Sivu 244/399
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Maalis 2020 08:49
Kirjoittaja revote
Tekniikan Maailma ihmettelee liikennemerkkien tunnistusta ja cruisea.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/5b-20 ... 0147e5-999
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Maalis 2020 09:23
Kirjoittaja @rsk@
Se on vaan jännä kun mullekkin on sattunut useemman kerran tuossa artikkelissa mainittu tapaus, että auto on päättänyt rajoituksen olevan 130km/h ja Suomessa ei tietääkseni ole sellasia rajoituksia missään. Mutta jospa noita bugeja saisivat vähitellen pois kaikinpuolin koko autosta. Ehkä sitten kun facelifti tulee varmaan joskus parin kolmen vuoden päästä tms..

Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Maalis 2020 09:25
Kirjoittaja @rsk@
AAR85 kirjoitti: ↑13 Maalis 2020 00:47
En raaskinut enään kulutella nastarenkaita asfaltilla ja vaihdoin nuo st-linen orkkis 17" kesärenkaat alle siihen asti, että 19" renkaat saapuvat asentajalle. Tarkastin paineet vaihdon jälkeen ja yllätyksekseni huomasin renkaissa olevan sekaisin 3.2bar ja 3.0bar kylmänä. Ehkä vähän liikaa 215/50-17 renkaalle varsinkin, kun Ford suosittelee 2,3bar eteen ja taakse

Tiputtelin joka nurkkaan 2,7bar.
Pitäsköhän koittaa tuota 215/50/17 tai sitten 215/55/16 kokoa talvirenkaissa ensi talvena. Varmaan parantui aikapaljon ajettavuus noilla kesärenkailla?
No, täytyy kattoo mitä tuon auton kanssa tulee..
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Maalis 2020 10:40
Kirjoittaja AAR85
@rsk@ kirjoitti: ↑13 Maalis 2020 09:25
AAR85 kirjoitti: ↑13 Maalis 2020 00:47
En raaskinut enään kulutella nastarenkaita asfaltilla ja vaihdoin nuo st-linen orkkis 17" kesärenkaat alle siihen asti, että 19" renkaat saapuvat asentajalle. Tarkastin paineet vaihdon jälkeen ja yllätyksekseni huomasin renkaissa olevan sekaisin 3.2bar ja 3.0bar kylmänä. Ehkä vähän liikaa 215/50-17 renkaalle varsinkin, kun Ford suosittelee 2,3bar eteen ja taakse

Tiputtelin joka nurkkaan 2,7bar.
Pitäsköhän koittaa tuota 215/50/17 tai sitten 215/55/16 kokoa talvirenkaissa ensi talvena. Varmaan parantui aikapaljon ajettavuus noilla kesärenkailla?
No, täytyy kattoo mitä tuon auton kanssa tulee..
Kyllä. Ohjaus reagoi paljon herkemmin/nopeammin ja muutenkin parempi tuntuma tiestä. Oma mielipide on, että tuo 215/50-17 on paras kompromissi ajettavuuden, mukavuuden ja ulkonäön väliltä. Niin kesä, kuin talvirenkailla.
Edellinen oli varustettu 215/50-17 contin kitkoilla ja 235/40-18 toyon kesärenkailla. Nykyseen tulee vielä ne 235/35-19 kesikset niin tässähän on aikalailla kaikki soveltuvat rengaskoot testattu.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Maalis 2020 13:55
Kirjoittaja @rsk@
225/45/17 vois olla myös aika hyvä.
Kesärenkaana ainakin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Maalis 2020 14:57
Kirjoittaja Ishvan
@rsk@ kirjoitti: ↑13 Maalis 2020 13:55
225/45/17 vois olla myös aika hyvä.
Kesärenkaana ainakin.
Snadisti pieni halkaisijaltaan, mutta kokona halpa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Maalis 2020 15:35
Kirjoittaja @rsk@
Ishvan kirjoitti: ↑13 Maalis 2020 14:57
@rsk@ kirjoitti: ↑13 Maalis 2020 13:55
225/45/17 vois olla myös aika hyvä.
