Nyt on sitten rekisteröidytty omia ja muiden tuntoja tänne lukemaan. Keskustelu on iloisen aktiivista ja havaitsen henkilöillä samoja ongelmia kuin itsellä, ainakin heti räminät koskettavat omaakin ajoneuvoa. Lisäksi pitkät taistelut Fordin kanssa ovat tuttuja, ettei tee mieli jatkossa juuri näihin merkkeihin päin katsella, tosin tiedä onko toisaalla paremmin. Myyjäni suhtautuu asioihin asiallisesti ja auttavaisesti, mutta huolto vaikuttaa ajattelevan vain omia kuluja ja passittavan asiakkaan kotiin. Lienee eri budjetit ja tavoitteet molemmilla...(?)
X. Hyviä puolia
- Ajettavuus on erinomainen. Rengasmelu on suhteellisen vähäinen ja ajoneuvo vakaa, sekä ohjaus tiheä. Lisäksi ajoneuvo ei juuri kallistele.
- Ulkonäkö viehättää yhä edelleen

. Mielestäni kenties parhaimman näköinen tässä sarjassa.
- Varustelu on vakiona hyvä ja lisävarusteet mielestäni hyvän hintaisia; navi, aktiivinen vakkari jne.
Ikävämpiin hommiin; omat viat nyt 24tkm ja 1-vuoden aikana 1.0 litrasessa manuaali Focuksessa.
1. Räminät
- kojelauden lista särisi/narisi esimerkiksi moottoritiellä. Saatiin kuntoon ties kuinka monella käynnillä huollossa.
- nyt kuljettajan ovipahvi on alkanut särisemään / rämisee, ei töyssyissä vaan tietyillä taajuuksilla muutoin ajossa. En tiedä viitsinkö tästä edes mainita.
- nollan asteen tienoilla kojelauden molemma etunurkat narisee, lämmetessä poistuu. Talveen liittyvät asiat jokseen hyväksyn tällaisessa autossa.
2. Tekniset viat
- automaattinen jarru on jumittunut kerran liikennevaloihin. Korjaantui kun käytti sähköistä käsijarrua "manuaalisesti" päällä.
- törmäystunnistin sekoili tunneleissa ja siltojen alituksissa. Puskurissa oli jokin väärä osa. Korjattiin vasta toisella kerralla, eka käynnillä kukaan ei havainnut vikaa huollossa
- kuljettajan oven tiiviste hankaa ovea avatessa. Ikävä.
- molemmat takaovet eivät ole kunnolla muun kyljen kanssa linjassa. Ikävä homma.
3. Ei vikoja, ominaisuuksia ja kokemuksia
- 1.0l ecoboost ääntää about 5 asteen lämpötiloissa, joskus lämpimälläkin käynnistäessä kuin 90-luvun alun diesel. Pikku ecoboostin ominaisuus, mutta ihmettelen tätä, sillä ääntä ei aina kuulu.
- yleisesti iskunvaimennus ottaa tietynlaisissa terävemmissä töyssyissä iskun hyvin karkeasti vastaan. Kumaus on kolaus. (pidän ominaisuutena tämän hintaisessa).
- musiikin toisto kovemmalla rämisyttää ovipahveja. Pikkupremiumeissa esim. A-sarjassa ja XC40 tämä eri tasolla, no hintaakin jopa +10k€ enemmän.
- ST-linen iskunvaimennus on pintakova. Olen ajanut AMG-paketilla varustetulla A-sarjalla, jossa oli 19" vanteet. Alusta oli miellyttävä. Samoin omistin aikanaan H&R:n noin 600 euron alustalla varustetun vanhemman BMW:n, alusta ei ollut näin pintakova. Panostaisin alustaan, en tiedä saako näihin jo aktiivista alustaa tms, mutta tekisi paljon ajoneuvon laatuvaikutelmalle. Urheilullinen ei aina tarkoita pintakovaa.
- Alusta on varustettu melko kovilla vaimennusosilla, puslilla jne, sillä tien värinät välittyvät hyvin ohjaamoon. Ongelma varmaan vähäisempi eri rengassetupeilla, mutta toisaalta 17" en pidä itse vielä kovin suurena. No kuten todettua, tämä on kuitenkin alkaen +20k€ auto.
- Manuaalivaihteiston on tehnyt henkilö, joka ei ole koskaan manuaalilla ajanut. Vaihdevälit ovat pitkät, kumiset, keveät, tunnottomat ja vaihteisto hiemankaan nopeammassa vaihdossa kolahtelee. Voimansiirron äänet siis kantautuu kabiiniin. Huolto kertoi, ettei vikaa ole. Tämä siis kierroksista riippumatonta. ST Fiestan mekanismit kiitos tähän normi-Focukseenkin. Se vaihteisto ei kolahdellut ja oli muutoinkin hallittavampi. Mieluisampi.