Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
BigMike
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Helmi 2015 12:29

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja BigMike »

Landor kirjoitti: Nyt kun katselen tuota kuvaasi uudelleen niin hieman hämmästelen, kun sinulla ei ole alhaalla i-painiketta. Ehkä tyhmä kysymys, mutta toimiiko sinulla navigaattori?

Itsellä, kun ensimmäinen sync päivitys meni pieleen niin sen jälkeen minullakin näkyi alhaalla vain mökki ja rattaat eikä navigaattori toiminut. Mutta ei kyllä ollut Emergency Assistanceakaan (hätäaputoiminto). Yksi muu outous siinä versiossa oli, että helpissä pyydettiin ottamaan yhteyttä puhelinnnumeroon, jonka suunta oli USA:han 1-... Tuntuu kuin se olisi ollut jokin jenkkiversion softa, ehkä siksi navigaattori SD korttikaan ei toiminut, enpä tiedä. Nykyisen softan helpissä ohjeistetaan vain sanallisesti ottamaan yhteyttä Ford Dealeriin.
No nythän minäkin ymmärsin kun i - Apps olit kirjoittanut tuolla aikaisemmin, luulin typoksi.
Eli minulla ei ole Navigaattoria. No on Garmin, mutta se ei kuulu tähän, eh eh. Ei siis ollenkaan tyhmä kysymys.

Joku oli ilmeisesti tosiaan laittanut autoosi väärän softan. Miten se on tuo softapuoli aina niin hankalaa. Nörtti siis olen jossain mielessä ja tiety(i)llä valmistajilla on softat enemmän ja vähemmän testaamattomia...
Helppi kehoittaa minuakin Local diilerin puoleen kääntymään.
Kuga (-21)
Focus (2019) Focus RS (-17), Mondeo 2.0 203hv A6 Wagon (-15), Mondeo 2.0 203hv Wagon (-12), Focus ST (-06), Focus C-Max 1.6 TdCi CVT (-04), Mondeo 5d 2.0 (-02), Focus 1.8 (-00) ja kaikki valkoisia.
Vaimolla Punainen Focus (-23)
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Kiitokset taas! Nyt alkaa tilanne hahmottua. Kait se Hätäapuappsi täytyy tuonne erikseen asentaa syncpäivityksen jälkeen. Onnittelut vielä hienosta autosta. Ne tuplaputket ovat kyllä hienot.
BigMike
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Helmi 2015 12:29

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja BigMike »

Landor kirjoitti:Kiitokset taas! Nyt alkaa tilanne hahmottua. Kait se Hätäapuappsi täytyy tuonne erikseen asentaa syncpäivityksen jälkeen. Onnittelut vielä hienosta autosta. Ne tuplaputket ovat kyllä hienot.
Kiitokset täältäkin :)
Oikeesti edellinen auto josta ulkonäöllisesti näin paljon itse pidin oli tuo ST.
Aikoinaan tuli myös sanottua, että farmaria en koskaan osta 8-)
Kuga (-21)
Focus (2019) Focus RS (-17), Mondeo 2.0 203hv A6 Wagon (-15), Mondeo 2.0 203hv Wagon (-12), Focus ST (-06), Focus C-Max 1.6 TdCi CVT (-04), Mondeo 5d 2.0 (-02), Focus 1.8 (-00) ja kaikki valkoisia.
Vaimolla Punainen Focus (-23)
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Laitellaan rengastietoja, kun niitä tuossa katselin ja joku on tainnut joskus kysellä.
Auto siis 1.5 ecoboost farkku titanium business, valmistuspäivä 9.2.2015

Kulutuspintaa näissä on noin 6 mm. Matalimmat pikku-urat alkavat häipyä jo 2 mm kulutuksen jälkeen.

