Sivu 265/399
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 09 Touko 2020 19:48
Kirjoittaja Ishvan
revote kirjoitti: ↑09 Touko 2020 16:22
Kattoluukku on vain nimensä mukaisesti luukku katossa. Siinä ei näköjään ole mitään tuuletusasentoa tjsp? Tänään ekaa kertaa kokeilin, auton sain lokakuun viimeinen. No en toki luukun takia ostanut vaan halusin vain lasikaton avaruuden takia.
Onhan siinä tuuletusasento. Ekalla painalluksella nostaa takareunan ja toisella aukeaa kokonaan. Itse tulee ajeltua aika paljon luukku auki. Aika must varuste itselle.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 09 Touko 2020 20:23
Kirjoittaja revote
Ishvan kirjoitti: ↑09 Touko 2020 19:48Onhan siinä tuuletusasento. Ekalla painalluksella nostaa takareunan ja toisella aukeaa kokonaan.
No perhana, pitääpä ihmetellä vielä uudelleen.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 10 Touko 2020 12:40
Kirjoittaja Rusakko_
Ehkä löytyy aiheeseen paremminkin sopivia topiceja ja jopa foorumeita, mutta millä saisi Focuksen metallisten mattamustien kattokiskojen värin palautettua mustaksi. Vetelin vuosi sitten auton ollessa uusi Autoglymin Bumber muoviosien käsittelyainetta ja sen jälkeen kiskot ovat olleet enemmänkin sameat ja vaaleita laikkuja täynnä. Haluaisin mustan takaisin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 10 Touko 2020 14:24
Kirjoittaja -Kj-
anttari kirjoitti: ↑06 Touko 2020 07:40
No nyt on 3,5kk odottelu ohitse ja 400km takana. Ensivaikutelma hyvä kaikinpuolin. Ainoa mikä ihmetyttää kun ajelee noin satasta ja lyö lapun lattiaan ns kickdownin niin ei lyö pienempää vaihdetta pykälään millään moodilla? Ja tosiaan ei kierrätä yli 4trpm vaikka varoja olisi. Mukava ajaa on kyllä ja tilaa paljon.
Itselläni kyllä jos 110kmh mittarissa laittaa lapun lattiaan niin pudottaa kutoselle. Ja 90kmh vauhdista vitoselle. Vitosen maksimi teoreettinen nopeus on 127khm. Joten sille ei tietty kannata enää pudottaa. Tämä normaalimodessa. Lappu lattiassa normaalimodessa vaihdot tapahtuvat ehkä karvan yli 4k rpm - nopeasti testattuna.
Tämä 150ph versio 2L ecobluesta - vääntö tipahtaa kuin lehmän häntä 3000rpm - siten että vakioteho 150hp on välillä 3000rpm -4000rpm. 190hp versiossa varmastikin tuo leikkaus puuttuu ja vääntö pysyy -> teho jatkaa kasvuaan yli 3000rpm.
https://www.automobile-catalog.com/curv ... matic.html
Siksi mielestäni tuo 4k rpm vaihtokohta tuntuu sekin jo turhan vinguttamiselta kun ei sieltä mitään enää löydy, kun seuraava vaihde saadaan sisään ja päästään taas parhaalle väännölle, tuntuu kiihtyvyys jopa kasvavan pidemmästä välityksestä huolimatta. (tämä voi tietty mennä momentinmuuntimen piikkiinkin vaihtokohdalla).
Varmasti siis ovat automaatin vaihtokohdat mietitty siten että verrataan vaihteiston läpi menevää vääntöä nykyisellä ja seuraavalla vaihteella, ja suurempi voittaa ja sille vaihdetaan. kiihtyvyyshän on suurin kun renkaalla oleva voimamomentti on suurin.
