Sivu 229/399
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Helmi 2020 22:18
Kirjoittaja PNEs
KajO kirjoitti: ↑06 Helmi 2020 11:49
Minulla tänään ollut auto 3 viikkoa "jarrusoftapäivityksessä" . Onneksi antoivat Hertzin vuokra-auton käyttööni.
Itse ajelin vuokra-autolla vuosi sitten yli 5 viikkoa kun Focuksen jarruongelmaa ihmeteltiin huollossa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 06:54
Kirjoittaja Freeze
onik kirjoitti: ↑06 Helmi 2020 11:56
Pitäisikö tuon jarrusoftapäivityksen näkyä Etisissä ABS-moduulin päivityksenä? Huolto sanoo että ne teki sen ja FordPass herjaa tekemättömästä huollosta siksi koska takuukäsittelijä ei ole vielä lähettänyt laskua Fordille, mutta eipä ABS-moduuliin ole koskettu sitten lokakuun huoltoreissun.
Kyllä minulla näkyi etisissä abs-softan muutos, siellä on eri numerotekstisarjat
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 10:38
Kirjoittaja toasti
onik kirjoitti: ↑06 Helmi 2020 11:56
Pitäisikö tuon jarrusoftapäivityksen näkyä Etisissä ABS-moduulin päivityksenä? Huolto sanoo että ne teki sen ja FordPass herjaa tekemättömästä huollosta siksi koska takuukäsittelijä ei ole vielä lähettänyt laskua Fordille, mutta eipä ABS-moduuliin ole koskettu sitten lokakuun huoltoreissun.
Se kampanjaan kuuluva ABS-moduulin softa oli saatavilla jo muistaakseni syyskuussa. Huoltokampanja avattiin vasta myöhemmin. Jos sulla on lokakuussa päivitetty, niin ei pitäisi olla huolta.
Kampanjan jälkeen ei ole tullut enää uutta softaa, joten jos ETIS ei näytä, että ABS-moduulille on päivitystä saatavilla, on kaikki kunnossa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 11:48
Kirjoittaja Ishvan
Uusi huomio Fordista, automaattinen käkkäri toimii joskus epäloogisesti ? Ei mene aina automaattisesti päälle pysäköidessä, vai onko tuohon joku jippo ?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 12:33
Kirjoittaja toasti
Ishvan kirjoitti: ↑07 Helmi 2020 11:48
Uusi huomio Fordista, automaattinen käkkäri toimii joskus epäloogisesti ? Ei mene aina automaattisesti päälle pysäköidessä, vai onko tuohon joku jippo ?
Sen ei varsinaisesti luvata toimivan automaattisesti missään. Käyttöohjeessa on seuraava maininta "Huom: Elektroninen seisontajarru voi kytkeytyä automaattisesti päälle, kun kytkette pysäköintivaihteen (P)". Voi kytkeytyä tai olla kytkeytymättä.
En ole itse jaksanut tutkia, että milloin se aktivoituu itsestään, aika harvoin kokemukseni mukaan. Oisko sitten jos tunnistaa olevansa mäessä. Helpompi itselle ollut vaan itse laittaa se päälle.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 16:32
Kirjoittaja PiuhaPoikki
-Kj- kirjoitti: ↑04 Helmi 2020 09:07
Omassa huollossani kyselivät maahantuojalta ensiapua asiaan. Akkutesin jälkeen se vaikutti olevan TCU-modulin uudelleenkonfigurointi (koska korjaavaa päivitystä ei siis ole vielä). Minulla kävi niin että tuon uudelleenkonfiguroinnin jälkeen virransyönti sitten alkoikin uudestaan päivän -parin päästä. Parin yrityksen jälkeen - ja huolto varmisti että virransyönti ei heti alkanut - on nyt ongelma osaltani pysynyt hetken aikaa poissa. Toivottavasti pysyykin kunnes korjaus tulee. Nyt kun virrankulutusta ei ole - on akkua riittänyt webastointiin ja start/stoppeihin ihan järjestään. Mittariston engineering modesta kun katsoo latausjännitettä - voi todeta että sekään ei ole enää jatkuvasti tapissa (kuten oli silloin kun virrankulutusta oli - akkua yritettiin ladata jatkuvasti täysillä.) Enkä ole fiksin jälkeen autoa lataillut ulkoisilla latureilla lainkaan.
Oletko huomannut, että latausjännite olisi riippuvainen ulkoilman lämpötilasta?
Nyt kun täälläkin on ollut pakkasia niin olen huomannut seuraavaa: Ulkoisesta latauksesta huolimatta auton latausjännite "lepää tapissa" jos pakkasta on enemmän kuin -5'C. Samoin s/s ei toimi liian alhaisen lämpötilan vuoksi.
Webasto sen sijaan toimii ajastuksella eikä herjaa akun varaustilasta.
Ajattelin, että lataus on taas sekaisin ja laitoin illalla ulkoisen laturin tarkoituksena jättää se yöksi. Laturi kuitenkin sanoin melkein heti, että akku on täynnä. Kuitenkin latausjännite on auton käydessä 14,9V
Nyt kun keli lauhtui niin latausjännite putosi normaaliin ja s/s alkoi toimia.
Olisiko se Smart Charge kuitenkin niin ovela, että lataa pakkaselle akun täyteen?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 17:07
Kirjoittaja AAR85
Huomasin tänään, että autostani puuttuu maadoituspiste moottoritilan rungosta

