Sivu 4/8
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 17 Heinä 2024 19:15
Kirjoittaja Zac4all
Nyt olisi sitten vikakoodejakin taas luettu:
Se mikä ei nyt nollaannu on FAN1 eli flektin vikatila.
Ei tähän tiettävästi ole flektejä (koskaan?) vaihdettu ja tunnetustihan nuokaan eivät ikuisia ole. Mutta voisiko tosiaan Fan1 estää myös DPF:n polton? Ehkä siinä on joku turvallisuus tms. syy koska kyllähän se kuumana käy ja yleensä flektin huudatus on osa "prosessia"
Sen oon omaksunut että koko paketti (flektit 1 ja 2 sekä niiden kehys) on syytä vaihtaa kerralla, koska eihän ne useinkaan sovi ristiin eri osavalmistajien kesken(?)
Ei kellää oo
ylimääräistä toimivaa, voisi olla kiinnostavaa kokeilla tämä koska tuonhan vaihtaa yleensä nopeaan...?
Jotain positiivista kuitenkin, testerillä tehty DPF:n pakkopoltto meni läpi! Nyt siis jotain toivoa että DPF ei ole täysin tukossa itsessään.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 18 Heinä 2024 08:24
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 18 Heinä 2024 11:29
Kirjoittaja tikola
Zac4all kirjoitti: ↑17 Heinä 2024 19:15
Mutta voisiko tosiaan Fan1 estää myös DPF:n polton? Ehkä siinä on joku turvallisuus tms. syy koska kyllähän se kuumana käy ja yleensä flektin huudatus on osa "prosessia"
Ei kellää oo
ylimääräistä toimivaa, voisi olla kiinnostavaa kokeilla tämä koska tuonhan vaihtaa yleensä nopeaan...?
Tämä putoa kategoriaan - mitä ehtoja pitää olla, että DPF polton saa aikaiseksi? Se on pahimmanlaatuista salatiedettä ja minä en tajua miksi sitä tietoa maailmassa pantataan. Itse olen tullut tuohon samaan epäilykseen, että jäähdyttimen puhaltimen vikatila olisi yksi ehto lisää. Itse olen vaihtanut puhaltimen - muistaakseni heitin sen vanhan roskiin, mutta katson kotona ja palaan, jos sen säästiin.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 18 Heinä 2024 11:59
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Onhan tuo tavallaan loogista että flektin pitää toimia kun aletaan oikeein tohottamaan dpf punaiseksi...
Marmorin ei tietty kannata paljastaa moisia ehtoja...se on hyvin maksavia asiakkaita pois...
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 18 Heinä 2024 12:16
Kirjoittaja tikola
Taunusautomaatti kirjoitti: ↑18 Heinä 2024 11:59
Onhan tuo tavallaan loogista että flektin pitää toimia kun aletaan oikeein tohottamaan dpf punaiseksi...
Marmorin ei tietty kannata paljastaa moisia ehtoja...se on hyvin maksavia asiakkaita pois...
Tästä olen täsmälleen eri mieltä. Tai ymmärrän Marmorin logiikan, mutta se on yksi syitä mikä pitää minut poissa marmorilta. Eli marmorin etujen mukaista tiedon paljastaminen ei ole, mutta automerkin etujen mukaista se minusta olisi. Eli mikä on automerkin ja sen virallisen maahantuojan/marmorin välinen suhde ja paljonko automerkin intresseissä on auttaa marmoritiskin bisnestä?
Noin ylipäänsä kaikki tiedon panttaaminen on minusta nykyaikana vastenmielistä ja menneen maailman meininkiä, josta pitäisi pyrkiä eroon. Logiikkahan on selvä, mitä enemmän saadaan luotua mystiikkaa yksinkertaisten asioiden ympäriile sen enemmän uskotaan syntyvän jälkimarkkinointibisnestä ajatuksella, että merkkihuollossa osataan ja autetaan asiakasta. Minun näkemys on se, että merkkihuolto ennenkaikkea ajattelee itseään ja minun asioista he ajattelevat lähinnä vain minun lompakkoani.
