Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 27 Tammi 2020 11:54
Auto yhä huollossa 16.1 lähtien ja auto kunnossa kun vein huoltoon, ainoastaan akku oli lopussa ja sitten tämä päivitysKajO kirjoitti: ↑18 Tammi 2020 13:38 Ostin Focus 1.5 D ST-Line mallia2018 ajettu 20000 km syyskuussa 2019. Auto ei liikkeessä lähtenyt käyntiin kun boostin kanssa
ja sitä sitten tarvittiinkin usein että lähtisi käyntiin lainkaan. Asensin älylaturin mutta sekään ei loppupeleissä
riittänyt. Nyt auto oli takuuhuollossa jossa todettiin akun olevan loppu ja sain siihen uuden akun. Päivityksiäkin
tehtiin ja muunmuassa tämä 19B36 sähköisen jarrutehostimen päivityksen. Sepä sitten ei onnistunutkaan ja asiaa
selvitettiin maahantuojan kannssa. Tulivat siihen tulokseen että ABSin sähköohjaus ja itse pumppu pitää uusia, joku
2500€ mötikkä. Nyt sitten ajellaan Hertzin vuokra-autolla maahatuojan laskuun eikä ole tietoa koska saadaan kuntoon.
Ensimmäisellä päivitysyrityksellä oli ilmeisesti jotain vikaa ja toisen yrityksen jälkeen auto ei lähtenyt enään käyntiin![]()
Ylläolevaan lisäys siihen että auto herjasi tästä hätäpuheluviasta aikansa mutta lopetti ennen huoltoon menoa.
Huollossa sanottiin että tuo korjaatuu jos puhelin on kytkettynä autoon, ottaa päivityksen puhelimen kautta.
Lainaan aikaisempaa viestiäni koska jätin tänään auton huoltoon, vaihdelaatikon takia (vaihtamisviive eteen/taakse -veivauksen yhteydessä) ja tuon lämmityslaitteen (mielestäni automatiikka ei toimi oikein koska ennen kuin auto lämpeää reilusti niin automaattiasennossa ei puhalla lämmintä ollenkaan mutta manuaaliasennossa kyllä) sekä sivutuuli/uraherkkyyden takia.revote kirjoitti: ↑30 Joulu 2019 15:15 Minulla myös nyt ekat kokemukset talviolosuhteista, käytiin joulu Kuusamossa ja mittariin tuli 1704 kilometriä. Tietokone näytti kulutukseksi 7,1 en tiedä todellista lukemaa. Takapaksi aivan täynnä tavaraa, edessä kaksi aikuista ja takapenkillä kaksi lasta. Ajonaikainen webasto enabloitu.
Paluumatka ajettiin paikoin 26 asteen pakkasessa ja hyvin tarettiin kyydissä ilman takkeja, en tosin tiedä oliko webasto koko ajan päällä. Ilmastointi automaattiasennossa ei jaksa pukata tarpeeksi lämmintä ilmaa, testailin manuaalisäätöjä ja huomasin, että työntää lämmintä ihan eri tavalla joten kylmillä keleillä kannattaa käyttää manuaalisäätöjä.
Yksi ainoa häiritsevä asia matka-ajossa on aivan järkyttävä sivutuuliherkkyys. Voisin kuvitella, että jos joutuu ajamaan vesijäällä ja samaan aikaan tuulee kovasti niin siinä on pitelemistä, että pysyy tiellä.
Noissa kulutusasioissa taitaa myyjäpuoli voittaa aina jos lähtee riitelemään. Valmistaja vetoaa ajotavan vaikutukseen ja siihen, että ilmoitetut arvot on standardin mukaan testattu ja hyväksytty. Nämä käsittääkseni riittää virkamiehille syyksi jos ero ei ole mikään kaksinkertainen. Just sattui tällainen case silmiin kun työpaikalla selailin viimeisintä valittaja-lehteä.revote kirjoitti: ↑29 Tammi 2020 20:52 Lainaan aikaisempaa viestiäni koska jätin tänään auton huoltoon, vaihdelaatikon takia (vaihtamisviive eteen/taakse -veivauksen yhteydessä) ja tuon lämmityslaitteen (mielestäni automatiikka ei toimi oikein koska ennen kuin auto lämpeää reilusti niin automaattiasennossa ei puhalla lämmintä ollenkaan mutta manuaaliasennossa kyllä) sekä sivutuuli/uraherkkyyden takia.
