Sivu 4/5

Lähetetty: 26 Marras 2005 13:25
Kirjoittaja ZyaS
tane kirjoitti:joo kaverin kaverilla oli kans kuplan kura männät ja penkitti yli 400...
kestäähän nekin aikansa, muttei sitä mitä cossun vakio mäntä kestää 8)

Lähetetty: 26 Marras 2005 13:36
Kirjoittaja Sultzi
Olipa nettivaraosassa myynnissä 40tkm ajetut cossun männät renkaineen, 240e.

Lähetetty: 26 Marras 2005 13:54
Kirjoittaja Skorppi
ZyaS kirjoitti: kestäähän nekin aikansa, muttei sitä mitä cossun vakio mäntä kestää 8)
Niin tässä on just se pointti, että kylhän noi kuplan mahlet vähän aikaa siel koneessa kestää, mutta pitkän päälle ne halkee / sulaa. Toimii moottori hetken vaikka puisellä männällä. Jos haluaa tehdä uuden moottorin usein ni voi käyttää kuplan kuramäntiä, jos haluaa kerralla hyvän ostaa kunnon männät.

Lähetetty: 26 Marras 2005 16:59
Kirjoittaja s.o.h.c
jouni kirjoitti: Miksi hukata aikaansa kinastelemalla täällä foorumissa niiden kestävyydestä, kun senkin ajan voisi käyttää hyödyllisemmin ja näyttää närhen munat epäilijöille rakentamalla sen kestävän turbokoneen kuplan mahleilla?
Noh.. tuollainen kone on rakennettu tosin ei turbo vaan n.200heppanen vapari ohc ralliautoon (kaverin auto)... Mulle on aiva sama mitä noista männistä horistaan. Iteppä tiedän mitä ne kestää kun huolella koneen rakentaa. (Ja Bootsille: koneessa juurikin noi 200eskoa maksavat valu mahlet.)

Tuntuu että monet leimaa mahlen männät paskoiksi vain sen takia mitä ovat foorumeista lukeneet tai siellä kuuluisalla esson baarilla kuulleet.

Kuinka moni on _oikeasti_ ihan itse omin käsin rakentanut koneen mahleilla? Veikkaan että tästäkin porukasta aika harva. :twisted:

Lähetetty: 26 Marras 2005 18:41
Kirjoittaja Bootsi
s.o.h.c kirjoitti: (Ja Bootsille: koneessa juurikin noi 200eskoa maksavat valu mahlet.)
:twisted:
Niinkuin kaikessa virittelyssä.. kokonaisuus ratkaisee.

Taidetaan liikkua valumäntien kestävyyden rajoilla?
Takomännät antaa enemmän anteeksi. :wink:

Lähetetty: 26 Marras 2005 18:58
Kirjoittaja jaska74
s.o.h.c kirjoitti:
minä, ja kuten joku jo sanoikin, niin ne 200€ kuplan mahlet EI OLE takomäntiä nähneetkään.
mutta ihan hyvin ajoivat asiansa 2.1 ohc kattilassa 1,5 paineilla

Lähetetty: 26 Marras 2005 19:07
Kirjoittaja Eemeli
Eipäole tullu rakennettua moottoria niillä...(enkä välttämättä koskaan tule rakentamaankaan, ainakaan niilla ja ahtimella. varma on aina varma mutta tuuri saattaa joskus pettää. eli laatu kunniaan.) ...mut tuossahan sellaiset uudet näyttää olevan laatikossa kaverin hyllyllä. Harmi kun ei ole enää koulussa :shock: :shock: :?: ...niin olis voinu huvikseen käydä mittaamassa kuplan mahlen, cossun mukin ja vakio ohc männän pinta kovuudet. Olis kertonu aika paljon materiaalista.

Lähetetty: 27 Marras 2005 15:56
Kirjoittaja cossu7
no jos laittaa cossun männät niin mitä veivejä kannattaa käyttää? sopiiko saabin??? vai tarviiko hommata cossun kanget??

Lähetetty: 27 Marras 2005 16:00
Kirjoittaja Jaakko85
cossu7 kirjoitti:no jos laittaa cossun männät niin mitä veivejä kannattaa käyttää? sopiiko saabin??? vai tarviiko hommata cossun kanget??
Cossun kangetkin vaan.

Lähetetty: 27 Marras 2005 16:05
Kirjoittaja cossu7
maksaa vaan paljon enemmän... kuin paljon mitta eroo saabin kanki ja cossun?

Lähetetty: 27 Marras 2005 16:28
Kirjoittaja Jaakko85
cossu7 kirjoitti:maksaa vaan paljon enemmän... kuin paljon mitta eroo saabin kanki ja cossun?
Cossun kiertokanki tais olla 128.5mm ja saman mittaiset taitaa olla myös saapin kanget?. normi ohc kanki 127mm

No maksaa maksaa, miksi laittaa huonommat kanget (jos edes menee) jos kerran ostaa hyvät männät? sarjoja saa käytettynä kuitenkin alkaen jostain 250€ ylöspäin..

Lähetetty: 28 Marras 2005 18:12
Kirjoittaja cossu7
niin eks noita kuplan "tako" mahleja myydä ihan TAKO mäntinä?

Lähetetty: 28 Marras 2005 20:05
Kirjoittaja jaska74
cossu7 kirjoitti:niin eks noita kuplan "tako" mahleja myydä ihan TAKO mäntinä?
sekä että
http://www.hotcars.net/loadframe.asp?pa ... od1154.ASP

Lähetetty: 28 Marras 2005 20:13
Kirjoittaja Bootsi
Vielä kerran pojat... :lol: :lol:

*Takomäntiä
*Valumäntiä

Mahle valmistaa molempia.. mm. Kupliin. :twisted:

Lähetetty: 28 Marras 2005 22:51
Kirjoittaja ZyaS
kertaus on opintojen äiti :wink: :lol:

Lähetetty: 27 Joulu 2005 01:46
Kirjoittaja fiiikus
VesQ kirjoitti:Eikös siinä lue että

ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.