Renkaan kyljestä:
Goodyear
EfficientGrip
235/50R17 96W
Made in Slovenia
Max. load 710 kg (1565 lbs)
350 kPa (51psi) Max. Press.
Plies: Sidewall 2 polyester
Tread: 2 polyester + 2 steel + 2 polyamide
Tradwear 340 Traction A Temperature A
Rim protector


Netistä löydettyä...
EU Label - Fuel Efficiency: C
EU Label - Wet Grip: B
EU Label - Noise Class: 1
EU Label - Noise dB: 68
EU Label - Category: C1
EU Label - Spec.: 1222/2009
TECHNICAL INFO.:
Tyre Weight (kg): 11.7
Viimeksi muokannut Landor, 25 Huhti 2015 14:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Tuossa taannoin kyselin kuvia lämppäriasennuksista. Silloin päädyin pyytämään telineen asennusta ennen luovutusta ja niin se sinne myös laitettiin.

Vähän vaan mietityttää onko tuo hyvä paikka Defa Termini 2100 lämppärille.
- blokkaa osittain pääsyä tuohon keskikoteloon
---- aina välillä tulee kuskinakin kurkoteltua tavaroita just tuolta kautta, koska vaihdekeppi blokkaa tuota etumusta aika tehokkaasti
---- joskin aika vähän tuolla tulee mitään säilytettyä, ei mikään paha ongelma
- etäisyyttä tuohon muovikaareen on vain noin 8 cm ja lämppärin asento on sellainen, että lämpö näyttäisi tohottavan osittain aika suoraan siihen
--- onko riski vaurioittaa noita muovirakenteita?
--- paloturvallinen?


Kuva


Kuva

Vaihtoehtona lienee laittaa se tuonne alemmas, en ole tätä vielä kovin tarkasti tutkinut.
+ turvaetäisyyttä saisi enemmän
+ ei blokkaa säilytystilaa
- joskin on tuolla sitten jalkatilassa enemmän potkittavana
- en tykkää yhtään ajatuksesta tehdä lisää reikiä asennusalustalle
- miten nuo nykyisen kiinnikkeen reijät saisi maisemoitua

Kuva

No, tässä on muutama kuukausi nyt aikaa miettiä ennen kuin lämppäriä taas tarvitaan.
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Ja kaikkiahan kiinnostaa mitä farkun takakontti on syönyt. No, asia kiinnosti minua ja napsin siinä samalla muutaman foton. Pari fotoa renkaistakin pätkän lopussa...
http://www.youtube.com/watch?v=GRTJqwkA-w0

Kuva

EDIT: Semmonen piti mainita, että tuo tunkki oli ruuvattu ihan tolkuttoman tiukasti kiinni. Meikäläisen käsivoimilla sitä ei saanut auki. Mutta tuo hinauskoukku näkyi sopivan kohtalaisesti avaimeksi.
Viimeksi muokannut Landor, 25 Huhti 2015 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
janti
Viestit: 494
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Landor kirjoitti: Vaihtoehtona lienee laittaa se tuonne alemmas, en ole tätä vielä kovin tarkasti tutkinut.
Mulle asensivat liikkeessä jo tuonne alemmaksi tuon Terminin (1700 W) ja hyvin se siellä toimi ja ei ole yhtään jaloissa. ;)
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

No minun osalta homma on jo ns. lurahtanut housuun, mutta hyvää tietoa jälkipolville. Ja rohkaisee tuo minuakin jatkosuunnitelmien suhteen. Kuvahan olisi kiva :)
Avatar
janti
Viestit: 494
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Landor kirjoitti:No minun osalta homma on jo ns. lurahtanut housuun, mutta hyvää tietoa jälkipolville. Ja rohkaisee tuo minuakin jatkosuunnitelmien suhteen. Kuvahan olisi kiva :)
Tässä pari kuvaa. Aika samassa paikassahan tuo taitaa mulla ollakin, mutta hieman pystymmässä. Taitaa tuo 1700 W malli olla hieman ohuempikin.