Edellisessä vielä oli maadoituspiste, muttä tässä nykyisessä vain reikä ilman kierteitä. Eipä tuo kyllä paha homma ole tehdä kierteet ja vääntää siihen pultti paikalleen.

Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 18:04
Kirjoittaja Frnz
AAR85 kirjoitti: ↑07 Helmi 2020 17:07
Huomasin tänään, että autostani puuttuu maadoituspiste moottoritilan rungosta

Edellisessä vielä oli maadoituspiste, muttä tässä nykyisessä vain reikä ilman kierteitä. Eipä tuo kyllä paha homma ole tehdä kierteet ja vääntää siihen pultti paikalleen.
Katos vaan, meillä on myös tyhjä ruuvinreikä tuossa kohtaa (auto valmistettu 06/2019). Onko se siis varmasti maadoituspiste ja mitä siinä olisi pitänyt olla kiinni?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 18:17
Kirjoittaja toasti
Frnz kirjoitti: ↑07 Helmi 2020 18:04
Katos vaan, meillä on myös tyhjä ruuvinreikä tuossa kohtaa (auto valmistettu 06/2019). Onko se siis varmasti maadoituspiste ja mitä siinä olisi pitänyt olla kiinni?
On maadoituspiste, siinä on sellainen metallitikku pystyssä. Omasta löytyy 10/2018
Löydät kuvan siitä esimerkiksi käyttöohjekirjasta kohdasta hätätilanteet tien päällä --> apukäynnistys (tms. en muista tarkkoja otsikkoja)
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 19:22
Kirjoittaja Ishvan
Ei ole mullakaan. Enpä usko että siitä mitään vahingossa puuttuu, vuosimallin välisiä eroja, sano.12/2019 tehty oma. Ohjekirjassa tyhjä reikä kuvassa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 19:35
Kirjoittaja toasti
Ishvan kirjoitti: ↑07 Helmi 2020 19:22
Ei ole mullakaan. Enpä usko että siitä mitään vahingossa puuttuu, vuosimallin välisiä eroja, sano.12/2019 tehty oma. Ohjekirjassa tyhjä reikä kuvassa.
Ilmeisesti säästö se on pienikin säästö
Missäs noihin teidän uudempiin autoihin sitten saa esimerkisi akkulaturin kiinni? Jos siis haluaa, että lataus kulkee akun valvonta-anturin kautta.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 19:38
Kirjoittaja Ishvan
toasti kirjoitti: ↑07 Helmi 2020 19:35
Ilmeisesti säästö se on pienikin säästö
Missäs noihin teidän uudempiin autoihin sitten saa esimerkisi akkulaturin kiinni? Jos siis haluaa, että lataus kulkee akun valvonta-anturin kautta.
Enpä ole koskaan moista tarvinnut, hädin tuskin edes kädessä pitänyt. Tosin en ole Fordiakaan ennen omistanut.
Eikös sen tuon - voi nyt samaan kohtaan maadoittaa kun missä akku on rungossa kiinni ?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 19:41
Kirjoittaja PiuhaPoikki
toasti kirjoitti: ↑07 Helmi 2020 19:35
Ilmeisesti säästö se on pienikin säästö
Missäs noihin teidän uudempiin autoihin sitten saa esimerkisi akkulaturin kiinni? Jos siis haluaa, että lataus kulkee akun valvonta-anturin kautta.
Valvonta-anturi on siinä akun miinuskengän yhteydessä. Laturin johdon voi kytkeä akun maajohdon ruuviin runkoon tai vaikka siihen samaan liittimeen jolla maajohto kytkeytyy anturiin. No problem.
Tärkeintä on, että laturin virta kulkee anturin kautta eikä ohi.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 19:58
Kirjoittaja toasti
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑07 Helmi 2020 19:41
Valvonta-anturi on siinä akun miinuskengän yhteydessä. Laturin johdon voi kytkeä akun maajohdon ruuviin runkoon tai vaikka siihen samaan liittimeen jolla maajohto kytkeytyy anturiin. No problem.
Tärkeintä on, että laturin virta kulkee anturin kautta eikä ohi.
Juu, tiedetään. Hankala noihin kohtiin kunnon kokoisia pihtejä vaan on työntää. Tai ainakaan siihen akun päähän, en nyt niin tarkkaan ole katsonut tilaa.
