Sivu 4/9

Lähetetty: 10 Marras 2005 11:40
Kirjoittaja JesseT
Olen nähnyt siistejä säädettäviä CVH:n nokkapyöriä, jotka on sorvattu kahdesta vakiosta. Antipumppien ero tavallisiin on aika pieni, eikä niitä monikaan enää sen takia käytä kun hintaa kuitenkin on. Jos oikeasti haluaa kierroskoneen, niin sitten kiinteät ja tuplajouset.
Mitään ylimääräisiä kiinnikkeitä ei ole tarvittu yli 300hv tehoissakaan CVH koneessa, mutta toki vakiot on hyvä vaihtaa kovempiin. Vibratechnicsistä on ainakin hyviä kokemuksia mk3 Escortissa ja Deflexiltä pitäisi saada myös jonkinnäköisiä kiinnikkeitä halvempaan hintaan.
Loiskelevyt ja sitten kuvaillut scraper levyt on sitten ihan eri asia, eikä missään nimessä öljyn taso ole kampiakselin korkeudella normaalisti. Ihan loiskelevyjä olen CVH koneeseen kaivannut kun tuppaa oikealle kääntyvissä mutkissa öljy nousemaan öljypohjassa sitä vasenta reunaa ja sitten se voi sitä heittää huohotukseen. Vasemmalle kääntyvissä mutkissa taas voi matala öljyntaso taas aiheuttaa hetkellistä öljynpaineen pudotusta.

Lähetetty: 10 Marras 2005 17:08
Kirjoittaja late
millaisetka on anti-pump nostimet?

Lähetetty: 10 Marras 2005 22:44
Kirjoittaja Fiesu
Moro pitkästä aikaa... Antipumpit päästää öljyä ohi matalilla kierroksilla jolla ainakin teoriassa pyritään pienentämään venttiilin nousua pienillä kierroksilla ja lisäämään tehoa alakierroksille...Säädettävän nokkapyörän voi tehdä yhdestä pyörästä sorvaamalla laipan sisä ja ulkokehän väliin.Itse tein näin kun ei Tampereen Motonetissa ollut kuin yksi nokkapyörä ja kalliiksi tuli 4,40e+vaiva...Ja mitäs muuta;Kannesta jyrsin 0,8mm pois siistin kanavat ja muotoilin venttiilitaskut+venttiilit.Nostajat pysyy vakioina,koska eihän toi efi ees kierrä yli 6700rpm Peltisarja 4-1 syntyy kuplan "rakennussarjasta" pituutta noin 1100mm.Nokka menee hiottavaksi,kun kerkee...Ms työn alla...
Hmm mikähän tässä liitty aiheeseen...

Lähetetty: 10 Marras 2005 23:03
Kirjoittaja ZyaS
Fiesu kirjoitti:Hmm mikähän tässä liitty aiheeseen...
ntipumpit päästää öljyä ohi matalilla kierroksilla jolla ainakin teoriassa pyritään pienentämään venttiilin nousua pienillä kierroksilla ja lisäämään tehoa alakierroksille
toivottavasti tästä projektista kuullaan lisää.. omastanikin lupaan kirjotella jäsenille tarinaa :wink:

Lähetetty: 11 Marras 2005 16:02
Kirjoittaja late
kui paljon noi vakio nostimet kierroksia kestää?entäs venttiilinjouset?

Lähetetty: 12 Marras 2005 12:57
Kirjoittaja koskar
late kirjoitti:kui paljon noi vakio nostimet kierroksia kestää?entäs venttiilinjouset?
Tuo kiinnostaisi muakin. Pumaracingillä tai jossakin oli se luku noista vakionostajista, että 6500rpm kestäisi? Kuinkas nuo lievät virinokat vetää vielä tuola ylhäällä? Hieman googletin ja en noille anti-pumpeille löytäny oikein mitää infosivua.

Lähetetty: 13 Marras 2005 13:37
Kirjoittaja late
olihan sillä escort-viritys oppaan kirjottajalla 1300cc kiertäny 8000rmp,tosin sil oli kyl mekaaniset nostimet ja tuplajouset.
Sano muuten siin kirjassaan et 1300cc cvh olis kaikistan paras viritys kohde johtuen lyhytiskuisuudesta.

