Sivu 228/399
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Helmi 2020 19:34
Kirjoittaja Focus_2.0
Ishvan kirjoitti: ↑03 Helmi 2020 19:19
Paljonkos maksaa marmorilla irrotettava vetokoukku Focukseen ? Esiasennussarja on tehtaalta.
Jos tehtaalta ruksittuna maksaa 800€+verot niin tuskin marmorilla halvempi..
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Helmi 2020 19:57
Kirjoittaja Ishvan
Focus_2.0 kirjoitti: ↑03 Helmi 2020 19:34
Jos tehtaalta ruksittuna maksaa 800€+verot niin tuskin marmorilla halvempi..
En varsinaisesti kysynyt onko se halvempi, vaan mitä se maksaa. Onhan niitäkin varusteita mitkä on halvempia jälkikäteen, kun ei tarvi maksaa veroja. Nimim. Kokemusta on.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Helmi 2020 21:04
Kirjoittaja Focus_2.0
Ishvan kirjoitti: ↑03 Helmi 2020 19:57
En varsinaisesti kysynyt onko se halvempi, vaan mitä se maksaa. Onhan niitäkin varusteita mitkä on halvempia jälkikäteen, kun ei tarvi maksaa veroja. Nimim. Kokemusta on.
Aika lähelle veikattu:
https://www.fordvarusteet.fi/kuljetusjä ... &year=2018
565€+asennus+mahdollisesti tarvittava moduli.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Helmi 2020 21:52
Kirjoittaja focst
565€ pelkkä koukku siihen johtosarja ja moduli päälle noin 700€ osat + työt jos ei itse asenna.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Helmi 2020 22:41
Kirjoittaja Ishvan
focst kirjoitti: ↑03 Helmi 2020 21:52
565€ pelkkä koukku siihen johtosarja ja moduli päälle noin 700€ osat + työt jos ei itse asenna.
Eikös se tehtaalta otettu esiasennus nimenomaan sähköjä tarkoita ? Lähtehän noista vielä prosenttejakin pois, ellei välttämättä täyttä hintaa halua maksaa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Helmi 2020 22:50
Kirjoittaja focst
Ishvan kirjoitti: ↑03 Helmi 2020 22:41
Eikös se tehtaalta otettu esiasennus nimenomaan sähköjä tarkoita ? Lähtehän noista vielä prosenttejakin pois, ellei välttämättä täyttä hintaa halua maksaa.
Joo ohv.hintoja lähtee siivu pois karkeasti laskettuna. Tehtaalta johdot luukusta keulaan. Johtosarja moduulilta koukulle puuttuu ja moduli.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Helmi 2020 09:07
Kirjoittaja -Kj-
Jiim kirjoitti: ↑03 Helmi 2020 08:34
Moi!
Täällä istun takaisinkutsuhuollossa, ja kävin taas keskustelua tuosta alhaisen varaustason herjasta. Eli ei taas käynnistänyt Webastoa, vaikka ajelin viime viikolla yli 800 km, pääasiassa pitkää ajoa. Eikä myöskään kertaakaan laittanut Start/Stopia päälle.
Huollon kommentti oli, että akun voivat uusia, mutta järjestelmän raja-arvoa eivät pysty säätämään. Aika kestävää kehitystä jos ei voi ohjelmoida uusiksi vaan vaihdellaan vaan akkuja. Volvoissa oli aikanaan samaa, ja muistaakseni he pystyivät ohjelmoimaan rajan uusiksi.
