilylämmittimen päässä ja parin minutin ajon jälkeen tuli kyseinen ilmoitus. Auto kävi ja toimi normaalisti. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen ei herjaa enää näkynyt.. Auto kävi liikkeessä tutkittavana mutta eivät löytäneet mitään vikakoodeja. Seuraavalla kerralla pitää kuulemma viedä auto huoltoon vikakoodi päällä. Huollon mukaan ei voi johtua lämmittämisestä. Itse veikkaan että taas johtuu lämmittämisestä. Tietokone saa vääriä arvoja..

Re: Focus 2015

Lähetetty: 09 Joulu 2016 12:28
Kirjoittaja Jhy80
Minulla tuli tuo "engine service now" viesti, kun sain uuden auton kesällä käyttööni. Kerkesin ajaa 30km ja ilmoitus tuli tauluun. Soitto myyjälle ja sanoi, että elä ajele enää ja aamulla huoltoon. Mitään vikakoodia ei ollut muistissa. Huollossa sanoivat, että autolla ei oltu ajettu tehtaalta luovutuksen jälkeen ja ilmoitus tullut sen takia, kun uusi kone lämmennyt kunnolla taas. Eipä ole sen jälkeen mitään ongelmia ollutkaan.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 09 Joulu 2016 16:59
Kirjoittaja Heca
Sama täällä, syyskuussa n. 9tkm ajettuna ilmoitus "Engine service now" lämpimällä koneella. Uusi startti, ei vaikutusta. Lähin huolto SHV Autotalo puolen kilsan päässä perjantaoina klo 16:50 jonne ajoin pihaan. Sain neuvon että kun pistät virrat päälle painat jarrua ja kaasua samaan aikaan pitkään niin nollautuu. :shock: Näin kävi, ongelma katosi eikä ole toistaiseksi palannut. :) Vika muistia ei luettu. Ehkä joku anturi antoi väärän informaation?

Re: Focus 2015

Lähetetty: 09 Joulu 2016 23:43
Kirjoittaja Focus_2.0
Itselläni myös 9tkm ajettu. Ensin tuli mieleen, että ilmoittaa huollosta mutta Focus ei ilmeisesti huoltotarpeesta ilmoittele. Sen koomin ei herjaa ole enää näkynyt. Täytyy muistaa tuo jarru-kaasu kikka jos ilmoitus vielä tulee.

Mondeo puolella oli muistaakseni tapaus, jossa huollossa eivät saaneet vikakoodeja ulos muutakuin sillon kun herja oli vielä päällä..

Re: Focus 2015

Lähetetty: 10 Joulu 2016 11:21
Kirjoittaja Freeze
Ainakin oma Focus ilmoitteli 30000 km kohdalla öljynvaihdon tarpeellisuudesta, puolessa välin normaaleja huoltoja. Öljyjen silmäämääräinen tarkastus ja soitto huoltopisteelle -- öljyjä ei tarvitse vaihtaa.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 10 Joulu 2016 11:54
Kirjoittaja Simprider
Diisseli ilmoitti 12tkm kohdalla ja vein sen sitten huoltoon liiemmin ajattelematta kun pelkkää kaupunkiajoa ollut koko matka.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 14 Joulu 2016 14:34
Kirjoittaja siebro
Tänään tilasin uuden kakkosauton

Ford focus 1.0 ecoboost titanium
- bi xenon
- korinmuotoilusarja
- 17" vanteilla
- audio 32
- peruutuskamera
- puolinahkapenkit
- parking pack 2
- tummennetut takalasit
- lämmitettävä ratti
- lämpöpaketti
- toiset tpms anturit

Maaliskuussa pitäisi tulla

Re: Focus 2015

Lähetetty: 17 Joulu 2016 09:47
Kirjoittaja Ekopuusti
Tervehdys

Ratissa näkyy ja tuntuu hieman värinää, ainoastaan 80-100 nopeudessa. Ollut puoli vuotta uudesta asti ja havaittavissa sekä kesä- että talvirenkailla. Vanteet ja renkaat ovat ok. Ihmeellisintä on, että värinää ei tunnu kuitenkaan aina, vaan jotenkin tuntuisi tien pinnan ja kaltevuuden vaikuttavan asiaan. Paikaltaan kiihdytyksissä ei tunnu ja ravistuksesta ei voi puhua, pienestä värinästä vain. Mielestäni tämä ilmiö ei kuulu uudelle autolle ja tarkasta/herkästä ohjauksesta ei saa selitystä asialle.

