Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 23 Heinä 2020 23:08
Vartan AGM, eikä ole kertaakaan tarvinnut ladata ulkoisella laturilla.
Vartan AGM, eikä ole kertaakaan tarvinnut ladata ulkoisella laturilla.
Tuota AGM:ää vähän epäilinkin.
Pääsimme näköjään vaihteiston kanssa sopuun, kun nykiminen loppui melkeinpä heti, kun tänne kirjoittelin asiasta.. Kenties siinä oli vielä optimointi meneillään, kun nyt se tuntuu vaihtavan vaihteita muutenkin pehmeämmin. Mutta hyvä tietää, että vastaavista satunnaisista nytkähtelyistä ei kannata olla huolissaan.
Ei tehty mitään. Oli matalan jännitteen herjat päällä ja webasto ei toiminut yms, niin sitten vaan uusi akku kiinni ja ta-daa, ei herjannut enää, webasto ja kaikki toimi heti ja toimii vieläkin. Että, mistä se jännitteenvalvonta mikälie tiesi, että nytpä onkin virtaa, vaikka ei ladattu sen läpi.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑24 Heinä 2020 00:09Tuota AGM:ää vähän epäilinkin.
Vaihdettiinko BMS-systeemiin tieto uudesta akusta?
Mulla on nimittäin käynyt mielessä se, että jospa näissä ongelmayksilöissä on koodattuna AGM mutta asennettuna flooded akku.
Manuaalilla ehkä noin, mutta automaatilla sport asento pitää koko ajan pienempää vaihdetta ja muutenkin vedättää turhan korkealle, en käytä sportia kuin ohitustilanteessa.@rsk@ kirjoitti: ↑24 Heinä 2020 20:18 Kokeilin matkaa ajaessa pienen siivun ajaa normimodella ja auto tuntuu jalkaan jotenkin vetelältä ja vakionopeussäätimen kanssakin velloo jotenkin ihmeellisesti. Sportilla vaan koko ajan, niin omaan makuun toimii hyvin ja käytös vakionopeussäätimen kanssa sitä kautta on paljon johdonmukasempaa mäkisellä tiellä varsinkin. Ei jaksa notkopaikoissa itse kaasun kanssa antaa lisää happea ennenkuin moottorijarrutukselta kääntyy vetopäälle ylämäkeen.
Joo ei automaatilla kannata turhaan huudattaa.HMS77 kirjoitti: ↑25 Heinä 2020 10:27Manuaalilla ehkä noin, mutta automaatilla sport asento pitää koko ajan pienempää vaihdetta ja muutenkin vedättää turhan korkealle, en käytä sportia kuin ohitustilanteessa.@rsk@ kirjoitti: ↑24 Heinä 2020 20:18 Kokeilin matkaa ajaessa pienen siivun ajaa normimodella ja auto tuntuu jalkaan jotenkin vetelältä ja vakionopeussäätimen kanssakin velloo jotenkin ihmeellisesti. Sportilla vaan koko ajan, niin omaan makuun toimii hyvin ja käytös vakionopeussäätimen kanssa sitä kautta on paljon johdonmukasempaa mäkisellä tiellä varsinkin. Ei jaksa notkopaikoissa itse kaasun kanssa antaa lisää happea ennenkuin moottorijarrutukselta kääntyy vetopäälle ylämäkeen.
Ja automaatilla ei kyllä vello eikä tee mitään muutakaa ihmeellistä.
2018 focus..on takuu ja pitkään. Varaamaan aikaa huoltoon näitä ite kannata korjata ennen kun takuu loppuu.Renee kirjoitti: ↑25 Heinä 2020 12:43 Varmaa kannatta tutkia että auto etunen ylös ja pyörät linkkuun ja pyörität rengasta käsin(jos itse haluaa tutkia äänimaailmaa ).Ottaako rengas johonkin rajoitinkumiin vaikka. Mikä rengastus/ vanteet autossa myös jarrupuoli kunnossa. Jos uusi auto takuu voimassa niin sinne huoltotiskille valittamaan vaan.