Onko muilla tullut tuoreempia kokemuksia miten tilanne on autokauppiaittenne kanssa hoitunut (ilmeisesti melko kirjavaa tämän asian hoito)
Itselläni ja käyttäjällä PiuhaPoikki näyttää olevan tuo vastaava vika - eli telematiikkamodulin virrnakulutus, se pitää auton tietoväylän pystyssä koko ajan. Mittasin pihtimittarilla vievän noin 0,5A (konepelti auki jätetty, 2h kuluttua sammutuksesta mitattu maajohdolta, auton pitäisi sammuttaa viimeisetkin järjestelmät puolen tunnin kuluttua vaikka konepelti auki) -> tästä seurasi että täyteen ladattunakin jos ajoa ei valtavasti tule, - on akun virta vähissä parin päivän kuluttua. Tämä lepovirransyönti saattaa myös aikuttaa virta-anturin kalibrointiin jolloin laskenta akun tasosta menee metsään. -> Auto ei välttämättä tajua akun olevan varattu pitkänkään ajon jälkeen. - tällaisia arvioita tein tutkaillessani varaustasoja itse aikanaan.
Omassa huollossani kyselivät maahantuojalta ensiapua asiaan. Akkutesin jälkeen se vaikutti olevan TCU-modulin uudelleenkonfigurointi (koska korjaavaa päivitystä ei siis ole vielä). Minulla kävi niin että tuon uudelleenkonfiguroinnin jälkeen virransyönti sitten alkoikin uudestaan päivän -parin päästä. Parin yrityksen jälkeen - ja huolto varmisti että virransyönti ei heti alkanut - on nyt ongelma osaltani pysynyt hetken aikaa poissa. Toivottavasti pysyykin kunnes korjaus tulee. Nyt kun virrankulutusta ei ole - on akkua riittänyt webastointiin ja start/stoppeihin ihan järjestään. Mittariston engineering modesta kun katsoo latausjännitettä - voi todeta että sekään ei ole enää jatkuvasti tapissa (kuten oli silloin kun virrankulutusta oli - akkua yritettiin ladata jatkuvasti täysillä.) Enkä ole fiksin jälkeen autoa lataillut ulkoisilla latureilla lainkaan.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Helmi 2020 14:37
Kirjoittaja EeroH
focst kirjoitti: ↑03 Helmi 2020 21:52
565€ pelkkä koukku siihen johtosarja ja moduli päälle noin 700€ osat + työt jos ei itse asenna.
Saksasta tarvike koukku johtosarjalla 260€.
Tosta 370 Brink
https://www.ebay.de/itm/Anhangerkupplun ... SwM0Vd-Z0J
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Helmi 2020 15:34
Kirjoittaja focst
Varmaan saa. Oli kyse alkuperäisen irroitettavan koukun hinnasta.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Helmi 2020 16:23
Kirjoittaja Ishvan
Tosiaan, halvin tarjous 1150e, virosta 1500e

. Pitäköön "tunkkinsa" toistaiseksi. Sen verran harvoin käyttöä, että lainaillaan isäukon autoa kuten tähänkin asti. Voi tonkin rahan käyttää johonkin järkevään, vaikka kelloon

.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Helmi 2020 17:01
Kirjoittaja Frnz
Kieltämättä aika kalliita koukkuja. Muutama vuosi sitten mk3:een maksoi tarvikekoukku asennettuna noin 700 eur. Kilpailutin Autojerryn kautta.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Helmi 2020 18:02
Kirjoittaja PiuhaPoikki
-Kj- kirjoitti: ↑04 Helmi 2020 09:07
Minulla kävi niin että tuon uudelleenkonfiguroinnin jälkeen virransyönti sitten alkoikin uudestaan päivän -parin päästä. Parin yrityksen jälkeen - ja huolto varmisti että virransyönti ei heti alkanut - on nyt ongelma osaltani pysynyt hetken aikaa poissa. Toivottavasti pysyykin kunnes korjaus tulee. Nyt kun virrankulutusta ei ole - on akkua riittänyt webastointiin ja start/stoppeihin ihan järjestään. Mittariston engineering modesta kun katsoo latausjännitettä - voi todeta että sekään ei ole enää jatkuvasti tapissa (kuten oli silloin kun virrankulutusta oli - akkua yritettiin ladata jatkuvasti täysillä.) Enkä ole fiksin jälkeen autoa lataillut ulkoisilla latureilla lainkaan.
Mitähän ne siellä TCU:ssa konfiguroi, että se voi toisella kerralla onnistua ja toisella ei?
