Sivu 289/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 07:00
Kirjoittaja Rusakko_
Ishvan kirjoitti: 26 Kesä 2020 21:53 Vähän asian vierestä...monesti itsekin kuullut puhuttavan "oppivasta" laatikosta. Useampi automaatti ollut itsellänikin, jotkut saaneet uutta ohjelmaa sisäänsä useamman kerran yms. mutta tasan mitään ne eivät ole kyllä ajotavasta "oppineet". Tasan tarkkaan toimineen alusta lähtien samalla tavalla ilman mitään muutoksia vaikka miten olisi niiden kanssa ajellut. Väitän aika vahvasti tämän oppivan laatikon olevan lähinnä sitkeä urbaanilegenda.
Aikalailla näin omatkin kokemukset useamman automaatin osalta. Perstuntumalla vaimo ajelee paljon rauhallisemmin kuin minä, eikä kuskinvaihtaminen aiheuta (tai ole aiheuttanut) mitään eroa laatikon toimintaan niin Focuksessa kuin aiemmissakaan muun merkkisissä.
Kaikki automaatit omistamani vm 2006-2019 ovat kyllä hetkittäin oppineet vaihtamaan rivakammin ja herkemmin jos ensin esim ohittaa auton ja hetken päästä toisen jne edelleen, mutta eipä tuo oppi ole varmaan puolta minuuttia kauemmin ole kestänyt.
Keväällä Focuksen automaatti nollattiin ja päivitettiin. Nollauksen kyllä huomasi, kun vaihteet vaihtuivat tosi pehmeästi (ja hitaasti). Muutaman kilometrin kotimatkalla oppi sen mitä oppi ja lopulta toiminta vähän siistimpi ja sujuvampi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 07:44
Kirjoittaja @rsk@
Sama mulla oli yksi perinteisellä automaatilla oleva auto ja sillä kun kaasu pohjassa D:llä teki ohituksia, niin parin ohituksen jälkeen loota alkoi repimään paljon terävämmin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 12:39
Kirjoittaja revote
Inhoan tätä autoa koko ajan enemmän - talvella kirjoitin kuinka tämä ei puhalla lämmintä (automaattiasennossa vain puhallin huutaa mutta mitään ei tule) ja nyt huomasin että tämän ilmastointilaite on myös hengetön. Kun laittaa AC MAX niin ei sieltä tule edes oikeasti kylmää. Lämpötilan voi säätää 15,5 asteeseen niin automaatilla on autossa kuuma. Puhallin suurimmalla eli kolmostasolla. Takapenkillä lapset huutaa kuinka on kuuma.

S&S meni taas mykäksi sekin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 13:09
Kirjoittaja Ishvan
revote kirjoitti: 27 Kesä 2020 12:39 Inhoan tätä autoa koko ajan enemmän - talvella kirjoitin kuinka tämä ei puhalla lämmintä (automaattiasennossa vain puhallin huutaa mutta mitään ei tule) ja nyt huomasin että tämän ilmastointilaite on myös hengetön. Kun laittaa AC MAX niin ei sieltä tule edes oikeasti kylmää. Lämpötilan voi säätää 15,5 asteeseen niin automaatilla on autossa kuuma. Puhallin suurimmalla eli kolmostasolla. Takapenkillä lapset huutaa kuinka on kuuma.