Lisäksi meille, joita kiinnostaa miten jokin toimii tuo tiedon panttaaminen on ihan punainen vaate. Eikä tämä ole Fordin vika - ihan samanlaisia kaikki automerkit ovat. Salaisuuksien pitäminen nykyajassa on vaikeaa ja erityisen vastenmielistä minusta on salaisuuksien pitäminen kuluttajaa vastaan kaupallisista syistä. Ja DPF polton käynnistymisen edellytykset ovat jostain syystä yksi kaikkein varjelluimmista salaisuuksista.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 18 Heinä 2024 15:19
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Vastenmielistä on tosiaan mutta on vanha totuus että siinä ei jumalisuus auta kun mammonaa taotaan!
Ennen oli vaan Haynesin opas...nyt on juutuubi onneksi ja muutkin nettifoorumit.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 18 Heinä 2024 16:13
Kirjoittaja Zac4all
@Taunusautomaatti Tuollaiselta se tosiaan näyttää, hinnat satkusta ylöspäin paketille. Ja toimiahan flektin pitää, ei siinä mitään.
Kurkin sen flektin liittimen kunnon ym. Ei siinä tietenkään mitään epäilyttävää ollut, luultavasti se ohjainmötikkä sieltä on rikki mennyt. Kyllä ne itse moottorit pyöriii vaikka hamaan tappiin...
Koitin saada siitä vähän enempi tietoja mutta eipä siinä ollut kuin yksi tarra näkyvissä;
6G91-80607 P
MP 8128/EUP 5010105 C9G4A 30/06/08
... tuohan todisti myös että iän perusteella orggis osa.
@tikola et al - juu ei ole sellainen omatoimikorjaajien auttaminen tietenkään marmorin mieleen.. Se on toki aika vanhakantaista mutta maailma muuttuu hitaasti

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 19 Heinä 2024 11:18
Kirjoittaja Zac4all
Hmmm... Niukasti tietoa mutta tämä ohjainyksikkö näyttää aika samalta kuin mikä on tuulettimessa?
https://alvadi.fi/varaosat/ford/kuga-dm ... usyksikko/
Ei muuten mutta ainakin vikakoodien lukija oli sitä mieltä että tuo ohjain näistä yleensä hajoaa ... Itse tuulettimen voisi aika helpolla testata antamalla sille suoraan 12V napoihin
Säästöhän ei ole kovin iso, satkun luokkaa vs. koko paketti.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 19 Heinä 2024 14:28
Kirjoittaja Zac4all
Väärin arvattu
Annoin 12V suoraan tuulettimen pistokkeen navoille: ei inaustakaan...

Kyllä se pitää uskoa että rikki tuo on eli koko paketti täytyy laittaa tilaukseen.
Edit:
Kokeilin uutena tuttavuutena tuota virolaista Aeromotorsia, vaikutti olevan hyvin kilpailukykyinen hinnoiltaan. Tilasin halppisosan (105€ + pk), toivottavasti onnistuu vaihdot silti tarvittaessa.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 19 Heinä 2024 15:17
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Vaihtoja ei ole vielä tarvinut tehdä ja on tullut on sitä mitä tilannutkin. 16 pakettia testaillut nyt....
Tullut suomeen vielä yllättävän nopeesti, päivässä parissa suomen puolelle. Täällä sitten paikallinen kuljetusliike jarruttaa siten että menee noin viikko kokonaisuutena.
Mutta niin se menee jos tilaa monesta suomi butiikistakin.
Tiistaina tuli justiin mk3 mondeoon sieltä täysi jarruhuolto paketti. 174eur. Postikulu 0 kun yli 160eur tilaus.
Lähi -otonetissa sama setti ois ollut 381.
On siinä eroa hinnassa....
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 19 Heinä 2024 17:26
Kirjoittaja Zac4all
Tätä Kugan tuuletinpakettia en ...tonetistä edes löytänyt.
Arvonta oli siten lähinnä AutoDocin, Alvadin ja tämän Aeromotorsin völillä...
