Sivu 25/32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 07 Joulu 2021 08:26
Kirjoittaja EeroH
Talven kylmin aamu eikä webasto käynnistynyt :thumbup:

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 07 Joulu 2021 17:27
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Mulla oli auto lauaintai aamusta saakka ajamatta ja oli aika kylmää keliä niin päätin varmistella töihinlähtöä.
Laitoin roikan kiinni ja kahden tunnin ajastuksen aamuksi. Siis lohkolämmitin + 10A defa.
Varttia ennen lähtöä Webasto kaukosäätimellä sisätilan lämppäriksi.

Katsoin forscanilla datat ihan mielenkiinnosta lähtöhetkellä.

Akun varaus 87% ja coolant temperature 61'C.
Mielestäni ihan OK lukemat.

On tossa älylatauksessa sen verran älyä että pakkasilla se tavoittelee ilmeisesti jotain 90% lukemia, koska latausjännite pysyy koko työmatkan lähellä 15V vaikka varaus kipusi 89%:iin matkan aikana.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 07 Joulu 2021 20:41
Kirjoittaja _JPA
Talviautoilu Fordilla on halpaa ja hauskaa. :thumbup:
Jos haluaa varmistaa lämpimät lähdöt niin pitää olla:
- Webasto
- lohkolämmitin
- sisätilanlämmitin
- ylläpitolaturi
- Fordpass etäkäynnistykseen
Ajastimien ja kaukosäätimien näppäilyä ja neppailua.
Siihen päälle sähköt ja polttoaineet weballe.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 07 Joulu 2021 20:53
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Näinhän se on. :lol:

Mutta täytyy sanoa, että tuo lohkiksen ja defan asennus heti käyttöönoton yhteydessä oli kyllä oikea liike nimenomaan tämän auton kohdalla.
Aika paljon olisi joutunut kiroilemaan tätä Ford-autoilua ilman niitä.
Tiedän, että monellehan se on periaatteellinen "EI". Mutta joskus vaan tosiasiat tunnustamalla säästyy paljolta kiroilulta. :roll:

Ei se pistokkeen rasiaan tuuppaaminen nyt niin suuri vaiva ole.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 07 Joulu 2021 21:40
Kirjoittaja EeroH
PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Joulu 2021 20:53
Ei se pistokkeen rasiaan tuuppaaminen nyt niin suuri vaiva ole.
Ei ole. Siksi en kauheaa stressiä koe että laitan ctekin kiinni niin riittää virtaa webastolle, ehkä :D

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 08 Joulu 2021 17:40
Kirjoittaja Tapiiri
PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Joulu 2021 17:27 Mulla oli auto lauaintai aamusta saakka ajamatta ja oli aika kylmää keliä niin päätin varmistella töihinlähtöä.
Laitoin roikan kiinni ja kahden tunnin ajastuksen aamuksi. Siis lohkolämmitin + 10A defa.
Varttia ennen lähtöä Webasto kaukosäätimellä sisätilan lämppäriksi.

Katsoin forscanilla datat ihan mielenkiinnosta lähtöhetkellä.

Akun varaus 87% ja coolant temperature 61'C.
Mielestäni ihan OK lukemat.

On tossa älylatauksessa sen verran älyä että pakkasilla se tavoittelee ilmeisesti jotain 90% lukemia, koska latausjännite pysyy koko työmatkan lähellä 15V vaikka varaus kipusi 89%:iin matkan aikana.
Joskus näin jonkun laskennallisen akun lämpötilan Forscanissa, mutta en ole enää sitä löytänyt. Veikkaan, että se on yksi mauste sopassa. Tänään oli -18 ja 87% kohdalla tipautti jännitteen 13,5v, mutta tuossa oli ajeltu jo moneen kertaa ja varmaan oletti akunkin olevan jo lämmin. Veikkaan, että kylmää akkua olisi ladannut maksimijännitteellä.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 08 Joulu 2021 21:12
Kirjoittaja EeroH
EeroH kirjoitti: 07 Joulu 2021 21:40
PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Joulu 2021 20:53
Ei se pistokkeen rasiaan tuuppaaminen nyt niin suuri vaiva ole.
Ei ole. Siksi en kauheaa stressiä koe että laitan ctekin kiinni niin riittää virtaa webastolle, ehkä :D
Mutta kun auto on laturissa, ei etäkäynnistys toimi koska konepelti on auki. Voi vitun kettu :lol:

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 09 Joulu 2021 06:45
Kirjoittaja Tapiiri
EeroH kirjoitti: 08 Joulu 2021 21:12 Mutta kun auto on laturissa, ei etäkäynnistys toimi koska konepelti on auki. Voi vitun kettu :lol:
Ota se miinusnavan vieressä olevasta palikasta lähtevä ohut johto irti, niin saattais webasto toimia paremmin. Se poistaa akunvalvonnan käytöstä. Sivuoireena myöskään S/S ei toimi, mutta eihän se toimi muutenkaan pakkasella eikä "vajaalla" akulla.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 09 Joulu 2021 07:25
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Tapiiri kirjoitti: 08 Joulu 2021 17:40
PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Joulu 2021 17:27 Mulla oli auto lauaintai aamusta saakka ajamatta ja oli aika kylmää keliä niin päätin varmistella töihinlähtöä.
Laitoin roikan kiinni ja kahden tunnin ajastuksen aamuksi. Siis lohkolämmitin + 10A defa.
Varttia ennen lähtöä Webasto kaukosäätimellä sisätilan lämppäriksi.

Katsoin forscanilla datat ihan mielenkiinnosta lähtöhetkellä.

Akun varaus 87% ja coolant temperature 61'C.
Mielestäni ihan OK lukemat.

On tossa älylatauksessa sen verran älyä että pakkasilla se tavoittelee ilmeisesti jotain 90% lukemia, koska latausjännite pysyy koko työmatkan lähellä 15V vaikka varaus kipusi 89%:iin matkan aikana.
Joskus näin jonkun laskennallisen akun lämpötilan Forscanissa, mutta en ole enää sitä löytänyt. Veikkaan, että se on yksi mauste sopassa. Tänään oli -18 ja 87% kohdalla tipautti jännitteen 13,5v, mutta tuossa oli ajeltu jo moneen kertaa ja varmaan oletti akunkin olevan jo lämmin. Veikkaan, että kylmää akkua olisi ladannut maksimijännitteellä.
On se siellä edelleen. Mutta onkohan laskennallinen vai onko siinä miinusnavan valvontamötikässä lämpötila-anturi.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 09 Joulu 2021 20:26
Kirjoittaja EeroH
Tapiiri kirjoitti: 09 Joulu 2021 06:45
EeroH kirjoitti: 08 Joulu 2021 21:12 Mutta kun auto on laturissa, ei etäkäynnistys toimi koska konepelti on auki. Voi vitun kettu :lol:
Ota se miinusnavan vieressä olevasta palikasta lähtevä ohut johto irti, niin saattais webasto toimia paremmin. Se poistaa akunvalvonnan käytöstä. Sivuoireena myöskään S/S ei toimi, mutta eihän se toimi muutenkaan pakkasella eikä "vajaalla" akulla.
Ei toimi. Mittaristossa lukee latausvika ja punainen akku valo palaa.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 13 Joulu 2021 09:43
Kirjoittaja toasti
toasti kirjoitti: 23 Syys 2021 17:09
toasti kirjoitti: 22 Elo 2021 18:13
Kolme kuukautta sitä iloa kestikin.


Tätä on saanut taas useamman päivän ihailla. Ei kovia odotuksia Webaston suhteen talvella.
Auton lähestyvän 3-vuotissyntymäpäivän kunniaksi huolto vaihtoi kolmannen akun autoon. Lähes akku per vuosi, ihan hyvä tahti.