Joku omituisuus sinulla kyllä vaihteistossa on jos kickdownia ei tapahdu. 8-> 6 tai 8->5 maantiellä. Poljinta rauhallisesti vietäessä pitää pidempään saman vaihteen ja äkkinäinen polkaisu saa herkemmin vaihdon aikaan.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 10 Touko 2020 14:43
Kirjoittaja Toxox
Rusakko_ kirjoitti: ↑10 Touko 2020 12:40
Ehkä löytyy aiheeseen paremminkin sopivia topiceja ja jopa foorumeita, mutta millä saisi Focuksen metallisten mattamustien kattokiskojen värin palautettua mustaksi. Vetelin vuosi sitten auton ollessa uusi Autoglymin Bumber muoviosien käsittelyainetta ja sen jälkeen kiskot ovat olleet enemmänkin sameat ja vaaleita laikkuja täynnä. Haluaisin mustan takaisin.
Turtle wax black shineä olen laittanut mustiin muoviosiin ja kattokaiteisin. Ihan hyvin toiminut molemmissa (Focceri vm. 2000). Etsin netistä, niin eipä taida enää tuota turtlea saada, mustia muoviosia autoissakin alkaa olla aika vähän. Tomisikohan tuo:
https://turtlewax.seab.fi/tuote/turtle-wax-black-box/
Tai tuo:
https://turtlewax.seab.fi/tuote/turtle- ... gic-musta/
Varsinkin muoviosat on tarvinnut aika usein vahausta.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 11 Touko 2020 17:15
Kirjoittaja Motorcade
Hain torstaina Tampereen Autokeskukselta 20.3. valmistuneen Titanium-Focukseni. Talvirenkaat saan luvatusta poiketen jälkitoimituksena, mikä on täysin ok.
Havaintoja:
- Ilmeisesti kuljetuksen jäljiltä akku oli aika vähissä, kun ei start-stop tuntunut pelittävän (aika pian heitin kylläkin Sport-modelle, joten en tiedä olisiko alkanut hetken ajon jälkeen toimia)
- Kartat on mallia F8, mutta ilmeisesti päivittyvät OTA:na jossain vaiheessa?
- Moottori on Sport-modella miellyttävän hiljainen ajossa. Tärinää on matalammilla kierroksilla mutta ~2000 kierroksen hujakoilla ok. Rengasmelua on jonkin verran (16 tuuman renkaat).
- Aika uraherkkä ohjaus huonolla asfaltilla, mutta mutkatiellä toisaalta loistava ohjaustuntuma (hauska ajaa!)
- Vaikka malli on perus 1.0 125 hv, riittää vääntöä ja kiihtyvyyttä ihan kivasti omiin tarpeisiini, jopa koko perhe kyydissä
- FordPassin kanssa ei ole ollut ensimmäistäkään ongelmaa. Yhdistää joka kerta. Galaxy S10+, Android 10. Tosin asetin heti puhelimesta FordPassin sovellusten listalle, jotka saavat olla koko ajan taustalla päällä. Tuli mieleen, että voisikohan tämä liittyä joidenkin mainitsemiin yhdistämisongelmiin?
- Koekäytin Webastoa puoli tuntia. Oven lukituksen hipaisuavaus ei tällöin enää toiminut - ilmeisesti akku alkoi olla niin tyhjä?
- Defan 10 A:n akkulaturia käyttelen säännöllisesti, kun ei ajoakaan juuri nyt hirveästi tule
- Pyysin tarjousta Webaston ThermoConnectista paikallisesta pajasta. Nythän Webaston/Kahan tarjouksena on kahden vuoden datat kaupan päälle, jos asennuttaa ThermoConnectin 31.5. mennessä
Viimeiset 15 vuotta Puntolla ajaneena täytyy todeta, että onhan tämä hintansa arvoinen värkki.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 11 Touko 2020 19:57
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Se TCU-softa päivittyi pääsiäisen tienoilla ja nyt on kuukauden käyttökokemus.
Melkein sanoisin, että vanha versio toimi paremmin.
S/S ei pääsääntöisesti toimi koskaan.
Aina syynä akun latautuminen. Jopa silloin kun akkua on ladattu yön yli. Jännitemittari lepää ajossa koko ajan 14,7 voltissa.