Kuva
Kuva
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Kiitos! Tuokin voisi olla hyvä vaihtoehto. Tulee paljon vähemmän aukon eteen kuin minulla. Lisäksi pidän ajatuksesta, että ilma ohjataan ylös. Ja tuo ei kyllä ole jaloissa potkittavana.
Henry F.
Viestit: 42
Liittynyt: 22 Helmi 2015 15:39

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Henry F. »

Landor kirjoitti:Ja kaikkiahan kiinnostaa mitä farkun takakontti on syönyt. No, asia kiinnosti minua ja napsin siinä samalla muutaman foton. Pari fotoa renkaistakin pätkän lopussa...
http://www.youtube.com/watch?v=GRTJqwkA-w0

Kuva

EDIT: Semmonen piti mainita, että tuo tunkki oli ruuvattu ihan tolkuttoman tiukasti kiinni. Meikäläisen käsivoimilla sitä ei saanut auki. Mutta tuo hinauskoukku näkyi sopivan kohtalaisesti avaimeksi.
Kiitti Landor kuvista ja esittelyistä. Näitä on kiva lukea omaa odotellessa. Itelle tulossa ruby red, mutta kyllä on hieno tuo sinunkin valintasi. :thumbup:
Mondeo Mk5 Titanium Business 2.0 TDCi A6 5D, Ruby Red
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Henry F. kirjoitti:Kiitti Landor kuvista ja esittelyistä. Näitä on kiva lukea omaa odotellessa. Itelle tulossa ruby red, mutta kyllä on hieno tuo sinunkin valintasi. :thumbup:
Mukava, jos noista infoa irtoaa. Hieman olen yrittänyt sellaisia asioita laittaa mukaan, joihin aika heikosti löytyi oman odotuksen aikana tietoa.

Lämppäriasennuksen suhteen näyttää nyt aikalailla siltä, että lämppäri voi hyvinkin jäädä tuolle alkuperäiselle paikalle. Laittelin etuosaan pari noista asennuslevyn muoviprikoista, jolloin lämppäri kääntyy sen verran ettei suoraan tohota keskikonsolin muoveja kohti. Voisihan sitä myös harkita pienempää Terminiä. En muista, että viime talvena olisi kertaakaan käytetty maksimitehoja vaan aina ykköstehoa.

Kuva
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Uuteen S-Maxiin näyttää olevan saatavana toiminne, joka pyrkii hidastamaan vauhtia kun nopeusrajoitus alenee. Iltapäivälehden videota katsellessa huomaa, että mittaristo on kovasti saman näköinen kuin Mk5 Mondeossa. Tästä ajatus tietysti juontuu siihen, että kyseessä on pitkälti, ellei 100 %:sti kyse ohjelmistolla tehdystä toiminnallisuudesta. Voisi melkein vannoa, että antureiden, tutkien ja kameroiden puolesta Mk5 Mondeo olisi täysin kykenevä ihan samaan.

En sinänsä kaipaa moista vauhdinhillitsijää, mutta minua hieman ärsyttää tällainen uusien ominaisuuksien markkinoille tuonnin ajoitus ja kohdistus. Juurihan saimme aivan uuden "lippulaivan" eli Mk5 Mondeon ulos myyntiin ja moni meistä sellaisen on ostanutkin. Lähes samalla hetkellä Ford sitten tuo jo jotain vielä enemmän aivan toiseen malliin. Ja ettei tässä nyt käy niin että jokin halvempikin malli on jo nyt tai aivan kohta tietyiltä osin "kehittyneempi" kuin Mondeo?

Otetaan esille sitten tämä kuuluisa poikittaisliikenteen hälytys eli se joka peruuttaessa varoittaa sivuilta tulevista kulkuneuvoista. Siinä taas jostain syystä Ford ei ole tuonut USA:n Mondeossa eli Fusionissa olevaa toimintoa Eurooppaan. Syitä voimme vain arvailla. Taisipa joku Saksan foorumilla sanoa, että Ford on sen varannut Vignale-malliinsa. Siis jos on kyse pelkästään kaupallisesta tempusta, voisi melkeinpä sanoa että meitä on ruiskutettu keltaisella nesteellä. Toki eihän Ford kai ole tätä poikittaisliikenteen hälytystä maininnut missään Mk5:n Mondeon markkinointimateriaalissa tai hinnastossa?