Sain laina-autoksi 1.0 A8 Ecoboostin, varmaankin Trendin. Siitä autosta huomioita:
- Uraherkkyys loistaa poissaolollaan. Kävin ihan erikseen ajamassa tiettyjä lenkkejä missä erityisesti uraherkkyys tuntuu omassa autossa. Tämä Trend menee tosi vakaasti niissä missä omasta saa pitää ratista kunnolla kiinni. Samoin tämä Trend tuntuu muutenkin vakaammalta, omaa saa olla melkein koko ajan ohjaamassa
- Trend myös lämpesi nopeammin (siinä ei ole webastoa)
- Kuten alkuperäisessä viestissä kerroin niin matka-ajossa oma auto (1.5 A8 Ecoboost) vei ajotietokoneen mukaan 7,1 ja tämä Trend vei lyhyehköllä testiajolla kaupungissa 6,7. Samassa ajossa oma vie reilusti yli kahdeksan litraa, jopa päälle yhdeksän. Eikai litrainen vie noin paljon vähemmän kuin 1.5?
Onko kokemuksia väännöistä myyjän/maahantuojan kanssa liian korkeista kulutuslukemista?
Minkälainen rengastus siinä laina-autossa on omaan verrattuna?revote kirjoitti: ↑29 Tammi 2020 20:52 Lainaan aikaisempaa viestiäni koska jätin tänään auton huoltoon, vaihdelaatikon takia (vaihtamisviive eteen/taakse -veivauksen yhteydessä) ja tuon lämmityslaitteen (mielestäni automatiikka ei toimi oikein koska ennen kuin auto lämpeää reilusti niin automaattiasennossa ei puhalla lämmintä ollenkaan mutta manuaaliasennossa kyllä) sekä sivutuuli/uraherkkyyden takia.
Sain laina-autoksi 1.0 A8 Ecoboostin, varmaankin Trendin. Siitä autosta huomioita:
- Uraherkkyys loistaa poissaolollaan. Kävin ihan erikseen ajamassa tiettyjä lenkkejä missä erityisesti uraherkkyys tuntuu omassa autossa. Tämä Trend menee tosi vakaasti niissä missä omasta saa pitää ratista kunnolla kiinni. Samoin tämä Trend tuntuu muutenkin vakaammalta, omaa saa olla melkein koko ajan ohjaamassa
- Trend myös lämpesi nopeammin (siinä ei ole webastoa)
- Kuten alkuperäisessä viestissä kerroin niin matka-ajossa oma auto (1.5 A8 Ecoboost) vei ajotietokoneen mukaan 7,1 ja tämä Trend vei lyhyehköllä testiajolla kaupungissa 6,7. Samassa ajossa oma vie reilusti yli kahdeksan litraa, jopa päälle yhdeksän. Eikai litrainen vie noin paljon vähemmän kuin 1.5?
Onko kokemuksia väännöistä myyjän/maahantuojan kanssa liian korkeista kulutuslukemista?
Tämä vaihteistojuttu onkin mielenkiintoinen. Käytin ekan kerran huollossa yhden muun syyn takia ja samalla laitoin tsekkaamaan vaihteistonkin. Hain auton pois ja kysyin mitä sille on tehty niin sanoivat vain että ovat testanneet laatikon toiminnan ja kaikki ok. Ja että vikakoodeja ei ole eikä uutta ohjelmaa.Vootrson kirjoitti: ↑29 Tammi 2020 21:30 Tuosta vaihteisto-issuesta... oliko käyttämälläsi huollolla tiedossa korjaus tuohon? Käytin just alkukuusta autoa pajalla parkkitutkan äänien takia ja pyysin fiksaamaan tän vaihtamisviive-ongelman samalla, mutta Levorannan Ford storella ei ollut hajuakaan, että mitään korjausta olisi olemassa. Ominaisuus...