Tämä riippumatta siitä kuinka pitkän matkan ajaa eli akku on oikeasti täynnä.
Fordin asiakaspalvelu käännyttää paikallisen huollon puoleen ja huolto sanoo, että odotellaan fordin ohjeita ja mahdollista akunvalvontamodulia sitten joskus.
Hohhoijaa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 11 Touko 2020 20:38
Kirjoittaja Motorcade
Onko kenellään suht tuoreita kokemuksia Webaston ThermoConnectin asennuttamisesta Focukseen? Nythän on jonkin aikaa ollut myynnissä TCon2-moduuli, jossa antennit on integroitu itse moduuliin, eli ei tarvitse tuulilasiin mitään enää teippailla.
Lähinnä askarruttaa:
1) Miten asennuksen jälkeen käy Telestart-avaimenperäkaukolle? Ohjeista olin käsittävinäni, että Telestart kyllä toimii, mutta lämmittimen status ei välity Telestartia käytettäessä ThermoConnect-appiin (käyttö-/asennusohje:
https://dealers.webasto.com/service/fil ... leId=24721 )
2) Vaatiiko Focukseen asennus jonkun haaroituspiuhan, jotta Telestart edelleen toimii? Tässä esitteessä Focus 2018 on listattu, mutta olen liian tyhmä ymmärtääkseni asiasta yhtään sen enempää:
https://www.webastocenter.se/produktfil ... -21718.pdf
3) Ilmastoinnin ohjaus ei ilmeisesti toimi sen(kään) jälkeen, kun ThermoConnect on Focukseen pläjäytetty, koska kyseessä on tehdasasenteinen Weba?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 11 Touko 2020 20:51
Kirjoittaja revote
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑11 Touko 2020 19:57
Se TCU-softa päivittyi pääsiäisen tienoilla ja nyt on kuukauden käyttökokemus.
Melkein sanoisin, että vanha versio toimi paremmin.
S/S ei pääsääntöisesti toimi koskaan.
Aina syynä akun latautuminen. Jopa silloin kun akkua on ladattu yön yli. Jännitemittari lepää ajossa koko ajan 14,7 voltissa.
Tämä riippumatta siitä kuinka pitkän matkan ajaa eli akku on oikeasti täynnä.
Fordin asiakaspalvelu käännyttää paikallisen huollon puoleen ja huolto sanoo, että odotellaan fordin ohjeita ja mahdollista akunvalvontamodulia sitten joskus.
Hohhoijaa.
Pidän tätä hyvänä asiana. Samoin kuin hätäpuhelujärjestelmävika jota ei saada korjattua, tai sairas bensan kulutus suhteessa valmistajan ilmoitukseen. Alkaa olla eväät kasassa siihen, että saisi ALD:n purkamaan liisarin kesken sopimuskauden.
(S/S-ongelma nostaa kulutusta, ja koska auto kuluttaa reilusti enemmän kuin valmistaja ilmoittaa niin auto ei ole ekologinen. Ja hätäpuhelujärjestelmävika on vika turvajärjestelmässä, kriittinen auton käytön kannalta.)
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 11 Touko 2020 21:05
Kirjoittaja Motorcade
revote kirjoitti: ↑11 Touko 2020 20:51
S/S-ongelma nostaa kulutusta
Mutta kuinka paljon? Vaimon Vitarasta katselin, että vuodessa oli säästynyt peräti yksi litra (?!) bensaa. Toki siinäkään ei S/S aina toimi, varsinkaan kylmällä.
Olenkin "päättänyt" huristella Focuksella pelkästään sporttimoodilla.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 11 Touko 2020 21:15
Kirjoittaja revote
Motorcade kirjoitti: ↑11 Touko 2020 21:05
revote kirjoitti: ↑11 Touko 2020 20:51
S/S-ongelma nostaa kulutusta
Mutta kuinka paljon? Vaimon Vitarasta katselin, että vuodessa oli säästynyt peräti yksi litra (?!) bensaa. Toki siinäkään ei S/S aina toimi, varsinkaan kylmällä.