En erityisesti kaipaa mitään lisähilavitkuttimia. Minua vain periaatteessa ärsyttää tällainen temppuilulta näyttävä toiminta. Koska kyseessä ovat pitkälti ohjelmiston avulla tehtävät toiminnallisuudet, on niiden kanssa pelleily entistä helpompaa. Pahaa vertahan siitä syntyy, koska isoja summia rahaahan näissä autokaupoissa joutuu likoon laittamaan ja silloin olettaa saavansa tietenkin viimeisen päälle menovehkeen. Minusta ainakaan ei ole miellyttävää lukea sitten parin kuukauden luluttua, että valmistaja onkin pantannut jotain jonka onkin jo toisessa mallissa toteuttanut.

Etenkin juuri ohjelmistopohjaisuus mahdollistaa aivan eri syklin näille muutoksille. Tällöin tilanne tulee siis lopulta olemaan se, että aina uuden auton ostaessasi saatkin jo vanhan mallin!

Mutta nyt kun sain pois tämän mieleni päältä, jatkan hyvillä mielin matkantekoa uuden Mondeon kanssa käyttäen juuri siinä olevia ominaisuuksia hyväkseni ja matkantekoa helpottamaan. Ja onhan Mk5 Mondeo näyttävä peli.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Maracaia
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Syys 2013 18:52

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Maracaia »

Tervehdys.

Laakkosella näkyy olevan oheinen tarjous uuden Mondeon Trend-varusteltuihin malleihin:

http://www.laakkonen.fi/ajankohtaista/v ... leihin-0-/

Eli kolme varustepakettia hintaan 0 €. Mielipiteitä, vai onko Titanium-varusteltu Mon Dieu varteenotettavampi vaihtoehto?
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Maracaia kirjoitti:Tervehdys.

Laakkosella näkyy olevan oheinen tarjous uuden Mondeon Trend-varusteltuihin malleihin:

http://www.laakkonen.fi/ajankohtaista/v ... leihin-0-/

Eli kolme varustepakettia hintaan 0 €. Mielipiteitä, vai onko Titanium-varusteltu Mon Dieu varteenotettavampi vaihtoehto?
Auton osto on vielä sen verran tuoreessa muistissa, että joitakin huomioita:

Titanium (5-ovinen, alk. hinta) maksaa n. 2500 € enemmän. Laakkosen paketilla pääsee lähemmäs Titaniumin varustelua (osin yli). Rahamielessä erot ovat lopulta pieniä ja Titaniumissa tulee taas jotakin ekstraa joka ikään kuin tasaa kustannuksia. Tässä joitakin huomionarvoisia asioita:

Parkkitutkat pitää Titaniumiin hankkia erikseen tai jonkin paketin mukana.

Titaniumissa saa kevytmetallivanteet ja tuumakoko kasvaa 16 > 17 tuumaan. Toki rengaskulut kasvavat sitten hieman.

Titaniumissa saa urheilulliset etuistuimet. Mikä on ero tavallisiin istuimiin, sitä en osaa sanoa. Kannattaa koeistua.

Titaniumissa tulee myös kaistanpitoavustin ja tunnelmavalaistus. Siis yksi turvavaruste ja silmäniloa.

Titaniumissa avaimeton käynnistys.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
BigMike
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Helmi 2015 12:29

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja BigMike »

fordever kirjoitti:Ensituntumia muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen:
*KLIP*

Avaimeton keskuslukitus ja avaimeton käynnistys: Vaivaton. Jos säätää vain kuljettajan oven avautumaan ensin, logiikka ei toimi vaivattomasti jos autoon on pyrkimässä useampi henkilö. Pitää käyttää avainta. Tai sitten en vain vielä ole löytänyt oikeaa toimintatapaa? Mikä on muuten menusta lukkojen kohdalta löytyvä autounlock-asetus eli mitä se tekee tai mitä sen pitäisi tehdä?