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 19 Heinä 2024 18:07
Kirjoittaja janti
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 22 Heinä 2024 16:29
Kirjoittaja Zac4all
Toi siinä just on että purkuosana saattaa saada täsmäosan kuten vain tuon pelkän tuulettimen viipperän ohjaimineen.
Yleensä se kehys ei ole rikki ja sen vaihto on sikäli "turhaa". Jippo vaan piilee siinä että monesti eri valmistajien tuulettimet ja kehykset eivät sovi suoraan päikseen. Joutuu helposti muokata kiinnityksiä sun muuta. Siksi koko paketti säästää taas sitten aikaa vaihdossa
Aeromotorsin paketti on matkalla. Kallein purkuosa ao. linkissä (vuodesta 2008 pyörinyt...?) maksoi enemmän kuin uusi tarvike

. Mutta ok, purkuosa _saattaa_ olla alkuperäislaatuinen osa, tarvike sitä ei monesti ole.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 23 Heinä 2024 05:31
Kirjoittaja tikola
Juuri tästä syystä minulla hyvin harvoin valinta on kotimainen virallisen purkaamon purkuosa. Ne ovat vain yksinkertaisesti liian kalliita. Ei löytynyt minun vanhaa tuuletinpakettia kotoa - romuksi se on siis mennyt.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 23 Heinä 2024 08:14
Kirjoittaja Taunusautomaatti
noon tuolla meren takana nuo osat yllättävän halpoja nykyjään.
Kauhukuvissa on kun joutui vuoden 2007 paikkeilla vaihtamaan mk3 mondeoon takajarrusatulan ja se oli pelkkä osa luokkaa 350eur....
ja nyt niitä saa 35 eurolla.

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 26 Heinä 2024 10:34
Kirjoittaja Zac4all
PostNord kiikutti tämän osan (tuulettajapaketin) perille eilen ja tänään pitäisi päästä vaihtohommiin...
Saapa nähdä tokeneeko enää tuollakaan, koska tässä välillä on joutunut Fordillakin ajamaan, ja se on alkanut nykimään ajossa todella pahasti. Eli limb moden päälle vielä nykiminen, arghh...
Tulee mieleen se vikakoodit lukeneen asentajan kommentti, että oli juuri tavannut tälläisen, missä DPF niin tukossa että auto ei enää edes käynyt...

Olisiko se auton murha jos pätkis DPF:n 1mm laikalla alas, ja liittäisi pesun jälkeen takas tavallisilla pakoputkiholkeilla? (Kun eihän ne liitokset ole likimain eikä luultavasti aukea ehjänä kumminkaan ..)
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 26 Heinä 2024 12:05
Kirjoittaja yritäedes
Zac4all kirjoitti: ↑17 Heinä 2024 19:15
Jotain positiivista kuitenkin, testerillä tehty DPF:n pakkopoltto meni läpi! Nyt siis jotain toivoa että DPF ei ole täysin tukossa itsessään.
Tuo oli reilu viikko sitten. Jos tuo pakkopoltto tosiaan meni läpi, vaikka tuuletin ei toiminut, niin ei se DPF pitäisi täysin tukossa olla. Mutta eikö asentaja katsonut DPF:n arvoja, nyt kun uusi paine-eroanturi on paikoillaan? Ja koska oli viimeinen onnistunut regeneraatio?
Jos nyt kuitenkin pönttö on tukossa, niin se on seuraus regeneraation estymisestä (tai kone saa liikaa polttoainetta hapen määrään verrattuna - esim. suutinvika tai ahtoputken halkeama).
Asenna nyt se tuuletin kuitenkin ja tutki samalla imusarjalle tuleva paksu ahtoletku.
DPF:n irrotus ja pesu ja opittujen arvojen nollaus on tietenkin OK, mutta tilanne on sama muutamassa viikossa, jos regeneraatiota ei saada toimimaan.
