Re: Focus MK4 latausongelmat
Lähetetty: 24 Marras 2021 14:11
Kuivaa huumoria.EeroH kirjoitti: 23 Marras 2021 12:39 Joissain uus korisissa on pikku huolia virran kanssa, ei kaikissa.
Ford-Club Finland keskustelu
https://www.fordclub.fi/foorumi/
Kuivaa huumoria.EeroH kirjoitti: 23 Marras 2021 12:39 Joissain uus korisissa on pikku huolia virran kanssa, ei kaikissa.
Mahdollisesti huono wifi-yhteys on kaiken harmin lähde.PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Joulu 2021 10:14 Otin autosta wifin pois päältä ja nyt tuntuu kuin akun valvota kalibroituisi vähän isompiin lukemiin.
On koko ajan ollut epäilys, että auto touhuaa yöllä netissä salaa jotain arveluttavaa.
Täytyy seurata vaikuttaako tämä niihin outoihin 10% varaustilan putoamisiin.
Yks päivä ajelin useita lyhyitä pätkiä ja syömään mennessä tarkastin varaustilan: 84%
Puolen tunnin ruokailun jälkeen katsoin uudelleen: 71%
Auto seisoi ovet lukossa pihassa tuon puolituntisen.
Ei ole oikein uskottavaa, että puolessa tunnissa hukataan 13% akun varaustilasta. Siis lähes 10Ah.
Se tarkoittaisi, että johonkin on valunut koko tuon ajan noin 20A virtaa.
Ei se volteista välitä.ynjevi kirjoitti: 03 Joulu 2021 10:24 Voiko akun varaustilan tunnistus olla niin typerä, että se uskoisi enemmän voltteja kuin liikutettuja ampeeritunteja? Ajon jälkeen puolessa tunnissa ainakin hieman vanhemman akun voltit putoavat jo muutaman kymmenyksen.
Yleensä energian siirto mitataan jännitteen, virran ja ajan funktiona. Ehkä Ford on sitten kehittänyt johonkin muunlaiseen laskentakaavaan perustuvan toteutuksen.PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Joulu 2021 10:33Ei se volteista välitä.ynjevi kirjoitti: 03 Joulu 2021 10:24 Voiko akun varaustilan tunnistus olla niin typerä, että se uskoisi enemmän voltteja kuin liikutettuja ampeeritunteja? Ajon jälkeen puolessa tunnissa ainakin hieman vanhemman akun voltit putoavat jo muutaman kymmenyksen.
Se laskee sitä virran ja ajan funktiona. Vissiin sitä koulussa kutsuttiin integraaliksi.
Lepotilakalibrointi tapahtuu jännitteen mittaukseen silloin kun auton kaikki järjestelmät nukkuvat ja lepojännitettä pudottava kuormitus on mahdollisimman pieni.
Tuohon kalibroinnin tarkkuuteen vaikuttaa naurettavan pienet virrat. Esimerkiksi OBD-palikan unohtaminen pistokkeeseen aiheuttaa monen prosentin pudotuksen kalibrointiin.
EIkös tässä ole kysymys nimenomaan Ampeeritunneista eikä Wattitunneista?ynjevi kirjoitti: 03 Joulu 2021 10:50Yleensä energian siirto mitataan jännitteen, virran ja ajan funktiona. Ehkä Ford on sitten kehittänyt johonkin muunlaiseen laskentakaavaan perustuvan toteutuksen.PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Joulu 2021 10:33
Ei se volteista välitä.
Se laskee sitä virran ja ajan funktiona. Vissiin sitä koulussa kutsuttiin integraaliksi.
Lepotilakalibrointi tapahtuu jännitteen mittaukseen silloin kun auton kaikki järjestelmät nukkuvat ja lepojännitettä pudottava kuormitus on mahdollisimman pieni.
Tuohon kalibroinnin tarkkuuteen vaikuttaa naurettavan pienet virrat. Esimerkiksi OBD-palikan unohtaminen pistokkeeseen aiheuttaa monen prosentin pudotuksen kalibrointiin.