Eli jos kone on samassa kunnossa kuin tehtaalta tullessaan (eli ei muutoksia koneessa) niin riittää maahantuojan todistus tehoista'

Jos konetta muutettu esim ohc koneeseen lisätty turbo, niin se ei ole tehtaan tekemää konetta vastaava ja silloin tarvitsee teholaput

öh, eli jos haluaa tehdä mk1 Sierrasta turbon OHC kannella/lohkolla niin pelkkä muutoskatsastus riittää ? (oletus että jarrut yms vaihdettu asianmukaisesti) entä jos haluasi laittaa legendaarisen Cossun koneen tai tuoreemman Zetecin turbon kera ? missä vaiheessa muutoskatsastus vaatii kanta-autotarkastuksen pohjalle ?

Lähetetty: 27 Joulu 2005 11:36
Kirjoittaja avoesco
Muistaakseni jos muutokset ylittää 34% tarvii kanta auto tarkastuksen.
Kannattaa kurkkaa http://www.ake.fi

Edit:Niinhän se tais olla et 35%
Kiitos oikasusta

Lähetetty: 27 Joulu 2005 11:38
Kirjoittaja Sultzi
35% ;)

Lähetetty: 27 Joulu 2005 19:06
Kirjoittaja fiiikus
jassoo eli mosa + vaihteisto + taka-akseli = 34 %
- miten tuo jarrujen uusiminen, lasketaanko se nykyään % vai ei ?
- mitäs jos ei vaihda kaikkea kerralla, vaan aloittaa esim jarruista ?

Lähetetty: 27 Joulu 2005 21:29
Kirjoittaja VesQ
Moottori 12% ilman apulaitteita (startti ja laturi) ja apulaitteineen 15%, laatikko+kytkin 9%, akseli sitten inssin mielen mukaan

Jarruista yms turvallisuuteen liittyvistä ei mene prosentteja jos on kanta-auto tarkastettu, eli jos on alle 35% niin menee normaalisti prosentit

Sama asia vaihtaako vaikka vuoden välein osia. Muutoskatsastuksessa katsotaan aina sen hetkinen tilanne montako prosenttia on alkuperäisistä osista vaihdettu

Se ei vaikuta prosentteihin minkä koneen sinne heittää (oli sitten vaikka valmetista) jos vaan pysyy annettujen teho/tilavuus/paino rajojen sisällä se uusi moottori.

Myöskään prosentteja ei tule samasta osasta moneen kertaan eli jos vaikka muutoskatsastat 1.6 tilalle 2.0 ja siitä menee tuo 12% ja sen jälkeen vaihdat sinne vaikka sen valmetin moottorin niin ei tule lisää prosentteja olettaen että muuta ei tarvitse vaihtaa moottorin lisäksi (laatikko yms) mutta se täytyy kuitenkin muutoskatsastaa

Lähetetty: 27 Joulu 2005 22:17
Kirjoittaja ft79
VesQ kirjoitti:Moottori 12% ilman apulaitteita (startti ja laturi) ja apulaitteineen 15%, laatikko+kytkin 9%, akseli sitten inssin mielen mukaan

Jarruista yms turvallisuuteen liittyvistä ei mene prosentteja jos on kanta-auto tarkastettu, eli jos on alle 35% niin menee normaalisti prosentit

Sama asia vaihtaako vaikka vuoden välein osia. Muutoskatsastuksessa katsotaan aina sen hetkinen tilanne montako prosenttia on alkuperäisistä osista vaihdettu

Se ei vaikuta prosentteihin minkä koneen sinne heittää (oli sitten vaikka valmetista) jos vaan pysyy annettujen teho/tilavuus/paino rajojen sisällä se uusi moottori.

Myöskään prosentteja ei tule samasta osasta moneen kertaan eli jos vaikka muutoskatsastat 1.6 tilalle 2.0 ja siitä menee tuo 12% ja sen jälkeen vaihdat sinne vaikka sen valmetin moottorin niin ei tule lisää prosentteja olettaen että muuta ei tarvitse vaihtaa moottorin lisäksi (laatikko yms) mutta se täytyy kuitenkin muutoskatsastaa
kiva vertaus toi Valmetin kone... :lol: :lol:

mutta onko tosiaan noin että jarruista menee
prosentit ennen kanta-aton tarkastusta...
ja mitä toi tarkastus maksaa??? :roll:

Lähetetty: 27 Joulu 2005 22:22
Kirjoittaja Sultzi
Kanta-auto tarkastus halvimmillaan ~250e kalleimmillaan ~1300e.

Lähetetty: 27 Joulu 2005 22:27
Kirjoittaja ft79
Sultzi kirjoitti:Kanta-auto tarkastus halvimmillaan ~250e kalleimmillaan ~1300e.
okei...
mistä hinta määräytyy...
vai vaikuttaako että kuinka takapajulassa asuu... :lol:
niin vai onko pärstäkerroin... :lol:

Lähetetty: 27 Joulu 2005 22:28
Kirjoittaja Sultzi
Täysin konttorista kiinni. On se kyllä mielenkiintoista että yli 1000e eroja on konttoreiden välillä.

Aken mukaan pitäisi hinnan olla jossain 500e paikkeilla kai.

Lähetetty: 27 Joulu 2005 22:29
Kirjoittaja ft79
eli saattaa joutu maksamaan pelkästä ilmasta... :P :P