Vikakoodien lukeminen Fordista

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
LevYashin

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja LevYashin »

duckworth kirjoitti: 07 Huhti 2026 17:18
LevYashin kirjoitti: 06 Huhti 2026 20:32

Icarsoft, xtool ja autel kyllä lukee ihan jokaisen moduulin ja asetuksen autosta. Missä oikeat diagnostiikkalaitteet ohittaa forscanin on datan loggaamisessa. Vaihteiston solenoideista ihan jokaiseen muuhun anturiin. Kun korjailee autoja, ei paljoa lämmitä, jos saa ”merkkari” tasolla muutettua asetuksia, kun tarvitsisi toimivaa diagnostiikka laitetta, jolla pääsee kiinni dataan vaihdelaatikkoa myöten. Tämä on korjaajalle paljon tärkeämpää.

Sun kannattas joskus joku (toimiva) Ford hankkia ja vaikka tutustua ”ids tasoisten” ilmsisohjelmistojen tarjontaan ihan siis omin käsin ja avautua sitten uudelleen. Täähän on siis käsittääkseni Ford foorumi. Ei Opel tai BMW foorumi. Kun itsellä ei ole ainoatakaan ooppelia ja melko varmasti ei ole tulossakaan, ei kyllä itseäni kiinnostaisi pyöriä missään Opel foorumeilla. Sama käänteisesti. Ihme homma että joku ooppeli harrastaja pyörii täällä :?
Ton sun kirjotuksen perusteella mä ilmesti osuin aika lailla oikeeseen. Merkkiuskollinen mä en oikeestaan oo, periaatteessa mulle kelpais eurooppalaisesta sunkin hehkuttamat Citroénit (ja Peugeotit), siinä missä nykyset vieraan merkkisetki joita ei näemmä saanu Ford-foorumilla mainita. Mut jos hommaisin joskus vielä uudemman Fordin, kun nykyään sellanen vanha enää vaan harrasteprojektina, niin voin joo ottaa "haasteen" vastaan saada merkkarinsofta toimiin omassa käytössä. Mulla on jo tiedossa mesta josta saan torrenttina ohjelmiston ja avaimen (tosin siellä tarttee englannin taittua niin se ei kaikille välttämättä luonnaa) ja taas ton kaapelin/mokkulan näkyy saavaan myös nettikaupoista. Vaikken ookaan mikää ATK-velho uskosin silti että mun neuvoista esim. ruostekorjauksissa, maalamisessa/pohjissa, alusten osien vaihdossa, pattitilanteissa joissa pultti katkee sisään tms, saattaa olla huomattavastin enempi hyötyy ku sellasen jonka työkaluna pyörii pelkästään tietokoneen näppäimistö, eikö vaan?
Sä et nyt ole ymmärtänyt lukemaasi lainkaan.

Yksi haaste minulla ja monilla on että ei ole omaa Windows konetta. On Linux läppäreitä ja mac, muttei omaa Windows läppäriä. Työpaikan Windows läppäri tulkitsee forscanin virukseksi, enkä voi muuttaa sen asetuksia. Forscan on binary pakattu ja aivan oikein sellainen täytyy tulkita virukseksi. Logiikka piilee siinä että jos kehittäjä haluaa salata ja piilottaa jotain, miksi luottaisit että ylipäätään jatkossa saat tällaiselta kehittäjältä asiallista softaa? Softahommissa tuollainen logiikka on pettämätöntä ja sillä logiikalla oma pesä pysyy puhtaana.

Noh, ainoa mahis olisi siis ostaa Windows kone ja eristää se muusta ympäristöstä. Sellainen maksaa paljon enemmän, kuin ostaa parin sadan testeri, joka hoitaa hommansa helvetin hyvin ja toimii kaikissa automerkeissä, mitä kenties tulevassa keksii hankkia . En siis lainkaan ymmärrä että jos tässä puhutaan muutaman viestin verran testereistä, että miksi nyt pitäisi alkaa jotain sun torrent hommia pohtimaan . Toki olisi varaa ostaa vaikka useampi Windows kone, mutta kun en halua. Halusin hankkia testerin ja sellaisesta olen puhunut parin viestin verran.

