Mondeo 2001 automaatti nykii

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Mä oon melko varma, että tuossa meidän autossa se toimii, yleensä jos toi venttiili temppuaa, se kai aiheuttaa myös jonkinlaista humppaamista tyhjäkäyntiin, kierrosten nousua, ainakin kaikissa muissa autoissa missä se on ongelmia mulla aiheuttanut, tuo on aina käynyt nätisti, eikä kuvailemiasi oireitakaan ole ollut, eli menee maantiellä tasaisesti haluttua nopeutta, ja "moottorijarruttaa" jos nyt automaatista niin voi sanoa, mutta siis selkeesti vauhti hiljenee kun päästää kaasun.

Kulutuksista:
Mä en oo ikinä kulutusta pystynyt tarkkaan mittaamaan, meidän autoa kun ei syystä tai toisesta saa tankattua täyteen ilman, että varaa aikaa puoli tuntia. Alkaa jo 30 litran kohdalla tökkimään.
Mutta jos ajotietokoneeseen on yhtään luottamista, niin en oo viimeseen 50tkm:n nollannut, ajo hyvin lyhyttä taajama-ajoa pääasiassa, keskikulutus n.10,5. Ruokottomasti tuo ainetta vie, on aina vienyt. Näppituntumalla n. 8 litraa maantiellä, kesällä kaupunki/taajama n. 12l/100km, talvella n.14.. Ei sillä montaa sataa kilsaa ole toimintasäde.. :oops:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Mä oon melko varma, että tuossa meidän autossa se toimii
Hyvin todennäköistä minunkin mielestäni. Nykimistä voi aiheuttaa ainakin 10 eri osaa/vikaa, ja tyhjäkäyntiventtiili tuskin on se todennäköisin. Mutta valitettavasti jäi vähän epäselväksi että mikä sulla lopulta korjasi nykimisen kun teit imusarjarempan yhteydessä niin monta (huolto)toimenpidettä :?
Sierra2.3-16v kirjoitti:yleensä jos toi venttiili temppuaa, se kai aiheuttaa myös jonkinlaista humppaamista tyhjäkäyntiin
Täällä ei ollut humppaamista. Päinvastoin tyhjäkäynti toimi kuin ajatus. Mutta toisaalta tyhjäkäynnillähän sen venttiilin pitääkin olla auki/aukeilla -> eihän silloin pikku valskaus kiinni-asennossa aiheuta mitään ongelmia :?:

Kyllä ittelläkin "hyvin lyhyessä taajama-ajossa" menee kulutus yli 10 litran satasella.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

niin, onhan se vika voinut meidän autossa olla vaikkapa se umpeen karstoittunut imuilman lämpöanturi, ehkä antanut väärää informaatiota ja egr tuupannut pakokaasua väärään aikaan tms. Mutta kun ei viittinyt moneen kertaan ropailla, ja koittaa mikä auttaa.

No, pääasia, että kummankin mondeo nyt ainakin tällä erää toimii, ei muuta kuin leuka rintaan ja odottamaan uusia vikoja :D
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Tapior
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Loka 2010 10:44

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Tapior »

Stick9 kirjoitti: Ilmastointi päällä kun nykiminen ilmenee? kompuran päälle ja pois menemisen huomaa kyllä varsinkin kun ajaa tasakaasulla kevyellä kuormituksella.
Paljon sulla muuten kuluttaa mondeo?
Ilmastointi aiheuttaa tuon nykimisen. Ilmiön huomaa myös paikallaan kun on kierroksia reilummin kuin tyhjäkäynnillä.
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Unohdin korjata tässä ketjussa olleen virheellisen informaation:
Nykiminen ei johtunut tyhjäkäyntiventtiilistä: tämä väärä "diagnoosi" johtui siitä valitettavasta yhteensattumasta, että vaihdoin tyhjäkäyntiventtiilin syksyllä juuri kun kelit olivat kylmenemässä jolloin jostain - ilmeisesti EGR:stä johtuvasta - syystä nykimiset olisivat loppuneet vanhallakin tyhjäkäyntiventtiilillä.

Syy nykimiseen oli se, että imusarjan läppiä käyttävän mekanismin alipaineletku oli murtunut -> läpät eivät toimineet. Alipaineletkun vaihdon jälkeen nykimiset loppuivat kuin seinään.

Todettakoon vielä, että alipaineletkun vaihdon jälkeen pian alkoi tutut imusarjarapinat kuulua tyhjäkäynnillä ja korotetulla tyhjäkäynnillä (160tkm mittarissa). Remontiksi en itse henkilökohtaisesti missään nimessä olisi tehnyt operaatiota "läppien poisto", koska ainakin automaattivaihteiselle Mondeolle nuo läpät ovat todella tärkeät. Ilman toimivia läppiä esiintyy tässä keskustelussa puhuttua pintakaasunykimistä sekä lisäksi mm. kylmäkäynnistysongelmia. Nyt autossa on uusi imusarja jolla auto toivottavasti ajetaan loppuun...
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Hyvä jos sullakin vihdosta viimein nykivaivat loppuu, itsellä ainakin otti hermon päälle aika pahasti :D
Mitenkään voortia mollaamatta, tän hetkinen käyttis on todellista hermolepoa, yksi ainoa polttimo on pimentynyt, muuten pelaa kuin junan vessa, ei nyi eikä muutenkaan tunnu vaivoja olevan.. :D
Toi alipaineletku joka läppiä käyttää on yksi tärkeimmsitä tsekattavista asioista mondeossa, samoin kuin se läppien käyttöakseli, joka lähtee samasta solenoidista mihin tuo alipaineletku tulee.. molemmissa on usein vikaa, ja kuten sanottu, ainakin automaattivaihteinen mondeo sekoaa täysin jos ei nuo kaksi asiaa ole kunnossa, vaihtelee vaihteita miten sattuu yms.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
hozza

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja hozza »

En jaksanut lukea kaikkia viestejä mutta, Itselläni tuo nykiminen johtui nokka-akselin asentotunnistimesta joka lopulta aiheutti sen ettei lähtenyt enään käyntiin ollenkaan kun tarpeeksi kauan ongelman annoin jatkua. asento tunnistin vaihdettiin ja sen jälkeen on pelittänyt ongelmitta.
löysin jopa sellaisen maininnan jotta niissä on ollut valmistusvirhe ja jos autossasi on tuo tunnistin musta on se vaihdettava vaikka vikaa ei sillä hetkellä olisi, uusi on harmaa.lisätään nyt vielä kun en tosiaan lukenut kaikkia viestejä että minun tapauksessani auto on 2.0 tdci mondeo 2004vm automaatti. ja ongelma oli että auto nyki välillä noin 2000rpm kohdilla pinta kaasulla.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Saattaa olla dieselin vaivoja tuo, bensoissa ei mun tietääkseni noita nokka-akselin asentotunnistinvaivoja ole ollut.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Mairou
Viestit: 1
Liittynyt: 31 Loka 2020 17:26

Re: Mondeo 2001 automaatti nykii

Viesti Kirjoittaja Mairou »

Jaahas, tervetuloa ja sillai. 316tkm ajettu mk1 -96 tomaatti ja NYKIIIII 75-90km/h 2000rpm. Omassa saman mallin manuaalivoortissa oli kans näitä nykimisongelmia mutta sitä tapahtui tosin ihan tyhjäkäynnilläkin jossa viaksi paljastui sulanut alipaineletku. Että ei kun selvittelemään..
Vastaa Viestiin