Kesärenkaana ainakin.
Snadisti pieni halkaisijaltaan, mutta kokona halpa.
Jep. Lähes 2km/h nopeusmittariin yms lisää heittoa.
Muuten olis kesarenkaana hyvä koko.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Maalis 2020 16:13
Kirjoittaja EeroH
@rsk@ kirjoitti: ↑13 Maalis 2020 15:35
Ishvan kirjoitti: ↑13 Maalis 2020 14:57
Snadisti pieni halkaisijaltaan, mutta kokona halpa.
Jep. Lähes 2km/h nopeusmittariin yms lisää heittoa.
Muuten olis kesarenkaana hyvä koko.
Mitä se heitto haittaa kun sen tietää? Pienempi halkaisija kiihtyy ja pysähtyy paremmin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Maalis 2020 16:33
Kirjoittaja Ishvan
EeroH kirjoitti: ↑13 Maalis 2020 16:13
@rsk@ kirjoitti: ↑13 Maalis 2020 15:35
Jep. Lähes 2km/h nopeusmittariin yms lisää heittoa.
Muuten olis kesarenkaana hyvä koko.
Mitä se heitto haittaa kun sen tietää? Pienempi halkaisija kiihtyy ja pysähtyy paremmin.
Jos tykkää olla nuuka ja diggaa kottikärryrengas lookista niin mikä jottei. Vakiokokokin näyttää jo siltä, että voisi nykypäivänä olla snadisti isompikin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Maalis 2020 16:50
Kirjoittaja @rsk@

Järkevää rengaskokoa omiin ajoihin ja tuohon autoon sopivaa kompromissia metsästän, en niinkään ole miettimässä mikä rengas on halvin tms... ST Focus tietty vaatii jo vähän järeemmät pyörät alle kun sillä tulee ajettua kuitenkin välillä tehojen mukaan ja sillä on pakko ottaa varovammin paikoissa joissa tulee välillä ajettua.
Mutta taas tultiin siihen, että on laitettava sellasta mikä itseään miellyttää.

Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Maalis 2020 17:29
Kirjoittaja Ishvan
@rsk@ kirjoitti: ↑13 Maalis 2020 16:50

Järkevää rengaskokoa omiin ajoihin ja tuohon autoon sopivaa kompromissia metsästän, en niinkään ole miettimässä mikä rengas on halvin tms... ST Focus tietty vaatii jo vähän järeemmät pyörät alle kun sillä tulee ajettua kuitenkin välillä tehojen mukaan ja sillä on pakko ottaa varovammin paikoissa joissa tulee välillä ajettua.
Mutta taas tultiin siihen, että on laitettava sellasta mikä itseään miellyttää.
Tuo yllä oleva 235/35R19 on jo sellainen koko, että kannataa kyllä kiinatinat unohtaa niiden kavereina. Jotain laatuvannetta alle. Jokunen vanne tuossa koossa tullut ajettua aikoinaan mutkalle ihan perus montuissa. 235/40R19 jo vähän armollisempi vaikkapa teräviä leikkauksia vastaan, mutta toki vähän "iso".
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Maalis 2020 17:35
Kirjoittaja revote
Olen ikäni ajanut paskoilla bingbong-vanteilla, 19-20". Ei koskaan mitään ongelmaa.
Ja 19":ssa ollut edessä usein tuo 235/35R19.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Maalis 2020 17:40
Kirjoittaja Ishvan
revote kirjoitti: ↑13 Maalis 2020 17:35
Olen ikäni ajanut paskoilla bingbong-vanteilla, 19-20". Ei koskaan mitään ongelmaa.
Ja 19":ssa ollut edessä usein tuo 235/35R19.
