Sivu 259/399

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Huhti 2020 15:04
Kirjoittaja Moore
Mon85 kirjoitti: 20 Huhti 2020 12:46
Moore kirjoitti: 20 Huhti 2020 10:41

Kiitti vinkistä. Ei ole tarkoitus uudestaan käsitellä näitä täällä, threadi on vaan jo melko pitkä. Mutta onko tähän joku päivitys saatavilla nykyään?
Ei ole vielä. Pitäisi tulla OTA jakeluna kaikille. Maaliskuussa huollossa sanottiin että huhtikuussa olisi tulossa. Nähtäväksi jää kuinka käy.
Hyvä jos tosiaan tulee. Mutta että OTAna? Yhtään ainutta päivitystä tai edes onnistunutta verkkoyhteyttä en ole autooni saanut luotua. Tuon SYNCin automaattiset päivityksetkin piti ottaa pois päältä, kun koskaan sieltä ei mitään onnistunut saamaan. Puhelimen Hotspotin saa kiinni, mutta tämän jälkeen ei yhdistä mihinkään. Onko tässä kenties sitten joku edistys otettu, että OTAt alkaisi samalla toiminaan myös? Karttapäivitykset olisi kiva saada myös jossain vaiheessa. Mistäs ne?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Huhti 2020 20:27
Kirjoittaja Kramer
Pari viikkoa ny ajanu sen jälkeen ku TCU:lle tehtiin jotain huollossa ja sanottiin, että sync -päivitys tullu. On ollu kännyä hotspottina vaikka sanottiin ettei edes tarvi olla niin ei edelleenkään oo kyllä mitään tapahtunut.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 06:27
Kirjoittaja focst
PiuhaPoikki kirjoitti: 20 Huhti 2020 12:40
PiuhaPoikki kirjoitti: 18 Huhti 2020 17:11 Auto seisoo nyt viikonlopun yli pihassa ja jätin pihtivirtamittarin konehuoneeseen ja seurailen lepovirtaa.
Auto oli 48 tuntia ovet lukittuna.
Konepelti tosin raollaan.

Nyt kun mittasin lepovirran niin se oli tuttu 0,4A
Tästä voidaan pikaisesti laskea, että auto on seitessään syönyt akusta 48h x 0,4A = 19Ah
Jos 70Ah akku oli lähtötilanteessa tavoitellussa 80% varaustilassa eli 56Ah niin jäljellä on 37Ah

Kahden päivän seisomisen jälkeen akussa on tallella 53% maksimikapasiteetista.

Mitaukseen liittyy kaksi epävarmuustekijää:
1. Estääkö konepellin aukiolo autoa nukahtamasta syvempään uneen.
2. Pihtimittarin tarkkuus.

Oletetaan, että mittari näyttää 25% liikaa, eli todellinen virta olisikin 0,3A
Se antaa jäljellä olevaksi varaukseksi 42Ah

Ei hyvältä näytä.
Ei siis kannata toivoa että edes hätäpuhelujärjestelmän herjat pysyis poissa. No jospa se muutettu valvonta-anturi korjais sitten saapuessaan tämän. Sekin piti olla tässä kuussa valmiina..eipä ole mitään kuulunut.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 08:39
Kirjoittaja AAR85
Mulla, kun tuo SS ei oo hetkeen toiminut niin mittasin akusta jännitteen piruuttaan. 12.61v, eli lähes täynnä. Yli 80%.. Silti aina kertoo syyksi ”akun latautuminen” ss toimimattomuuteen.

Jos otan akusta miinuksen irti hetkeksi niin nollautuuko ajotietokoneesta / syncistä kaikki asetukset ym?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 09:04
Kirjoittaja PiuhaPoikki
AAR85 kirjoitti: 21 Huhti 2020 08:39 Mulla, kun tuo SS ei oo hetkeen toiminut niin mittasin akusta jännitteen piruuttaan. 12.61v, eli lähes täynnä. Yli 80%.. Silti aina kertoo syyksi ”akun latautuminen” ss toimimattomuuteen.

Jos otan akusta miinuksen irti hetkeksi niin nollautuuko ajotietokoneesta / syncistä kaikki asetukset ym?
Mulla ei ole nollautunut koskaan mitään.

ps. Ohjekirja sanoo, että auton sammauutamisen jälkeen on odotettava muutama minuutti ennen akun irroitusta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 10:00
Kirjoittaja Motorcade
Just oli Hesarissakin näistä korona-ajan akkuongelmista, kun autolla ei pahemmin ajeta. Ja Focuksessa neämmä akku tyhjenee muutenkin.

Koska mulle on autoon tulossa mukaan Defan 10A:n ylläpitolaturi, niin tuli mieleen, että kuinka overkilliä olisi pitää autoa piuhan päässä koko ajan? Ja ennen kaikkea: minkälaisesta sähkölaskusta tässä tapauksessa puhutaan (oletan että ei kummoisestakaan, koska laturi älykkäänä varmasti lataa vain tarvittaessa)?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 10:06
Kirjoittaja jarkkoo
Motorcade kirjoitti: 21 Huhti 2020 10:00 Just oli Hesarissakin näistä korona-ajan akkuongelmista, kun autolla ei pahemmin ajeta. Ja Focuksessa neämmä akku tyhjenee muutenkin.

Koska mulle on autoon tulossa mukaan Defan 10A:n ylläpitolaturi, niin tuli mieleen, että kuinka overkilliä olisi pitää autoa piuhan päässä koko ajan? Ja ennen kaikkea: minkälaisesta sähkölaskusta tässä tapauksessa puhutaan (oletan että ei kummoisestakaan, koska laturi älykkäänä varmasti lataa vain tarvittaessa)?
Taitaa tehdä huonoa akulle pidemmän päälle? Omakohtaista kokemusta ei ole, kun Defalla varustettu auto on 2 tuntia vuorokaudessa piuhassa mutta tiedän lähipiiristä tapauksia joissa on akkuja vaihdeltu yllättävän tiuhaan kun on roikotettu piuhan nokassa koko ajan. Siis tuollaisella laturilla varustetussa autossa. En tiedä sitten onko esim tuo Defan jotenkin huonompi kun vaikka Ctekin laturit, harrasteauto, traktori sekä mönkijä on Ctekin hoidossa käytännössä koko ajan eikä ole ollut ongelmia akun kanssa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 10:21
Kirjoittaja @rsk@
Vähän verrokkina offtopicia noista virtapuolen ongelmista....
Naapurilla Ooppelin katumaasturi ja eilen kiroili kun auton sammuttanut ja vilkkuviiksi jäänyt "vilkutusasentoon" yöksi...
Siinä kuulemma jää "valo" palamaan sillä tavalla koko ajan ja ilmeisesti jotain muutakin virtaa syövää lisäksi kun seuraavana aamuna ei jaksanut enää lähtee käyntiin.
En kysellyt sen tarkemmin, oudolta kuulostaa.
Mutta näkyy noiden sähköjen kanssa olevan ongelmaa muillakin merkeillä.. 🤷‍♂️

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 10:29
Kirjoittaja Motorcade
jarkkoo kirjoitti: 21 Huhti 2020 10:06
Motorcade kirjoitti: 21 Huhti 2020 10:00 Just oli Hesarissakin näistä korona-ajan akkuongelmista, kun autolla ei pahemmin ajeta. Ja Focuksessa neämmä akku tyhjenee muutenkin.

Koska mulle on autoon tulossa mukaan Defan 10A:n ylläpitolaturi, niin tuli mieleen, että kuinka overkilliä olisi pitää autoa piuhan päässä koko ajan? Ja ennen kaikkea: minkälaisesta sähkölaskusta tässä tapauksessa puhutaan (oletan että ei kummoisestakaan, koska laturi älykkäänä varmasti lataa vain tarvittaessa)?
Taitaa tehdä huonoa akulle pidemmän päälle? Omakohtaista kokemusta ei ole, kun Defalla varustettu auto on 2 tuntia vuorokaudessa piuhassa mutta tiedän lähipiiristä tapauksia joissa on akkuja vaihdeltu yllättävän tiuhaan kun on roikotettu piuhan nokassa koko ajan. Siis tuollaisella laturilla varustetussa autossa. En tiedä sitten onko esim tuo Defan jotenkin huonompi kun vaikka Ctekin laturit, harrasteauto, traktori sekä mönkijä on Ctekin hoidossa käytännössä koko ajan eikä ole ollut ongelmia akun kanssa.
Meillä on kyllä katkaisija sisätiloissa tuolle ulkopistorasialle, joten jospa roikotan piuhan päässä ja napsautan vain välillä päälle muutamaksi tunniksi. Luvassa olevasta sähkölaskusta ei ole kyllä mitään käsitystä - vaimoa se ainakin todennäköisesti kiinnostaa, jos näkee, että koko ajan on piuha kiinni.

Defan laturin spekseissä mainitaan näin, tiedä sitten onko vain mainoshöpinää: "Advanced switch-mode charging profiles prevent damage to the battery and make it possible to stay continuously connected to 230V."

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 12:39
Kirjoittaja @rsk@
Meidän taloudessa kun viimeksi oli dieseli, niin siinä oli Defan laturi ja aina virrat talviaikaan. En huomannut, että akku olis sen kummemmin kärsinyt.
Saman valmistajan bensa-autossa oli myös vastaava laturi ja virrat oli päällä koko ajan. Autosta vaan naputteli lohko- ja sisätilanlämmityksen alkamisajan. (kolme muistipaikkaa..)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 13:07
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Kyllä mullakin on se kokemus ja käsitys, että lyijyakku tykkää sähköstä.
Ei akkua tietenkään saa yliladata mutta sitä riskiä ei näillä nykyisilla äly/ylläpitolatureilla ole.

Kun autolla ajetaan niin kokoajanhan silloinkin akku on "latauksessa". Tai ainakin oli ennen SmartCharge-systeemejä. :lol:

Omissa autoissa mulla on ollut ylläpiolaturit viimeiset 15 vuotta ilman mitään ongelmia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 13:57
Kirjoittaja focst
Varmaan riippuu laturista onko enemmän haittaa vai hyötyä..liian pienestä laturista ei ole kun haittaa vaikka lataisi kokoajan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 14:44
Kirjoittaja PiuhaPoikki
focst kirjoitti: 21 Huhti 2020 13:57 Varmaan riippuu laturista onko enemmän haittaa vai hyötyä..liian pienestä laturista ei ole kun haittaa vaikka lataisi kokoajan.
Tarkoitat ilmeisesti tilannetta, jossa laturi herättää auton järjestelmät kuluttamaan virtaa enemmän kuin laturi tuottaa?

Jossain autoissa näin todella on mutta ainakaan omassa focuksessani sitä ei tapahdu.
Olen tämän mitannut useaan kertaan. Lepotilassa auton järjestelmiin menee se noin 0.4A eikä tämä lukema muutu miksikään vaikka laturi kytketään päälle.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 14:51
Kirjoittaja @rsk@
Ainakin mk3 Focuksista alkaen mitä mulla on tietoa, niin 4A laturi ei riitä. Pitää vaan pahimmoilleen auton hereillä. Mitä sitten tämä mk4 tarvii... 🤭

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 14:54
Kirjoittaja Pajari
@rsk@ kirjoitti: 21 Huhti 2020 10:21 Vähän verrokkina offtopicia noista virtapuolen ongelmista....
Naapurilla Ooppelin katumaasturi ja eilen kiroili kun auton sammuttanut ja vilkkuviiksi jäänyt "vilkutusasentoon" yöksi...
Siinä kuulemma jää "valo" palamaan sillä tavalla koko ajan ja ilmeisesti jotain muutakin virtaa syövää lisäksi kun seuraavana aamuna ei jaksanut enää lähtee käyntiin.
En kysellyt sen tarkemmin, oudolta kuulostaa.
Mutta näkyy noiden sähköjen kanssa olevan ongelmaa muillakin merkeillä.. 🤷‍♂️
Volkkarissa ainakin oli tuo systeemi, villku vasemmalle niin sen puolen parkit jäi palamaan (vilkku ei pala) kun auton sammutti. Joku saksalainen homma, pimeällä kun auton jättää parkkiin katuvalottomaan kohtaan, niin ei ole perä pimeänä ja ei polta kuin yhtä takavaloa, eli sähköä säästyy.
Skodassa on tuo systeemi myös, en ole kokeillut liekkö myös Focuksessa?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 14:59
Kirjoittaja PiuhaPoikki
@rsk@ kirjoitti: 21 Huhti 2020 14:51 Ainakin mk3 Focuksista alkaen mitä mulla on tietoa, niin 4A laturi ei riitä. Pitää vaan pahimmoilleen auton hereillä. Mitä sitten tämä mk4 tarvii... 🤭
...ja edellä kirjoittamani koskee tietysti vain tätä yhtä yksilöä, josta on omakohtaista kokemusta.
Se mitä jonku toinen, esimerkiksi eri moottorityypillä varustettu, MK4 tekee voi olla ihan eri asia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 15:10
Kirjoittaja focst
PiuhaPoikki kirjoitti: 21 Huhti 2020 14:44
focst kirjoitti: 21 Huhti 2020 13:57 Varmaan riippuu laturista onko enemmän haittaa vai hyötyä..liian pienestä laturista ei ole kun haittaa vaikka lataisi kokoajan.
Tarkoitat ilmeisesti tilannetta, jossa laturi herättää auton järjestelmät kuluttamaan virtaa enemmän kuin laturi tuottaa?

Jossain autoissa näin todella on mutta ainakaan omassa focuksessani sitä ei tapahdu.
Olen tämän mitannut useaan kertaan. Lepotilassa auton järjestelmiin menee se noin 0.4A eikä tämä lukema muutu miksikään vaikka laturi kytketään päälle.
Juuri tätä tarkoitin..ainakin mondeo mk5 on sellainen että alle 10A laturia ei kannata kytkeä..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 15:25
Kirjoittaja fordever
Kun tässä nyt erittäin suuri epäilys monella on, että akku ei auton voimin pysy edes siinä kuuluisassa 80 % älytilassa niin onkohan kellään sisäpiirin tietoa missä järjestyksessä sähköä kuluttavia toimintoja tiputetaan pois kun akun lataus alkaa hiipua?

Estetäänkö kaikkein ensimmäiseksi Start-Stopin toiminta vaiko tuulilasin lämmityksen automaattinen päälle kytkeytyminen? Entä takalasin lämmitys tai peilien tai tuulilasin pesusuuttimien? Ratin lämmitys? Penkkien lämmittimet? Osa noista toki napin takana, että lienevätkö pudotuslistalla ollenkaan.

Sitä ajan takaa, että jo hyvissä ajoin voisi alkaa natista marmorilla siitä ensimmäisenä pois tippuvasta toiminnosta ennen kuin vika eskaloituu hinausautoon saakka. Olisi sitten vika raportoitu ja huolto ei voisi mennä sen taakse että mitään ei tehdä eikä edes päivityksiä ajeta sisään kun mitään ongelmia ei ole.

Ja itse en aio ruveta edes harkitsemaan mitään ylläpitolatureita. Ikinä en ole sellaisia käyttänyt enkä käytä. Olisihan se toki vallan merkillistä, jos webastottomassa autossa pitäisi ruveta akkua lataamaan pistorasiasta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 16:53
Kirjoittaja 6007
mulla on ilman webastoa ja olen tähän asti selvinnyt ilman lisälatailuja
melkein 1.5 vuotta :thumbup
start/stop:kin alkoi toimia kun tuli lämmintä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 17:42
Kirjoittaja revote
6007 kirjoitti: 21 Huhti 2020 16:53start/stop:kin alkoi toimia kun tuli lämmintä
Mulla taas SS meni mykäksi kun kelit lämpeni.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 17:45
Kirjoittaja AAR85
Pajari kirjoitti: 21 Huhti 2020 14:54
@rsk@ kirjoitti: 21 Huhti 2020 10:21 Vähän verrokkina offtopicia noista virtapuolen ongelmista....
Naapurilla Ooppelin katumaasturi ja eilen kiroili kun auton sammuttanut ja vilkkuviiksi jäänyt "vilkutusasentoon" yöksi...
Siinä kuulemma jää "valo" palamaan sillä tavalla koko ajan ja ilmeisesti jotain muutakin virtaa syövää lisäksi kun seuraavana aamuna ei jaksanut enää lähtee käyntiin.
En kysellyt sen tarkemmin, oudolta kuulostaa.
Mutta näkyy noiden sähköjen kanssa olevan ongelmaa muillakin merkeillä.. 🤷‍♂️
Volkkarissa ainakin oli tuo systeemi, villku vasemmalle niin sen puolen parkit jäi palamaan (vilkku ei pala) kun auton sammutti. Joku saksalainen homma, pimeällä kun auton jättää parkkiin katuvalottomaan kohtaan, niin ei ole perä pimeänä ja ei polta kuin yhtä takavaloa, eli sähköä säästyy.
Skodassa on tuo systeemi myös, en ole kokeillut liekkö myös Focuksessa?

On myös focuksessa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 17:51
Kirjoittaja PiuhaPoikki
fordever kirjoitti: 21 Huhti 2020 15:25 Sitä ajan takaa, että jo hyvissä ajoin voisi alkaa natista marmorilla siitä ensimmäisenä pois tippuvasta toiminnosta ennen kuin vika eskaloituu hinausautoon saakka.
Ei ainakaan tällä foorumilla ole muisaakseni kukaan kertonut sähkön menneen niin vähiin että auto ei olisi käynnistynyt.
Kyllä se sentään osaa laittaa korkin kiinni ennen kuin lopullisesti tummuu.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 18:22
Kirjoittaja Freeze
fordever kirjoitti: 21 Huhti 2020 15:25onkohan kellään sisäpiirin tietoa missä järjestyksessä sähköä kuluttavia toimintoja tiputetaan pois kun akun lataus alkaa hiipua
Ihan perusjärjellä kaikkea epäoleellista pudotetaan pois, järjestyksestä en tiedä varmuudella mutta loogisesti: Ratin lämmitys > penkinlämmitys > peilien lämmitys > takalasin lämmitys > tuulilasin lämmitys, noin liikenneturvallisuusjärjestyksessä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 21:39
Kirjoittaja Sanpool
S/S ongelmat palasi omaan Focukseen kun ilmat lämpeni.Sama kokemus taisi olla jollakin toisellakin.
Perin kummallista.

Joulukuussa vaihdettiin akku takuuseen, helmikuussa oli hätäpuhelinjärjestelmän vika.Tämän jälkeen ei ole ollut tarvetta käydä marmorilla.
Nyt tuntuu että olisi alkanut kuluttaa enemmän virtaa lepotilassa.Mittaillut en tosin ole.Ei vaan riitä mielenkiinto.
Viime viikonloppuna kuitenkin latasin akun laturilla täyteen ja toimikin kaksi vuorokautta kunnolla.Nyt on S/S taas nukuksissa.
Tietonäytön syyt toimimattomuudelle vaihtelee,nyt on alkanut ilmoitella akun lataustaso -ilmoituksen lisäksi
"normaali toiminta" vaikka auto on pysähtynyt, ihan kuin luulisi että auto edelleen liikkuu.
Minulle uusi ilmoitus on "moottori käynnissä seuraavaan pysähdykseen asti"...perin hämmentävää.
On se joskus sammunutkin seuraavan pysähdyksen tultua. :D

Päivitystähän tuo ilman muuta kaipaisi, vaan tuleeko sitä koskaan.
Oma autoni on alkupään autoja,rekisteröity 10/2018. 1,5 vuotta ikää ja tätä ongelmaa ei vaan saada ratkottua.
Ehkä olisi parempi luovuttaa... Kai niitä toimiviakin autoja vielä on. Sääli sinänsä, auto on hyvä ajella ja silleen, pikkuviat latistavat tunnelmaa pahasti :| Saisi kyllä vähemmän kuluttaa vaan asemaltahan sitä bensaa saa ostettua lisää.

Onko muuten kukaan tutkaillut Ford protectia, miten mahdetaan Fordilla tulkita S/S ongelmat 2 vuoden takuun päätyttyä?
Muuttunee ominaisuudeksi siinä vaiheessa. :shock:

Automaattilootasta vielä,minulla myös kokemuksia että miettii välillä ennen kuin kytkeytyy pakille.
Muutkin vaihdot toisinaan kulmikkaita.Pitä mainita samalla kun vie autoa pajalle tässä lähiaikoina.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Huhti 2020 21:48
Kirjoittaja @rsk@
AAR85 kirjoitti: 21 Huhti 2020 17:45
Pajari kirjoitti: 21 Huhti 2020 14:54

Volkkarissa ainakin oli tuo systeemi, villku vasemmalle niin sen puolen parkit jäi palamaan (vilkku ei pala) kun auton sammutti. Joku saksalainen homma, pimeällä kun auton jättää parkkiin katuvalottomaan kohtaan, niin ei ole perä pimeänä ja ei polta kuin yhtä takavaloa, eli sähköä säästyy.
Skodassa on tuo systeemi myös, en ole kokeillut liekkö myös Focuksessa?

On myös focuksessa.
Mulla on sitten nämä hienoudet menny täysin ohi. Pitäs varmaan enemmän perehtyä "ominaisuuksiin"...😂