Aikaisemmin oli epäilys turbon kunnosta - ja imusarjakin oli tukossa. Onko ahtimesta tullut jatkuvasti vikakoodeja? Kuluttaako auto öljyä? Jos turbo on pahasti väljä ja sylkee öljyä, niin tukkoonhan kaikki menee siitä eteenpäin...
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 26 Heinä 2024 14:31
Kirjoittaja Zac4all
Juu, eikä sillä nyt kovin montaa sataa km ole tässä välissä ajettu... siellä oli käytössä sellainen
rugged pad -tyylinen vikakoodin lukija ja pitkään se pakkopoltto siinä jauhoi, tarvittavat loitsuthan se vaati (eli ajovalot veks yms.) mutta kyllä se ainakin käytetyn ohjelman mielestä läpi meni... Ei sillä ollut aikaa sen tarkemmin DPF:n arvoja tutkia, tosin en kyllä alkujaan pyytänytkään kuin vikakoodeja (joten oma vika myös). Toki se varmistettiin, ettei siellä enää jäänyt mitään vikaa enää paineanturista tai niistä muista päälle, eli ainoastaan tuo flektin vika ei nollaantunut..
Alan kohta tuulettajan asennukseen, täytyy samalla katsoa se ahtoletku. Tähänhän vaihdettiin jo koko imusarja muutama vuosi takaperin, mutta en muista tarkkaan menikö tuo letku myös uusiksi. Se oli aika tyyris remontti sekin, eli olis voitu vaihtaakin. Taisi olla sama letku minkä sain kerran irralleen ihan vaan öljynsuodattimen vaihdolla - se on niin idioottimaisessa paikassa tässä(!)
Juu, ilman muuta se re-generaatio pitää saada ensin pelittämään.. mutta jossain kohtaahan tuo purkki täyttyy tuhkasta ja silloin niistä ei ole enää apua.. Vielä näihin:
- Aikaisemmin oli epäilys turbon kunnosta --> Mutta tuon oikeastaan hylkäsin, perusteetta tai ilman...
- imusarjakin oli tukossa --> aiemmin oli, mutta vaihdettu
- Onko ahtimesta tullut jatkuvasti vikakoodeja? --> ei juuri lainkaan, EGR:stä kyllä oli viimeksikin
- Kuluttaako auto öljyä? --> kimurantti kysymys, sitä nimittäin hukkuu lähinnä alapuolelle... Vuotoa para-aikaa etsitään
viewtopic.php?p=343568#p343568
- Jos turbo on pahasti väljä ja sylkee öljyä, niin tukkoonhan kaikki menee siitä eteenpäin... --> tämä on mahdollista, sikäli että auton perään kyllä ilmestyy pieniä "öljypisteitä" (tai sitten diesel?) - mutta toisaalta myös alle putoavat pisarat pyörteilevät perään - pitäisi varmaan tehdä testi ja laittaa teipillä imupaperi hetkeksi putken päähän - saisi selville 1) tuleeko ne pisteet putkesta vai ei? ja 2) onko se öljyä vai joku suutin antaa dieseliä läpi?

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 27 Heinä 2024 09:48
Kirjoittaja Zac4all
Ei mennyt taaskaan ihan kuin Strömsössä:
Avasin sen A. Motorsin paketin alkuunsa, ja huolimatta huippuhyvästä paketoinnista (iso pahvilaatikko jossa ilmakuplatäytteet ja sen sisällä tuuletin omassa laatikossaan) oli hämmästys suuri kun havaitsin että uuden osan kehyksestä oli 3 kannatinripaa (kaikkiaan 6:sta) valmiiksi irtipoikki
Aivan selkeä reklamaation paikka siis mutta perhana kun ei ole koskaan sitä aikaa... Joten ei kun purkamaan vanhaa ja katsomaan sopisiko vanha kehys uuteen tuulettimeen.
Ehdin jo luulla että Fordilla on tehty huoltoystävällisiä ratkaisuja, kun havaitsin että kehys on neljästä nurkasta vaan pudotettu ylöspäin aukeavaan hahloon, tyypillisemmän ruuvikiinnityksen sijaan... Hetkeä myöhemmin tajusin että tuo on vain tehdasystävällinen ratkaisu, koska eihän se mahdu enää sieltä nousemaan kun törmää heti yläpalkkiin (missä mm. nokkapellin lukko).