Testeri kyllä sanoi akun olevan ok, mutta huollolle toimittamieni tietojen perusteella ja testerin sekä auton näyttämän alhaisen varaustilan takia vaihdettiin uuteen. Meni kuitenkin vielä valmistajan pussista, vaikka akulle virallisesti on kahden vuoden takuu. Katsotaan jos nyt sitten pysyisi homma kunnossa, kun latausjärjestelmää on aiemmin säädetty ja nyt se sai tuoreen akun hämmästeltäväksi.
Pieni tilannepäivitys. Kaikki toimii kuten pitääkin, S/S, Webasto, äänet kaiuttimissa jne. Eli kyllä näistä vissiin toimivia voi saada kunhan vaihdetaan sensorit, softat ja akku. Toki tässä vasta kolme kuukautta takana, mutta toisaalta paljon pätkäajoa ja Webaston käyttöä eikä latausjärjestelmä ole silti mennyt sekaisin.

Kunhan kestää tämän talven toimivana, niin siirtyy tämä malmikasa jonkun muun huoleksi. Olettaen, ettei sähköauton valmistus viivästy arvioidusta.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 13 Joulu 2021 11:06
Kirjoittaja Fixu
toasti kirjoitti: 13 Joulu 2021 09:43
toasti kirjoitti: 23 Syys 2021 17:09
Auton lähestyvän 3-vuotissyntymäpäivän kunniaksi huolto vaihtoi kolmannen akun autoon. Lähes akku per vuosi, ihan hyvä tahti.

Testeri kyllä sanoi akun olevan ok, mutta huollolle toimittamieni tietojen perusteella ja testerin sekä auton näyttämän alhaisen varaustilan takia vaihdettiin uuteen. Meni kuitenkin vielä valmistajan pussista, vaikka akulle virallisesti on kahden vuoden takuu. Katsotaan jos nyt sitten pysyisi homma kunnossa, kun latausjärjestelmää on aiemmin säädetty ja nyt se sai tuoreen akun hämmästeltäväksi.
Pieni tilannepäivitys. Kaikki toimii kuten pitääkin, S/S, Webasto, äänet kaiuttimissa jne. Eli kyllä näistä vissiin toimivia voi saada kunhan vaihdetaan sensorit, softat ja akku. Toki tässä vasta kolme kuukautta takana, mutta toisaalta paljon pätkäajoa ja Webaston käyttöä eikä latausjärjestelmä ole silti mennyt sekaisin.

Kunhan kestää tämän talven toimivana, niin siirtyy tämä malmikasa jonkun muun huoleksi. Olettaen, ettei sähköauton valmistus viivästy arvioidusta.
Minulla myös toiminut S/S:ää myöten pienessä pakkasessakin. Kovassa pakkasessa on weba toiminut myös eikä vielä oireile mitenkään. Keväällä sen sitten näkee, kuten tähänkin asti, että miten loppu akku on talven jäljiltä :)

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 17 Joulu 2021 12:27
Kirjoittaja Focus_2.0
Jos joku tarvitsee uuden akun autoonsa eikä mene takuuseen niin nyt Fordilla S/S akku 75ah tarjouksessa 125€. Ostin omaan vanhempaan Focukseen ja oli Vartan EFB akku. Sama mikä tehtaalta lähtiessä.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 17 Joulu 2021 13:52
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Pidättekö te sen s&s toiminnassa?
Ite on tullut napattua aina pois päältä kun ajoon lähtee. Ajatus ruuhkasuomen ulkopuolisella alueella sen käytöstä tuntuu järjettömältä...