No tuossa juuri on juju. Mitä oikeasti mitataan? Normaalisti halutaan energiansiirrosta tietää, mihin suuntaan mennään ja kuinka paljon. Vaikkapa nykyisin omakotitalon aurinkokennojen osalta. Ostetaanko vai myydäänkö sähköä.PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Joulu 2021 11:02EIkäs tässä ole kysymys nimenomaan Ampeeritunneista eikä Wattitunneista?ynjevi kirjoitti: 03 Joulu 2021 10:50
Yleensä energian siirto mitataan jännitteen, virran ja ajan funktiona. Ehkä Ford on sitten kehittänyt johonkin muunlaiseen laskentakaavaan perustuvan toteutuksen.
Tai niin minä olen sen aina ymmärtänyt. Väärinymmärryksen mahdollisuus on toki aina olemassa.
Totta. Mutta kiinteistöistä ja aurinkokennoista poiketen auton akkujen kohdalla puhutaan yleensä vain varauskyvystä ja Ampeeritunneista.ynjevi kirjoitti: 03 Joulu 2021 21:59No tuossa juuri on juju. Mitä oikeasti mitataan? Normaalisti halutaan energiansiirrosta tietää, mihin suuntaan mennään ja kuinka paljon. Vaikkapa nykyisin omakotitalon aurinkokennojen osalta. Ostetaanko vai myydäänkö sähköä.PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Joulu 2021 11:02
EIkäs tässä ole kysymys nimenomaan Ampeeritunneista eikä Wattitunneista?
Tai niin minä olen sen aina ymmärtänyt. Väärinymmärryksen mahdollisuus on toki aina olemassa.
Akku on niin erikoinen komponentti, kun niitä on niin erilaisia ja ties kuinka monta tehtailijaa, niin osaako se valvontajärjestelmä toimia eri komponenteilla ja olosuhteissa oikein. Vaikein mielestäni on tuo säästö, jota pyritään tekemään jarrutusenergian talteenotolla.
No tuo aurinkokenno on nyt hieman ontuva vertaus, mutta ajatus VAh-mittauksesta kertoo energian mittauksen periaatetta. Pakkaskylmää puolivarauksessa olevaa akkua voi laturilla syöttää vaikka 40 ampeerilla, mutta ei sinne tunnissa mene 40 ampeerituntia. Ei se lyijyakku lataudu samoin kuin +20 asteessa. Siinä tulee se juju, jossa kirjanpitoon ei riitä tieto pelkästä virrasta ja ajasta. Akun tapauksessa ei edes VAh-mittauskaan toimi oikein, kun se energia menee akun lämmittämiseen, eikä akkunesteen väkevöintiin. Akun massa (n.20 kiloa) on niin iso, että sitä saa 14 voltilla ja vaikka sadalla ampeerilla (1400 wattia) lämmittää aika kauan, ennen kuin se on nimellisarvoissa latauksen suhteen.PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Joulu 2021 22:42Totta. Mutta kiinteistöistä ja aurinkokennoista poiketen auton akkujen kohdalla puhutaan yleensä vain varauskyvystä ja Ampeeritunneista.ynjevi kirjoitti: 03 Joulu 2021 21:59
No tuossa juuri on juju. Mitä oikeasti mitataan? Normaalisti halutaan energiansiirrosta tietää, mihin suuntaan mennään ja kuinka paljon. Vaikkapa nykyisin omakotitalon aurinkokennojen osalta. Ostetaanko vai myydäänkö sähköä.
Akku on niin erikoinen komponentti, kun niitä on niin erilaisia ja ties kuinka monta tehtailijaa, niin osaako se valvontajärjestelmä toimia eri komponenteilla ja olosuhteissa oikein. Vaikein mielestäni on tuo säästö, jota pyritään tekemään jarrutusenergian talteenotolla.
Esimerkiksi Varta ei nettisivuillaan mainitse energian varastaointia lainkaan vaan ainostaan kokonaisvarauskyvyn:
"Ampeeritunti (Ah) – Mittayksikkö, jolla ilmaistaan akun kokonaisvarauskyky. Tämä saadaan kertomalla virta (A) purkausajalla (h). Esimerkki: Kun akku pystyy luovuttamaan 5 ampeerin virran 20 tunnin ajan, sen kokonaisvarauskyky on 5 A x 20 h = 100 Ah"
Tuo rajanveto on sikäli ymmärrettävä, että akun kyseessä ollessa hetkellinen jännite on riippuvainen varaustilan lisäksi myös akun sisäisen vastuksen ja kuormitus/latausvirran tulosta sekä akun kunnosta ja lämpötilasta mikä tekee laskennasta vaikeaa tai peräti epäluotettavaa. Oleellisinta tässä tapauksessa lienee virran voimakkuus ja suunta suhteessa aikaan. Eli Ampeeritunnit.