Lähetetty: 13 Marras 2005 15:05
Kirjoittaja jushi69
late kirjoitti:olihan sillä escort-viritys oppaan kirjottajalla 1300cc kiertäny 8000rmp,tosin sil oli kyl mekaaniset nostimet ja tuplajouset.
Sano muuten siin kirjassaan et 1300cc cvh olis kaikistan paras viritys kohde johtuen lyhytiskuisuudesta.
Muistaakseni siitä sai helpoiten hevosia irti...

Lähetetty: 14 Marras 2005 17:19
Kirjoittaja late
niin parhaan koneen "arvonimen" syyksi äijä maitnitsi tuon lyhyt iskuisuuden.Onko muute 1300cc cvh ja 1600 palotilon tilavuuksilla eroja?entä venttiilien koolla?tuol olis tallis yks 1300cc purkuu menos mutta mietin et onkohan se uuden vai vanhanmallin kone?jakohihna suoja on ainakin kaksi osainen,eikös se ollut uudemmassa mallissa?ja eikös palotilatkin ole uudessa ja vanhassa erilaiset?

Lähetetty: 14 Marras 2005 23:45
Kirjoittaja JesseT
1.3:sia on vain vanhaa mallia. Uusi malli on 1.4:nen joka tuon 1.3:sen korvasi. 1.3:sen kansi on hyvin lähellä 1.6:sen kantta, mutta palotilan tilavuudessa on pieni ero ja pakoventtiili on pienempi.

Lähetetty: 15 Marras 2005 19:19
Kirjoittaja late
jahas,tuli muuten mieleen onkos ketää kevennellyt cvh:n vauhti pyöriä?onko eroa huomannut?ja paljon on painaa vähennetty ja mitä se vakiona painaa?

Lähetetty: 16 Marras 2005 00:03
Kirjoittaja koskar
late kirjoitti:jahas,tuli muuten mieleen onkos ketää kevennellyt cvh:n vauhti pyöriä?
Ei ite oo tullu kevennettyä ;) mutta kevennetty on kiinni. Kyllä se varmaan rinkiä ottaa nopeammin, mutta ei tuolla kevennyksellä ole vielä vaikea lähteä liikkeelle.

Lähetetty: 23 Marras 2005 14:55
Kirjoittaja avoesco
jushi69 kirjoitti: Muistaakseni siitä sai helpoiten hevosia irti...
mulla loppu meno 6867rpm kohdalla puski kaasareihin takas/koneen syke sekosi ihan kun olis tullu rajottaja vastaan!!!!
penkissä tulos 153,5hp ja 189.1nm
koneessa on antipumpit cvh 22 nokka kent camssin jouset.
säädettävä nokkapyörä,tehty virranjakaja,
196hp virtaava kansi,puristukset 10.5 , 5,5kg vauhtipyörä,
huono itsetehty neljä yhteen pakosarja
En tiedä mistä kyseinen juttu johtui????
Itse epäilen jousia tai pakosarjaa koska 4 2 1 sarja on vissiin paras
Kone on kylläkin pitkäiskuinen 1.9 cvh mutta kansi on 1.6 cvh:sta.

Ei ihan ohi menty aiheesta sillä....
1.6 cvh ja 1.9 cvh konessa paljon yhteistä kuten esim.
koko jakopää hihna vesipumppu kiristyspyörä alapyörä,
laturi hihnoineen,laatikon kiinnitys,koneen korvat jne...
Ja mun tapauksessa vielä sama kansi.
eli käytännössä vaan pidempi iskunen ja isommat männät.....