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 17 Joulu 2021 14:24
Kirjoittaja EeroH
Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Joulu 2021 13:52 Pidättekö te sen s&s toiminnassa?
Ite on tullut napattua aina pois päältä kun ajoon lähtee. Ajatus ruuhkasuomen ulkopuolisella alueella sen käytöstä tuntuu järjettömältä...
Mitä se haittaa olla päällä? Eihän maaseudulla liikennevaloissa seistä niin eihän se edes sammuta koskaan.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 17 Joulu 2021 14:58
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Joulu 2021 13:52 Pidättekö te sen s&s toiminnassa?
Ite on tullut napattua aina pois päältä kun ajoon lähtee. Ajatus ruuhkasuomen ulkopuolisella alueella sen käytöstä tuntuu järjettömältä...
Tässä ketjussa puhutaan S/S:stä vain siksi että se on indikaattori latauksenhalinnan toiminnasta.
Eli S/S putoaa ensimmäisenä pois päältä kun laskennallinen varaustila putoaa alle 70%

Pois päältä sitä pidän itsekin aina kun muistan.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 17 Joulu 2021 15:19
Kirjoittaja Freeze
EeroH kirjoitti: 17 Joulu 2021 14:24Mitä se haittaa olla päällä? Eihän maaseudulla liikennevaloissa seistä niin eihän se edes sammuta koskaan.
Maaaeudun liikennevalot (niin), keskustaliikenne ... täällä maaseudullakin S/S on aina pois päältä.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 17 Joulu 2021 19:19
Kirjoittaja ynjevi
Onko siitä S/S-toiminnosta oikeasti hyötyä muille, kuin myyjille, jotka sillä voivat saada hieman pienemmän verotuksen saastepäästöjen osalta ja halvemman myyntihinnan? Kai sentään starttimoottorillekin joku taloudellinen arvo huoltoliikkeessä vaihdettuna on? Toki remonteista yhteiskunnallisesti verokertymää tulee ja sillä saadaan päiväkoteja ym.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 17 Joulu 2021 20:55
Kirjoittaja EeroH
ynjevi kirjoitti: 17 Joulu 2021 19:19 Onko siitä S/S-toiminnosta oikeasti hyötyä muille, kuin myyjille, jotka sillä voivat saada hieman pienemmän verotuksen saastepäästöjen osalta ja halvemman myyntihinnan? Kai sentään starttimoottorillekin joku taloudellinen arvo huoltoliikkeessä vaihdettuna on? Toki remonteista yhteiskunnallisesti verokertymää tulee ja sillä saadaan päiväkoteja ym.
Tottakai, polttoainetta ei kulu eikä tule saastetta. Kaikki voittaa, vai onko joku muka vaihtanut startin omakustanteisesti?

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 17 Joulu 2021 21:04
Kirjoittaja PiuhaPoikki
EeroH kirjoitti: 17 Joulu 2021 20:55
ynjevi kirjoitti: 17 Joulu 2021 19:19 Onko siitä S/S-toiminnosta oikeasti hyötyä muille, kuin myyjille, jotka sillä voivat saada hieman pienemmän verotuksen saastepäästöjen osalta ja halvemman myyntihinnan? Kai sentään starttimoottorillekin joku taloudellinen arvo huoltoliikkeessä vaihdettuna on? Toki remonteista yhteiskunnallisesti verokertymää tulee ja sillä saadaan päiväkoteja ym.
Tottakai, polttoainetta ei kulu eikä tule saastetta. Kaikki voittaa, vai onko joku muka vaihtanut startin omakustanteisesti?
Onko selainen startti, jonka saa takuuseen, valmistettu nollapäästöisesti?

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 17 Joulu 2021 21:41
Kirjoittaja EeroH
PiuhaPoikki kirjoitti: 17 Joulu 2021 21:04
EeroH kirjoitti: 17 Joulu 2021 20:55

Tottakai, polttoainetta ei kulu eikä tule saastetta. Kaikki voittaa, vai onko joku muka vaihtanut startin omakustanteisesti?
Onko selainen startti, jonka saa takuuseen, valmistettu nollapäästöisesti?