Kylmä akku ei lataudu läheskään samoin kuin lämmin. Se on fakta ja tuntuu monelta unohtuvan.ynjevi kirjoitti: 04 Joulu 2021 19:09 Pakkaskylmää puolivarauksessa olevaa akkua voi laturilla syöttää vaikka 40 ampeerilla, mutta ei sinne tunnissa mene 40 ampeerituntia. Ei se lyijyakku lataudu samoin kuin +20 asteessa.
Taisit unohtaa itsekin. Kyselin toisessa ketjussa, että saako automaattisesti etäkäynnistyksen yhteydessä päälle meneviä lasien lämmityksiä jotenkin pois päältä. Kun tuntuu oma auto virtaa hukkaavan muutenkin...PiuhaPoikki kirjoitti: 04 Joulu 2021 20:03 Kylmä akku ei lataudu läheskään samoin kuin lämmin. Se on fakta ja tuntuu monelta unohtuvan.
En ole vieläkään löytänyt, että mistä nuo saisi pois päältä.PiuhaPoikki kirjoitti: 20 Loka 2021 19:02Kyllä laturissa potku riittää. Kun katsoo tilannetta forscanilla niin akkuun päin menee virtaa vaikka tuulilasin- ja penkinlämmittimet heittää päälle heti startista.EeroH kirjoitti: 20 Loka 2021 16:55
Saa mutta eikös se ole koko homman idea että lasit on sulat ja penkki lämmin? Kyllähän kone käy ja laturi pyörii kuten ajaessa niin pitäisi virran riittää. Ongelma varmaan enemmän latauksen valvonnassa ettei luule akun olevan tyhjä.
Valvonta on ongelma, ei virran riittävyys sinänsä.
En unohtanut._JPA kirjoitti: 04 Joulu 2021 21:13Taisit unohtaa itsekin. Kyselin toisessa ketjussa, että saako automaattisesti etäkäynnistyksen yhteydessä päälle meneviä lasien lämmityksiä jotenkin pois päältä. Kun tuntuu oma auto virtaa hukkaavan muutenkin...PiuhaPoikki kirjoitti: 04 Joulu 2021 20:03 Kylmä akku ei lataudu läheskään samoin kuin lämmin. Se on fakta ja tuntuu monelta unohtuvan.
Eikö mittaristonvalikossa kohta millä valitaan mitä etäkäynnistettäessä menee päälle?_JPA kirjoitti: 04 Joulu 2021 21:13Taisit unohtaa itsekin. Kyselin toisessa ketjussa, että saako automaattisesti etäkäynnistyksen yhteydessä päälle meneviä lasien lämmityksiä jotenkin pois päältä. Kun tuntuu oma auto virtaa hukkaavan muutenkin...PiuhaPoikki kirjoitti: 04 Joulu 2021 20:03 Kylmä akku ei lataudu läheskään samoin kuin lämmin. Se on fakta ja tuntuu monelta unohtuvan.En ole vieläkään löytänyt, että mistä nuo saisi pois päältä.PiuhaPoikki kirjoitti: 20 Loka 2021 19:02
Kyllä laturissa potku riittää. Kun katsoo tilannetta forscanilla niin akkuun päin menee virtaa vaikka tuulilasin- ja penkinlämmittimet heittää päälle heti startista.
Valvonta on ongelma, ei virran riittävyys sinänsä.
Jos käynnistää normaalisti napista, niin lasien lämmitykset eivät (yleensä) mene itsestään päälle, mutta etäkäynnistyksellä samoissa olosuhteissa menevät. Ilmeisesti jonkun tietyn ulko?lämpötilan alapuollella?
Mites lyhyellä ajomatkalla parinkympin pakkasessa?PiuhaPoikki kirjoitti: 04 Joulu 2021 21:46
En unohtanut.
Olen vain tullut siihen tulokseen, että ainakin omassa autossa laturin teho on ihan riittävä myös lasien lämmitykseen. Se virta ei ole akun latauksesta pois. Kylmään akkuun ei vain mene kunnolla virtaa riippumatta siitä onko lasin lämmitys päällä vai ei, laturi tyrkyttää kyllä.