Ja en ole koskaan hehkuttanut citroenia. Sun ongelma oikeasti on että aika kärkkäästi käyt muiden ihmisten ajatuksia toteamassa vääräksi ja kinastelet pitkin nettiä ihmisten kanssa. Jotain johtopäätöksiä voisit siitä vetää. Toinen ongelma mikä sulla on että jos luet sen sierra ketjusi, ymmärtäisit sen perus syyn, miksi olet perseaukinen, kouluttamaton pikkupoika, joka rassaa viimeiset tukieuronsa joihinkin vanhoihin paskoihin. Se ongelma on nimittäin siinä että jos et ole 15 vuoden aikana saanut jotain sierraa toimimaan , kannattaisi pohtia että liittyykö sama ahdh myös siihen että tosiaankin ajelet jossain pikkukylällä pillurallia vanhoilla paskoilla raadoilla, vaarannat muita ja esittelet kieltämättä melko askeettista elämääsi ympäri nettiä.

Viimeisenä voisin todeta että on ihmisiä jotka tekee työkseen softaa, ymmärtävät mitä haluavat ostaa ja miksi? Silti sun täytyy siihenkin tulla jotain keulimaan , vaikkei sulla oikeasti ole pienintäkään hajua mistä puhut noin 95% aiheista joihin osallistut. Ja mitä ihmettä joku ruostekorjaus liittyy tähän keskusteluun? Tai maalaaminen?

Hanki koulutus, mene töihin, tee itsellesi hyvää ja vähennä kinastelua netissä . Siitä se lähtee se parempi elämä. Toisaalta myös pitäisi suvaita. Jos kertakaikkiaan pää ei riitä tai on jotain pahaa ahdh:ta tms. niin mikäs siinä sitten. Mutta yrittäisit vähän vähentää tuota toisia kohtaan keulimista. Se oikeasti vain laskee tämän foorumin tasoa. Porukkaan mahtuu monenlaista viipottajaa..

ps. Mulla on fordin etis, jossa on ids. Ostin sen vahingossa 10€:llä brittiläiseltä saitilta jossa sitä myytiin huolto-oppaana. Ids javakoodi on sen vm:n kansioissa ihan selkokielisenä bytecodena, jonka saa auki Java työkaluilla.

Mutta edelleen. Halusin testerin ja käytin vähän yli pari sataa siihen. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää ?
DIY harrastetta jo vuodesta 1990.. Elämäntapa-asentaja. Autoilu harraste käyttöautoilua 10-15 vuotiailla autovanhuksilla :ford:
LevYashin

Ja säästän sulta sen torrent vaivan. Etiksen (jossa on ids) saa täältä:

https://workshopmanuals.org/product/for ... ir-manual/

Kyseessä on siis vm ware virtuaalikoneen image, joka on otettu jonkun korjaamon PC:stä venäjällä. Siinä on täysi ids mukana. Ainoastaan fordin palvelin sovellukset ei toimi luonnollisesti, koska pitäisi olla virallisen jälleenmyyjän käyttäjätili. Mutta muuten saa ids:n halutessaan toimimaan ja adaptereitakin saa netistä ostettua.

Lisäksi ton Java koodin saa helposti portattua Linux ympäristöön jos haluaisi. Itseä ei piratismi niinkään kiinnosta, joskin can sovellusten kehittäminen kiinnostaa.

Mutta itse halusin ostaa testerin. Ja siitä tässä ollaan parin viestin verran keskusteltu. Itse olen hankintaan todella tyytyväinen ja noi nykyiset keskihintaiset diagnostiikkalaitteet on kyllä rahansa arvoisia.
DIY harrastetta jo vuodesta 1990.. Elämäntapa-asentaja. Autoilu harraste käyttöautoilua 10-15 vuotiailla autovanhuksilla :ford:
duckworth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja duckworth »

LevYashin kirjoitti: 07 Huhti 2026 20:42 Ja mitä ihmettä joku ruostekorjaus liittyy tähän keskusteluun? Tai maalaaminen?
Noin yleisellä tasolla aika paljonki vanhoista autoista, tällä foorumilla Fordeista puhuttaessa, tulihan tuota Focuksesta korjattua helmat/kaaret sekä koko kuskin etuloksu silloin ku sellanen vielä mulla oli.

Mutta entäs nää:
LevYashin kirjoitti: 07 Huhti 2026 20:42 Se ongelma on nimittäin siinä että jos et ole 15 vuoden aikana saanut jotain sierraa toimimaan , kannattaisi pohtia että liittyykö sama ahdh myös siihen että tosiaankin ajelet jossain pikkukylällä pillurallia vanhoilla paskoilla raadoilla, vaarannat muita ja esittelet kieltämättä melko askeettista elämääsi ympäri nettiä.
Mitenkä liittyy aiheeseen sen enempää?