*KLIP*
Itselläni on oletusasetuksella ja silloin tuo toimii mielestäni täydellisesti.
Ovethan avautuvat siitä kahvasta, jonka kohdalla avain on.
Eli vaikka avain olisi kuskin oven kohdalla ja joku yrittää auton toiselta puolelta avata ovia, ne eivät avaudu.

Vain kuljettajan oven avautumistoiminto:
Käsikirjasta referoitu:
Kuljettajan ovi avautuu ja muut saa auki lukituksen avausnapista kuljettajan oven sisäpuolelta tai vetämällä kahvoista _sisäpuolelta_.
Jos ovet avataan etumatkustajan kahvasta, kaikkien ovien lukitus avautuu.

Näin nämä toimivat jo Mk4:ssa, tosin tuota vain kuljettajan... toimintoa ei siinä ollut, enkä kyllä kaivannutkaan.
Toki on tilanteita, joissa saisivat kaikki ovet mennä lukkoon heti liikkeelle lähdettäessä, kuten esim. Etelä-Amerikan maissa, joissa toiminto taitaa olla vakiovarusteena.

Takaluukun avaus ja sulkeminenhan onnistuu myös kätevästi, vaikka ovet olisivat lukossa. Pysyvät myös lukossa!

Avaimetonta lukitusta ja avausta suosittelen vilpittömästi! Vaivaton, kuten Fordever kirjoitti.
Kuga (-21)
Focus (2019) Focus RS (-17), Mondeo 2.0 203hv A6 Wagon (-15), Mondeo 2.0 203hv Wagon (-12), Focus ST (-06), Focus C-Max 1.6 TdCi CVT (-04), Mondeo 5d 2.0 (-02), Focus 1.8 (-00) ja kaikki valkoisia.
Vaimolla Punainen Focus (-23)
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

BigMike kirjoitti:
Itselläni on oletusasetuksella ja silloin tuo toimii mielestäni täydellisesti.
Ovethan avautuvat siitä kahvasta, jonka kohdalla avain on.
Eli vaikka avain olisi kuskin oven kohdalla ja joku yrittää auton toiselta puolelta avata ovia, ne eivät avaudu.

Vain kuljettajan oven avautumistoiminto:
Käsikirjasta referoitu:
Kuljettajan ovi avautuu ja muut saa auki lukituksen avausnapista kuljettajan oven sisäpuolelta tai vetämällä kahvoista _sisäpuolelta_.
Jos ovet avataan etumatkustajan kahvasta, kaikkien ovien lukitus avautuu.

Näin nämä toimivat jo Mk4:ssa, tosin tuota vain kuljettajan... toimintoa ei siinä ollut, enkä kyllä kaivannutkaan.
Toki on tilanteita, joissa saisivat kaikki ovet mennä lukkoon heti liikkeelle lähdettäessä, kuten esim. Etelä-Amerikan maissa, joissa toiminto taitaa olla vakiovarusteena.

Takaluukun avaus ja sulkeminenhan onnistuu myös kätevästi, vaikka ovet olisivat lukossa. Pysyvät myös lukossa!

Avaimetonta lukitusta ja avausta suosittelen vilpittömästi! Vaivaton, kuten Fordever kirjoitti.
Jos siis on asettanut vain kuljettajan oven avautumaan ensin, niin kun avaa kuskin oven avaimetta, kätevimmin muut ovet saa auki painamalla kuskinoven sisäpuolella olevaa lukituksen avausnäppäintä. Näin pääsevät muutkin sisään. Noinhan se manuaalissakin on ohjeistettu.