Kuvia
http://www.specialpaintings.net/omataut ... riolet.htm

Lähetetty: 23 Marras 2005 21:50
Kirjoittaja tapola
Erittäin mielenkiintoista, kiitos näistä. Kerrotko vielä mitä virranjakajalle on tehty? Kyselin tätä täällä kesällä, mutten saanut apuja. Ja minulla siis sama nokkakeppi+jouset sekä tehty kansi. Mutta säädöt vielä toistaiseksi kusee... :(

-Tapola

Lähetetty: 24 Marras 2005 06:35
Kirjoittaja avoesco
tapola kirjoitti:Erittäin mielenkiintoista, kiitos näistä. Kerrotko vielä mitä virranjakajalle on tehty? Kyselin tätä täällä kesällä, mutten saanut apuja. Ja minulla siis sama nokkakeppi+jouset sekä tehty kansi. Mutta säädöt vielä toistaiseksi kusee... :(

-Tapola

kaverilla on ns.virranjakaja penkki käytin siinä sitä.
Eli käytännössä jakajaan vaihdettiin jäykempi jousi ja
tehtiin niin että kestää perus ennakkoa huomattavasti enemmän....
Toimii alakierroksilla paremmin.
Onko kansi ollut virtaus penkissä?
Monta kertaa (niinku mullaki kävi) jos joku tietämätön sorkkii kantta niin menee vaan huonompaan suuntaan.
Kaveri sano et on saanu cvh kannen virtaa n.215hp
Mut kun mun kansi oli ensin toisessa paikassa niin
siitä sai (vaan) 196hp virtaavan :D
Ei muutaku putkisto kuntoon niin saat reilusti tehoa lisää.
Ja tottakai penkkiin säätöön.
Parhaimmassa tapauksessa sulle lisää 421 pakosarja 2" putkisto penkissä säätö niin on + 25hp :D
Tuolta saat nokan perus ajotukseen ohjeet
ei kyllä escorttiin mut periaate on sama ja
tietysti olettaen että sulla on säädettävä nokkapyörä
jos ei ole niin hommaa ihmeessä....
http://www.isokivijarvi.com/jir/finnish/nokka.htm

Lähetetty: 27 Marras 2005 20:15
Kirjoittaja tapola
Oolrait, tässä tuli uskonvahvistusta ja eiköhän tuossa kevväämmällä taas palata säätöpuuhiin. Aloitan varmaan kaasareista - ei tahdo oikein tyhjää käydä tällä hetkellä. Kurkkujen koko täytyy tarkistaa ja ehkä vaihtaa.

Mitenkä toi virtaus on mitattu, kun lukema vaikuttaa (215) aika kovalta? Itsellä mitattiin 11mm nostolla 184hv virtaus ja tekijä oli ihan tyytyväinen tuohon.

-Tapo

Lähetetty: 28 Marras 2005 11:05
Kirjoittaja avoesco
Se on hyvä jos sait lisä potkua projektiin...
Itselläkin meinas usko jo loppuu kesken ku konetta on puolentoista vuoden sisällä avattu viis kertaa!!!!
Nyt pitäis taas talvella avaa kone ja ronkkii vähän lisää voimaa.
Mitkä kaasarit sulla on?
Mulla on dcoe weberit.
niiden toiminta parantu imutorvilla ja suuttimia vaihtelemalla....
joutu siirtää puhallin koteloa taaksepäin et saa tilaa torville ja putsarille
Tulos on mitattu kansisetin entisellä penkillä ja 11.5 nostoilla
Niin ja muistaakseni (ennätys) lukemat oli 216.....
mutta yks hepo sinne tai tänne on oikeeastaan ihan sama noissa lukemissa!!!!
Laitoin kuvia nettisivuilleni tekniset tiedot sivulle....

http://www.specialpaintings.net/omataut ... riolet.htm

Lähetetty: 01 Joulu 2005 18:48
Kirjoittaja late
mites muuten toi nokan hiotus onnistuu cvh:ssa?kun ihmettelen vaan noita hydrauli nostimia,eli miten se painimen ja keinuvivin välinen välys saadaan oikeaksi?vai säätyykö se automaattisesti oikeaksi hydrailinostinten ansiosta?siis kun nokkaa hiotaan niin nostinhan "tippuu" alaspäin kun perusympytästä hiotaan.Ja onkos ketää itte kaivellu noita kanavia?millasin tuloksin?nyt on meinaa hyvä sauma hieman tutkia ku (romu)kone purettuna tallissa.