Mutjoo, varmaan ymmärrät että kun postaat foorumille jotain, kuten ton iCarsoft- esitelmän, niin sitä on muillaki käyttäjillä oikeus kyseenalaistaa ja kommentoida, ei siis tarkota että kaikki palaute olisi automaattisesti pelkkää kehumista ja ruusuja. Toki jos keskustelet itse asiallisesti niin todennäkösesti saat asiallista keskustelua. Tollanen riehuminen ja naama irvessä haukkuminen luultavastin vaan heikentää sitä mahdollisuutta jatkossa että saisit sitä positiivistä feedbackkia näihin juttuihin joita referoit korjausohjeista ja testerivalmistjien sivuilta tänne. Ihan vaan vinkkinä...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
LevYashin

duckworth kirjoitti: 07 Huhti 2026 21:49
LevYashin kirjoitti: 07 Huhti 2026 20:42 Ja mitä ihmettä joku ruostekorjaus liittyy tähän keskusteluun? Tai maalaaminen?
Noin yleisellä tasolla aika paljonki vanhoista autoista, tällä foorumilla Fordeista puhuttaessa, tulihan tuota Focuksesta korjattua helmat/kaaret sekä koko kuskin etuloksu silloin ku sellanen vielä mulla oli.

Mutta entäs nää:
LevYashin kirjoitti: 07 Huhti 2026 20:42 Se ongelma on nimittäin siinä että jos et ole 15 vuoden aikana saanut jotain sierraa toimimaan , kannattaisi pohtia että liittyykö sama ahdh myös siihen että tosiaankin ajelet jossain pikkukylällä pillurallia vanhoilla paskoilla raadoilla, vaarannat muita ja esittelet kieltämättä melko askeettista elämääsi ympäri nettiä.

Mutjoo, varmaan ymmärrät että kun postaat foorumille jotain, kuten ton iCarsoft- esitelmän, niin sitä on muillaki käyttäjillä oikeus kyseenalaistaa ja kommentoida, ei siis tarkota että kaikki palaute olisi automaattisesti pelkkää kehumista ja ruusuja. Toki jos keskustelet itse asiallisesti niin todennäkösesti saat asiallista keskustelua. Tollanen riehuminen ja naama irvessä haukkuminen luultavastin vaan heikentää sitä mahdollisuutta jatkossa että saisit sitä positiivistä feedbackkia näihin juttuihin joita referoit korjausohjeista ja testerivalmistjien sivuilta tänne. Ihan vaan vinkkinä...
Mä en kyllä tajua sun ajatuksen juoksua yhtään. Jos vain millään mahdollista, pyytäisin että annat muiden ihmisten postata internettiin, mitä ikinä haluavatkaan ja älä yritä joka kohtaan tulla kinastelemaan. Toki täytyy tutkia että onko tällä foorumilla jokin ignore nappi.,ei muuta kuin hyvää jatkoa. Yrittähän päästä töihin ja saada aikuiselämä jotenkin rullaamaan ! Siis oikeasti tsemppiä siihen että tekisit ajallasi jotain järkevää. Ja nyt sitä ignore nappia etsimään .. 😀
duckworth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja duckworth »

LevYashin kirjoitti: 07 Huhti 2026 21:54
duckworth kirjoitti: 07 Huhti 2026 21:49 Noin yleisellä tasolla aika paljonki vanhoista autoista, tällä foorumilla Fordeista puhuttaessa, tulihan tuota Focuksesta korjattua helmat/kaaret sekä koko kuskin etuloksu silloin ku sellanen vielä mulla oli.

Mutta entäs nää:

Mä en kyllä tajua sun ajatuksen juoksua yhtään. Jos vain millään mahdollista, pyytäisin että annat muiden ihmisten postata internettiin, mitä ikinä haluavatkaan ja älä yritä joka kohtaan tulla kinastelemaan. Toki täytyy tutkia että onko tällä foorumilla jokin ignore nappi.,ei muuta kuin hyvää jatkoa. Yrittähän päästä töihin ja saada aikuiselämä jotenkin rullaamaan ! Siis oikeasti tsemppiä siihen että tekisit ajallasi jotain järkevää. Ja nyt sitä ignore nappia etsimään .. 😀
Kuin myös, hyvää jatkoo sinnekin, mutta opettele tosiaan sietämään muukin kuin pelkkä positiivinen palaute, jos ignoorat kaiken muun niin et todennäkösesti kehity siinä mitä ikinä yritätkään esitellä :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Molemmissa koulukunnissa on etunsa, valmiissa diagnoosityökaluissa ja noissa windows + adapteri + softa systeemeissä.
Jossei tykkää pelata mahdollisten windows asennusten ongelmien kanssa niin on parempi pysyä noissa plug and play laitteissa.
Pahimmillaan sopimaton adapteri voi saada koko auton ohjelmiston sekaisin...kun latauksessa bitti poikittain.
Tuossa tuli jokunen viikko sitten taisteltua toisen merkin pc ohjelmiston asennuksen kanssa kun ei suostunut win11 asentumaan. Asennusohjelman tehnyt koodarikin yritti muutaman tunnin mutta ei hänkään lopultakaan etänä saanut sitä toimimaan...olisikohan ollut sopimaton win11 professional version kanssa. win10 onnistui lopulta toisessa koneessa.
LevYashin