Olenkin "päättänyt" huristella Focuksella pelkästään sporttimoodilla.
En minä käytännön lukuja tiedä, mutta jos tavoite on saada liisari purettua niin toimimattomuus nostaa kulutusta tosi paljon.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 11 Touko 2020 21:20
Kirjoittaja fordever
Iski hätäpuhelujärjestelmän vika eli mittariston keskinäyttöön ilmoitus "Hätäpuhelujärjestelmän vika. Vaatii huoltoa". Ei muita oireita.
Syncissä (versio 3.4) ollut lähes luovutuksesta lähtien automaattiset päivitykset päällä. Pitkässä ajossa kännykkä ollut bluetoothilla kiinni Syncissä. Sync ei ollut ollut kiinni missään wifi-verkossa.
Aika pian tuon vikailmoituksen jälkeen kun kytkin Syncin kännykän wifiin ja valitsin asetukset/automaattiset järjestelmäpäivitykset-näytöstä Hae päivityksiä nyt, niin muutaman minuutin kuluttua lataus päättyi eli oliko se nyt pyörivä nuoli hävisi (ei muuta ilmoitusta). Kun vieritti automaattiset järjestelmäpäivitykset-näyttöä alaspäin, siellä oli Ohjelmisto on ajan tasalla ja kuluvan päivän päivämäärä. Kännykän wifin kautta oli siirtynyt n. 6 Mt dataa eli voisi kuvitella että jotain oikeasti oli siirtynyt/päivittynyt eli ilmeisesti TCU. Mitään muuta todistetta ei nyt toistaiseksi ole.
Minä en usko, että pelkkä automaattisten päivitysten asetuksen päällä pito toisi niitä päivityksiä eli tarvitaan jokin muu datayhteys kuin se jonka kautta ollaan netin kautta yhteydessä kännykän FordPassiin. Eipä ollut ainakaan minulla tuonut tuohon päivään mennessä. En sitten tiedä riittäisikö pelkkä bluetooth siihen että päivitykset tulisivat perille? Ei oikein vaikuttaisi että sekään riittäisi, kun ei ollut minulla toiminut. Vai onko automaattipäivityksissä jokin äärimmäisen harva tarkastus/päivitysväli?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 12 Touko 2020 11:26
Kirjoittaja @rsk@
Motorcade kirjoitti: ↑11 Touko 2020 21:05
revote kirjoitti: ↑11 Touko 2020 20:51
S/S-ongelma nostaa kulutusta
Mutta kuinka paljon? Vaimon Vitarasta katselin, että vuodessa oli säästynyt peräti yksi litra (?!) bensaa. Toki siinäkään ei S/S aina toimi, varsinkaan kylmällä.
Olenkin "päättänyt" huristella Focuksella pelkästään sporttimoodilla.
Koko S/S on sellanen turhake. Rassaa vaan koko konetta ylimäärästä turhat sammuttelut ja käynnistykset, varsinkin silloin kun ei ole vielä normaalissa käyntilämmössä. Sama sen sylinterin lepuutuksen kanssa....
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 12 Touko 2020 12:33
Kirjoittaja Motorcade
Sain hinta-arvion Webaston ThermoConnectista mk4-Focukseen asennettuna. Pahimillaan/enimmillään seitsemisen sataa. Ei esim. ole varmuutta, vaaditaanko väliin erillinen y-kaapeli, että T91-kake toimisi jatkossa myös.
Nyt prkl äkkiä sinne FordPassiin lisälämppärin käynnistys ja akun varauksen ilmaisin (tiedän: turha toivo). Käy kyllä kalliiksi lämmittely muuten.

Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 12 Touko 2020 12:55
Kirjoittaja PiuhaPoikki
@rsk@ kirjoitti: ↑12 Touko 2020 11:26
Koko S/S on sellanen turhake. Rassaa vaan koko konetta ylimäärästä turhat sammuttelut ja käynnistykset, varsinkin silloin kun ei ole vielä normaalissa käyntilämmössä. Sama sen sylinterin lepuutuksen kanssa....
Niin on. Focuksessa S/S onkin lähinnä latausjärjestelmän toiminnan indikaattori.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 12 Touko 2020 13:07
Kirjoittaja revote
Älkää nyt, S/S vika kuuluu tähän samaan kastiin - saisikohan muun muassa sen avulla liisarin purettua.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 12 Touko 2020 13:28
Kirjoittaja Teppu
Ei kyllä harmita yhtään että jätin kaupat tekemättä tuollaisesta Ford liikkeessä olevasta nopean toimituksen MK4 Sport Line fokuksesta. Auto on todella hyvä ajaa ja tiloiltaan fiksu. Nuo softaongelmat vain ei ole enää millään lailla hyväksyttävällä tasolla. Kyseisessä autossa ei start/stop toiminut ja nostatti jo vähän niskakarvoja pystyyn kun autossa oli webastokin virtaa viemässä. Ei autoon pitäisi tarvita mitään 10A latureita asennella että se pysyy virroissa ja järjissään. Kyllä minä pidän tuollaista ennemmin vikana kuin ominaisuutena. Katsotaanhan auton vaihtoa vaikka vuoden päästä uudelleen, jos vaikka softat olisi jo saatu korjattua siihen mennessä. Silloin loppuu nykyisen takuu ja jos tuotetta ei ole saatu kuntoon siihen mennessä niin eihän se auta kuin katsella jotain toimivampaa tilalle.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 12 Touko 2020 17:46
Kirjoittaja Mon85
Täällä kanssa tuo uudempi TCU softa asennettu ja huonompaan suuntaan meni tosiaan. Ei auta enää edes ulkoisen laturin käyttö. Vaikka siis lataa akun täyteen niin auto on sitä mieltä että akku on tyhjä. Asensin autoon Ctecin battery sensen ja se näyttää latausjänniteen olevan 14,7v tasolla. Ctecin perusteella akku olisi myöskin täynnä.
Aiheuttaa ainakin sen että S/S ei toimi, parkkitutkien äänet tulee mittaristosta, ovet aukeaa vain kuskin ovesta, Weba ei lähde päälle.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 12 Touko 2020 18:31
Kirjoittaja KajO
KajO kirjoitti: ↑20 Maalis 2020 15:25
Renee kirjoitti: ↑18 Maalis 2020 18:43
Aika kurja juttu kun ei ratkea vika ,mutta onko edes hyvä sijaisauto käytössä.
Ps varmaa sitä uutta palikkaa vaan konepellin alle eli rakenetaan uudestaan auto. Kallista hommaa mutta eihän se ostajan vika ole että auto ei toimi.
Ihan perus Focus 1.0 Trend manuaali vaihteistolla, oma on ST line ja automaatti jota toki olisin tarvinnut
selkävaivoista aiheituneesta jalkavaivaista johtuen. Sanoin kyllä Hertsin kaverille että kai hänellä oli
mulle komea mersu tilalle, mutta sanoi että Ford ei hyväksy kun Fordeja vuokrautoiksi
Nyt auto ollut "huollossa" 4 kuukautta, tarttis kai tehdä jotain.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 12 Touko 2020 18:55
Kirjoittaja PNEs
^Kyllä tuossa tilanteessa olisi jo vähintään kohtuullista, että tehdas/maahantuoja lunastaisi auton pois tai antaisivat uuden tilalle. Mulla oli Focus remontissa reilut 5 vkoa ja pidin sitä jo kohtuuttomana aikana.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 12 Touko 2020 18:57
Kirjoittaja focst
Mon85 kirjoitti: ↑12 Touko 2020 17:46
Täällä kanssa tuo uudempi TCU softa asennettu ja huonompaan suuntaan meni tosiaan. Ei auta enää edes ulkoisen laturin käyttö. Vaikka siis lataa akun täyteen niin auto on sitä mieltä että akku on tyhjä. Asensin autoon Ctecin battery sensen ja se näyttää latausjänniteen olevan 14,7v tasolla. Ctecin perusteella akku olisi myöskin täynnä.
Aiheuttaa ainakin sen että S/S ei toimi, parkkitutkien äänet tulee mittaristosta, ovet aukeaa vain kuskin ovesta, Weba ei lähde päälle.
Autoissa vissiin eroja..mulla muuttu vaan keskinäyttö herjaileen jatkuvasti että järjestelmä suljettu virran säästämiseksi. Muuten on kaikki pelannut weba toimii ja S&S kans eikä hätäpuhelujärjestelmä ole ainakaan vielä herjannut.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 12 Touko 2020 19:30
Kirjoittaja revote
PNEs kirjoitti: ↑12 Touko 2020 18:55
^Kyllä tuossa tilanteessa olisi jo vähintään kohtuullista, että tehdas/maahantuoja lunastaisi auton pois tai antaisivat uuden tilalle. Mulla oli Focus remontissa reilut 5 vkoa ja pidin sitä jo kohtuuttomana aikana.
Vaatii kyllä lehmän hermoja, että voi odottaa auton korjausta 4kk.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 12 Touko 2020 19:33
Kirjoittaja focst
KajO kirjoitti: ↑12 Touko 2020 18:31
KajO kirjoitti: ↑20 Maalis 2020 15:25
Ihan perus Focus 1.0 Trend manuaali vaihteistolla, oma on ST line ja automaatti jota toki olisin tarvinnut
selkävaivoista aiheituneesta jalkavaivaista johtuen. Sanoin kyllä Hertsin kaverille että kai hänellä oli
mulle komea mersu tilalle, mutta sanoi että Ford ei hyväksy kun Fordeja vuokrautoiksi
Nyt auto ollut "huollossa" 4 kuukautta, tarttis kai tehdä jotain.
Onko vieläkään selvillä mitään syytä miksi sitä ei saa kuntoon? Vai odottaako jotain ohjeita tai osaa tehtaalta?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 12 Touko 2020 20:10
Kirjoittaja Arski57
focst kirjoitti: ↑12 Touko 2020 19:33
KajO kirjoitti: ↑12 Touko 2020 18:31
Nyt auto ollut "huollossa" 4 kuukautta, tarttis kai tehdä jotain.
Onko vieläkään selvillä mitään syytä miksi sitä ei saa kuntoon? Vai odottaako jotain ohjeita tai osaa tehtaalta?
Ne ei vaan osaa eli ammattitaito ei riitä. Ei huollossa, ei maahantuojalla eikä tehtaalla. Kai tuotakin kohta alkavat totuttuun tapaan väittää ominaisuudeksi

Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 12 Touko 2020 20:34
Kirjoittaja PiuhaPoikki
focst kirjoitti: ↑12 Touko 2020 18:57
Autoissa vissiin eroja..mulla muuttu vaan keskinäyttö herjaileen jatkuvasti että järjestelmä suljettu virran säästämiseksi. Muuten on kaikki pelannut weba toimii ja S&S kans eikä hätäpuhelujärjestelmä ole ainakaan vielä herjannut.
Mulla taas loppui tämä herjailu muutaman kerran jälkeen.
Siinäkin mielessä touhu meni huonommaksi, että nyt ei auta enää töpseliresettikään.
Ennen systeemin sai sillä aina tolkkuihinsa viikoksi tai kahdeksi. Nyt ei auta se eikä ulkoinen lataus.
Helmi-maaliskuussa lupailtiin että autoon vaihdetaan akunvalvontamoduli. Äskettän kun sen perään kyselin niin asiasta ei huollossa enään tiedettykään mitään.
Aikookohan ne ihan oikesti tehdä näille jotain vai venkoillaanko tässä vaan takuun loppumista odotellen.