Mutta yleisesti mielenkiintoista miten kaikki joutuu säästöleikkuriin. Takaoven keyfree-sensorit, maadoituspaikat, lampunpesurit, takaluukun toinen valo 5d:ssä, ja mitä näitä nyt muita oli.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 19:58
Kirjoittaja Ishvan
toasti kirjoitti: ↑07 Helmi 2020 19:58
Juu, tiedetään. Hankala noihin kohtiin kunnon kokoisia pihtejä vaan on työntää. Tai ainakaan siihen akun päähän, en nyt niin tarkkaan ole katsonut tilaa.
Mutta yleisesti mielenkiintoista miten kaikki joutuu säästöleikkuriin. Takaoven keyfree-sensorit, maadoituspaikat, lampunpesurit, takaluukun toinen valo 5d:ssä, ja mitä näitä nyt muita oli.
Lampunpesurit ? Ainakin omassa moiset näyttää olevan. Takaovien keyless poisto oli kyllä vähän nolo temppu.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 20:04
Kirjoittaja toasti
Ishvan kirjoitti: ↑07 Helmi 2020 19:58
Lampunpesurit ? Ainakin omassa moiset näyttää olevan. Takaovien keyless poisto oli kyllä vähän nolo temppu.
Voi olla, että muistan väärin, mutta mielestäni mukautuvista ledeistä poistui pesurit loppuvuodesta 2019.
Enpä tosin itse niitä jäisi kaipaamaan. Siitä tulikin mieleeni, että voisi sen sulakkeen käydä nappaamassa pois.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 20:12
Kirjoittaja Ishvan
Mukautuvat ledit ne itselläkin. Itse ajelin puolitoista vuotta Mersulla missä ei ollut pesureita. Pieni apu se on pienikin apu ja sen kyllä huomaa kurakelillä jos ei ruiski ollenkaan. Lasoli on sen verran halpaa että antaa ruiskia.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 20:16
Kirjoittaja toasti
Ishvan kirjoitti: ↑07 Helmi 2020 20:12
Mukautuvat ledit ne itselläkin. Itse ajelin puolitoista vuotta Mersulla missä ei ollut pesureita. Pieni apu se on pienikin apu ja sen kyllä huomaa kurakelillä jos ei ruiski ollenkaan. Lasoli on sen verran halpaa että antaa ruiskia.
Ei siinä muuten mitään ongelmaa ole, mutta kun säiliö on aika pieni ja täyttöaukko ainakin webastollisissa malleissa niin paskassa paikkaa ettei laiska ihminen oikeen viitsisi.
Edit. Niin ja kiitos tiedosta, sitten muistin väärin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 20:36
Kirjoittaja Ishvan
toasti kirjoitti: ↑07 Helmi 2020 20:16
Ei siinä muuten mitään ongelmaa ole, mutta kun säiliö on aika pieni ja täyttöaukko ainakin webastollisissa malleissa niin paskassa paikkaa ettei laiska ihminen oikeen viitsisi.
Edit. Niin ja kiitos tiedosta, sitten muistin väärin.
Tuo täyttöaukko on kyllä uskomattoman huonossa paikassa ja putki vetää todella hitaasti. Siinä olisi kyllä kehityksen paikka.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 20:48
Kirjoittaja PiuhaPoikki
toasti kirjoitti: ↑07 Helmi 2020 20:16
Ei siinä muuten mitään ongelmaa ole, mutta kun säiliö on aika pieni ja täyttöaukko ainakin webastollisissa malleissa niin paskassa paikkaa ettei laiska ihminen oikeen viitsisi.
Sen takia lähti pesurin sulake hitoille kun koko ajan sai olla kaatamassa lisää ainetta.
Jos perheen toisessa fokkerissa pesurin säiliö kestää puoli talvea ja tässä uudessa puoli tankillista niin jotain mätää pesurin ohjelmoinnissa on.
Pikkusen kun tuikkaa lasille märkää niin se ajaa kaupantekijäisinä litran lampuille.
Mieluummin siten kokonaa ilman ja pestään huoltsikalla käsipelillä kusitauolla.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 20:54
Kirjoittaja Ishvan
Tätä keskustelua kun lukee voisi luulla että autossa ei ole yhtään toimivaa koodinpätkää