Kommentteja?

Re: Focus 2015

Lähetetty: 17 Joulu 2016 19:25
Kirjoittaja Viikkus
Ekopuusti kirjoitti:Tervehdys

Ratissa näkyy ja tuntuu hieman värinää, ainoastaan 80-100 nopeudessa. Ollut puoli vuotta uudesta asti ja havaittavissa sekä kesä- että talvirenkailla. Vanteet ja renkaat ovat ok. Ihmeellisintä on, että värinää ei tunnu kuitenkaan aina, vaan jotenkin tuntuisi tien pinnan ja kaltevuuden vaikuttavan asiaan. Paikaltaan kiihdytyksissä ei tunnu ja ravistuksesta ei voi puhua, pienestä värinästä vain. Mielestäni tämä ilmiö ei kuulu uudelle autolle ja tarkasta/herkästä ohjauksesta ei saa selitystä asialle.

Kommentteja?
Omassa, myös puoli vuotta vanhassa Focuksessa ei ratti tärise missään nopeudessa. Ensiasennusrenkaat sen sijaan aiheuttivat tärinöitä ja jyrinöitä niin, että auto kävi useamman kerran tutkittavana. Auto tuli tehtaalta pellivanteilla, Misukan Primacy -renkailla ja piti aivan järkyttävää jyrinää maantiellä. Vaihdoin alle tuumaa isomman sarjan 17" orig. aluvanteita, sekä Misukan kitkat ja auto muuttui huomattavasti paremmaksi. Ei tuota Focusta edelleenkään hiljaiseksi voi moittia, mutta rengas- ja vannesarjan vaihdolla lähti suuri osa ylimääräisistä jyrinöistä ja resonanssiäänistä.

Alkuperäinen rengaskoko on 205/55/16 ja tämä ei välttämättä ole se kaikista mukavin vaihtoehto Focukseen. Aiemman sukupolven Focuksessa käytettiin 215/55/16 kokoa ja siinä on jo selkeästi paksummalti kumia vanteen päällä. Itse ajattelin ensi kesänä koittaa joko sitä, tai 205/60/16 profiilin renkaita.

Kannattaa varmaan koittaa toista vastaavaa autoa ja poissulkea mahdollisuus, että tärinä onkin suurimmaksi osaksi kuviteltua ja autolle ominaista. Saattaa siellä tietysti olla jotain vikaakin, mutta yleensä kuvaamasi oireet liittyvät vain renkaisiin ja nimenomaan silloin, kun esiintyy vain tietyissä nopeuksissa. Alumiinivanteet ovat erittäin herkkiä täristämään, jos sisäkehälle kerääntyy paskaa, esimerkiksi ajettaessa paljon motaria tai maantietä. :geek:

Re: Focus 2015

Lähetetty: 17 Joulu 2016 22:05
Kirjoittaja Ekopuusti
Kiitos!
Ensin epäilin 17" tarvikevanteita, jotka laitoin kesäksi, mutta sama ilmiö on orggis 16" vanteilla nyt talvella. Täytyy käydä tosiaan koeajamassa toista yksilöä ja ihmetellä asiaa automyyjän kanssa.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 20 Joulu 2016 11:32
Kirjoittaja Focus_2.0
Oletteko seuranneet öljynkulutusta Focuksissanne? Itselläni 8700km ajetussa ecobuustissa öljyä kulunut melkein mittarikun minimiin.. Normaalia? Loppukesästä oli vielä lähellä maksimia. Fordin koneet ilmeisesti ei juuri syö öljyä vai onko tänä päivänä tämäkin muuttunut.

Edellisessä Zetec Focuksessa ei koskaan tarvinnut 16v aikana lisätä öljyä huoltojen välissä. Ei edes uutena.