Niin no...tasapainotuksellahan se kuriin sadaan kun lyödään lyijyä kehälle. Usein vaan silti tuntuu rattiin ja itsellä ei hermo kestä jos vähänkään tulee mistään epätasapaino läpi. Kyllä tossa sellaisia lyijysatseja vanteissa välillä näkee liikkeellä, että itsellä olisi mennyt surutta verkonpainoksi. Itse olen kyllä päästellyt soiroiksi jokusen vanteen ihan normiajossa. Eihän jonkun mielestä 100grammaa ole vielä mitään, kun painoja lyödään.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Maalis 2020 18:22
Kirjoittaja revote
E61 bemmi oli tosi tarkka tasapainoituksesta, olin ehkä vähän neuroottinenkin aiheesta. Ei kuitenkaan ollut ongelmia siinäkään.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 16 Maalis 2020 08:30
Kirjoittaja @rsk@
Toimiiko tuossa St-linen levikkeissä ihan normaali pehmikelätkä hallitunkin päässä vai mille näyttää? Täytyy varmaan jääkiekosta tms värkätä sopiva palikka. Ei ole vielä tullut tutkittua tarkemmin. Ilmeisesti peltikantti siellä poteron pohjalla.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 16 Maalis 2020 10:21
Kirjoittaja Vootrson
@rsk@ kirjoitti: ↑16 Maalis 2020 08:30
Toimiiko tuossa St-linen levikkeissä ihan normaali pehmikelätkä hallitunkin päässä vai mille näyttää? Täytyy varmaan jääkiekosta tms värkätä sopiva palikka. Ei ole vielä tullut tutkittua tarkemmin. Ilmeisesti peltikantti siellä poteron pohjalla.
Siellä on tosiaan kantattu paikka tunkille minkä näkee ihan selvästi. Öbaut 06/2019 jälkeen valmistuneissa HB- Focuksissahan on yhdystukiakselisto takana mikä teki osaltaan renkaanvaihdosta nopeampaa kun molemmat renkaat nousi tasaisella ylös edestä tunkattaessa. Ehkä muutenkin aikaisempia malleja jäykempi kori vaikutti asiaan. Itse en mitään kumilätkää viritellyt, vaikka se kaiketi järkevää olisi, vaan suoraan Motonetin halpistunkilla kulkine ilmaan.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 16 Maalis 2020 10:34
Kirjoittaja Motorcade
Onko se nyt niin, että Autokeskukselta on turha anella, että luovutushuollossa otettaisiin tuo karttadataan perustuva nopeusrajoitusten arpominen pois päältä? Maahantuoja kieltää moisen?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 16 Maalis 2020 10:53
Kirjoittaja Freeze
Sitä ei ilmeisesti saa pois päältä rikkomatta jotain auton toiminnallisuuksia. Muistaakseni porukat täällä ovat raportoineet yrityksen jälkeen kamerajärjestelmien vioista tsjp., lisäksi auto oli meinannut suunnilleen hyytyä huoltopaikan pihalle.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 16 Maalis 2020 10:57
Kirjoittaja focst
Motorcade kirjoitti: ↑16 Maalis 2020 10:34
Onko se nyt niin, että Autokeskukselta on turha anella, että luovutushuollossa otettaisiin tuo karttadataan perustuva nopeusrajoitusten arpominen pois päältä? Maahantuoja kieltää moisen?
Sieltä löytyy vaihtoehto testerillä että ota pois käytössä. Siinä softassa on kuitenkin joku buki koska niihin mihin on kokeiltu ei ole enää käynnistyneet..iso savotta saada taas toimimaan.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 16 Maalis 2020 12:10
Kirjoittaja fordever
Mondeo Sync 2 karttaversio F6:n kokemuksella sanoisin, että karttadatassa olevat nopeusrajoitustiedot ovat mitä sattuu. On katuja, joilla ollut tietty nopeusrajoitus vuosikausia, mutta karttadatasta löytyy jokin ilmeisesti jopa arvottu lukema. Tai voisiko olla niin, että lähdedatassa on jo rajoitustiedot väärin tai jopa täysin puutteelliset ja siitä sitten karttadatan koostaja vielä tekee omat sekoituksensa.