Tuota juuri ajoin takaa, että se AGM:n lepojännite on hitusen korkeampi ja jos auto luulee asennetuna olevan flooded akun niin indikoitu varausprosentti on korkeampi.-Kj- kirjoitti: ↑25 Heinä 2020 08:17 Täyden AGM akun lepojännite on mielestäni pari voltin kymmenystä korkeampi kuin flooded akun. Silloin kun virranhallinta kalibroi itsensä (auton ollessa tovin sammuksissa) ja näkee korkeamman jännitteen, ajattelee akussa olevan potkua - niin kuin tässä onkin. AGM myös ottaa paremmin vastaan varausta kuin tämä enhanced flooded mikä on alkup akku. Mahtaisikohan virranhallinta käyttäytyä yhtä oudosti jos sille kerrottaisiin että kyseessä AGM.
Itselläni virtaongelmia ei vieläkään ole esiintynyt, sen jälkeen kun tcu päivitys tuli pari kk sitten itsestään. Sensoria ei ole vielä asennettu. Parin päivän seisonnan jälkeen oli akun varaus vielä indikoitu 70% ja siinä se on pyörinyt 70-75 kun olen satunnaisesti katsellut. Ei siis ihan tavoite - 80% ole vielä ollut.
30tkm huollossa huomasivat öljykylpyisestä jakopäästä pientä öljyvuotoa (ympäristö kostunut), joten ylimääräiset pajareissut ei siihen vielä loppuneet....
Muistaakseni Fordissa virtaa tulee takaluukun 12v lähdöstä kun autossa on virrat. Ei vaadi moottorin käynnissä oloa. Näin se on käsittääkseni useimmissa automerkeissä. Varmasti syö virtaa aikalailla jos moottori ei ole käynnissä.Rusakko_ kirjoitti: ↑25 Heinä 2020 22:46 Kellään kokemusta takakonttiin sijoitettavista kylmälaukuista, mihin virta otetaan kontin 12 V lähdöstä? Toimiiko vain kun auto käynnissä? Ymmärsin että jos moottori sammutettunakin toimii, niin akkua kuormittaa kovasti.
Joku perus alle satasen laukku olis tarjolla sukulaiselta.
Yein päätöksen, että jatkan vanhan liising sopparia vuodella. 100€ edullisempi kuin uusi, ja kun hyvin pelittää vieläkin.Viikkus kirjoitti: ↑21 Heinä 2020 11:57Mulla on ollut mk3.5 farkku st-line ja nyt on tämä mk4 myös farmari/st-line. Itse en keksi edellisestä mallista juuri mitään mitä kaipaisin tämän uuden kohdalla. Jos nyt ihan viilataan yksityiskohtia, niin tässä uudessa mallissa on muutama pieni juttu, joista en ole niin innostunut. Esim. automaattinen ilmastointi on vähän turhan säädettävä omaan makuun, saisi olla yksinkertaisempi, kuten mk3.5 kohdalla. Sitten on nämä entisestään lisääntyneet mittariston huomautustekstit ja piipitykset. Ennen jokaista ajokertaa täytyy kuitata liian monta huomautusta, deaktivoida S&S ja asettaa sport-ajomoodi. Tätä ei edellisessä mallissa muistaakseni ollut, lukuunottamatta S&S deaktivointia.larna kirjoitti: ↑20 Heinä 2020 23:12 Niinpä olikin kun tarpeeks sekas ketjua taaksepäin. No samalla tuli kahlattua teidän s/s ja muutkin murheet läpi.
Empä olisi arvannut millaisia murheita uusissa Focuksissa on ollut kun oma mk3.5 on toiminut 3 vuotta ja 75tkm moitteettomasti.
(ST Line 1.5 dtci automaatti)
Liisari loppumassa elokuussa, joten nyt pitää päättää jatkanko vanhaa vai tilaanko uuden.