S&S meni taas mykäksi sekin.
Itsellä ei kyllä tätä ongelmaa ole. Nyt helteillä aina katto auki ja verho takana eli aurinko paistaa vielä suoraan sisään. Lämmityslaitteen pyyntinä automaatti-asennossa 19c. Sen verran kylmää tulee keskisuulakkeista, että meinaa käsivarret krampata. Kylmää riittää mutta puhallussuunnat on vähän outoja, kun kaikki kylmä lyödään suoraan päin naamaa. Vähän joutuu jaloille ja käsille ohjamaan manuaalisesti näillä lämpötiloilla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 13:47
Kirjoittaja Freeze
revote kirjoitti: 27 Kesä 2020 12:39Inhoan tätä autoa koko ajan enemmän - talvella kirjoitin kuinka tämä ei puhalla lämmintä (automaattiasennossa vain puhallin huutaa mutta mitään ei tule) ja nyt huomasin että tämän ilmastointilaite on myös hengetön. Kun laittaa AC MAX niin ei sieltä tule edes oikeasti kylmää. Lämpötilan voi säätää 15,5 asteeseen niin automaatilla on autossa kuuma.
Automaatin kolmostaso ei ole suinkaan suurin systeemin puhallustaso, manuaalisesti tehoa nostamalla saa lisää puhallustehoa selvästi lisää. Itsellä pysyi siedettävänä alle 30C helteillä 3-tasolla ja asetus 19C. Jos oikeasti haluaa kylmää niin puhallusteho täysille, riittää ainakin minulla. Lämpötilasta ei ole varmuutta, mutta niskaa alkaa kivistään pidemmän puihalluksen jälkeen eli ilmeisesti riittävän kylmää. Mutta hengettömämpihän tämä on kuin Mk3:ssa, kaikki ilmesiesti päästöjen laskemisen nimissä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 14:00
Kirjoittaja toasti
Freeze kirjoitti: 27 Kesä 2020 13:47
revote kirjoitti: 27 Kesä 2020 12:39Kun laittaa AC MAX niin ei sieltä tule edes oikeasti kylmää.
Automaatin kolmostaso ei ole suinkaan suurin systeemin puhallustaso, manuaalisesti tehoa nostamalla saa lisää puhallustehoa selvästi lisää.
Kyllä se max AC, mistä revote puhuu, on tosiaan Max. Ei siitä kovemmalle säätää voi

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 14:05
Kirjoittaja @rsk@
Täytyy myöntää, että ilmanpuhalluksen jako on vähän outo. Keskisuuttimista tulee välillä suhteettoman kylmää ilmaa muuhun nähden. Omassa autossa automaatilla asetus +22 ja ei ole kuuma missään vaiheessa kyllä. Makuasia tietysti mistä lämpötilasta tykkää.
Täytyy myöntää, että muutamassa länsinaapurin tuotteessa on ollut kyllä parhaasta päästä ilmastoinnin toiminta. Kun ilmastointi/ilmanvaihto on oikein suunniteltu, niin missään vaiheessa ei tule vedon/puhalluksen tunnetta naamalla, niskassa, käsissä jne. Tietysti silloin kun lähdetään täysin auringonpaisteesta kuumalla autolla ja automaatti yrittää jäähdyttää auton mahd. nopeasti on eri asia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 14:24
Kirjoittaja Ishvan
Itsellä ollut neljä Volvoa. Niissä ilmastoinnin toiminta on ollut mielestäni täydellistä. Koskaan ei tarvinnut koskea yhtään mihinkään, ellei sitten lasille tahtonut lisää sulattelutehoa. Lämpötila 21 kesät talvet. Koskaan ei ollut kylmä tai kuuma. Lisäksi puhallus jakautui niin ettei tosiaan vedon tunnetta tullut. Auyomaatti-ilmastointia parhaimmillaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 15:09
Kirjoittaja AAR85
Kokeilin tänään piruuttaan webastoa päälle kaukkarilla. Jotai suhinaa sieltä kuului, mutta loppui heti ja näyttöön tuli teksti ”....akun varaustila liian matala.” Yleismittari esiin ja 12.18v sain mitattua. Eli noin vähän yli 50% varaus. Pistin akkulaturin (ctek 10a). Laturin ilmoitettua akun olevan täynnä otin sen irti ja annoin auton olla itsekseen tunnin. Uusi yritys webastolla ja sama teksti akun varaustilasta ruutuun :lol: Mittasin akun uudelleen ja 12.76v eli täysi lataus :lol:

Tarttis varmaan ennen talvea ottaa yhteyttä huoltoon.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 15:14
Kirjoittaja revote
Ishvan kirjoitti: 27 Kesä 2020 13:09
revote kirjoitti: 27 Kesä 2020 12:39 Inhoan tätä autoa koko ajan enemmän - talvella kirjoitin kuinka tämä ei puhalla lämmintä (automaattiasennossa vain puhallin huutaa mutta mitään ei tule) ja nyt huomasin että tämän ilmastointilaite on myös hengetön. Kun laittaa AC MAX niin ei sieltä tule edes oikeasti kylmää. Lämpötilan voi säätää 15,5 asteeseen niin automaatilla on autossa kuuma. Puhallin suurimmalla eli kolmostasolla. Takapenkillä lapset huutaa kuinka on kuuma.

S&S meni taas mykäksi sekin.
Itsellä ei kyllä tätä ongelmaa ole. Nyt helteillä aina katto auki ja verho takana eli aurinko paistaa vielä suoraan sisään. Lämmityslaitteen pyyntinä automaatti-asennossa 19c. Sen verran kylmää tulee keskisuulakkeista, että meinaa käsivarret krampata. Kylmää riittää mutta puhallussuunnat on vähän outoja, kun kaikki kylmä lyödään suoraan päin naamaa. Vähän joutuu jaloille ja käsille ohjamaan manuaalisesti näillä lämpötiloilla.
Joo ei mulla ole puhettakaan että noin kylmää puhaltaisi. Mittasin ihan mittarilla niin max 10 asteista ilmaa puhalsi.

Kattoluukusta ei ole näillä keleillä hyötyä, mulla on se myös.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 15:57
Kirjoittaja Freeze
toasti kirjoitti: 27 Kesä 2020 14:00
Freeze kirjoitti: 27 Kesä 2020 13:47

Automaatin kolmostaso ei ole suinkaan suurin systeemin puhallustaso, manuaalisesti tehoa nostamalla saa lisää puhallustehoa selvästi lisää.
Kyllä se max AC, mistä revote puhuu, on tosiaan Max. Ei siitä kovemmalle säätää voi

Niin no tässä on nyt se ero että puhutaanko asetuksesta AC MAX vai pelkästä puhaltimen kolmostehosta, tartuin siihen kiinni :-D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 16:07
Kirjoittaja revote
Freeze kirjoitti: 27 Kesä 2020 15:57
toasti kirjoitti: 27 Kesä 2020 14:00
Kyllä se max AC, mistä revote puhuu, on tosiaan Max. Ei siitä kovemmalle säätää voi

Niin no tässä on nyt se ero että puhutaanko asetuksesta AC MAX vai pelkästä puhaltimen kolmostehosta, tartuin siihen kiinni :-D
AC Max puhaltaa nimensä mukaisesti maksimin, kovempaa ei saa puhaltamaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 16:14
Kirjoittaja kurjo
Ishvan kirjoitti: 27 Kesä 2020 14:24 Itsellä ollut neljä Volvoa. Niissä ilmastoinnin toiminta on ollut mielestäni täydellistä. Koskaan ei tarvinnut koskea yhtään mihinkään, ellei sitten lasille tahtonut lisää sulattelutehoa. Lämpötila 21 kesät talvet. Koskaan ei ollut kylmä tai kuuma. Lisäksi puhallus jakautui niin ettei tosiaan vedon tunnetta tullut. Auyomaatti-ilmastointia parhaimmillaan.
Mulla myös oli Volvo tosi hyvä ilmastointi ja lämppäri,mut oli myös Saabeja ja viel parempia lämmitys + ilmastointi

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 16:18
Kirjoittaja kurjo
Eihän vebaston lähde käyntiin yli 8 asteen