Onko kellään havaintoa ovatko kesä/talvinopeusrajoitukset jotenkin huomioitu Sync 3:ssa ja/tai karttadatassa?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 16 Maalis 2020 12:20
Kirjoittaja Motorcade
focst kirjoitti: ↑16 Maalis 2020 10:57
Motorcade kirjoitti: ↑16 Maalis 2020 10:34
Onko se nyt niin, että Autokeskukselta on turha anella, että luovutushuollossa otettaisiin tuo karttadataan perustuva nopeusrajoitusten arpominen pois päältä? Maahantuoja kieltää moisen?
Sieltä löytyy vaihtoehto testerillä että ota pois käytössä. Siinä softassa on kuitenkin joku buki koska niihin mihin on kokeiltu ei ole enää käynnistyneet..iso savotta saada taas toimimaan.
Oho, hyvä tietää tuo. En ota sitten edes puheeksi. Pystyn kyllä elämään tuon kanssa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 16 Maalis 2020 18:22
Kirjoittaja timox.oksanen
fordever kirjoitti: ↑16 Maalis 2020 12:10
Mondeo Sync 2 karttaversio F6:n kokemuksella sanoisin, että karttadatassa olevat nopeusrajoitustiedot ovat mitä sattuu. On katuja, joilla ollut tietty nopeusrajoitus vuosikausia, mutta karttadatasta löytyy jokin ilmeisesti jopa arvottu lukema. Tai voisiko olla niin, että lähdedatassa on jo rajoitustiedot väärin tai jopa täysin puutteelliset ja siitä sitten karttadatan koostaja vielä tekee omat sekoituksensa.
Onko kellään havaintoa ovatko kesä/talvinopeusrajoitukset jotenkin huomioitu Sync 3:ssa ja/tai karttadatassa?
Mulla tuo vaihtoi kesällä tietyssä paikassa (2-tiellä Humppilassa rautatien ylityksen kohdalla) aina nopeudeksi 100 mutta kun talvirajoitukset tuli niin tuo on pysynyt nätisti koko ajan 80:ssa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 16 Maalis 2020 22:33
Kirjoittaja timox.oksanen
timox.oksanen kirjoitti: ↑16 Maalis 2020 18:22
fordever kirjoitti: ↑16 Maalis 2020 12:10
Mondeo Sync 2 karttaversio F6:n kokemuksella sanoisin, että karttadatassa olevat nopeusrajoitustiedot ovat mitä sattuu. On katuja, joilla ollut tietty nopeusrajoitus vuosikausia, mutta karttadatasta löytyy jokin ilmeisesti jopa arvottu lukema. Tai voisiko olla niin, että lähdedatassa on jo rajoitustiedot väärin tai jopa täysin puutteelliset ja siitä sitten karttadatan koostaja vielä tekee omat sekoituksensa.
Onko kellään havaintoa ovatko kesä/talvinopeusrajoitukset jotenkin huomioitu Sync 3:ssa ja/tai karttadatassa?
Mulla tuo vaihtoi kesällä tietyssä paikassa (2-tiellä Humppilassa rautatien ylityksen kohdalla) aina nopeudeksi 100 mutta kun talvirajoitukset tuli niin tuo on pysynyt nätisti koko ajan 80:ssa.
Ja tähän vielä se, että kyseisessä paikassa on rajoitus ja kyltit 80 niin kesällä kuin talvellakin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 18 Maalis 2020 08:41
Kirjoittaja HMS77
Paras ratkaisu tuohon on vaihtaa vakkarin moodi älykkäästä siihen keskiasentoon jolloin se ei enää seuraa nopeusrajoituksia mutta seuraa etäisyyksia edellä ajavaan.
Noin tuo koko homma on kaikista huolettomin käyttää, osaan sitäpaitsi itse reagoida noihin nopeusrajoituksiin paremmin kuin tuo auto.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 18 Maalis 2020 08:50
Kirjoittaja jarkkoo
Tuo vakkarihommakin on vähän jännä juttu, kyseessä kun ei kuitenkaan ole mikään rakettitiede. Jos olisi konfiguroitu niin, että kameran lukemat merkit aina määräävänä jos alemmat kun karttapohjan data, niin toimisi jo paremmin? Helppo toki huudella täältä kotisohvalta.