Suomen lyhyen, mutta vähälumisen kesän lähestyessä on hyvä vielä nähdä todiste, että Ford on ollut ihan Suomen Lapissa talvella testaamassa. Ja voi kun on eksoottista noiden eteläisen Euroopan asukkien ja brittien mielestä. Ei puutu kuin porot ja pukki :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=oGBzZ_VqOZ0
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
BigMike
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Helmi 2015 12:29

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja BigMike »

Kaistanpitoavustin luulee uria/pitkiä erisävyisiä kulumisjälkiä reunaviivoiksi.
Onko kukaan huomannut moista?
Kuga (-21)
Focus (2019) Focus RS (-17), Mondeo 2.0 203hv A6 Wagon (-15), Mondeo 2.0 203hv Wagon (-12), Focus ST (-06), Focus C-Max 1.6 TdCi CVT (-04), Mondeo 5d 2.0 (-02), Focus 1.8 (-00) ja kaikki valkoisia.
Vaimolla Punainen Focus (-23)
Fordisti
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Maalis 2015 23:47

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Fordisti »

Siitäkö se outo vetely joissakin tilanteissa johtuu vanhalla maantiellä. Pitääpä ottaa pois päältä ja testata häviääkö kummallisuus.

Jotain tuollaista olen kyllä epäillyt jo jonkin aikaa.
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Tänään laitettu tilaukseen Titanium Business 180 hv diesel automaatti, 5-ovisena :)
Ultimate pack, sähköinen takaluukku, webasto, roiskeläpät ja kumimatot. Koukku laitetaan jälkiasennuksena, kuullema suuria hankaluuksia toimitusajoissa jos sen ottaa tehdasvarusteena. Arvioitu toimitusaika 3 kk :thumbup:
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Fordisti kirjoitti:Siitäkö se outo vetely joissakin tilanteissa johtuu vanhalla maantiellä. Pitääpä ottaa pois päältä ja testata häviääkö kummallisuus.

Jotain tuollaista olen kyllä epäillyt jo jonkin aikaa.
Itse olen asettanut kaistavahdin vain varoittamaan eli täristämään rattia. En pidä ajatuksesta, että sähkökäsi tarttuu kesken ajon ohjaukseen. Ja jos kaistavahti tulkitsee muitakin tienpinnan muotoja tiemerkinnöiksi, niin sitä suuremmalla syyllä jätän asetuksen entiselleen. Tästä tulee mieleen, että mitenkähän nuo autoja testaavat lehdet ovat ajan tasalla kaistavahdin käyttäytymisestä. Kun luki uusimman Tuulilasin farmarivertailua, niin siinä moitittiin Mondeon kulku maantiellä kaikkein levottomimmaksi. Olisi mielenkiintoista tietää oliko testaajilla kaistavahti päällä :?: mutta eiväthän nuo testimenetelmät taida olla ihan ajan tasalla muutenkaan eivätkä testiraporteissaan kerro miten auton asetukset kaikilta osin olivat testitilanteessa. Nykyautojen tapauksessa sillä tiedolla olisi aika suuri merkitys.

Ensimmäinen sadekeli toi muutaman kokemuksen pyyhkijöiden toiminnasta. Kaupunkinopeuksissa kohtalaisessa sateessa näytti siltä, että tihkuasennossa (sadetunnistin) pyyhkijät eivät koskaan alkaneet toimia jatkuvasti. Onko kellään kokemuksia toimivatko ne niin kuin Mk4:ssa eli sateen ollessa tarpeeksi kovaa tihkuasennossa ollessa pyyhkijät siirtyvät joustavasti jatkuvaan toimintaan?

Positiivinen asia on se, että ajovalot syttyvät jo pyyhkijöiden toimiessa tihkujaksolla eikä niin kuin MK4:ssa vasta pyyhkijöiden alkaessa toimia jatkuvasti.

Takalasin pyyhkimen toimintalogiikka näytti ensi alkuun olevan toisenlainen kuin Mk4:ssa eli kun kytki peruutusvaihteen, takalasin pyyhin ei alkanut pyyhkiä (sen kytkin oli 0-asennossa). Kuitenkin parkkipaikalla kokeiltuani asettaa takalasin pyyhkimen kytkimen tihkuasentoon, tuo logiikka alkoi toimia eli vaikka kytkimen laittoi 0-asentoon, kaikki toimi kuten Mk4:ssa. Joko tuossa oli jokin sattuma tai sitten takalasin pyyhin oli Espanjan auringon jäljiltä vielä siestaa viettämässä?