Mittariston valikosta löydän ainoastaan penkinlämmitykset, en lasienlämmiryksiä.EeroH kirjoitti: 04 Joulu 2021 21:59Eikö mittaristonvalikossa kohta millä valitaan mitä etäkäynnistettäessä menee päälle?_JPA kirjoitti: 04 Joulu 2021 21:13
Taisit unohtaa itsekin. Kyselin toisessa ketjussa, että saako automaattisesti etäkäynnistyksen yhteydessä päälle meneviä lasien lämmityksiä jotenkin pois päältä. Kun tuntuu oma auto virtaa hukkaavan muutenkin...
En ole vieläkään löytänyt, että mistä nuo saisi pois päältä.
Jos käynnistää normaalisti napista, niin lasien lämmitykset eivät (yleensä) mene itsestään päälle, mutta etäkäynnistyksellä samoissa olosuhteissa menevät. Ilmeisesti jonkun tietyn ulko?lämpötilan alapuollella?
Mitä menee sekaisin jos ottaa akun hetkeksi irti? Mietin tekeekö se resetin lataus toimintoihin ja siten saisi hetkeksi virta hommat toimimaan?
Vaikea sanoa mikä ajomatka on riittävä. Mutta selvää, että että kylmässä akka latautuu hitaasti._JPA kirjoitti: 05 Joulu 2021 08:14Mites lyhyellä ajomatkalla parinkympin pakkasessa?PiuhaPoikki kirjoitti: 04 Joulu 2021 21:46
En unohtanut.
Olen vain tullut siihen tulokseen, että ainakin omassa autossa laturin teho on ihan riittävä myös lasien lämmitykseen. Se virta ei ole akun latauksesta pois. Kylmään akkuun ei vain mene kunnolla virtaa riippumatta siitä onko lasin lämmitys päällä vai ei, laturi tyrkyttää kyllä.
Nimenomaan, laturi tyrkyttää kyllä virtaa. Käynnistäminen vie yllättävän paljon virtaa. Samoin tuulilasin- ja takalasinlämmitys. Ja jos akkuun ei mene virtaa, niin sen latautuminen käynnistämistä edeltäneeseen varaustasoon on riippuvainen myös ajon aikana kulutettavasta virrasta. Riittääkö vielä esim. 20 min ajo siihen että ollaan "nollatilanteessa"?
Tämä taas saattaa johtua kokonaan fordin pöljästä akun valvonnasta._JPA kirjoitti: 05 Joulu 2021 10:33 Toisinaan, jos webasto ei ole virran puutteen takia suostunut käynnistymään esilämmitykseen, niin olen kokeillut käynnistää sitä ajon aikana. Puolen tunnin maantieajo ei ole aina riittänyt. Edelleen valittaa virran vähyyttä.
Sama vika jos etäkäynnistää ja siksi varoitusäänet siirtyy mittaristoon oletetun virranvähyyden takia. Ne palautuu kaiuttimiin uudelleen käynnistyksessä vaikka ei ajaisi kuin pari minuuttia. Eli vika ei ole oikeasti jännitteessä vaan jossain muualla._JPA kirjoitti: 05 Joulu 2021 10:33 Toisinaan, jos webasto ei ole virran puutteen takia suostunut käynnistymään esilämmitykseen, niin olen kokeillut käynnistää sitä ajon aikana. Puolen tunnin maantieajo ei ole aina riittänyt. Edelleen valittaa virran vähyyttä.
Ja 15 asteen pakkasessa saa jo ajella sen puoli tuntia, että veden lämmöt nousee edes yli 80°.
Mullahan on Mondeossa epätoivottava ominaisuus, jossa moottorin esilämmitys pudottaa latausjännitteen 13,5 volttiin. Sama, lämmittääkö weballa vai lohkolämppärillä. Weba vaan nappaa akusta paukkuja. Jos lähtee esilämmittämättömällä moottorilla liikkeelle, lataus on 14,6 volttia. Kukaan ei osaa kertoa miksi noin.PiuhaPoikki kirjoitti: 05 Joulu 2021 09:26 Mutta esilämmitys webastolla ja starttaaminen laskee akun varaustilaa ja sen Ampeerituntimäärän saaminen takaisin akkuun vie aikansa.