Yksi jännä juttu on se, että vanhemmissa yksilöissä tätä ongelmaa ei ole eikä kai sitten uudemmissakaan.
Kumma ettei näihin nyt sitten muka saada toimiaa softaa aikaiseksi jos kerran uudemmissakin on toimiva.
Vai eikö niistä vain pidetä täällä meteliä.
Btw. Mikäs tämä engineerin mode on? Tai siis miten sen saa aktivoitua?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Helmi 2020 18:29
Kirjoittaja minan
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑04 Helmi 2020 18:02
Btw. Mikäs tämä engineerin mode on? Tai siis miten sen saa aktivoitua?
https://youtu.be/NOZckis6qt8
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Helmi 2020 19:12
Kirjoittaja revote
Oliko kenelläkään farkkua 16" Michelin X-Ice North4:lla? Onko uraherkkä / vaatiiko myös suoralla tiellä (aktiivista) ohjaamista että menee suoraan? Muuttuuko käytös nollakelillä sulalla tiellä vs. pakkaskelillä jäätikällä?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Helmi 2020 22:27
Kirjoittaja Jiim
Kiitos vastauksistanne. Menen huomenna akun vaihtoon, niin koitan hieman tiedustella tuota lepovirransyöntiä. Olen ajanut autolla viimeisen kolmen viikon aikana 2700 km, eli nyt ei ole auto kyllä seissyt pitkiä aikoja ja ajo on ollut pitkää pätkää (200-300km). Ja tänäänkin kun olin ajanut pohjille 150 km, auto herjasi alhaista varaustasoa.
Ärsytystasoa nostaa entisestään kun etelässäkin on nyt ollut pakkasta, ja kahtena edellisenä aamuna raapinut laseja kun arvon Ford ei ole käynnistänyt Webastoa. No, katsellaan kuin käy.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Helmi 2020 22:50
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Jiim kirjoitti: ↑04 Helmi 2020 22:27
Kiitos vastauksistanne. Menen huomenna akun vaihtoon, niin koitan hieman tiedustella tuota lepovirransyöntiä. Olen ajanut autolla viimeisen kolmen viikon aikana 2700 km, eli nyt ei ole auto kyllä seissyt pitkiä aikoja ja ajo on ollut pitkää pätkää (200-300km). Ja tänäänkin kun olin ajanut pohjille 150 km, auto herjasi alhaista varaustasoa.
Ärsytystasoa nostaa entisestään kun etelässäkin on nyt ollut pakkasta, ja kahtena edellisenä aamuna raapinut laseja kun arvon Ford ei ole käynnistänyt Webastoa. No, katsellaan kuin käy.
Mielenkiinnosta: Koska autosi on valmistettu/otettu käyttöön?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 05 Helmi 2020 13:46
Kirjoittaja Jiim
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑04 Helmi 2020 22:50
Mielenkiinnosta: Koska autosi on valmistettu/otettu käyttöön?
Takuu päättyy 9/20, eli 9/18 ilmeisesti otettu käyttöön.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 05 Helmi 2020 14:10
Kirjoittaja Renee
Nyt joku mattää tuossa takuun pituudesta jos luet tuon jutun se pitäsi olla 5v jos normi siviilikäytössä auto on ollut.
https://www.ford.fi/hanki-ford/tuotteet ... ford-takuu
Eli 2v tehdastakuu + 3v lisätakuu
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 05 Helmi 2020 23:58
Kirjoittaja HMS77
Kyllä täälläkin lukee Ford passissa että takuu päättyy 12/20 ja Jatkoturva 12/23.
Auto otettu käyttöön 12/18.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Helmi 2020 07:55
Kirjoittaja @rsk@
Mulla on FoordiPassissa mainittu vaan perustakuun loppupäivämäärä, joka on 2v päässä käyttöönottopäivästä. Mutta 5v takuuta on joka käänteessä hehkutettu...

Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Helmi 2020 09:24
Kirjoittaja Ishvan
@rsk@ kirjoitti: ↑06 Helmi 2020 07:55
Mulla on FoordiPassissa mainittu vaan perustakuun loppupäivämäärä, joka on 2v päässä käyttöönottopäivästä. Mutta 5v takuuta on joka käänteessä hehkutettu...
Perustakuu onkin kaksi vuotta
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Helmi 2020 11:10
Kirjoittaja @rsk@
Ishvan kirjoitti: ↑06 Helmi 2020 09:24
Perustakuu onkin kaksi vuotta
Näinhän se on. Mutta monessa yhteydessä sitä 5v takuuta hehkuttavat, että se kattaa kaikki. No ei tästä takuusta enää jaksa enempää. Täälläkin jo siitä meuhkattu ihan riittävästi.

Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Helmi 2020 11:49
Kirjoittaja KajO
HMS77 kirjoitti: ↑03 Helmi 2020 09:24
Oma Focus kävi juuri tuossa jarrusoftapäivityksessä ja lopputulos oli ettei päivitys onnistunut. Kolmeen kertaan kuulemma yrittivät eikä onnistunu syystä tai toisesta.
Alkaa olemaan mitta täynnä tuon huollon toimintaa, aika vaihtaa paikkaa jos vaikka hommat alkaisi onnistumaan.
Minulla tänään ollut auto 3 viikkoa "jarrusoftapäivityksessä" . Onneksi antoivat Hertzin vuokra-auton käyttööni.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Helmi 2020 11:56
Kirjoittaja onik
Pitäisikö tuon jarrusoftapäivityksen näkyä Etisissä ABS-moduulin päivityksenä? Huolto sanoo että ne teki sen ja FordPass herjaa tekemättömästä huollosta siksi koska takuukäsittelijä ei ole vielä lähettänyt laskua Fordille, mutta eipä ABS-moduuliin ole koskettu sitten lokakuun huoltoreissun.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Helmi 2020 21:58
Kirjoittaja fordessori
KajO kirjoitti: ↑06 Helmi 2020 11:49
Minulla tänään ollut auto 3 viikkoa "jarrusoftapäivityksessä" . Onneksi antoivat Hertzin vuokra-auton käyttööni.
Minulla on tähän sen verran omakohtaista kokemusta että Ford päivityksistä 1/5 mennyt läpi. (1 Mondeo ja 2 uutta Focusta).
Nyt viimeisin on ollut kyseisessä jarrusoftapäivitystä, BT ei toimi ja hätäpuhelujärjestelmä ilmoittaa vikatilaa joka kerta kun auton käynnistää.
2 kertaa on yritetty vaan ei ole onnistunut, sen takia ajallista ja taloudellista menetystä kohtuu paljon. Olen ollut yhteydessä autoliikkeen yiimpään johtoon ja maahantuojaan sekä kuluttaja-asiamieheen. Viimeisimmän mukaan toteutuneita kuluja voi hakea takaisin auton myyjältä jos takuukorjauksessa autoa on pitänyt useamman kerran käyttää eikä haluttua lopputulosta ole saatu aikaiseksi. Siinä teille muillekin painostusporkkana.
Aikoinaan Veholla tätä asiaa minulle selvitettiin että kaikki softaliikenne menee Amerikan Fordin kautta ja sinne yhteydet on kai aika surkeat. Tätä surkeutta valitteli autokaupanjohtaja ja kuulemma Ford Suomen huoltovastaava, mitään ei silti voi tehdä. Eikö se kerro että ongelma on rakenteissa ja tavassa toteuttaa asioita, niihin ei nopeasti muutoksia tule kun kyse on Amerikkalaisesta firmasta.
Henkilökohtaisesti tämä Ford, joka on nyt ajossa jää viimeiseksi, myyntiin lähtee heti kun päivitykset on saatu tehtyä (jos joku sen ostaa) koska olen lyönyt näköjään käden aikamoisen pa.ka läjään. Olen ollut lojaali Fordille mutta jossain se raja vaan tulee vastaan.