Sivu 4/4
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 04 Loka 2022 10:32
Kirjoittaja adjo
Ei ole tässä koneessa kitkalevyjä. Moottorikoodi QQDB.
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 04 Loka 2022 11:31
Kirjoittaja yritäedes
adjo kirjoitti: ↑04 Loka 2022 10:32
Ei ole tässä koneessa kitkalevyjä. Moottorikoodi QQDB.
Niin että siinä sun koneessa ei ole kitkalevyjä?
Vai meinaat, että ei kuulukaan olla?
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 04 Loka 2022 11:40
Kirjoittaja adjo
Käsittääkseni sekä että. Ei ole tässä moottorissa ja korjausoppaan mukaan ei ole kaikissa moottorimalleissa. Tai sitten joku on ottanut ne pois tai kenties tehtaalla unohtunut laittaa..

Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 04 Loka 2022 13:08
Kirjoittaja Mk3Mondeo
adjo kirjoitti: ↑04 Loka 2022 11:40
Käsittääkseni sekä että. Ei ole tässä moottorissa ja korjausoppaan mukaan ei ole kaikissa moottorimalleissa. Tai sitten joku on ottanut ne pois tai kenties tehtaalla unohtunut laittaa..
Sellaisia seitinohuita metallishimmin näköisiä kitkalevyjä ei ole liimaantunut öljyllä kampiakselin hihnapyörään?
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 04 Loka 2022 13:40
Kirjoittaja adjo
Ei ole.
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 04 Loka 2022 21:25
Kirjoittaja adjo
No nyt pitää alkaa syömään sanoja.. olihan siellä hihnapyörän ja ketjurattaan välissä ohut metallilevy, kun laittoi katsoi tarkemmin. Hihnapyörän ja pultin välistä sitä ei löydy.
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 04 Loka 2022 21:54
Kirjoittaja adjo
Mikä juttu tuo muuten on, ettei ole kiilaa jakorattaalla ja nokka-akseleissa? Saadaan ketjun venyessä ajoitus täsmälleen oikein? Ei nimittäin ollut ihan kohdillaan ajoitusmerkit, kun katsoin ennen purkua. Kun nokka-akselien päissä oli se latta hahloissaan, niin hihnapyörän alareikä ei ollut ihan kohdallaan, ehkä 2 minuuttia oli pielessä. Ja kun otti latan pois, niin pyörähti pienen matkaa, ennen kuin stoppasi ajoitustappiin kampiakselilla.
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 05 Loka 2022 00:58
Kirjoittaja Mk3Mondeo
adjo kirjoitti: ↑04 Loka 2022 21:54
Mikä juttu tuo muuten on, ettei ole kiilaa jakorattaalla ja nokka-akseleissa? Saadaan ketjun venyessä ajoitus täsmälleen oikein? Ei nimittäin ollut ihan kohdillaan ajoitusmerkit, kun katsoin ennen purkua. Kun nokka-akselien päissä oli se latta hahloissaan, niin hihnapyörän alareikä ei ollut ihan kohdallaan, ehkä 2 minuuttia oli pielessä. Ja kun otti latan pois, niin pyörähti pienen matkaa, ennen kuin stoppasi ajoitustappiin kampiakselilla.
Kysyin siitä kitkalevystä kun se on niin huomaamaton.
Käsitykseni mukaan ajoituksen saa paremmin kohdalleen kun alakerrasta voi säätää portaattomasti.
Duratec HE 2,0:sta katsoin heittokellon kanssa yläkuolokohdan ja se oli muistaakseni lähes 3 astetta pielessä merkkiin nähden. Käynnistyi aivan välittömästi rempan jälkeen ja moottoritiellä piti ajella aivan sukkasillaan kun tahtoi ryömiä aina vauhti yli rajoituksen.
Paras moottori mikä on koskaan ollut.
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 05 Loka 2022 09:59
Kirjoittaja yritäedes
Ja se toinen kitkalevy on ketjurattaan takana.
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 05 Loka 2022 10:46
Kirjoittaja duckworth
adjo kirjoitti: ↑04 Loka 2022 21:54
Mikä juttu tuo muuten on, ettei ole kiilaa jakorattaalla ja nokka-akseleissa? Saadaan ketjun venyessä ajoitus täsmälleen oikein?illa.
Käsittääkseni just tuo että tulee optimi kireyteen ketju.
adjo kirjoitti: ↑04 Loka 2022 21:54
Ei nimittäin ollut ihan kohdillaan ajoitusmerkit, kun katsoin ennen purkua. Kun nokka-akselien päissä oli se latta hahloissaan, niin hihnapyörän alareikä ei ollut ihan kohdallaan, ehkä 2 minuuttia oli pielessä. Ja kun otti latan pois, niin pyörähti pienen matkaa, ennen kuin stoppasi ajoitustappiin kampiakselilla.
Onko alakerrantappi varmasti oikeanlainen/oikealla OEM-numerolla?
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 05 Loka 2022 11:09
Kirjoittaja adjo
Täytyypä katsoa sekin tarkemmin, etten vaan liian ohuella ajoitustapilla katsonut, kun sarjassa oli useampia. Mutta jos tappi oli liian ohut, niin sitten ajoitusmerkki olisi kyllä ollut paksummalla tapilla vielä enemmän pielessä.