Paikallaan ollessa tuulilasin pesun kokeilu näytti tuottavan koko lasin alueelle kaikista kolmesta suuttimesta viuhkamaiset kuviot. Oikein pelästyi, mutta positiivinen asia Mk4:n suuttimien ja pyyhkimien jälkeen. Tiedä sitten miten maantienopeuksissa noille viuhkoille käy?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Landor kirjoitti:Kiitokset taas! Nyt alkaa tilanne hahmottua. Kait se Hätäapuappsi täytyy tuonne erikseen asentaa syncpäivityksen jälkeen. Onnittelut vielä hienosta autosta. Ne tuplaputket ovat kyllä hienot.
Joko Se Emergency Assist Applikaatio on asennettu? Tuo toiminnehan on tosiaan hieman jännästi toteutettu eli ikään kuin irrallisena kilkkeenä. Toki huollon olisi Syncin päivityksen yhteydessä pitänyt se automaattisesti huomioida. Voihan tietysti olla, että päivitysohjeissakin on puute.

Asennettiinko autoon kaikki sinne tyrkyllä olleet päivitykset? Jos asennettiin, onko käytännössä havaittavissa muutoksia? Vai olivatko kaikki päivitykset vain vikojen korjauksia eli mitään näkyvää muutosta ei minnekään tullut?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Piti käydä uudestaan sadekelin testiajolla, nyt myös valtatiellä.

Pihassa lähtiessä laitoin pyyhkimet päälle tihkuasentoon ja ne pyyhkivätkin pari kertaa. Laitoin vaihteen pakille, mutta takalasin pyyhin ei hievahtanutkaan (sen kytkin oli 0-asennossa). No, siitä sitten ajoon.

Väittäisin, että pyyhkijät eivät siirry jatkuvaan pyyhintään tihkuasennossa, jos herkkyysasetusta ei ole väännetty maksimiin. Jos se on yhdenkin pykälän epäherkempään suuntaan, pyyhkijät toimivat tihkupyyhinnällä veden määrästä riippumatta. Onko kyse bugista vai tarkoituksellisesta ohjelmoinnista vai eikö sittenkään vain satanut tarpeeksi? Ajoin kylläkin rekan perässä, joten vettä riitti.

Testiajon aikana tuli pari kolme kertaa tilanne, jossa tuulilasi ja sivulasit alkoivat yhtäkkiä huurtua. Huurre poistui n. minuutin kuluessa. Ilmiö liittyi jotenkin ehkä ajonopeuden muutokseen, mutta en nyt päässyt siitä selville sen tarkemmin. Sinänsä outoa, sillä auton sisätilat olivat kuskin jalkatilan muovimattoa lukuun ottamatta aivan kuivat. Ilmastointi ei ollut päällä enkä edes kokeillut sitä, kun lämpötila oli +4 eli se tuskin olisi edes käynnistynyt. Ilmastointihan toki olisi varmaan estänyt koko ilmiön. Mutta mistä siis oli kyse? Tuntui siltä kuin lämmitysjärjestelmä olisi imaissut suoraan ulkoa kosteaa ilmaa sisälle vai oliko kyseessä vain nopea lämpötilan vaihtuminen? Ehkäpä lämmityslaitteen ohjelmassa on vielä hiomista?

Pyyhkimistä sen verran, että niiden pyyhintä ristikkäin keskeltä molemmille reunoille antaa suuremman puhtaan alueen perinteiseen pyyhintoimintaan verrattuna.

Niin, se takalasin pyyhin alkoi pyyhkiä kun testiajolta kotipihaan tultua laitoin pakin päälle. Ihan niin kuin käyttöohjekin sen kertoo toimivan.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

fordever kirjoitti:Joko Se Emergency Assist Applikaatio on asennettu? Tuo toiminnehan on tosiaan hieman jännästi toteutettu eli ikään kuin irrallisena kilkkeenä. Toki huollon olisi Syncin päivityksen yhteydessä pitänyt se automaattisesti huomioida. Voihan tietysti olla, että päivitysohjeissakin on puute.