Loppujen lopuksi en keksinyt muuta tapaa kuin lyhentää kuskin puolen yläklipsua noin sentillä, jolloin sen kehyksen sai kammettua moottoria kohden ja sitä myöten sitten hilattua vähitellen ylös.
Tuuria oli sen verran että uuden ja vanhan tuulettimen kiinnityspisteitten(3) jako oli sama. Ainoastaan vanha oli pienemmin irtopultein ja uusi taas paksummalla kiinteällä pultilla + mutterilla. Avarsin ne reiät poralla ja sain siten uuden tuulettimen istumaan vanhaan kehykseen.
Oli taas kaikkea muutakin illalla, mutta sain vielä tiputettua uuden paketin hahloihin, ja ihan hyvin se siellä lepää. Nyt meen laittaan loput hilppeet nippuun niin pääsee testaan pöhääkö ...

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 29 Heinä 2024 09:44
Kirjoittaja Zac4all
Loppukasaus sujui ilman kommelluksia lauantaina. Kaikki putket ja letkut löysivät oman paikkansa
Kävin sitten lauantaina ajamassa sellaisen reippaan 15km lenkin "moottoritietä", käytin enintään nelosta eli moottori oli varmasti lämmin.
Epäilen että polttoa se ei siltikään yrittänyt

Ajosta tultua koitin kuulostella että flekti olisi päällä, mutta sekin sammui heti kun auton sammutti. Pitänee toistaa homma ja tarkistaa pellin alta että se nyt edes pyörii... ja katsoa nyt sulakekin varolta, vaikka olisihan se aiempi "12V navoille" -testin pitänyt antaa jo kipinää jos oikosissa
Kyllähän tuo nyt alkaa vähän taas "vastustaa"... Kiva tuolla ei oo edes lähteä polttolenkille, kun vedoissa nykimistä ja sivuääneenä outo puhallus/ vihellys auton alla... liekö se pönttö niin tukossa että kaasut karkaa jo jostain saumasta(?) Ei muuten tullut "filtteripaperiin" mitään erityistä putken päästä, ihan puhdas oli. Pakoputken reunoista tietysti noen putsasi paperi reunaan. Kait sitä pitää käyttää taas testerillä tutkattavana.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 29 Heinä 2024 12:12
Kirjoittaja tikola
Bluetooth OBD lukija ja Forscan on tuossa liki välttämättömyys. Se kertoo ihan heti montako kilometriä on edelliseen onnistuneeseen polttoon ja paljonko edelliseen epäonnistuneeseen. Ei sitä polton onnistumista/onnistumattomuutta mitenkään muuten voi helposti päätellä. Sehän pitäisi mennä niin, että edellisestä onnistuneesta poltosta on aina maksimissaan joitakin satoja /tuhat kilometriä ja epäonnistuneen polton etäisyys pikkuhiljaa kasvaa. Tosin epäonnistunut poltto ei ole ihan noin yksielitteinen asia, eli sellaiseksi lasketaan poltto joka on alkanut, mutta joka matkan keskeytymisen ja moottorin sammutuksen takia jää kesken. Eli epäonistunut poltto testereissä ei ole ihan yksiselitteinen asia, mutta onnistumisia pitäisi kyllä alkaa syntyä, jos kaikki on autossa kunnossa
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 29 Heinä 2024 13:14
Kirjoittaja yritäedes
Tsemppiä vaan, sulla on vaan useamman vian kombinaatio, kyllä se kuntoon tulee.
Testerillä käyminen ( tai Forscan + OBD-lukijan käyttöönotto) on aina hyvä idea.
Mutta jos kerran regeneraatio meni läpi, niin miksi odotat sen käynnistävän polton. Normiväli on kuitenkin satoja kilometrejä.
