Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 17 Huhti 2020 15:52
Täytyy kyllä ihmetellä miten heikko sisäinen tiedonvälitys liikeketjussa on, näitä ongelmia kun on ollut jo useammilla ajat sitten. Toinen vaihtoehto on tietysti valehtelu.
Täytyy kyllä ihmetellä miten heikko sisäinen tiedonvälitys liikeketjussa on, näitä ongelmia kun on ollut jo useammilla ajat sitten. Toinen vaihtoehto on tietysti valehtelu.
Hyvin sanottu.
Aika moni täällä näitä latailuja harrastaa. Voin rehellisesti sanoa etten ole koskaan yhtäkään autoani laturilla ladannut nyt 21-vuoden aikana, kun olen ajokortin omistanut. Enkä tule lataamaan. Kyllä auton ja varusteiden mm.webasto tulee toimia ilman ylimääräisiä latailuja. Myyjäliike talvella suositteli laturia, kun auto ei webastoa ollut käynnistellyt. Tein kyllä aika selväksi etten tuollaiseen ryhdy, ennemmin vaihtuu auto kuin että alan uutta autoa roikottamaan laturin päässä. Maaliskuun lopussa auto kävi merkkarilla kun räminöitä metsästettiin, sen jälkeen Webasto toiminut aina ilman herjauksia. Liekö vain sattumaa.AAR85 kirjoitti: ↑17 Huhti 2020 17:16 Mulla tais smartcharge mennä jotenkin sekasin viimekerralla, kun latasin akkua. Akku latautui täyteen, mutta lähdin ajamaan autolla melkein samantien, kun olin ottanut älylaturin irti. Start/stop ei ole sen jälkeen toiminut kertaakaan ja syyksi antaa akun latautumista. Tarttis varmaan ottaa miinuskaapeli irti akusta.
Pilaavat tuollaiset koko merkin tai alan maineen tuollaisella toiminnalla. Näissä ei muu auta kun olla päättäväinen tiskillä ja vaatia oikeuksiaan. Kerran jouduin vääntämään asiaa niin rautalangasta, että ajattelin niiden soittavan kohta poliisit hakemaan mut pois, mutta ajattelin että menkööt vaikka niin. Silloin kyse oli takuunalaisen auton (huom ei Ford) viasta jonka korjauskustannus huiteli nettikeskustelujen mukaan noin 3k EUR kohdalla. Tuolloin yhteydenotto maahantuojalle sai liikkeen palaamaan keskustelupöytään ja simsalabim kyseessä olikin takuuasia. Pistin kokemuksesta viestiä autotalon johtajallekin, joka soitteli takaisin ja asia käytiin läpi. Sanoin vain, että pitäisikö heidänkin opetella asiakaspalvelutyötä ja hakea aktiivieseti neuvoa kolleegoilta, maahantuojalta tai valmistajalta jos asiakkaan kanssa ei päästä yhteisymmärrykseen miten toimia vian korjauksessa ja kustannuksissa. Jos asia siinä marmoritiskillä jää "kunnia-asiaksi" molemmin puolin jossa toinen pitää voittaa, ja oma virhe kiistää vaikka väkisin, niin ei se kovin hienolta tunnu varmaan kummastakaan osapuolesta vaikka poistuisikin "voittajana" ja asiakkaan maahan niitanneena asiakaspalvelun rautaisena ammattilaisena. (Tässä on pakko olla joku bonarijärjestelmä niillä että kuinka paljon asiakasta voi laskuttaa vs takuuasiat)revote kirjoitti: ↑17 Huhti 2020 17:15
Hyvin sanottu.
Yhtä vikaa selviteltiin jo taannoin Lahden FordStoren kanssa. Huollon mukaan ei päivitystä. Suivaannuin koko huoltokokemuksesta ja valohoidosta, laitoin myyjälle viestiä joka välitti sen jollekin jälkimarkkinointipäällikölle. Hänpä sitten sanoikin, että päivitys on olemassa.
Todella heikkoa ja ala-arvoista toimintaa.
Juuri näin.
Maailma ei ole mustavalkoinen tässäkään asiassa.
Minulla ainakin auton lepovirta on ollut järkyttävän suuri koko auton historian ajan.revote kirjoitti: ↑17 Huhti 2020 19:22 ^Totta toki tuokin mutta jos miettii tätä minun totteroa niin mulla SS ei ole toiminut kuukauteen enkä tänä aikana ole käyttänyt webastoa kertaakaan. Mikä muu akkua kuluttaa kuin webasto? Penkinlämmittimet eivät ole päällä, ei tuulilasin lämmitys, kännykkä ei ole latauksessa. En harrasta auton herättelyä sovelluksellakaan. Ja lämmintä on tänä aika ollut, reilusti plussalla.
Tottahan se on tämäkin. Itsellä tulee aika paljon ajoa ja yleinsä auto yöpyy lämpimässä tallissa.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑17 Huhti 2020 18:55Maailma ei ole mustavalkoinen tässäkään asiassa.
Totta on, että tämä focuksen lataussysteemi ei ainakaan kaikissa yksilöissä toimi ja on jo lähtökohtaisesti typerä.
Mutta se yleistys, että auton akkua eri koskaan tarvitsisi ladata ulkoisella laturilla on totta vain niissä tapauksissa, joissa ajosykli on riittävän pitkä ja akun lämpötila sopiva.
Talvella pitkän pakkasjakson aikana jos auto säilytetään ulkona (akku jatkuvasti kylmä) ja sillä vain ajetaan lyhyttä pätkää sekä käytetään webastoa ynnä muita sähköä kuluttavia laitteita niin akusta yksinkertaisesti vain otetaan energiaa enemmän kuin sinne saadaan lyhyiden ajomatkojen aikana palautettua.
Toisin sanoen: akku tyhjenee vääjäämättä vaikka autossa olisi kaikki lataussysteemit kunnossa = tarvitaan ulkoista latausta.
1.5vuotta pelannut webasto aina niin kun pitää. 1kerran auton mielestä oli liian vähän bensaa..muuten ei ongelmia. Talvella vähintään 2kertaa päivässä käytetty ja hyvin pelaa.Jeipii kirjoitti: ↑17 Huhti 2020 19:27 Voiko Webaston osalta vaatia myyjäliikeeltä vaikka hinnanalennusta / osaa rahoista takaisin jos eivät saa sitä toimimaan ? Mietin vaan että mikä on laki tällaisissa jutuissa. Kuitenkin on joku ominaisuus josta on maksettu ja joka ei toimi ollenkaan tai toimii todella harvoin. Ostajallehan tuo melkein meinaa sitä kuin koko webastoa ei autossa olisi.
Jeipii-nimimerkki varmasti arvostaa vastaustasi.focst kirjoitti: ↑17 Huhti 2020 20:341.5vuotta pelannut webasto aina niin kun pitää. 1kerran auton mielestä oli liian vähän bensaa..muuten ei ongelmia. Talvella vähintään 2kertaa päivässä käytetty ja hyvin pelaa.Jeipii kirjoitti: ↑17 Huhti 2020 19:27 Voiko Webaston osalta vaatia myyjäliikeeltä vaikka hinnanalennusta / osaa rahoista takaisin jos eivät saa sitä toimimaan ? Mietin vaan että mikä on laki tällaisissa jutuissa. Kuitenkin on joku ominaisuus josta on maksettu ja joka ei toimi ollenkaan tai toimii todella harvoin. Ostajallehan tuo melkein meinaa sitä kuin koko webastoa ei autossa olisi.
Ladataanko akkua erikseen aina välillä ?focst kirjoitti: ↑17 Huhti 2020 20:341.5vuotta pelannut webasto aina niin kun pitää. 1kerran auton mielestä oli liian vähän bensaa..muuten ei ongelmia. Talvella vähintään 2kertaa päivässä käytetty ja hyvin pelaa.Jeipii kirjoitti: ↑17 Huhti 2020 19:27 Voiko Webaston osalta vaatia myyjäliikeeltä vaikka hinnanalennusta / osaa rahoista takaisin jos eivät saa sitä toimimaan ? Mietin vaan että mikä on laki tällaisissa jutuissa. Kuitenkin on joku ominaisuus josta on maksettu ja joka ei toimi ollenkaan tai toimii todella harvoin. Ostajallehan tuo melkein meinaa sitä kuin koko webastoa ei autossa olisi.
Moottorinohjaus ajon aikanakin vie yllättävän paljon virtaa - jopa 200W, tuulilasinpyyhkijät, ajoavustimet (kaistallapitoavustimet, aktiivivakkarit, nopeusmerkkien luenta). Moottorin flekti saattaa haukata 800W.revote kirjoitti: ↑17 Huhti 2020 19:22 ^Totta toki tuokin mutta jos miettii tätä minun totteroa niin mulla SS ei ole toiminut kuukauteen enkä tänä aikana ole käyttänyt webastoa kertaakaan. Mikä muu akkua kuluttaa kuin webasto? Penkinlämmittimet eivät ole päällä, ei tuulilasin lämmitys, kännykkä ei ole latauksessa. En harrasta auton herättelyä sovelluksellakaan. Ja lämmintä on tänä aika ollut, reilusti plussalla.
Noista mainitsemistasi käytössä viimeisimmän kuukauden aikana on ollut ajoittain tuulilasinpyyhkijät ja nopeusmerkkien luenta. Moottorinohjaus toki myös. Aktiivivakkari hetkellisesti mutta ei kaikilla reissuilla. Kaistallapitoavustin ei koskaan aktiiviisena, liekö vie virtaa silti.Freeze kirjoitti: ↑17 Huhti 2020 21:33Moottorinohjaus ajon aikanakin vie yllättävän paljon virtaa - jopa 200W, tuulilasinpyyhkijät, ajoavustimet (kaistallapitoavustimet, aktiivivakkarit, nopeusmerkkien luenta). Moottorin flekti saattaa haukata 800W.revote kirjoitti: ↑17 Huhti 2020 19:22 ^Totta toki tuokin mutta jos miettii tätä minun totteroa niin mulla SS ei ole toiminut kuukauteen enkä tänä aikana ole käyttänyt webastoa kertaakaan. Mikä muu akkua kuluttaa kuin webasto? Penkinlämmittimet eivät ole päällä, ei tuulilasin lämmitys, kännykkä ei ole latauksessa. En harrasta auton herättelyä sovelluksellakaan. Ja lämmintä on tänä aika ollut, reilusti plussalla.
Lähde pikaisesti etsittynä: https://batteryworld.varta-automotive.c ... o-they-use
Jos kyllästyy autossaan pikkuvikoihin, niin menee sitten tilaamaan Teslan
Teslaan softapäivityksiä tuleekin melko paljon, eikä ihme kun se auto on puoliksi it-firman tekemä
Jep, sopii paremmin tälläiselle IT-alan ihmiselle. Miltei viikottaiset kotona asennettavat päivitykset, selvät changelogit ja rehelliset beta-varoitukset toimii mulle aina paremmin kuin kuukausien tai vuosien odotukset päivityksille, tietämättömyys siitä mitä päivitys tekee, vastuun siirtely ja yleinen ”ei ole vika vaan ominaisuus” asenne joka yllättäen häviää kun vian toistaa. Lisäksi en softatestauksen näkökulmasta ymmärrä miksi kaikkia moduuleja ei päivitetä samalla viimeisimpiin, koska vähentäisi testattavia versioyhdistelmiä murto-osaan. Mutta enpä ole ikinä autosoftaa koodannut niin kai heillä jokin syy tähän on
Me kyllä saatiin ’12 V50 D3:sta alkuperäinen akku kyykkäämään 3vuoden ikäisenäIshvan kirjoitti: ↑17 Huhti 2020 19:50Tottahan se on tämäkin. Itsellä tulee aika paljon ajoa ja yleinsä auto yöpyy lämpimässä tallissa.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑17 Huhti 2020 18:55
Maailma ei ole mustavalkoinen tässäkään asiassa.
Totta on, että tämä focuksen lataussysteemi ei ainakaan kaikissa yksilöissä toimi ja on jo lähtökohtaisesti typerä.
Mutta se yleistys, että auton akkua eri koskaan tarvitsisi ladata ulkoisella laturilla on totta vain niissä tapauksissa, joissa ajosykli on riittävän pitkä ja akun lämpötila sopiva.
Talvella pitkän pakkasjakson aikana jos auto säilytetään ulkona (akku jatkuvasti kylmä) ja sillä vain ajetaan lyhyttä pätkää sekä käytetään webastoa ynnä muita sähköä kuluttavia laitteita niin akusta yksinkertaisesti vain otetaan energiaa enemmän kuin sinne saadaan lyhyiden ajomatkojen aikana palautettua.
Toisin sanoen: akku tyhjenee vääjäämättä vaikka autossa olisi kaikki lataussysteemit kunnossa = tarvitaan ulkoista latausta.
Tosin, esim. Volvoja sai seisottaa miten tykkäsi pakkasessa ja käyttää webastoa erittäin taajaan. Jätin Volvon aina Webasto päällä parkkiinkin talvella jos käväisin kaupungilla. Aina ennen lähtöä kännykästä käymään useamman kerran päivässä. Ei koskaan jättänyt käynnistymättä tai ilmoittanut akun jännitteestä. Fordilla ajoprofiili sama ja heti uutena alkoi tosiaan ongelmat. Ero on tietty se, että toinen on pohjolaan tehty.
No mut 50:nen olikin käytännössä FocusAAR85 kirjoitti: ↑18 Huhti 2020 07:37Me kyllä saatiin ’12 V50 D3:sta alkuperäinen akku kyykkäämään 3vuoden ikäisenäIshvan kirjoitti: ↑17 Huhti 2020 19:50
Tottahan se on tämäkin. Itsellä tulee aika paljon ajoa ja yleinsä auto yöpyy lämpimässä tallissa.
Tosin, esim. Volvoja sai seisottaa miten tykkäsi pakkasessa ja käyttää webastoa erittäin taajaan. Jätin Volvon aina Webasto päällä parkkiinkin talvella jos käväisin kaupungilla. Aina ennen lähtöä kännykästä käymään useamman kerran päivässä. Ei koskaan jättänyt käynnistymättä tai ilmoittanut akun jännitteestä. Fordilla ajoprofiili sama ja heti uutena alkoi tosiaan ongelmat. Ero on tietty se, että toinen on pohjolaan tehty.Ajot 35km suunta työajoa.. Sillon sanottiin webaston kuluttavan akkua ja suositeltiin satunnaisesti latailemaan akkua ulkoisella laturilla.