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 18:28
Kirjoittaja revote
Mutta on sitä jotain positiivistakin, laskin rengaspaineet valmistajan suosituksiin ja ohjaus rauhoittui. Nyt on hyvä ja vakaa ajaa. Focus on tosi herkkä oikeiden rengaspaineiden suhteen, ainakin Michelinin (talvi- ja kesä) renkailla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 18:38
Kirjoittaja Renee
Eikös tehtaalla ja testiradalla tule oikeat paineet autoon ja laitetaan koriin lukemat. Tätä minä aina ihmettelen kun vika kuin vika niin paineita renkaissa nostetaan. Eikös ne huollossa kato ne rengaspaineet jos kuski valittaa rauhaton on ajotuntuma.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 18:56
Kirjoittaja revote
Renee kirjoitti: 27 Kesä 2020 18:38 Eikös tehtaalla ja testiradalla tule oikeat paineet autoon ja laitetaan koriin lukemat. Tätä minä aina ihmettelen kun vika kuin vika niin paineita renkaissa nostetaan. Eikös ne huollossa kato ne rengaspaineet jos kuski valittaa rauhaton on ajotuntuma.
Ei Lahden FordStoressa katsota muuta kuin vikakoodeja. Jos ei ole koodia ei ole vikaa.

Yleisesti ottaen nykyrenkaissa suositellaan korkeampia paineita, tämä on toiminut omissa autoissanikin tähän asti. Ne aikaisemmat ei toki ole olleet MK4 Focuksia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 22:19
Kirjoittaja Peksi.
revote kirjoitti: 27 Kesä 2020 15:14
Ishvan kirjoitti: 27 Kesä 2020 13:09

Itsellä ei kyllä tätä ongelmaa ole. Nyt helteillä aina katto auki ja verho takana eli aurinko paistaa vielä suoraan sisään. Lämmityslaitteen pyyntinä automaatti-asennossa 19c. Sen verran kylmää tulee keskisuulakkeista, että meinaa käsivarret krampata. Kylmää riittää mutta puhallussuunnat on vähän outoja, kun kaikki kylmä lyödään suoraan päin naamaa. Vähän joutuu jaloille ja käsille ohjamaan manuaalisesti näillä lämpötiloilla.
Joo ei mulla ole puhettakaan että noin kylmää puhaltaisi. Mittasin ihan mittarilla niin max 10 asteista ilmaa puhalsi.

Kattoluukusta ei ole näillä keleillä hyötyä, mulla on se myös.
Missähän tämän auton sisälämpötilan anturi on? Testailin lämpömittarilla muutamasta paikasta lukemia eikä tosiaan koskaan saavuttanut pyyntilämpöä. Toteutuma aina kolme-neljä astetta pyyntiä korkeampi. Saahan sitä säätää puolen asteen tarkkuudella :D Pitäisi käydä ajamassa uudempaa tuotantoa olevaa autoa niin pääsisi vertailemaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 22:45
Kirjoittaja -Kj-
AAR85 kirjoitti: 27 Kesä 2020 15:09 Kokeilin tänään piruuttaan webastoa päälle kaukkarilla. Jotai suhinaa sieltä kuului, mutta loppui heti ja näyttöön tuli teksti ”....akun varaustila liian matala.” Yleismittari esiin ja 12.18v sain mitattua. Eli noin vähän yli 50% varaus. Pistin akkulaturin (ctek 10a). Laturin ilmoitettua akun olevan täynnä otin sen irti ja annoin auton olla itsekseen tunnin. Uusi yritys webastolla ja sama teksti akun varaustilasta ruutuun :lol: Mittasin akun uudelleen ja 12.76v eli täysi lataus :lol:

Tarttis varmaan ennen talvea ottaa yhteyttä huoltoon.
Jos mittaat jännitettä niin että auto on auki ja konepelti suki, on tuossa jo ampeeri poikineen virrankulutusta no ei se varmaan juuri jännitettä laske. Latauksen jälkeen pitää kuitenkin virranhallinnan kalibroitua uusiksi jotta se huomaa varauksen kasvaneen. Kalibroitumista varten auton on päästävä useaksi tunniksi rauhaan. Yleensä kalibrointi tapahtuukin yön aikana. Siten monet ovatkin todenneet että heti latauksen jälkeen ei s/s toiminut mutta seuraavalla ajolla toimikin. Auton ymmärtämän varaustilan näkee helposti vaikka forscanilla body control modulesta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 23:08
Kirjoittaja AAR85
-Kj- kirjoitti: 27 Kesä 2020 22:45
AAR85 kirjoitti: 27 Kesä 2020 15:09 Kokeilin tänään piruuttaan webastoa päälle kaukkarilla. Jotai suhinaa sieltä kuului, mutta loppui heti ja näyttöön tuli teksti ”....akun varaustila liian matala.” Yleismittari esiin ja 12.18v sain mitattua. Eli noin vähän yli 50% varaus. Pistin akkulaturin (ctek 10a). Laturin ilmoitettua akun olevan täynnä otin sen irti ja annoin auton olla itsekseen tunnin. Uusi yritys webastolla ja sama teksti akun varaustilasta ruutuun :lol: Mittasin akun uudelleen ja 12.76v eli täysi lataus :lol:

Tarttis varmaan ennen talvea ottaa yhteyttä huoltoon.
Jos mittaat jännitettä niin että auto on auki ja konepelti suki, on tuossa jo ampeeri poikineen virrankulutusta no ei se varmaan juuri jännitettä laske. Latauksen jälkeen pitää kuitenkin virranhallinnan kalibroitua uusiksi jotta se huomaa varauksen kasvaneen. Kalibroitumista varten auton on päästävä useaksi tunniksi rauhaan. Yleensä kalibrointi tapahtuukin yön aikana. Siten monet ovatkin todenneet että heti latauksen jälkeen ei s/s toiminut mutta seuraavalla ajolla toimikin. Auton ymmärtämän varaustilan näkee helposti vaikka forscanilla body control modulesta.
Tunnista oli jossain juttua, että tarttis olla rauhassa. Ja käsittääkseni konepellin avaaminen ei vielä herätä autoa. Voin kyllä olla väärässä? Mulla on alkuvuodesta lähtien ollut S/S mykkänä. Latasin akun täyteen illalla ja auto sai olla yön rauhassa. Ei vaikutusta. Mulla tuo s/s ei ole kertaakaan tehnyt comebackia. Akun varaustila ollut pääsääntöisesti 70-75% luokkaa kokoajan. Sitä en osaa sanoa, mikä sen nyt oli imenyt 50% tienoille vaikka emäntä sillä viimepäivät on ajanut 35km työmatkaa suuntaansa.

EDIT: Autolla oli tänään ajettu latauksen jälkeen tuo n.70km maantietä. 12.76v oli latauksen jälkeen ja nyt oli 12.40v, eli jotain rapiat 70%. Aika paljon on hukannu varausta päivässä?! Nyt se webasto olisi startannut, mutta valitti ulkolämpötilan olevan liian korkea (normaalia), päivällä täydellä akulla valitti varaustilaa. S/s ei toiminut äskenkään.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 23:26
Kirjoittaja revote
Sulla on '20 auto ja SS ei ole toiminut alkuvuodesta lähtien. Se toimi siis sulla tyyliin neljä kertaa sen jälkeen kun ajoit auton liikkeestä?