Ja jos kuuluu suhinaa ja öljyäkin tippuu, niin tutki ahtolinja:
- alla, moottorin takana, on lyhyt 10 cm kumiletku ahtimelta muoviputkelle
-muoviputki tulee koneen ali etupuolelle
-siitä kumiletku välijäähdyttimelle
- josta kumiletku imusarjalla (voi olla muoviosa välissä)
Tarkista nuo kaikki koneen käydessä ja vaihda mahdolliset vialliset osat ja korjaa liitokset.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 29 Heinä 2024 13:37
Kirjoittaja Zac4all
@tikola - on tuo lukijan hommaaminen ollut monta kertaa mielessä... mutta kun ei ole ollut aikaa perehtyä että "millainen" kannattaa hommata(?)
Noita palikoita kait saa kympillä parilla (esim. alla) - mutta mites tuo Forscan softa? Onko tämä sellainen moneen kertaan forkattu piraatti minkä löytää, vai joutuuko ostamaan erikseen ko. lisenssin? Tuohan maksaa itsensä kyllä aika pian, jos yks lukasu on tätä nykyä tyyliin 40 eur
https://fyndiq.fi/tuote/2024-ford-forsc ... bNEALw_wcB
Siis sitä onnistunutta polttoa (ajossa) kaipaan siihen, että saisi auton pois "
limb modesta"... En tiedä kuuluisiko se pakkopoltolla poistua, mutta ei kyllä näin käynyt silloin. Tuntuu että se vaatisi ihan onnistuneen normaalin polttosyklin ennen kuin tuosta tokenee - kuvittelenko vain...(?)
Täytyypä ottaa tuo (
yritäedes) vinkkaama ahtolinja suurennuslasin alle, kiitos
Vaatinee pohjamuovin irrotusta, mutta sen voisi tehdä nyt samalla kun vaihtelee öljyäkin autoon.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 29 Heinä 2024 14:07
Kirjoittaja tikola
Lyhyt vastaus on - eli osta mikä tahansa kympin bluetooth palikka sen kaveriksi lataat Forscanin ilmaisversion niin pääset tuon polton osalta alkuun. Eli minäkin olen lukenut sitä ihan muistaakseni Applen Ipadilla ja jollain joskus netistä tilatulla OBD wifi palikalla. Minullakin on Ford ELM 327 palikka sillä vivulla ja se antaa enemmän tietoja, mutta tuo asia selviää nähdäkseni ihan millä tahansa palikalla.
Eli käytä tähän se kymppi, niin sitten sinulla on välineitä enemmän. Sitten jos tarpeet kasvavat etsi se oikea Ford palikka, mutta millä tahansa tämä asia selviää. Oma prosessi on se, että kännykkä/ipad ja tuo kympin mokkula riittää yhdeksän kertaa kymmenestä vikakoodien lukuun ja nollaukseen.
Forscan taas on venäläisten tekemä windows softa, jonka saa mihin tahansa perusläppäriin toimimaan ja itse käytän useimmin sen Apple versiota, mutta ihan saman asian se windows läppärissä tekee. Apple maailmaan jos sen haluat, niin sitten bluetooth ei kelpaa - sinne tarvitaan wifi versio, kun apple on estänyt jotain bluetooth protokollia.
Älä tarpeettomasti pohdi mikä on oikein palikka vaan osta mikä tahansa halpa ja todennäköisesti se täyttää sinun tarpeet likipitäen aina.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 29 Heinä 2024 15:41
Kirjoittaja Zac4all
Jup, tilasin tuollaisen nyt Fruugon kautta:
https://www.fruugo.fi/ford-forscan-elm3 ... WKEALw_wcB
Kaikkihan ne tuntuu tulevan Kiinasta ja aika pitkällä toimitusajalla

Latailen sitten tuon Win-softan varmaan sen kaveriksi ihan tavan PC läppäriin, ja käytän BT:n yli...
Voi olla että tarvii vielä kerran käydä luettaan koodit, jollei nyt ala tuo toiminta tuosta muuttua pitemmälläkään lenkillä.
[Taikka mitään löydy muutoin - vrt. ahtoputki ym.]