No niin, tulipa juuri tilattua ensimmäinen uusi auto vaimon kanssa.
Kaksi kertaa käytiin koeajamassa, ensin ilman mukuloita muutama viikko sitten ja nyt muksujen kanssa että saatiin testattua miten turvajakkarat mahtuu taakse ja hyvinhän ne siellä mahtui muksut istumaan, vaikka poika sanoikin että "täällä on ihan tyhmää".

Mutta nykyiseen 10 vuotta vanhaan farkku-Mondeoon verrattuna tilaa on takana suurinpiirtein yhtä paljon, mitä nyt katoin muksujen jalkatilaa.
Eroa ei ole ainakaan kovin paljon.
Vaimo halusi hatchbackin, minä farkun. Vaimo voitti. Lapsia on kaksi kappaletta (3 ja 5v) mutta rattaita kun ei tartte enää roudaa niin annoin periksi farkun suhteen.
Meidän talouden ajot koostuu kuitenkin 80% vaimon työmatka-ajosta ja ehkä 2-3 kertaa vuodessa on tilanne kun takakontti tungetaan täyteen tavaraa ja ihan ison näköinen konttihan tuossa hatchbackissakin on.
Itsehän poljen pyörällä töihin enkä siten kostu tästä kaupasta juuri mitään..
Moottori/voimalinja-vaihtoehdoksi tuo pienempi diesel+automaatti oli ainoa vaihtoehto meille.
Molemmat ollaan tykätty niin paljon Mondeosta diesel-automaattina. Sen sijaan se Focuksen 2-litrainen olis ollu taas hinnaltaan sen verran pompsahtava plus että sitä urean lisäyspelleilyä en ymmärrä enkä halua siihen sotkuun osallistua.
Hieman arvelutti alkuun miten tuo 120hp koneen tehot piisaa Mondeon 140hp / 390Nm tehon jälkeen, varsinkin kun kiihtyvyys oli jotenkin kuminauhamaista verrattuna Mondeon "lähtee kuin hauki rannasta" tehosyöttöön..

Mutta kivastihan se jaksoi liikuttaa tuo pienempikin diesel.
Bensamoottorit ei ollu mikään vaihtoehto jo kulutuksen takia. Meidän talouden vuosikilometreillä diesel tulee noin 400-500e vuodessa halvemmaksi.
Väristä oltiin sentään samaa mieltä ja Henry Fordhan sen sanoi..
Focus 1.5TDCi EcoBlue 120hv Start/Stop A8 Titanium 5-ov:
- Shadow Black
- Design Pack 4 (mukautuvat LED-ajovalot, 17" alut kesärenkailla, tummenetut takalasit)
- Technology Pack (adaptiivinen vakkari, liikennemerkkien tunnistus, vireystilan valvonta, automaattiset kaukovalot)
- Winter Pack (lämmitettävä ohjauspyörä)
- Parking Pack ( peruutuskamera, pysäköintiavustin, ovien reunasuojukset eteen ja taakse)
- Talvirengaspaketti Hakkapeliitta 9 aluvanteilla.
- Kumimatot ja roiskeläpät
-Webasto kaukosäädöllä.
Tuollasilla varusteilla oli siis valmiina Levonrannan Autoliikkeessä Sastamalassa. Toimitusaika olis ollu 2 viikkoa mutta koska kahden viikon päästä eletään jo joulukuuta niin sovittiin luovutus tammikuun eka viikolle jolloin autosta tulee 2019-mallia.
Olisin halunnu vielä B&O Play audion mutta sitten olis menny tehdastilaukseksi joten tyydyttiin noihin vakiosterkkoihin.
On tuo vaan niin hemmetin mukava auto ajaa tuolla adaptiivisella vakkarilla ja kaistavahdilla että oksat pois.
Ei sillä että nykyinen Mondeo olisi huono ajaa, mutta esim äänieristyksessä on eroa kuin yöllä ja päivällä ja vaimo varsinkin on täysin kypsä Mondeon jatkuviin ongelmiin, vaikkei sitä remppaa ny realistisesti ole ollu kun kuluvien osien uusimisessa kuten 270tkm 10 vuotta vanhalta autolta voi odottaakin.
Mondeosta hyvittivät 4000e enkä jaksanu siitä sen kummemmin lähteä vänkäämään, siinä on kuitenkin kesärenkaiden uusinta ensi keväänä edessä joten parempi kun oli vaan hiljaa..
Sellanen

tarina tänään. Alla pari kuvat autosta liikkeen pihalla:
Turha varmaan sanoa että en hitto jaksa odottaa tammikuuta..