.
Kohta 1000km takana ja en ainakaan vielä ole huomannut yhtään asiaa mikä olisi jotenkin häiritsevämpi tai epäloogisemmin toimiva kuin aikaisemmissa autoissani (autokäkkäri tosin vähän outo, pissapojan täytöissä taas samoja ongelmia muilla merkeillä ). Tässähän tuntuu että foortti porukka on aika pienestä pillastuvaa väkeä

.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 20:57
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Ei nyt sentään. Mulla on nyt 6000 takana ja kaikki muu on toiminut koko ajan loistavasti paitsi se kuuluisa lataus.
Se ei oikeasti toimi mutta siitäkään en ole pillastunut.
Lampunpesijäkin toimii todella hyvin.
Se vain juopottelee yli pohjoismaisten terveysnormien.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 21:26
Kirjoittaja Vootrson
Ishvan kirjoitti: ↑07 Helmi 2020 20:54
Tätä keskustelua kun lukee voisi luulla että autossa ei ole yhtään toimivaa koodinpätkää

.
Kohta 1000km takana ja en ainakaan vielä ole huomannut yhtään asiaa mikä olisi jotenkin häiritsevämpi tai epäloogisemmin toimiva kuin aikaisemmissa autoissani (autokäkkäri tosin vähän outo, pissapojan täytöissä taas samoja ongelmia muilla merkeillä ). Tässähän tuntuu että foortti porukka on aika pienestä pillastuvaa väkeä

.
Kyllä se vaan taitaa olla niin että näillä foorumeilla haetaan vertaistukea ongelmatilanteissa ja positiivisia kommentteja harva jaksaa kirjoitella. Varmasti valtaosa Focuksista pelaa kullekin käyttäjälle hyväksyttävällä tavalla kuten mullakin. Kerran on parkkitutkan äänet siirtynyt mittariston taakse vilkun ”kaiuttimiin” mut se korjattiin heti kun jaksoi poiketa huollossa.
Mä myös tilasin auton jossa on monivarsituenta takana ja sain palkkiratkaisulla toteutetun yksilön (muutos tuotannossa myös 1.5 moottorilla varustettuihin autoihin tuli kesän jälkeen). Tästä syystä mulla todennäköisesti viimeinen Fordi vaikka ihan mielelläni mä tolla vielä vuoden, pari ajelen. Mutta alentuvat copy/paste vastaukset maahantuojalta alkoi v*tuttaan. Siitäkin aiheesta olis täällä voinut jauhaa loputtomiin mutta lopputulosta ei olis muuttanut. Lompakolla taas voi äänestää

Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 22:19
Kirjoittaja Ishvan
Farkku taisi tuon monivarsituennan säilyttää kaikkialla. Samaa tekevät kaikki merkit, kun kuluja karsitaan. Yhdystukiakseli on ihan toimiva ratkaisu, sitä käyttää nykyään varsin moni merkki hyvinkin onnistuneesti.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Helmi 2020 22:40
Kirjoittaja Vootrson
Ishvan kirjoitti: ↑07 Helmi 2020 22:19
Farkku taisi tuon monivarsituennan säilyttää kaikkialla. Samaa tekevät kaikki merkit, kun kuluja karsitaan. Yhdystukiakseli on ihan toimiva ratkaisu, sitä käyttää nykyään varsin moni merkki hyvinkin onnistuneesti.
Joo, ja varmasti useimmille ei ole edes huomattava ero ja onhan tämä parempi laitos ajaa kuin tositarkoitukella koeajettu Proceed ja A-sarja. Mutta jos ajettavuus ja etenkin käytös epätasaisella alustalla (mukava, mutkainen ja epätasainen mutkatie 80 rajoituksella) on tärkeää, on ero jo merkittävä näiden kahden välillä. Mulla on tosin perhepiirissä kaksi muuten vastaavaa vekotinta mutta tuolla tuentaerolla niin pääsee vertaamaan näitä. Mut kuten sanottu, täällä ei tätä ratkaista vaan kuluttajan omalla ostokäyttäytymisellä.