Kävin tänään ajaa Titanium bensan kun dieseliä ei tunnu mistään saavan koeajoon ainakaan ST Line mallina.
Onkohan alustassa,moottorissa, vaihteistossa tapahtunut muutosta huonompaan/parempaan suuntaan?
MK3.5 St Line alustasta olen kovasti tykännyt, no jos moitittavaa niin ehkä hiukan pinta kova.
Toki edelleen uudet varusteet ja mk4:sen parantunut laaduntunne trumppaa nämä ärsyttävyydet reilusti. Ajoergo on mk4:ssa itselle parantunut reilusti edellisestä ja tilat on takapenkillä paremmat. Itse olen myös välttynyt näiltä täällä esiintyneiltä lukuisilta ongelmilta.
Peltier jääkaappi on hyötysuhteeltaan huono eikä kannata käyttää kun auto käynnissä. Taitaa kuluttaa enemmän kun webasto.. Veneeseen hommattiin kompurakylmälaukku kun akku oli kovilla. Laittaa kotona/kohteessa verkkovirtaan niin ei kulu turhaan virtaa laukun jäähdyttämiseen. Tuottaa myös käänteisesti lämpöä mutta se ei ongelma ilmastoidussa autossa.Frnz kirjoitti: ↑26 Heinä 2020 07:45Muistaakseni Fordissa virtaa tulee takaluukun 12v lähdöstä kun autossa on virrat. Ei vaadi moottorin käynnissä oloa. Näin se on käsittääkseni useimmissa automerkeissä. Varmasti syö virtaa aikalailla jos moottori ei ole käynnissä.Rusakko_ kirjoitti: ↑25 Heinä 2020 22:46 Kellään kokemusta takakonttiin sijoitettavista kylmälaukuista, mihin virta otetaan kontin 12 V lähdöstä? Toimiiko vain kun auto käynnissä? Ymmärsin että jos moottori sammutettunakin toimii, niin akkua kuormittaa kovasti.
Joku perus alle satasen laukku olis tarjolla sukulaiselta.
Periaatteessa tuollainen kylmälaukku toimii kyllä ihan hyvin. Me teemme usein pitkillä mökkimatkoilla niin, että kylmälaukku laitetaan kotona takaluukkuun hurisemaan ja noin 150km ajon jälkeen käymme kaupassa. Tuolloin laukku on viileä ja sinne voi laittaa loppumatkan ajaksi kylmää tarvitsevat (ei kuitenkaan pakasteet) tuotteet. Tarkkaa tietoa siitä milloin kylmälaukku on kylmentynyt, ei minulla ole, mutta veikkaan että se ottaa kyllä oman aikansa ellei sinne etukäteen laita jotain kylmäkalleja tms.
Hmm... tuliko tässä nyt painovirhe?
Niin siis tarkoitin, että käyttää vain kun auto käy.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑26 Heinä 2020 20:38Hmm... tuliko tässä nyt painovirhe?
Vai mitä tarkoitat sillä, että peltier-kaappia ei kannata käyttää kun auto on käynnissä?
Kyllähän auton laturi jaksaa sen 5A syöttää kevyesti. Jaksaahan se lisävalojakin ruokkia.
Mutta auton seistessä sitä ei todella kannata käyttää kuin korkeintaan ruokatauon ajan.
Kompurakaappiin verrattuna se on todellakin syöppä.
Positiivinen yllätys ollut, että selkeesti vitosella alkaviin kulutuksiin on päässyt matka-ajossa ilman näitä ekohömpötyksiä.fordever kirjoitti: ↑27 Heinä 2020 17:37 Muutama tuhat kilometriä ajettu. Mukana huonoa talvea hetken. Vajaa 40 % taajamassa ja loput valtateillä, jossa aktiivinen/adaptiivinen vakionopeussäädin aina päällä. Keskimääräinen tankkauksista laskettu kulutus 6,1 l/100 km. Kulutus per tankkausväli vaihdellut 5,2 - 7,1 l/100 km.