Asennettiinko autoon kaikki sinne tyrkyllä olleet päivitykset? Jos asennettiin, onko käytännössä havaittavissa muutoksia? Vai olivatko kaikki päivitykset vain vikojen korjauksia eli mitään näkyvää muutosta ei minnekään tullut?
Hätäaputoiminto on edelleen asentamatta. Minullahan takkuili oikeanpuoleinen sivupeili jo luovutuksen yhteydessä. Viime viikolla he tilasivat peiliin uuden moottorin Saksasta ja sitä nyt odotellaan. Kun se saapuu niin asentelevat myös hätäaputoiminnon. Muita softapäivityksiä ei ole tulossa eli muut neljä moduulia, joille on etisin mukaan päivitys tarjolla ovat päivittämättä.

SYNCin toiminnassa en äkkiseltään huomaa mitään eroa - tai ei se ole buuttaillut itseään päivityksen jälkeen, joskin ei ennen sitäkään kuin kerran. SETTINGS - HELP - System Information sivulta löytyy nyt tälläistä versiotietoa...
CCPU S/W version: 4.32.14122_PRODUCT
Navigation application version: 3.62.5
Onko muilla samoja numeroita?
Avatar
janti
Viestit: 494
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

fordever kirjoitti: Väittäisin, että pyyhkijät eivät siirry jatkuvaan pyyhintään tihkuasennossa, jos herkkyysasetusta ei ole väännetty maksimiin. Jos se on yhdenkin pykälän epäherkempään suuntaan, pyyhkijät toimivat tihkupyyhinnällä veden määrästä riippumatta. Onko kyse bugista vai tarkoituksellisesta ohjelmoinnista vai eikö sittenkään vain satanut tarpeeksi?
Saman tyyppisiä havaintoja täälläkin tämä päivän ajelulta (noin 350 km).

fordever kirjoitti: Testiajon aikana tuli pari kolme kertaa tilanne, jossa tuulilasi ja sivulasit alkoivat yhtäkkiä huurtua. Huurre poistui n. minuutin kuluessa. Ilmiö liittyi jotenkin ehkä ajonopeuden muutokseen, mutta en nyt päässyt siitä selville sen tarkemmin. Sinänsä outoa, sillä auton sisätilat olivat kuskin jalkatilan muovimattoa lukuun ottamatta aivan kuivat. Ilmastointi ei ollut päällä enkä edes kokeillut sitä, kun lämpötila oli +4 eli se tuskin olisi edes käynnistynyt. Ilmastointihan toki olisi varmaan estänyt koko ilmiön. Mutta mistä siis oli kyse? Tuntui siltä kuin lämmitysjärjestelmä olisi imaissut suoraan ulkoa kosteaa ilmaa sisälle vai oliko kyseessä vain nopea lämpötilan vaihtuminen? Ehkäpä lämmityslaitteen ohjelmassa on vielä hiomista?
Itselläni on ollut aivan samanlaisia havaintoja helmikuulta lähtien viimeeksi tänään useaan otteeseen Porin reissulla. Itse ajelen normaalisti aina AC OFF -tilassa ja muuten puhallus ja suuntaus AUTOlla.

Normaalisti lasit huurtuvat kostealla tai viileällä kelillä 1. kerran kun autolla on ajettu noin 20 minuuttia ja tämän jälkeen noin 10-20 min välein. Ekalla kerralla tuo oli sen verran yllättävä, että hieman pelästytti. Tuntuu tosiaan siltä että johonkin kertyy kosteutta ja välillä se puhalletaan sisälle. Olisiko sisäkierrolla tuon kanssa jotain tekemistä? Voi olla että tuo AUTO-toiminto käyttää tuota kiertoa lämpötilan ylläpitoon.

Itse kokeilin suuntausta AUTO-asetuksen sijaan lasille ja lattialle ja tuolloin en havainnut huurtumista.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Vastaa Viestiin