revote kirjoitti: 31 Tammi 2020 21:01
revote kirjoitti: 29 Tammi 2020 20:52
Lainaan aikaisempaa viestiäni koska jätin tänään auton huoltoon, vaihdelaatikon takia (vaihtamisviive eteen/taakse -veivauksen yhteydessä) ja tuon lämmityslaitteen (mielestäni automatiikka ei toimi oikein koska ennen kuin auto lämpeää reilusti niin automaattiasennossa ei puhalla lämmintä ollenkaan mutta manuaaliasennossa kyllä) sekä sivutuuli/uraherkkyyden takia.
Sain laina-autoksi 1.0 A8 Ecoboostin, varmaankin Trendin. Siitä autosta huomioita:
- Uraherkkyys loistaa poissaolollaan. Kävin ihan erikseen ajamassa tiettyjä lenkkejä missä erityisesti uraherkkyys tuntuu omassa autossa. Tämä Trend menee tosi vakaasti niissä missä omasta saa pitää ratista kunnolla kiinni. Samoin tämä Trend tuntuu muutenkin vakaammalta, omaa saa olla melkein koko ajan ohjaamassa.
Hain eilen auton pois huollosta. Sille ei oltu tehty mitään, kaikki oli kuulemma kunnossa.
Ajettavuudesta, autolla oli kuulemma käyty ajamassa ja oli todettu, että ihan normaali ajettavuus. Kysyin, että mittasivatko he pyöränkulmat. Eivät kuulemma eivätkä tätä kommentoineet mitenkään. Eivät ottaneet kantaa siihen, että miksi vastaava sijaisauto ei vetele urissa mutta minun kyllä. Puhuivat, että onko rengastus sellainen eli teräväolkainen joka voisi tuon aiheuttaa. Ja koska auto on liisari ja siihen kuuluu talveksi tarvikevanteet niin eivät ala niiden kanssa millekään.
Tarina jatkuu. Käytin tosiaan auton Euromasterilla pyöränkulmien mittauksessa ja säätivätkin sieltä jotain mutta ei sillä ollut ohjaukseen mitään vaikutusta. Vanteiden ET oli oikea, leveys ilmeisesti myös.
Tämän jälkeen olen lähtenyt kokeilemaan alhaisempia rengaspaineita. Aikaisemmin ne olivat 2.6 - 2.7, nostin ne noihin lukemiin kun auton sain koska renkaat tuntuivat turhan löysiltä, ja meno sen mukaista. Noston myötä myös rengasmelu laski. Mutta nyt sitten palasin normaaleihin paineisiin, 2.1 - 2.2.
En ole vielä paljoa ajanut mutta ensifiilikset ovat, että rengasmelu nousi yllättävän paljon. Suurin levottomuus on myös hävinnyt ohjauksesta, auto menee vakaammin. Uraherkkyyttä on kuitenkin edelleen mutta uskon, että se johtunee nastarenkaista ja niiden jyrkkäreunaisesta lamellista ja paljaasta sulasta asfaltista.
Summaten, rengaspaineilla on ainakin Focuksen kanssa iso merkitys ajettavuuteen/ohjaukseen sekä rengasmeluun. Tämä vinkiksi kanssa-autoilijoille. Yleensä on tapana käyttää autovalmistajan rengaspainesuosituksia kovempia paineita, mutta ainakaan Michelin X-Ice North 4 & mk4 Focus & paljas sula asfaltti -combolla on parempi käyttää valmistajan suosituspaineita. Vaikka rengasmelu on kovempi ja alusta vähän lullamainen.