Monta mennyt takuuseen? Ainoa auto jossa mulla on startti hajonnut oli sellainen jossa ei ollut SS. Ei sekään tainnut olla valmistettu päästöttömästi.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 17 Joulu 2021 21:54
Kirjoittaja PiuhaPoikki
EeroH kirjoitti: 17 Joulu 2021 21:41
PiuhaPoikki kirjoitti: 17 Joulu 2021 21:04
Onko selainen startti, jonka saa takuuseen, valmistettu nollapäästöisesti?


Monta mennyt takuuseen? Ainoa auto jossa mulla on startti hajonnut oli sellainen jossa ei ollut SS. Ei sekään tainnut olla valmistettu päästöttömästi.
Kai ne startit sen takuuajan suunnilleen kestää vaikka s/s:ää käyttäisikin.
Mutta jos autolla ajetaan 15V / 300000km yhdellä startilla ilman S/S:ää niin tuskin ajetaan saman verran jos käynnistysten määrä kerrotaan viidellä tai kymmenellä. Luulempa, että auton eliniän aikana säästety polttoaine on lähelle samaa tasoa kuin parin kolmen starttimoottorin valmistukseen ja varaosalogistiikkaan käytetty energia.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 17 Joulu 2021 22:22
Kirjoittaja toasti
PiuhaPoikki kirjoitti: 17 Joulu 2021 21:54
EeroH kirjoitti: 17 Joulu 2021 21:41

Monta mennyt takuuseen? Ainoa auto jossa mulla on startti hajonnut oli sellainen jossa ei ollut SS. Ei sekään tainnut olla valmistettu päästöttömästi.
Kai ne startit sen takuuajan suunnilleen kestää vaikka s/s:ää käyttäisikin.
Mutta jos autolla ajetaan 15V / 300000km yhdellä startilla ilman S/S:ää niin tuskin ajetaan saman verran jos käynnistysten määrä kerrotaan viidellä tai kymmenellä. Luulempa, että auton eliniän aikana säästety polttoaine on lähelle samaa tasoa kuin parin kolmen starttimoottorin valmistukseen ja varaosalogistiikkaan käytetty energia.
Mikä tämä essonbaarihomma nyt on, että startit hajoilee?
Teillä varmaan on esittää dataa siitä, että startti hajoaa s/s takia ennen kuin koko auton tekninen käyttöikä on ehtoopuolella. Kukaan tuskin sitä kieltää, etteikö startti moottori kuluisi enemmän, kun S/S on käytössä, mutta onko sillä yhtään mitään merkitystä, jos startti kuitenkin kestää koko auton eliniän. Nykyiset starttimoottorit on vähän eri asia kuin esimerkiksi 90-luvun vastaavat.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 17 Joulu 2021 22:27
Kirjoittaja PiuhaPoikki
toasti kirjoitti: 17 Joulu 2021 22:22 Nykyiset starttimoottorit on vähän eri asia kuin esimerkiksi 90-luvun vastaavat.
En kiistä. Mutta ovatko oikeasti?
Faktaa eroista?

Hyvä jos ovat tukevammin rakennettu.

Re: Focus MK4 latausongelmat

Lähetetty: 17 Joulu 2021 22:44
Kirjoittaja toasti
PiuhaPoikki kirjoitti: 17 Joulu 2021 22:27
toasti kirjoitti: 17 Joulu 2021 22:22 Nykyiset starttimoottorit on vähän eri asia kuin esimerkiksi 90-luvun vastaavat.
En kiistä. Mutta ovatko oikeasti?
Faktaa eroista?

Hyvä jos ovat tukevammin rakennettu.
Hieman huono lähde, mutta en jaksa nyt kännykällä kaivaa sen tarkemmin. Kyllä noissa start/stop värkeissä on mielestäni yleisesti ollut isompi määrä luvattuja syklejä kuin ennen start/stop aikaa.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... rs-starter

Edit. Ja lisätään vielä offtopicia, että samalla tavalla ne akut on muuttuneet sietämään paremmin tuota start/stopia. Ei start/stop autoihin laiteta perinteisiä lyijyakkuja vaan EFB tai AGM.