duckworth kirjoitti: 07 Huhti 2026 22:03
LevYashin kirjoitti: 07 Huhti 2026 21:54

Kuin myös, hyvää jatkoo sinnekin, mutta opettele tosiaan sietämään muukin kuin pelkkä positiivinen palaute, jos ignoorat kaiken muun niin et todennäkösesti kehity siinä mitä ikinä yritätkään esitellä :)
Voi voi. Mua ei kiinnosta oikeasti netissä mitään mitään palautetta tms. keräillä. Aiemmin pyydettiin kokemuksia laitteesta ja niitä sitten kirjoitin. Eikä aiheena ollut edes mikään puolesta tai vastaan. Kirjoitin vain kokemuksia, mitä olen laitteesta saanut. Niitä voi muutkin kirjoittaa ja mua ei voisi vähempää kiinnostaa, kyseenalaistaako joku noita kokemuksia mitä laitteesta on.

Käsitin että aloit keulimaan jollain ids softalla/torrenteilla ja näet että se on se vaihtoehto millä muiden pitäisi elää? Sulla jäi huomaamatta että tässä oli ihmisiä keskustelemassa noista testereistä vaihtoehtoina. Tulit sitten tyylillesi uskollisena nimeämään noi ”haista paska” testereiksi ja jälleen kerran jotain katteetonta keulimista just sun tavasta tehdä asioita, joista vissiin muiden pitäisi sinun mielestä ottaa oppia. Kasva aikuiseksi poika. Koska me muut ei läpivalaista täällä internetissä mitä ollaan elämän aikana tehty, et tosiaankaan voi tietää toisista juuri mitään. Kovasti vain oletat ja hyökkäilet muita kohtaan.

Mutta tästä eteenpäin oikesti en aio lukea viestejäsi.

Postaan tähän vielä jossain kohden jatkoksi icarsoftin vastauksen bugin, minkä heille ilmoitin . Vastasivat alkuperäiseen kysymykseen 15 tunnissa ja pyysivät laitteen logeja. Sen jälkeen vastasivat 30 minuutin päästä ja kertoivat että kun ovat selvittäneet bugin, ilmoittavat mulle että mitä aikovat sille tehdä. Jos siis muita kiinnostaa.

Edelleen kyllä tsemppasin sua vähän miettimään tuota sun omaa lähestymistä internet keskusteluihin.
LevYashin

Taunusautomaatti kirjoitti: 07 Huhti 2026 22:05 Molemmissa koulukunnissa on etunsa, valmiissa diagnoosityökaluissa ja noissa windows + adapteri + softa systeemeissä.
Jossei tykkää pelata mahdollisten windows asennusten ongelmien kanssa niin on parempi pysyä noissa plug and play laitteissa.
Pahimmillaan sopimaton adapteri voi saada koko auton ohjelmiston sekaisin...kun latauksessa bitti poikittain.
Tuossa tuli jokunen viikko sitten taisteltua toisen merkin pc ohjelmiston asennuksen kanssa kun ei suostunut win11 asentumaan. Asennusohjelman tehnyt koodarikin yritti muutaman tunnin mutta ei hänkään lopultakaan etänä saanut sitä toimimaan...olisikohan ollut sopimaton win11 professional version kanssa. win10 onnistui lopulta toisessa koneessa.
Forscan foorumilla yksi tyyppi kertoi että Windows disabloi forscanin kesken käytön. Totesi vain että olipa hyvä ettei ollut ohjelmoimassa mitään. Tosiaan kun Windows on netissä ja defender saa uudet viruskuvaukset, se eristää uusien viruskuvausten softat samantien. Ja kun noi venäläiset binääri pakatut softat on noilla listoilla, kannattaa tuollainen ympäristö rakentaa ihan omaksi läppäriksi ja varmistaa että kesken ohjelmoinnin ei tule mitään vastaavia juttuja.
Vastaa Viestiin