Hienoja laitteita nämä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Kesä 2020 23:37
Kirjoittaja PiuhaPoikki
AAR85 kirjoitti: 27 Kesä 2020 23:08 Tunnista oli jossain juttua, että tarttis olla rauhassa. Ja käsittääkseni konepellin avaaminen ei vielä herätä autoa. Voin kyllä olla väärässä? Mulla on alkuvuodesta lähtien ollut S/S mykkänä. Latasin akun täyteen illalla ja auto sai olla yön rauhassa. Ei vaikutusta. Mulla tuo s/s ei ole kertaakaan tehnyt comebackia. Akun varaustila ollut pääsääntöisesti 70-75% luokkaa kokoajan. Sitä en osaa sanoa, mikä sen nyt oli imenyt 50% tienoille vaikka emäntä sillä viimepäivät on ajanut 35km työmatkaa suuntaansa.

EDIT: Autolla oli tänään ajettu latauksen jälkeen tuo n.70km maantietä. 12.76v oli latauksen jälkeen ja nyt oli 12.40v, eli jotain rapiat 70%. Aika paljon on hukannu varausta päivässä?! Nyt se webasto olisi startannut, mutta valitti ulkolämpötilan olevan liian korkea (normaalia), päivällä täydellä akulla valitti varaustilaa. S/s ei toiminut äskenkään.
Omissa puolueetomissa tutkimuksissani en ole havainnut konepellin aukiololla olevan vaikutusta auton järjestelmien nukahtamiseen. Mutta ovet pitää olla lukossa ja auto useamman tunnin koskematta. Mulla on sellainen koukku, jonka voin painaa konepellin lukkolaitteesen niin että auto luulee konepellin olevan kiinni.

Tuosta akun lataamisesta ulkoisella laturilla. Siihen on kolme tapaa:
1.Lataus suoraan akun napoihin. Silloin akkuun latautunut energia ei voi teoriassakaan kirjautua akunvalvontajärjestelmään.
2.Lataus akun + napaan ja auton runkoon, jolloin virta kulkee akunvalvontamodulin kautta ja ainakin teoriassa kirjautuu järjestelmään.
3.Lataus akun napoihin niin, että jompi kumpi akunkenkä on irti latauksen ajan.

Tapa kolme on se, jolla olen saanut järjestelmän tolkkuihinsa silloin kun se on ollut totaalisen sekaisin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Kesä 2020 00:31
Kirjoittaja AAR85
revote kirjoitti: 27 Kesä 2020 23:26 Sulla on '20 auto ja SS ei ole toiminut alkuvuodesta lähtien. Se toimi siis sulla tyyliin neljä kertaa sen jälkeen kun ajoit auton liikkeestä?

Hienoja laitteita nämä.
Tammi/helmikuun vaihteen jälkeen ei ole toiminut. Webaston kanssa ei kylläkään ollut talvella ongelmia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Kesä 2020 10:17
Kirjoittaja Jeipii
Peksi. kirjoitti: 27 Kesä 2020 22:19
revote kirjoitti: 27 Kesä 2020 15:14

Joo ei mulla ole puhettakaan että noin kylmää puhaltaisi. Mittasin ihan mittarilla niin max 10 asteista ilmaa puhalsi.

Kattoluukusta ei ole näillä keleillä hyötyä, mulla on se myös.
Missähän tämän auton sisälämpötilan anturi on? Testailin lämpömittarilla muutamasta paikasta lukemia eikä tosiaan koskaan saavuttanut pyyntilämpöä. Toteutuma aina kolme-neljä astetta pyyntiä korkeampi. Saahan sitä säätää puolen asteen tarkkuudella :D Pitäisi käydä ajamassa uudempaa tuotantoa olevaa autoa niin pääsisi vertailemaan.
Villi veikkaus että ne on jossain jalkatilassa, ehkä siinä keskikonsolin sivuseinän takana.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Kesä 2020 10:40
Kirjoittaja revote
Just kiillottelin kabiinia ja vaihdoin muovikaukalot kankaisiin mattoihin niin huomasin, että ainakin Vignalessa on kuskin oikean polven kohdalla sellaiset reiät keskikonsolissa. Siinä lienee ainakin joku anturi.