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 05 Loka 2022 11:11
Kirjoittaja duckworth
adjo kirjoitti: ↑05 Loka 2022 11:09
Täytyypä katsoa sekin tarkemmin, etten vaan liian ohuella ajoitustapilla katsonut, kun sarjassa oli useampia.
Tapin numero oli muistaakseni "isolohko"-Durateccissä 303-507 sama kuin remmillisessä pikkuveljessäänkin. Se kannattaa varmistaa siis ensin, tappisarjassa ainakin mulla oli eritelty nuo OEM-numerot.
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 05 Loka 2022 11:16
Kirjoittaja adjo
Ei ollu tapeissa numeroita, mutta eiköhän se kasatessa tuokin selviä. Nyt on oikeat männänrenkaat ja puuhastu jatkuu.
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 06 Loka 2022 10:52
Kirjoittaja Mk1escos
Sit ekaksi heitä ne männänrengaspihdit helvettiin ja pyöräyttämällä laita renkaat paikoilleen, niillä pihdeillä vaan rikkoo renkaat.
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 06 Loka 2022 11:13
Kirjoittaja adjo
Emmää pihdeillä renkaita laittanut, ihan pyöräyttämällä vaan. Saihan nuo männät paikalleen tuolla huonollakin rengaspuristimella kun harjoitteli tarpeeksi. Kahdessa pytyssä piti puristin löysätä kesken naputtelun ja kiristää uudelleen, eli en kyllä sitä suosittele ainakaan duratecin männille.
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 06 Loka 2022 22:15
Kirjoittaja adjo
No nyt se käy. Ei näe pimeässä, että savuttaako sinistä enää, mutta ei se katti välttämättä kunnossa ole hajun perusteella... Pittää varovasti huudatella ilman kuormaa kun jonkun aikaa tuossa käy. Ja auto meinaa sammua, kun nopeasti painaa kaasua ja saattaa "tupsahtaa", eli kääntää ilmeisesti sytytystä hetkiseksi liian aikaiselle? Tuo oire oli jo ennen rengastusta. Kampiakselin asentotunnistin vai nokka-akselin asentotunnistin? Ei vikakoodeja. Alipaineletkut tarkistin kasatessa.
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 07 Loka 2022 01:43
Kirjoittaja adjo
Ei sinistä savuttele enää, mutta käynti on huono. Luulin, että se öljynsyönti ja puristuspaineet oli syypää epätasaiseen käyntiin, mutta syy lienee muualla. Nyt kyllä kone myös lämpenee normilämpöön. Eli käynti on hieman "täristävää" varsinkin 2000-2200 kierroksilla. Sitten siitä ylöspäin käy nätisti. Luulempa, ettei päästöistä mene vieläkään läpi ja tarvii alkaa etsimään muitakin syitä tuolle. Kaikenlaiset arvailut otetaan kiitollisina vastaan..
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 07 Loka 2022 08:01
Kirjoittaja Mk1escos
Vaihdoit kaiketi tulpat?
Puola tai suutin viallinen jos yhtä pyttyä pätkii. Pitäisi näkyä diagnostiikassa pätkiminen.
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 07 Loka 2022 08:39
Kirjoittaja adjo
Tätä se teki ennen rengastustakin ja silloin vaihdoin tulpat. Ei ollut vaikutusta. Pitää laittaa koneeseen kiinni ja tutkia, mutta vähän tietysti hankalaa, kun ei ole hajuakaan mitä etsii. Toki oppiihan sitä puuhastellessa..
Tuli mieleen ne kaasuläpät imusarjassa tms. Miten ne oireilee?
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 07 Loka 2022 09:19
Kirjoittaja yritäedes
Hieno homma tuo että sait kasaan ja käyntiin!
Tuliko jakopään ajoitus nyt ihan kohdalleen? Tarkistit kääntämällä kampiakselin sitä ohuempaa tappia vasten ja latta sopi nokkien uriin?
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 07 Loka 2022 09:44
Kirjoittaja adjo
Tarkistin kaksi kertaa, että ajoitus on kohdallaan. Ja tosiaan tuota käyntiongelmaa oli jo ennen rengastusta. Jossain vajaassa 3000 kierroksella käynti tasaantuu ja nenäanalysaattorin mukaan käy rikkaalla pienillä kierroksilla.. saattaahan se nenätesti olla pielessäkin, mutta tuo käynnin epätasaisuus kyllä pitää saada selvitettyä.
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 07 Loka 2022 10:19
Kirjoittaja yritäedes
Kuten jo todettiin, diagnostiikkaa peliin. Lambda-anturikin voi olla öljynsyönnin jäljiltä karstan peitossa.
Re: Männänrenkaiden vaihto
Lähetetty: 07 Loka 2022 11:40
Kirjoittaja adjo
Lambdan putsasin. Olen nyt tuossa kaasutellut ja sininen savu on loppunut moottorista! Eli tämä rengastuskeissi sikäli onnistuneessa päätöksessään. Kyselen lisää käyntihäiriöistä uudessa ketjussa, niin ehkä enempi muille hyödyllinen kenties joskus. Kiitos osallistuneille!