Pitkä hhmmmmm...Jazzo kirjoitti: ↑29 Tammi 2020 19:56 Mulla sattui olemaan hetki luppoaikaa otin läppärin sekä piuhan ja menin tutustumaan talliin mitä kaikkea auto oli syönyt.
Täälläkin useasti ongelmaksi havaittu smart chargen latausarvoa olisi pystynyt muuttamaan asetuksista. En tätä tehnyt, mutta mielenkiinnosta, että miksi huolto ei nosta rajaa siitä 80%.
Mulla on päinvastaset kokemukset 1.0 ja 1.5 kulutuksista. 125 a8 vei mun ajoilla (85% lyhyttä nurkka-ajoa) noin 8,5-8,8l 100km. Nyt tää 182 a8 on mennyt samoilla reiteillä korkeimmillaan 8,1 ja alimmillaan 7,7. Ja tällä 182 olen vielä käyttänyt webastoa.revote kirjoitti: ↑29 Tammi 2020 20:52 - Kuten alkuperäisessä viestissä kerroin niin matka-ajossa oma auto (1.5 A8 Ecoboost) vei ajotietokoneen mukaan 7,1 ja tämä Trend vei lyhyehköllä testiajolla kaupungissa 6,7. Samassa ajossa oma vie reilusti yli kahdeksan litraa, jopa päälle yhdeksän. Eikai litrainen vie noin paljon vähemmän kuin 1.5?
Autosta riippuen jo 10-20mm ET:n erolla voi olla jo harvinaisen suuri vaikutus uraherkkyyteen. ET:n muuttuessa ( vanne kohtainen koon mukaan tottakai ) auto ei myöskään vastaa tyyppihyväksyntää, jonka perusteella voidaan rajata alustan osat pois takuun piiristä, jos halutaan olla "veemäisiä". Siksi kuulloistaisi toisaalta hullulta, että olisi väärä ET tässä tapauksessa.@rsk@ kirjoitti: ↑30 Tammi 2020 14:20 Noista ET kommenteista vaan..
Paras keino huonontaa ajo-ominaisuuksia on laittaa jotkut kymmeniä millejä levittävät spacerit tai sitten jos vanteen et on tarpeeksi pielessä. Onhan se tietysti hienompi jos on "kaarella", mutta säästää myös vähän auton kylkiä jos se rengas on vähän siellä piilossa..
Näinhän se tietysti on mutta mielenkiintoinen tieto siksi, että latauksen voi vaikka "korjata" kuntoon perustakuun jälkeen
Onko webastoa ja onko se ajon aikana päällä?Lonkero kirjoitti: ↑30 Tammi 2020 16:19 Lisää kokemuksia autosta (st-line 1.5 ecoboost A8).
Lämppäri mun mielestä ihan normi nykyaikasen auton töhötin eli ei puhalla silmille täysillä kuumaa vaan kabiiniin vaan tulee tasaisesti lämmin. Saahan sitä töhötystä päällensä jos niistä napeista tosiaan pyytää. Hyvin lämpiää, ei toki ihme näillä ilmoilla. Menty automaatin kakkosasennolla.
Hyvä vinkki, pitääpä ottaa seurantaan tuo poljinvoiman merkitys tässä yhteydessä.Lonkero kirjoitti: ↑30 Tammi 2020 16:19 Tohon vaihteistoon oma huomio että viive esim R->D vaihtaessa tulee siitä jos ei paina jarrua tarpeeksi. Jos painaa vain juuri sen verran että auto pysyy tasasella paikallaan ja vaihtaa D:lle, niin auto kerää itse lisää jarrupainetta ennenkun se edes vaihtaa sen vaihteen. Ja huomasin kanssa että päästää äänen kun painaa kaasua liian aikaisin mutta se tulee kyllä jarruista kun auto ne päästää irti. Kuuluu sellainen selkeä narahdus. Jos jarrua painaa reippaammin aina kun vaihtaa laatikosta suuntaa niin en mitään ihmeempiä viiveitä huomaa vaikka omalla ahtaalla parkkipaikalla joutuukin hinkuttamaan muutaman kerran edestakaisin.