Lähetetty: 01 Joulu 2005 18:58
Kirjoittaja avoesco
Ei hydraulisissa nostimissa ole väljyyttä.
Säätyy "automaattisesti" ku kiristää momenttiin.
Jossain täälä oli myös juttua kanavien kaivamisesta ja linkkinä oli hyvät sivutkin eli selailemaan vaan.
rally race lähettää piper camssille hiottavaks nokkia eli sinne yhteydenotto
Ei kannata edes harkita itse rupee hiomaan

Edit:"Latelle" sun koneessa on tarpeeks isot venat.
ellei jopa "liian" suuret tolle koneelle eli varmasti saat kannen virtaamaan tarpeeksi

Lähetetty: 01 Joulu 2005 20:02
Kirjoittaja late
Juu en siis itse ole mitään nokkaa hiomassa,mutta tasaako se nostin niin ison välyksen?siis jos nokasta hiotaan esim.1-2mm?ja mittasin myös 1300cc cvh:n imuventtiilin halkaisijan 42mm, A.G.Bellin mukaan 1300cc koneessa imunventtiilin sopiva koko olisi 38mm,tietty noi nyt on vaan jotain suuntaa antavaa mutta ilmesesti cvh koneessa on vakionakin jo aika hyvälliset venttiilit.(en sit tiedä 1600cc venttiili kokoja,jos joku tietää niin voisi ilmoitella)pakovenoi en viel irrotellu.

Lähetetty: 12 Joulu 2005 12:18
Kirjoittaja Volmari
noista imu ja pako venttiileistä.

monet rallisedät harrastaa sitä kun sääntöjen puitteissa ei venttiileiden koko saa kasvattaa niin moni on suositellu minulle tätä että porauttaa ne venttiilien auko vinoiksi.. eli lopuksi koko ei kasva mutta kolon yläpäässä on enemmän leveyttä, mä sanon sitä vaikka venturaksi. ja sillä kuulemma saa jo käytännön hyötyä irti.

viimeisinkin oli tehnyt 1300cc kenttiin saman ja tietty joitain muitakin virityksiä ja toinen oli kaiken muun paitsi sen venttiili homman. ensin mainittu antoi tehoa enemmän kun taas tämä toinen joka kiersi kuin tauti mutta vääntö katosi.

Evolution suositteli tätä samaa minulle kun kysyin häneltä.

mut nyt oma kysymys, onko kenelläkään käytännön kokemusta että miten jyrkkä nokka olisi suositeltava jos kummiskin haluaa ajaa pienillä kierroksilla ilman ärsyttävää nykimistä?

Lähetetty: 12 Joulu 2005 15:59
Kirjoittaja late
Siis hä,Poraa vinoon?selittäkääs uudestaan en ymmärtänyt mitään. :shock:

Lähetetty: 12 Joulu 2005 16:10
Kirjoittaja janzamar
josko tuo vastaa sitä kun heittää venttiilin pylväsporakoneseen ja hipaisee rälläkällä venttiiliin jyrkemmän kulman..
siitä on itellä ihan kohtuuhyviä kokemuksia,eli ei ainakaan huonommaksi muuttunut.

Lähetetty: 12 Joulu 2005 20:26
Kirjoittaja avoesco
Niin suomeksi että hiotaan venttiilit ja seetit uusiin kulmiin jolla pienennetään suoraa osaa ja samalla pyöristetään "venttiilin vartta kohti"
Tällä on virtaus penkissä saatu jo muuten tehdyistä kansista jopa 16hp lisä virtaus.
Volmarille:ittellä cvh22 ja pelittää ihan hyvin alhaalla
ei se jyrkkä nokka nykimistä tee tehoalue vaan siirtyy ylemmäs
Kun kattelet nokkaa ittelles niin niissä aina ilmoitetaan tehoalue sillä pystyt paljolti päättelemään minkä nokan valitset......

Lähetetty: 12 Joulu 2005 20:43
Kirjoittaja Bootsi
avoesco kirjoitti:Niin suomeksi että hiotaan venttiilit ja seetit uusiin kulmiin jolla pienennetään suoraa osaa ja samalla pyöristetään "venttiilin vartta kohti"
Ja tätä EI tehdä kotona poralla ja rälläkällä. :wink: :lol: :lol: