Sivu 252/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Huhti 2020 12:56
Kirjoittaja @rsk@
toasti kirjoitti: 09 Huhti 2020 12:50
@rsk@ kirjoitti: 09 Huhti 2020 12:19 Nyt tuli sama hätäpuheluhärö ja kuittasin pois. Sitten kytkin fordpassin ja se toimi normaalisti. Ja joku päivitys tuli passin kautta, kun ruutuun tuli ilmotus, että pidä 10min tauko, auton järjestelmää päivitetään. Ja tuon mikälie päivityksen jälkeen taas ei ole tullut mitään häröjä. Juuri nyt tässä taas auton käynnistin. No katsotaan pysyykö poissa. Molemmat passit toimii kyllä nopeasti ja kytkee viiveettä.
Ei se passin kautta se päivitys tullut. Kyseessä on todennäköisesti OTAna autoon ladattu TCU-modulin päivitys, jonka pitäisi poistaa nuo hätäpuheluhäiriöt.

Tekemäsi sähköjen pois käyttö varmaan laukaisi sen, että auto lähti lataamaan päivitystä. Itselle se päivitys tuli eilen aamulla ilman mitään resettejä (Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin nämä tiedot näkee etiksestä tunnuksilla).
Ok. Eli passin kautta tuli vaan sitten infoa tästä.
Mutta katotaan nyt toimiiko miten jatkossa. Olishan se hyvä jos noita bugeja saisivat vähitellen pois..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Huhti 2020 13:34
Kirjoittaja PiuhaPoikki
@rsk@ kirjoitti: 09 Huhti 2020 12:56 Mutta katotaan nyt toimiiko miten jatkossa. Olishan se hyvä jos noita bugeja saisivat vähitellen pois..
Empä tiedä.
Mulle tehtiin huollossa TCU-moduulin päivitys ennen joulua.
Nyt kun on ollut liikkeellä huhua uudesta päivityksestä niin kysyin samasta huollosta tilannetta.
Uudempaa ei kuulemma ole tarjolla kuin mitä autooni on joulun alla ladattu.
Ei se ainakaan ole toiminut kunnolla.

Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä jotain versionumeroita ja "known issues" dataa.
Hämmästyttää suuresti se, että nyt puolen vuoden jälkeen muka julkaistaisiin virallisesti sama versio, joka minulle asennettiin sillon
Lisäksi silloin sanottiin, että tämä ei ole se lopullinen kauan odotettu korjaus. Mene ja tiedä mikä tässä taas on faktaa ja mikä mutua.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Huhti 2020 13:42
Kirjoittaja @rsk@
Jos sama linja jatkuu, että esim. huollossa ei asenneta automaattisesti olemassa olevia päivityksiä, vaan silloin jos jotain häikkää on ja jos asiakas vaatii, niin outoa on. (tai ei taida auttaa vaikka vaatisikin..) Tietysti jos foordilla eletään niinkuin windows maailmassa, että joku päivitys voi sotkea jotain muuta..😁

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Huhti 2020 15:52
Kirjoittaja PiuhaPoikki
@rsk@ kirjoitti: 09 Huhti 2020 13:42 Jos sama linja jatkuu, että esim. huollossa ei asenneta automaattisesti olemassa olevia päivityksiä, vaan silloin jos jotain häikkää on ja jos asiakas vaatii, niin outoa on. (tai ei taida auttaa vaikka vaatisikin..) Tietysti jos foordilla eletään niinkuin windows maailmassa, että joku päivitys voi sotkea jotain muuta..😁
Mun tapauksessa kysymys oli siis siitä, että huollon mukaan se päivitysversio, joka olisi tarjolla on sama kuin autooni on jo asennettu.
Olivat kyllä hyvin myötämielisiä ja avuliaita mutta konkreettista apu ei ollut tarjota.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Huhti 2020 16:30
Kirjoittaja AAR85
On muuten hippasen ärsyttäviä nää ”isolohko” -automaatin aavikkovälitykset. Hienosti kiihtyy sinne 120-130kmh asti ja sitten heittää 5 tai 6 vaihteen silmään ja kierrokset tippuu 4k tietämille ja meno tyssähtää radikaalisti.

Tätä ilmiötä ei litrasessa ollut. Omasta mielestä hyvin välitetty laatikko. Hitaasti se kiihtyi mutta meno oli lineaarista. Etisistä vahvistin epäilykseni. 1.5 182 automaatissa pidemmät välitykset.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Huhti 2020 18:10
Kirjoittaja @rsk@
AAR85 kirjoitti: 09 Huhti 2020 16:30 On muuten hippasen ärsyttäviä nää ”isolohko” -automaatin aavikkovälitykset. Hienosti kiihtyy sinne 120-130kmh asti ja sitten heittää 5 tai 6 vaihteen silmään ja kierrokset tippuu 4k tietämille ja meno tyssähtää radikaalisti.

Tätä ilmiötä ei litrasessa ollut. Omasta mielestä hyvin välitetty laatikko. Hitaasti se kiihtyi mutta meno oli lineaarista. Etisistä vahvistin epäilykseni. 1.5 182 automaatissa pidemmät välitykset.
Mitäs siinä on 100km/h vauhdissa kierroksia kun tasakaasulla mennään 8:lla..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Huhti 2020 18:15
Kirjoittaja Focus_2.0
AAR85 kirjoitti: 09 Huhti 2020 16:30 On muuten hippasen ärsyttäviä nää ”isolohko” -automaatin aavikkovälitykset. Hienosti kiihtyy sinne 120-130kmh asti ja sitten heittää 5 tai 6 vaihteen silmään ja kierrokset tippuu 4k tietämille ja meno tyssähtää radikaalisti.

Tätä ilmiötä ei litrasessa ollut. Omasta mielestä hyvin välitetty laatikko. Hitaasti se kiihtyi mutta meno oli lineaarista. Etisistä vahvistin epäilykseni. 1.5 182 automaatissa pidemmät välitykset.
Eikös täällä joku aiemmin maininnu että tehot tippuu vauhdin kasvaessa? Ohjelmallisesti rajoitettu?

Edit: Tätä tarkotin:
Ishvan kirjoitti: 20 Maalis 2020 14:30
fordever kirjoitti: 20 Maalis 2020 12:35
Tuo 1.5 EcoBoost on tällaisen koskaan mitään tehokasta autoa omistaneen näpeissä oikein pirteä tapaus. Pääsee tarvittaessa pois paikalta suhteellisen äkkiä.
Onhan se 1-4 vaihteilla suht ok menemään, ei mikään raketti tosin.

Kirjoittelin aikasemmin tuosta automaatin oudoista vaihtokohdista, 1-4 vaihteet antaa vetää huipputehon yli lähes 6500rpm:ään, mutta vitoselta heittää isompaa 5500rpm ja tuosta eteenpäin isommalle 5000rpm:llä. Tuostahan joku laittoi linkkiäkin saksan palstoille. Siellä myös tuota kovasti ihmetellään, sama minulla. Auto on 1-4 vaihteilla 182 hevoisvoimainen, mutta vitosesta eteenpän enään 160 ja siitä eteenpäin allekin. Eipä ole koskaan tullut autoa vastaan, joka ei anna koneen käydän jokaisella vaihteella huipputehon alueelle. Vääntöhän noissa on rajoitettu viivasuoraksi varsin laajalle kierrosalueelle, mutta se ei poista sitä, että huipputeho sijaitsee 6000rpm:ssä, jota hieman ennen vääntökäyräkin alkaa sukeltamaan. Saksan baanoilla tuo alkaa tuntumaankin, täällä hieman toisisijainen, mutta silti outo asia.

Eihän toi kovemmissa motariohituksissa mahdottoman pirteältä tunnu, kun ei annan koneen käydä "oikealle" vaihteella lähelläkään normaalia huipputehon aluetta ja siksi käyttää kokoajan ikäänkuin pykälää liian isoa vaihdetta ohituksissa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Huhti 2020 23:35
Kirjoittaja Kramer
Auto kävi pajalla eilen tästä kännykän fordpassin toimimattomuudesta. TCU modeemille tekivät jotain ja nyt hävis "hätäpuheluherjat" ja rupes fordpasski toimii. Huoltomies sanoi myös, että on nyt on tullut uusi versio syncciin ja voi laittaa automaattiset päivitykset päälle. Eikä tarttis ladata tikulta eli pitäis tulla ihan wi-fin kautta.
Eikös mun kuiteskin pitäis laittaa kännystä hotspot päälle ja yhdistää autoon? Ihmetytti kun huoltomies sanoi, että pitäis tulla ilman sitä fordpassin kautta? Eikö se ny kuiteski nettiä tartte, en oo mikään ATK-nero? :lol:
Tässä ny toista päivää ajanu niin ei mitään päivityksiä oo alkanut pukkaamaan. On ollu kännyssä wi-fi jakoa ja ilman. Huoltomies mainitsi kyllä myös, että voi kestää ennen kuin tulee ilmoitus koska on ruuhkaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Huhti 2020 10:17
Kirjoittaja Hode
Täällä ekat sata kilsaa kasassa focus wagon titanium 1.5 ecoboost 150hp manuaalista, positiiviset feelikset autosta, fordpassikkin toimii mutta eipä se sovellus juuri lisäarvoa tuota...

Itse pirssi kyllä mukava, 1.6 turbottomaan bensa c-maxiin verrattuna tämä vastaa kaasuun aikalailla ärhäkämmin, on hiljaisempi ja toki modernimpi ledivaloineen ym (tässä vakiovalot, kaukovalot ja etusumuvalot näyttää olevan toteutettu halogeeneilla muut lediä).

Olisi mukava jos mittaristo olisi toteutettu täysin näyttötekniikalla mutta juu tarvittava vaihdettavissa oleva sisältö löytyy siitä about 4 tuuman näytöstä ja kokonaisuudessaan mittaristo selkeä.

Handsfree takaluukku vaatii vielä potkutekniikan harjoittelua jos meinaa ekalla jalan heilautuksella koka kerta saada sen auki...
Samoin keyless lukkoja ei tahdo muistaa että voi lukita kahvaa hipaisemalla automaattisesti kaivaa avaimia taskusta kun poistuu autosta...

Mutta juu tässä vaiheessa kaikki OK ja autoon tyytyväinen, hyvä auto ajaa ja jämäkkä tuntuma tiehen löytyy jopa näillä vakio 16" talvirenkailla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Huhti 2020 15:26
Kirjoittaja KajO
@rsk@ kirjoitti: 09 Huhti 2020 13:42 Jos sama linja jatkuu, että esim. huollossa ei asenneta automaattisesti olemassa olevia päivityksiä, vaan silloin jos jotain häikkää on ja jos asiakas vaatii, niin outoa on. (tai ei taida auttaa vaikka vaatisikin..) Tietysti jos foordilla eletään niinkuin windows maailmassa, että joku päivitys voi sotkea jotain muuta..😁
Taitavat elää windows maailmassa, auto yhä "huollossa" 16.1.2020 saakka.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Huhti 2020 18:31
Kirjoittaja revote
revote kirjoitti: 05 Huhti 2020 18:24 Vaihdelaatikko alkaa hiljalleen vituttamaan enempi ja enempi. Vaihdot tapahtuvat kulmikkaasti ja se vanha vaiva, D:ltä P:lle ja takaisin D:lle ehkä jopa pahenee koko ajan. Vaikka auto ei rullaisi niin silti vaihde ampaisee yht äkkiä päälle ja jostain päin keulaa kuuluu paukaus. Tätä tapahtuu vaikka odottaisin jalka jarrulla extra pitkäänkin (siis että vaihde kerkeää mennä päälle). Focuksella ei todellakaan pyöritellä nätisti ja näppärästi parkkipaikalla, tai ainakaan tuolla minun autolla.
Tähän kun lisätään, että nyt minullakaan ei toimi enää SS (ei ole toiminut pariin kolmeen viikkoon) ja tänään tuli hätäpuhelujärjestelmävika niin ei paljoa enää naurata. Tähän päälle vielä jo hyvän aikaa ollut vika jossa varoitusäänet kuuluvat mittaristosta.

Upea auto. Ja liisarilla vielä niin tästä ei pääse eroonkaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Huhti 2020 18:47
Kirjoittaja @rsk@
revote kirjoitti: 10 Huhti 2020 18:31
revote kirjoitti: 05 Huhti 2020 18:24 Vaihdelaatikko alkaa hiljalleen vituttamaan enempi ja enempi. Vaihdot tapahtuvat kulmikkaasti ja se vanha vaiva, D:ltä P:lle ja takaisin D:lle ehkä jopa pahenee koko ajan. Vaikka auto ei rullaisi niin silti vaihde ampaisee yht äkkiä päälle ja jostain päin keulaa kuuluu paukaus. Tätä tapahtuu vaikka odottaisin jalka jarrulla extra pitkäänkin (siis että vaihde kerkeää mennä päälle). Focuksella ei todellakaan pyöritellä nätisti ja näppärästi parkkipaikalla, tai ainakaan tuolla minun autolla.
Tähän kun lisätään, että nyt minullakaan ei toimi enää SS (ei ole toiminut pariin kolmeen viikkoon) ja tänään tuli hätäpuhelujärjestelmävika niin ei paljoa enää naurata. Tähän päälle vielä jo hyvän aikaa ollut vika jossa varoitusäänet kuuluvat mittaristosta.

Upea auto. Ja liisarilla vielä niin tästä ei pääse eroonkaan.
Auttaskoon tuossakin jos ottas autosta virrat pois pariksi minuutiksi. Itsellä on nyt pysynyt pois hätäpuheluhärö ja tosiaan se resetti ilmeisesti aiheutti, että haki jonkun päivityksen. 🤷‍♂️
Mutta katsotaan nyt.....

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Huhti 2020 19:05
Kirjoittaja revote
revote kirjoitti: 10 Huhti 2020 18:31
revote kirjoitti: 05 Huhti 2020 18:24 Vaihdelaatikko alkaa hiljalleen vituttamaan enempi ja enempi. Vaihdot tapahtuvat kulmikkaasti ja se vanha vaiva, D:ltä P:lle ja takaisin D:lle ehkä jopa pahenee koko ajan. Vaikka auto ei rullaisi niin silti vaihde ampaisee yht äkkiä päälle ja jostain päin keulaa kuuluu paukaus. Tätä tapahtuu vaikka odottaisin jalka jarrulla extra pitkäänkin (siis että vaihde kerkeää mennä päälle). Focuksella ei todellakaan pyöritellä nätisti ja näppärästi parkkipaikalla, tai ainakaan tuolla minun autolla.
Tähän kun lisätään, että nyt minullakaan ei toimi enää SS (ei ole toiminut pariin kolmeen viikkoon) ja tänään tuli hätäpuhelujärjestelmävika niin ei paljoa enää naurata. Tähän päälle vielä jo hyvän aikaa ollut vika jossa varoitusäänet kuuluvat mittaristosta.

Upea auto. Ja liisarilla vielä niin tästä ei pääse eroonkaan.
Testasin ja webasto toimii. SS ei.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Huhti 2020 19:08
Kirjoittaja PiuhaPoikki
revote kirjoitti: 10 Huhti 2020 19:05 Testasin ja webasto toimii. SS ei.
Minä olen tehnyt ongelmien ilmetessä niin, että käytän akunkenkää irti ja lataan ulkoisella laturilla akun täyteen.
Ongelmat eivät ole poissa heti vaan vasta yhden ajokerran jälkeen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Huhti 2020 19:34
Kirjoittaja Hode
Varoitusäänien esim. Life trafficin kameratolppavaroitus pystyykö varoitusäänen voimakkuutta jostain säätämään? Hyvin vaimeasti kuuluu "Varo" kun tolppa lähestyy helposti missaa ko. Varoituksen, en asetuksista hoksannut säätömahdollisuutta

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Huhti 2020 19:38
Kirjoittaja onik
Hode kirjoitti:Varoitusäänien esim. Life trafficin kameratolppavaroitus pystyykö varoitusäänen voimakkuutta jostain säätämään? Hyvin vaimeasti kuuluu "Varo" kun tolppa lähestyy helposti missaa ko. Varoituksen, en asetuksista hoksannut säätömahdollisuutta
Varoitus- tai opastusäänen aikana saa säädettyä normaaleilla äänenvoimakkuusnapeilla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Huhti 2020 19:54
Kirjoittaja Vootrson
revote kirjoitti: 10 Huhti 2020 18:31
revote kirjoitti: 05 Huhti 2020 18:24 Vaihdelaatikko alkaa hiljalleen vituttamaan enempi ja enempi. Vaihdot tapahtuvat kulmikkaasti ja se vanha vaiva, D:ltä P:lle ja takaisin D:lle ehkä jopa pahenee koko ajan. Vaikka auto ei rullaisi niin silti vaihde ampaisee yht äkkiä päälle ja jostain päin keulaa kuuluu paukaus. Tätä tapahtuu vaikka odottaisin jalka jarrulla extra pitkäänkin (siis että vaihde kerkeää mennä päälle). Focuksella ei todellakaan pyöritellä nätisti ja näppärästi parkkipaikalla, tai ainakaan tuolla minun autolla.
Tähän kun lisätään, että nyt minullakaan ei toimi enää SS (ei ole toiminut pariin kolmeen viikkoon) ja tänään tuli hätäpuhelujärjestelmävika niin ei paljoa enää naurata. Tähän päälle vielä jo hyvän aikaa ollut vika jossa varoitusäänet kuuluvat mittaristosta.

Upea auto. Ja liisarilla vielä niin tästä ei pääse eroonkaan.
Tohon varoitusääniongelmaan on olemassa korjaus. Kävin sen takia huollossa jokin aika sitten ja siihen ladattiin joku tuskaisen pitkä, neljä tuntia kestänyt päivitys ja sen jälkeen pelannut kuten pitääkin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Huhti 2020 20:00
Kirjoittaja toasti
Vootrson kirjoitti: 10 Huhti 2020 19:54
Tohon varoitusääniongelmaan on olemassa korjaus. Kävin sen takia huollossa jokin aika sitten ja siihen ladattiin joku tuskaisen pitkä, neljä tuntia kestänyt päivitys ja sen jälkeen pelannut kuten pitääkin.
Ai nyt siihen on korjaus. Viimeksi se oli huollon mukaan ominaisuus, kun itse asiasta valitin :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Huhti 2020 20:08
Kirjoittaja Vootrson
toasti kirjoitti: 10 Huhti 2020 20:00
Vootrson kirjoitti: 10 Huhti 2020 19:54
Tohon varoitusääniongelmaan on olemassa korjaus. Kävin sen takia huollossa jokin aika sitten ja siihen ladattiin joku tuskaisen pitkä, neljä tuntia kestänyt päivitys ja sen jälkeen pelannut kuten pitääkin.
Ai nyt siihen on korjaus. Viimeksi se oli huollon mukaan ominaisuus, kun itse asiasta valitin :D
Ainakin Levoranta Ford storen huollossa oli tiedossa tämä ja että mitä palikkaa pitää päivittää. Tämä siis muistaakseni jo joskus joulukuussa.
Kaiketi tää siis johtui siitä että kun Sync menee virransäästötilaan, siirtyy kaikki äänet johonkin 90-luvun pc-speakeriin kojelaudassa ja järjestelmä ei osaa enää niitä palauttaa oikeaan paikkaan. Päivityksen jälkeen ne äänet edelleen hyppää sinne jos Sync menee virransäästötilaan mutta ne palautuu kaiuttimiin kun käynnistää seuraavan kerran auton.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Huhti 2020 20:57
Kirjoittaja @rsk@
Vootrson kirjoitti: 10 Huhti 2020 20:08
toasti kirjoitti: 10 Huhti 2020 20:00

Ai nyt siihen on korjaus. Viimeksi se oli huollon mukaan ominaisuus, kun itse asiasta valitin :D
Ainakin Levoranta Ford storen huollossa oli tiedossa tämä ja että mitä palikkaa pitää päivittää. Tämä siis muistaakseni jo joskus joulukuussa.
Kaiketi tää siis johtui siitä että kun Sync menee virransäästötilaan, siirtyy kaikki äänet johonkin 90-luvun pc-speakeriin kojelaudassa ja järjestelmä ei osaa enää niitä palauttaa oikeaan paikkaan. Päivityksen jälkeen ne äänet edelleen hyppää sinne jos Sync menee virransäästötilaan mutta ne palautuu kaiuttimiin kun käynnistää seuraavan kerran auton.
Jep. Jos yhden päivän on auto ajamatta, silloin tulee säröpiippausääni (ruudussa teksti järjestelmän virransäästötilasta ja jonkin sortin latauspalkkisimulaatio näkyy käynnistyksen yhteydessä..). Täällä palautuu kuitenkin oikeaan paikkaan seuraavaan käynnistykseen lähes aina ja se virran vähyys edelleen kai sitä välillä tekee.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Huhti 2020 20:57
Kirjoittaja Rusakko_
revote kirjoitti: 10 Huhti 2020 19:05
revote kirjoitti: 10 Huhti 2020 18:31

Tähän kun lisätään, että nyt minullakaan ei toimi enää SS (ei ole toiminut pariin kolmeen viikkoon) ja tänään tuli hätäpuhelujärjestelmävika niin ei paljoa enää naurata. Tähän päälle vielä jo hyvän aikaa ollut vika jossa varoitusäänet kuuluvat mittaristosta.

Upea auto. Ja liisarilla vielä niin tästä ei pääse eroonkaan.
Testasin ja webasto toimii. SS ei.
No hyvinhän sun Fordilla on asiat, en valittais yhtään :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Huhti 2020 22:20
Kirjoittaja Hode
onik kirjoitti: 10 Huhti 2020 19:38
Hode kirjoitti:Varoitusäänien esim. Life trafficin kameratolppavaroitus pystyykö varoitusäänen voimakkuutta jostain säätämään? Hyvin vaimeasti kuuluu "Varo" kun tolppa lähestyy helposti missaa ko. Varoituksen, en asetuksista hoksannut säätömahdollisuutta
Varoitus- tai opastusäänen aikana saa säädettyä normaaleilla äänenvoimakkuusnapeilla.
Kiitos tiedosta!

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Huhti 2020 10:08
Kirjoittaja AAR85
Focus_2.0 kirjoitti: 09 Huhti 2020 18:15Eikös täällä joku aiemmin maininnu että tehot tippuu vauhdin kasvaessa? Ohjelmallisesti rajoitettu?

Edit: Tätä tarkotin:
Tuo lähinnä vaikuttaisi siltä, että ylipitkät välitykset isoimmilla vaihteilla vie puhdin pois. Tosiaan sinne neloseen asti vaihtojen jälkeen hyvin tehoalueella (+5krpm), mutta vitoselle mentäessä kierrokset tippuu 4k tietämille ja menohalut jää siihen samalla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Huhti 2020 10:45
Kirjoittaja @rsk@
Milläs vaihteella ollaan jo menossa tuolla automaatilla täyskaasukiihdytyksessä, kun 140km/h on taulussa?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Huhti 2020 10:46
Kirjoittaja Ishvan
AAR85 kirjoitti: 11 Huhti 2020 10:08
Focus_2.0 kirjoitti: 09 Huhti 2020 18:15Eikös täällä joku aiemmin maininnu että tehot tippuu vauhdin kasvaessa? Ohjelmallisesti rajoitettu?

Edit: Tätä tarkotin:
Tuo lähinnä vaikuttaisi siltä, että ylipitkät välitykset isoimmilla vaihteilla vie puhdin pois. Tosiaan sinne neloseen asti vaihtojen jälkeen hyvin tehoalueella (+5krpm), mutta vitoselle mentäessä kierrokset tippuu 4k tietämille ja menohalut jää siihen samalla.
Ei ole ylipitkiä välityksiä, vaan ongelma on se, että kun laatikko vaihtaa 5500rpm:llä isompaan. Jos vaikka vaihto tapahtuisi "punarajalla" tippuisi kierrokset tuonne 5200rpm:ään eikä 4000rpm:ään kuten nyt. Ei välityksissä ole vikaa, vaan vaihtokohdan ohjelmoinnissa koska huipputehoa ei käytetä hyväksi nelosvaihteen jälkeen jolloin siis vaihtokohta muuttuu 6500-->5500. Koneen ei anneta kiertää nelosvaihteen jälkeen, mikä on ongelma. Autohan on vitosvaihteella ja siitä eteenpäin vaihtokohdassa enään reilu 160-hevosvoimainen. Vitoselta kutoselle mennään sitten taas 5000rpm:llä. Siellä vaihtokohdassa ei ole hevosia enään kuin puolitoista sataa.

Eli 182 A8 saavat täydet hevoset ekalla neljällä vaihteella. Lopuilla sitten vähemmän. Vääntöäkään tuskin on ohjelmoitu isommilla vaihteilla enempää, jolloin myös hevosia olisi luonnollisesti käytössä enemmän pienemmillä kierroksilla.